Processorerna som stödjer Windows 7

Permalänk

Lite lustigt att det på MS sida står att T5500 inte stödjer emulering, fast man i datorns bios kan välja att aktivera det...

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Jag har testat XP mode på RC1 7100 och det fungerar klockrent.
Inget jag har någon anvændning før, men før er som absolut behøver något XP progg så fungerar det riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Haha. Humor.

Haha ja det är äkta humor när folk inte vet vad de pratar om

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Build 7200 finns inte. 7100 är senaste RC versionen. Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att Xp mode funktionen inte finns med i RC versionen utan kommer att implementeras senare?

srry mena 7100 (satt vid skolan då så kunde inte se va ja hadde)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
srry mena 7100 (satt vid skolan då så kunde inte se va ja hadde)

Lugnt, Tankade den precis annars hade jag inte heller vetat.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hade varit najs om man slapp behöva ha windows för att kunna spela (med bra prestanda). Förbannade DirectX.

Nja, de flesta spelen funkar ganska bra under Wine med lite extra configs. Exempelvis så kan man köra med orginala dll filer från windows och då är vissa bättre vissa sämmre än vad Wine har i sin mapp och på så vis kan man öka prestandan. Sedan finns det många tweaks man kan göra för varje app.

Skillnaden med CrossOver är just att den är färdig configuerad.

Har testat CSS i dx9.5 så funkar allt bra förutom att chattboxen kommer bakom svarta rutan när man är död och att overlay inte fungerar. Prestandan är OK inte perfekt hoppar mellan 100fps till 30 så man kan känna av lite stuttering osv men annars funkar det nice.

Audiosurf funkar helt perfekt förutom login screen och ibland får den dålig prestanda men annars perfekt.

Har inte testat mycket mer förutom Native spel, rekommenderar armagetron advance helt klockrent och finns online möjligheter

Guilty Gear x2 reloaded funkar nästan bra på laptopen men inte testat på min stationära ännu, men på laptopen är prestandan perfekt men så funkar inte vissa efekter utan blir vita rutor.

Men som sagt, man får hoppas att utvecklare öppnar ögonen för opengl eftersom dx kommer nog alldrig bli open eftersom då Microsoft förlora minst 50% av sin marknad.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Förstår inte varför folk ska klänga sig kvar på x86 OS längre... Kör 64bitarn på alla mina datorer och ser inga problem i programvara eller spel.

Exempelvis finns Half Life2 som Native 64bitar och folk har gjort tester där 64bitarn förlorar med 2 fps kanske på en 4gb burk. Tycker att det inte mycket. Sedan så är 64bitar framtiden inom desktop datorer.

För att utnyttja x64 OS så måste du ha x64 program köra x86 program är ganska onödigt för att sedan säga att det inte är någon skillnad.

Ditt exempel om Half-Life är synnerligen märkligt, måste jag säga. Ovanstående paragraf 3 är helt motsägelsefullt mot paragraf 2.

För att uttnyttja 64-bitarstekniken bör man köra X64-program, och det är ju helt riktigt. Men du säger även att Half-Life i NATIVE x64 är LÅNGSAMMARE, och vad är det för vits då?!?

Det skall tilläggas att jag själv kör uteslutligen 64-bitar själv, och kommer aldrig att återvända till 32 bitar. Men ditt ovanstående argument faller på sin totala orimlighet; 64 bitar i native torde vara snabbare än 32 bitar dito, annars finns det över huvudtaget ingen som helst anledning att köra x64, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Ditt exempel om Half-Life är synnerligen märkligt, måste jag säga. Ovanstående paragraf 3 är helt motsägelsefullt mot paragraf 2.

För att uttnyttja 64-bitarstekniken bör man köra X64-program, och det är ju helt riktigt. Men du säger även att Half-Life i NATIVE x64 är LÅNGSAMMARE, och vad är det för vits då?!?

Det skall tilläggas att jag själv kör uteslutligen 64-bitar själv, och kommer aldrig att återvända till 32 bitar. Men ditt ovanstående argument faller på sin totala orimlighet; 64 bitar i native torde vara snabbare än 32 bitar dito, annars finns det över huvudtaget ingen som helst anledning att köra x64, eller hur?

Beror på hur bra det har blivit kodat samt drivrutiner. Jag vet inte hur det ligger till nu, men den artikeln jag läste var det att 32bitarn hade bättre FPS mod 64bitarn. Skall försöka hitta dem igen och posta.

http://techgage.com/article/half-life_2_64-bit_-_reason_to_ge...

