Novac fäster SSD i kortplats

Permalänk
Melding Plague

Novac fäster SSD i kortplats

Hårddiskar kan monteras på många olika vis. Japanska Novac har klurat ut ytterligare ett sätt att få plats med mer lagring inuti datorlådan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Redit smart enligt min mening!

Hoppas det kommer för både SSD och 2.5" diskar. prob med diskarna är väl värmen eftersom ssd knappt skapar någon nämnvärd värme.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Lite dyrt kanske, men en riktigt bra idé är det i alla fall. Den kommer säkert sjunka lite i pris om den säljer bra.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

En bra lösning, och en mycket snygg sådan.

Permalänk
Avstängd

Så, HardCarden är tillbaka? Det är ingalunda något "nytt" sätt, utan nästan lika gammalt på PCn själv!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Låter det inte väldigt dyrt?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Låter det inte väldigt dyrt?

Håller med om att det lät dyrt för ett litet monteringskit

Själv har jag 5 "vanliga" hårddiskplatser lediga så det är ingen fara Låter dock bra för de som har många hårddiskar/SSDs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kommer att ta eld! Om inte så kommer i alla fall lådan bli än mer fullproppad, med det priset verkar det smartare att investera i ett nytt chassi..

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

Priset är helt åt skogen...

Permalänk
Medlem

Iofs en ganska nice lösning för LAN-datorer i m-ATX-chassien som har väldigt få hårddiskar.. Plötsligt kan man få BÅDE en blixtsnabb hårddisk och 1-2TB lagringsutrymme med sig, trots att man bara har en eller två hdd-bays

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Grafikkortet kommer att ta eld! Om inte så kommer i alla fall lådan bli än mer fullproppad, med det priset verkar det smartare att investera i ett nytt chassi..

Det beror väl helt på vad man har för grafikkort, var det är placerat osv. Alla har inte feta grafikkort som värmer halva huset i sina datorer ;P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mycket bra lösning för små/kompakta lådor

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Priset hade ju varit bra om det hade varit något för just SSD för att komma förbi SATA, alltså ett instickskort för PCIe eller något. Men nuförtiden måste ju tydligen Swec-redaktionen lägga in någon sorts tolkning i nyheterna. Detta är alltså en hållare för en HDD eller SSD, inte ens en glorifierad sådan. Således dyrt. 80-talets HardCard var alltså i historisk kontext en mycket bättre produkt!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

400 spänn för lite böjd stålplåt, är dom inte riktigt friska?

Fixar nog nåt liknande ute i garaget istället!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så, HardCarden är tillbaka? Det är ingalunda något "nytt" sätt, utan nästan lika gammalt på PCn själv!

Men hardcarden satt väl på typ ISA bussen i stället för löst?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Men hardcarden satt väl på typ ISA bussen i stället för löst?

Precis. Det var alltså en bättre produkt än en simpel hårddiskhållare. Se mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det ska vara möjligt att ta ut hårddisken från utsidan efter vad jag läst. Förmodligen det som den där knappen är till för. Men nja, 400 kr? Verkar lite överdrivet. Särskilt till SSD:er som varken alstrar mycket värme eller viberar. Bara att ta fram en rulle eltejp och tejpa fast dem där det finns plats

Permalänk
Medlem

Om "hållaren" hade inneburit en koppling/konverter (SATA -> PCI-E) till en PCI-E plats så hade det kanske varit något att hänga i granen.

Som någon här sa, 400 spänn för en bit böjd plåt? Knappast va?

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det verkar som att det ska vara möjligt att ta ut hårddisken från utsidan efter vad jag läst. Förmodligen det som den där knappen är till för. Men nja, 400 kr? Verkar lite överdrivet. Särskilt till SSD:er som varken alstrar mycket värme eller viberar. Bara att ta fram en rulle eltejp och tejpa fast dem där det finns plats

Eller lägga de på hög i botten av chassit?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Novac? Är det samma företag som tillverkar fartreglage och motorer till eldrivna radiostyrda bilar?

Eller dom kanske hette Novak?

Aja, japanerna är finurliga som vanligt. Dom var väl dock inte först..

Permalänk
Medlem

Ja dom heter Novak. Och är från USA har jag för mig om.

Men som ni sa. Dyrt för en bit blåt. Inte speciellt effektivt heller.

En SSD är så lätt så de skulle lika gärna kunna monteras med dubbelhäftande tejp. Eller en plastlist a la lTTTl Där man bara klickar fast dom mellan flärparna. Skulle kosta 30 kronor och gå att fästa i första bästa lediga skruvhål

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt men kan ju alltid vara något när diskplatserna börjar sina i servern hos någon.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
...
En SSD är så lätt så de skulle lika gärna kunna monteras med dubbelhäftande tejp. Eller en plastlist a la lTTTl Där man bara klickar fast dom mellan flärparna. Skulle kosta 30 kronor och gå att fästa i första bästa lediga skruvhål

Precis! Man blir lätt förvånad hur lätt en SSD faktiskt är. Hursomhelst, jag har monterat hårddiskar med smältlim, fogmassa, PT200-bygglim, silikon mm i alla möjliga och omöjliga ställningar i chassit. Tyst blir det också. Så även en tung HDD kan fästas mycket flexibelt och väljer man bara rätt medel kan man lätt få bort den när det behövs. Byggsilikon eller PT200 är nog det bästa, lätt att ta bort, men sitter bra och dämpar ljud.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta var en bra produkt. Speciellt om man har slut på hdd platser så kan detta vara räddaren i nöden.

Priset var lite högt får jag dock säga..

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Den är bara vettig för dom som vill ha en (invändigt) stilren kompakt dator.

Hade varit jävligt smutt med PCIe.

Permalänk
Hjälpsam

Även om priset är lite högt verkar det vara hög kvalite' och det tar jag 10 gånger hellre än något skräp för halva priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

någon som vet om denna produkt går att få tag i eller liknande från annan tillverkare?