Gigabyte lanserar mjukvarustyrt nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar mjukvarustyrt nätaggregat

Ett nytt nätaggregat i Odin-serien bjuder på inställningar i mjukvara och skyhög kapacitet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Undra om man kan övervaka temperaturen också?

Sen krävs det något speciellt för att få detta att funka? (Skulle vilja ha det till mitt Corsair PSU)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Hur exakt kopplas den in då? via usb är väl smidigast antar jag?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda nya med detta är ju att den släpps med 1200W, versionen med 800W har ju funnits sen 2007.. :/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260812

@Orici
Man ska kunna övervaka temperaturer, den ska även kunna larma vid värden användaren ställt in, men alla såna funktioner funkar endast med Gigabyte's egen programvara.

@Fullmoon
Japp, intern USB är det som gäller, och har man ingen sådan ledig så skickas det med en adapter till en vanlig extern USB-port som man fäster på ledig PCI-plats. Kolla 3dGameMan's review så ser du hur jag menar.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hur exakt kopplas den in då? via usb är väl smidigast antar jag?

Prövat att läsa nyheten?

"Den mest ovanliga egenskapen i sammanhanget är att nätdelen går att styra via medföljande mjukvara (USB-anslutning). "

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

det var ju inte dumt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Och vilken nytta har man av att justera spänningen när du har typ 12st spänningsregulatorer på nya moderkort. Ställer du in en viss spänning på prollen så kommer det vara den spänningen, oavsett om nätagget matar lite för hög eller för låg spänning (inom rimliga gränser, som alla nätagg klarar).

Permalänk

Det mest intressanta med den här för mig är de här nya möjligheterna som programvaran ger. Men för att detta ska fungera så ansluts alltså en intern USB kabel från aggregatet till ledig intern USB header? Men hur många såna interna USB anslutningar brukar man ha på ett moderkort? Det är ju sällan fler än 2, oftast 1 bara. Så det blir att offra lite där om man även vill kunna ansluta USB portar på fronten av chassit. Kan man förgrena en intern USB anslutning så att man får två av en?

Kommer man att kunna se hur mycket energi datorn förbrukar också med hjälp av programvaran?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Men för att detta ska fungera så ansluts alltså en intern USB kabel från aggregatet till ledig intern USB header? Men hur många såna interna USB anslutningar brukar man ha på ett moderkort? Det är ju sällan fler än 2, oftast 1 bara. Så det blir att offra lite där om man även vill kunna ansluta USB portar på fronten av chassit. Kan man förgrena en intern USB anslutning så att man får två av en?

Man får ju med en adapter, utifall man inte har några lediga platser på moderkortet. Med den kan man ansluta till en vanlig usb-port på baksidan istället.

Såhär ser den ut:
http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/Odin_GT_800W/imag...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Mindre spännande, + att man kan joxa med fläkten men spänningar osv ska ändå ligga innom 5% för att vara ett bra ATX agg.

Sen kan man ju undra när alla ska lära sig att göra nätagg mellan 400-700w med fler än 1-2 PCI-E, det är där marknaden finns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Mindre spännande, + att man kan joxa med fläkten men spänningar osv ska ändå ligga innom 5% för att vara ett bra ATX agg.

Sen kan man ju undra när alla ska lära sig att göra nätagg mellan 400-700w med fler än 1-2 PCI-E, det är där marknaden finns.

Dom har en 550W i Odin serien, men om jag minns rätt så finns det inte någon mjukvara till de "svagare" aggen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyhet
SLI-certifiering

Onödigt att sätta ett sånt klistermärke på ett 1200W agg, när allting över 750 klarar av att dom värsta grafikkorten i SLI/CF.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Onödigt att sätta ett sånt klistermärke på ett 1200W agg, när allting över 750 klarar av att dom värsta grafikkorten i SLI/CF.

hehe vilken fantastisk logik. den ska inte ha certen för den är för kraftfull?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Sen kan man ju undra när alla ska lära sig att göra nätagg mellan 400-700w med fler än 1-2 PCI-E, det är där marknaden finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Dom har en 550W i Odin serien, men om jag minns rätt så finns det inte någon mjukvara till de "svagare" aggen.

Odin GT finns i tre storlekar, 550W, 800W och nu 1200W. Alla tre har samma mjukvaru-funktioner.
Dessutom så har 550W och 800W funnits sen Q4 2007, så dom är ju inte direkt nya.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Låter bra, men priset är lite väl högt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Man får ju med en adapter, utifall man inte har några lediga platser på moderkortet. Med den kan man ansluta till en vanlig usb-port på baksidan istället.

Såhär ser den ut:
http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/Odin_GT_800W/imag...