Här är den ena, den andra kan jag inte hitta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Ditt exempel om Half-Life är synnerligen märkligt, måste jag säga. Ovanstående paragraf 3 är helt motsägelsefullt mot paragraf 2.

För att uttnyttja 64-bitarstekniken bör man köra X64-program, och det är ju helt riktigt. Men du säger även att Half-Life i NATIVE x64 är LÅNGSAMMARE, och vad är det för vits då?!?

Det skall tilläggas att jag själv kör uteslutligen 64-bitar själv, och kommer aldrig att återvända till 32 bitar. Men ditt ovanstående argument faller på sin totala orimlighet; 64 bitar i native torde vara snabbare än 32 bitar dito, annars finns det över huvudtaget ingen som helst anledning att köra x64, eller hur?

Nej, Half-Life är säkert ett typexempel på program som inte har särskilt stor nytta av 64-bitarsprocessorer och om man inte utnyttjar fördelarna kommer man förmodligen prestera sämre än under ett 32-bitarssystem på grund av att till exempel pekare kräver dubbelt så mycket minne.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Beror på hur bra det har blivit kodat samt drivrutiner.

Ja, men alltså, om man argumenterar att 64-bitar är "bättre" än 32-bitar, förefaller det ju rätt pappskalligt att säga att 64-bitar 'bara är lite långsammare' än 32-bitar. Det är ju totalt, och fullständigt idiotiskt!

Om nu Half-Life 2, som dessutom har ganska många år på nacken, liksom 64-bitarstekniken, är slöare i 64-bitar än 32, är det ju inte så konstigt att folk är skeptiska. Synnerligen inte när inköp av både mjukvara och hårdvara är ganska kostsamt.

Själv kör jag 64-bitar (Vista) av den enkla anledningen att både skivan och licensen av XP(32) är väck; jag kan fan inte hitta grejerna. Men så förbannat mycket bättre är det inte att köra 64-bitar idag, jämfört med 32. Och som du själv argumenterar, är det i bland till och med sämre!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tycker att påståendet är lite omvänt. Det borde rimligtvis vara så att Windows 7 stödjer processorer, inte tvärtom.

Ja precis! Hårdvaran är ju vad mjukvaruutvecklaren ska finna sig i och anpassa sig till, inte tvärt om. En CPU kan stödja eller inte stödja en teknik så som x86, SIMD, registerfönster, men det är ju OS har eller saknar stöd för en viss teknik eller CPU. Det är ju vidare ett mycket märkligt och Win/MS-centrerat sätt att presentera virtualiseringsförmåga hos diverse processorer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Ja eller så får du som användare skita i att uppgradera varje år. Helt ditt egna val. Förstår inte varför MS ska envisas med att behålla kompabiliteten, vore smart att för en gångs skull göra en total ombyggnad av windows. Kanske till och med skita i att kalla det windows...

Det finns ju redan. Kallas för saker som OSX, GNU/Linux, Solaris, etc. Jag håller med dig om att MS bör skrota kompatibiliteten eftersom program skriva för Windows har en massa ofog för sig, behöver köra i kernelmode, kräver att användaren är administratör osv, och bygger alltså på en förfelad plattformsmodell. Men å andra sidan, om MS verkligen skulle bryta kompatibiliteten skulle de få fan för det av spelare och spelmakare - den huvudsakliga bevekelsegrunden att köra Windows. Bakåtkompatibiliteten är därför paradoxalt nog Windows största existensberättigande och det är ju därför rätt fånigt att Windows tydligen har större problem med bakåtkompatibilitet än de flesta andra OS. I mångt och mycket beror det på stängd mjukvara - både i operativet och användarprogrammen. På tyngre plattformar, om en kärnfix gör ett tidigare program okörbart räcker det förhoppningsvis med att kompilera om det för den nya.

...

Det är ju bara komiskt när folk saknar självinsikt i så hög utsträckning att de inte ens tycks vara medvetna om att de talar utefter egna erfarenheter och egen bias:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är du som har fel, det är ni som krampar fast vid era diskettprogram som inte vill köpa de nya motsvarigheterna som fungerar perfekt i W7...