Alltså har de inte tänk ut det där riktigt bra. Åtminstone jag är inte motiverad nog att blockera en PCI plats bara för en sån skitsak. Så man måste ju välja, prioritera vad som man finner viktigast.

Men så är det ju med sån där utrustning som går lite utanför ramarna.

ZALMAN lanserade ju t.ex. för något år sedan en fläktkontroller som kunde mäta energiförbrukningen. Men för att det skulle fungera så var man tvungen att sätta en I/O plate på en PCI kortplats som kopplades till internt till fläktkontrollern. Sedan gick nätsladden först via en CVS kabel innan den gick till nätaggregatet. CVS-kabeln fick man med fläktkontrollern och den kopplades i sin tur till det nya USB uttaget på PCI platsen som man dessförinann installerat. På så sätt kunde man avläsa energiförbrukning direkt på fläktkontrollern framtill på chassit. Om man hade tur dvs. och hade bra vinkel för betraktningsvinkeln för displayen de använde var urusel.

P.s. CVS står för Current Voltage Sensor förresten!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om man nu bortser från den här programvaran som för mig är den mest intressanta delen med det här aggregatet, hur bra eller dåliga är Gigabyte aggregat?

Jag kör själv med Corsair, och jag har ärligt talat inte ens hört talas om att Gigabyte har egna nätaggregat. Så hur står de sig mot Corsair t.ex. eller gör de det?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Det mest intressanta med den här för mig är de här nya möjligheterna som programvaran ger. Men för att detta ska fungera så ansluts alltså en intern USB kabel från aggregatet till ledig intern USB header? Men hur många såna interna USB anslutningar brukar man ha på ett moderkort? Det är ju sällan fler än 2, oftast 1 bara. Så det blir att offra lite där om man även vill kunna ansluta USB portar på fronten av chassit. Kan man förgrena en intern USB anslutning så att man får två av en?

Kommer man att kunna se hur mycket energi datorn förbrukar också med hjälp av programvaran?

jag har 3 på mitt.
Beror kanske på hur påkostat moderkort man har?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Alltså har de inte tänk ut det där riktigt bra. Åtminstone jag är inte motiverad nog att blockera en PCI plats bara för en sån skitsak. Så man måste ju välja, prioritera vad som man finner viktigast.

Men så är det ju med sån där utrustning som går lite utanför ramarna.

Det är ju upp till dig om du tycker det är värt det eller ej, en fjuttig pci-plats är ju inte hela världen.
Men om jag skaffade ett sånt och blev tvungen att dra kabeln till utsidan av chassit så skulle jag personligen föredra att dra kabeln genom ett av hålen för vattenkylningsslangarna, där jag för nuvarande har dragit min FanMate2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Om man nu bortser från den här programvaran som för mig är den mest intressanta delen med det här aggregatet, hur bra eller dåliga är Gigabyte aggregat?

Jag kör själv med Corsair, och jag har ärligt talat inte ens hört talas om att Gigabyte har egna nätaggregat. Så hur står de sig mot Corsair t.ex. eller gör de det?

Vet inte hur mycket man ska lita på reviews som länkas från gigabyte's egen sida, men i dom står iaf ganska gott om agget, förutom att det inte är speciellt tyst enligt en del.
Versionen med 800W fick ju "Editor's Choice" av techpowerup: http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/Odin_GT_800W/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
jag har 3 på mitt.
Beror kanske på hur påkostat moderkort man har?

Njaa... jag vet inte... vad är "påkostat" för dig? Jag utgick från mitt Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort. Jag betalade ca 2500 SEK för det. Det är rätt så påkostat enligt min uppfattning, och den har bara 2 interna USB kontakter. Att betala mer bara för att få fler interna USB kontakter är inte så motiverande.

Kan man förgrena en intern USB kontakt?... ingen som vet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Det är ju upp till dig om du tycker det är värt det eller ej, en fjuttig pci-plats är ju inte hela världen.
Men om jag skaffade ett sånt och blev tvungen att dra kabeln till utsidan av chassit så skulle jag personligen föredra att dra kabeln genom ett av hålen för vattenkylningsslangarna, där jag för nuvarande har dragit min FanMate2.

Vet inte hur mycket man ska lita på reviews som länkas från gigabyte's egen sida, men i dom står iaf ganska gott om agget, förutom att det inte är speciellt tyst enligt en del.
Versionen med 800W fick ju "Editor's Choice" av techpowerup: http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/Odin_GT_800W/

Haha, ja, det är bara att ta fram borren och ta ett hål i chassit. Om man inte vill vara så kinkig det vill säga och gnälla för en sån liten sak. Jag skulle nog ta ett hål bakom nätaggregatet i så fall. Jag skulle ta några stycken i så fall för att få bättre ventilation också.

Jag förstår vad du menar med att inte lita på recensioner. Bara nu senast för en månad sedan så fick jag problem med en av mina Seagate diskar. Den bara bestämde sig för att sluta fungera, trots att den inte var död, den tog semester helt enkelt. Det är en av de välberömda Barracuda 7200.11 alltså. Den hade det ökända FW problemet med att den låser sig i BSY läget och inte detekteras av BIOS. Jag hade två av samma modell. Men som tur i otur så köpte jag inte både från samma butik. Så en är påverkad av det här problemet och slutade fungera och en är inte påverkad och fungerar än så länge problemfritt. Men riktig tur hade jag för att det här problemet visade sig innan jag beställde ytterligare två stycken av samma modell. Jag tänkte bygga en RAID uppsättning med dem men där sprack den planen.

Jag har dock lyckats låsa upp den felande disken efter några timmars Googlande, forskning om problemet, och några sömnlösa nätter. Men först fick jag inhandla elektronikkomponenter och datortillbehör för 716,52 SEK enligt min kalkyl. När jag hade alla prylar så tog det inte mer än tio minuter att fixa den. Sedan uppgraderade jag FW på den till en felfri version och sedan dess har den tuffat på utan problem. Prylarna som krävs för reparationen behöver inte kosta så mycket, men jag valde att ta det säkra före det osäkra och köpte även en del saker som i slutändan visade sig inte behövas. Reparationen kostade alltså mer än hårddisken men det tycker jag var värt för datan på den är viktigare för mig.

Det här var min senaste dåliga erfarenhet med datordelar. Vi kunde ju följa rapporteringen om den här Seagate katastrofen här på nyheterna på SweC, det var egentligen flera olika katastrofer en efter en. Men när jag skulle välja att köpa den här disken så var alla helt lyriska över den, bl.a. folket på Tom's Hardware. Så nu lyssnar jag inte så mycket på andras åsikter längre och recensioner. Istället går jag mer efter egen erfarenhet.

Så jag förstår vad du menar med att inte lite för mycket på recensioner.

När det gäller det här 800W aggregatet som du nämner så har jag precis läst recensionen på den. Det är ett väldigt intressant aggregat. Gigabyte P-Tuner så som programvaran heter kan visa mängden Watt som används. Även om det i sig inte är energiförbrukningen så är det bra nog. Vet man bara tiden så får man energiförbrukningen. Man slipper ha egna Wattmätare eller energimätare tillkopplade vid vägguttaget. Så det här besvarar också min fråga om möjligheterna till energimätning. Mycket intressant aggregat. Men själv kommer jag nog aldrig behöva så mycket som 1200W, det Watt talet går helt över huvudet på mig. 800 Watt modellen är mer intressant för mig.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Coot. Nu kommer datorvirus även kunna driva matningen utanför specen! Strålande!

Varför ha en fullfjädrad switchregulator ö.h.t. när datorns CPU kan sköta PWM?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag är helt säker på att jag hörde talas om detta för mer än 1 år sedan, finns det ett annat sådant här nätdel för konsument persondator eller är det samma tro?
Nå jag tror allt den kan komma och säljas ganska så bra(jämfört mot andra i samma prisklass), vad folk sedan skall ha den till är en annan fråga. Men folk tycker ofta om "onödiga finesser", de är roliga att ha.

Annars är nätdelar något som har förvånat mig, de blir bara större och dyrare för varje år. Folks datorer blir mer och mer ett värmeelement för varje år. Hur stora kommer de bli? Tills ens 10ampere säkring inte räcker? Nå svenssonsdatorer som köps på siba etc, har väl inte så stora nätagg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför ha en fullfjädrad switchregulator ö.h.t. när datorns CPU kan sköta PWM?

Sedan kan man sampla utsignalerna med 1ms sample rate och reglera spänningen ut för att reducera av spänningsspikar och nedgångar vid tung belastning. Självklart skall cpun göra detta, gärna ett interrupt-styrt som ligger före operativsystemet. *edit* Du syftade kanske på mjukvarubaserad pwn, fina grejer det som inte alls tar mycket processorkraft...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag är helt säker på att jag hörde talas om detta för mer än 1 år sedan, finns det ett annat sådant här nätdel för konsument persondator eller är det samma tro?

Som jag sa tidigare i tråden så har versionerna med 550W och 800W funnits sen 2007, så du har helt rätt, detta är bara en kraftfullare modell dom släpper.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Som jag sa tidigare i tråden så har versionerna med 550W och 800W funnits sen 2007, så du har helt rätt, detta är bara en kraftfullare modell dom släpper.

Ok, jag missade det.
Nå så har inte de tidigare modellerna blivit så populära vad jag vet. (knappt hört talas om dem)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".