Ingen som vet något om datorer och mjukvara begriper vad du talar om. Ett OS ska stödja program, inte tvärt om. Om ett OS inte stödjer ett specifikt program som har OS-familjen som plattform, då är det operativet det är fel på. Vidare är den bästa mjukvaran den äldsta som visat sig hålla rent induktivt. Program är i princip anhopar av matematiska satser och algoritmer och sådana blir starkare ju äldre de blir. Det betyder nu givetvis inte att inte nya versioner av program X kommer hela tiden, men om en äldre version inte går att köra på ett nyare OS i samma serie, är det alltså utvecklarna av operativet som ställt till det. Kunskapen om framtida APIer är ju inget som dagens tredjepartstillverkare kan vet något om. Därför är det utvecklaren av dessa APIer som har bördan att göra dessa kompatibelt. Den dagen Win inte är kompatibelt med sig självt faller hela meningen. Folk verkar inte ha klart för sig vad ett 'operativsystem' är för något, och vad det inte är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Bullshit. Skaffade vista några få månader efter release och det har funkat utmärkt för mig sedan dess.

...och då har det förstås varit problemfritt för alla väldens människor och företag? Det intressanta är förstås om fler människor och företag har problem, eller om färre har det, jämte t.ex föregående uppdatering. Att du har/inte har problem med Vista på din COTS-PC är föga intressant för någon annan än dig själv och kan inte överföras på något generellt. Ett fall är en anekdot, tiotusen är statistik.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tänk vilken fin värld vi skulle ha om vissa människor saknade händer... ahhhhh

Underbar kommentar ^^

Permalänk
Medlem

1: "meeeeh! XP e bäst! Inget funkar till nya OS!"

2: "meeeeh! Virutralisera XP så att saker funkar! Fan va fult gjort!"

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaULF
1: "meeeeh! XP e bäst! Inget funkar till nya OS!"

2: "meeeeh! Virutralisera XP så att saker funkar! Fan va fult gjort!"

Precis!! Varför inte göra så att allt funkar i en enda kompatibilitets orgie?!

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

Processor

Jaha typ alla nyare cpure.
Men antingen kör man väl xp eller win7,
Jag har kört win7 sen dec 08 och jag har verkligen inga planer på att köra in xpskiten igen.

Allt jag har testat hitills har fungerat smärtfritt och det är ganska många applikationer som jag har slitit min stackars ssd med

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Ja, men alltså, om man argumenterar att 64-bitar är "bättre" än 32-bitar, förefaller det ju rätt pappskalligt att säga att 64-bitar 'bara är lite långsammare' än 32-bitar. Det är ju totalt, och fullständigt idiotiskt!

Om nu Half-Life 2, som dessutom har ganska många år på nacken, liksom 64-bitarstekniken, är slöare i 64-bitar än 32, är det ju inte så konstigt att folk är skeptiska. Synnerligen inte när inköp av både mjukvara och hårdvara är ganska kostsamt.

Själv kör jag 64-bitar (Vista) av den enkla anledningen att både skivan och licensen av XP(32) är väck; jag kan fan inte hitta grejerna. Men så förbannat mycket bättre är det inte att köra 64-bitar idag, jämfört med 32. Och som du själv argumenterar, är det i bland till och med sämre!

Hur kan 64bit va slöare än 32bit?
Är ni helt hjärndöda eller?
Om ni inte vet vad ni snackar om håll käften.
Eller gå över till win3.11 så får ni 16bits applikationer så går de ännu snabbare? Eller? vad fan säger ni?

Är programet skrivet för 64bit så är det givetvis att beräkningar går dubbelt så snabbt de säger ju sig självt.
Sen att de inte finns många apps skrivet för 64 bit utan emuleras i 32bit miljö på ett 64bits os är väl en sak.
Men snälla håll käften om ni inte ens kan skillnaden på bitar.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Precis!! Varför inte göra så att allt funkar i en enda kompatibilitets orgie?!

pröva win7 gnäll sen.
Allt funkar.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lang999
Hur kan 64bit va slöare än 32bit?
Är ni helt hjärndöda eller?
Om ni inte vet vad ni snackar om håll käften.
Eller gå över till win3.11 så får ni 16bits applikationer så går de ännu snabbare? Eller? vad fan säger ni?

Är programet skrivet för 64bit så är det givetvis att beräkningar går dubbelt så snabbt de säger ju sig självt.
Sen att de inte finns många apps skrivet för 64 bit utan emuleras i 32bit miljö på ett 64bits os är väl en sak.
Men snälla håll käften om ni inte ens kan skillnaden på bitar.

Här har vi en idiot som inte kan läsa. Läs på innan du öppnar käften och kastar skit på andra.

Det finns en version av Half-Life 2 x64 och hur kommer det säg att den får mindre FPS än vad x86 versionen fick. Kan tycka att kanske drivrutinerna var lite dåliga då men att bättre drivrutiner skulle höja perstandan med 100% tror jag fan på.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.