Första betan av Vista SP2 på väg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Att openGL var slött i Vista var nog det första jag uppmärksammade då jag skummade igenom artiklar men det är nog som du säger att det handlar om drivisar och det låter lovande. Tyvärr verkar den bara stödja 8800-serien och upp.

openGL har hålligt på som bara den i mitt cs på vista (64-bit)
Går knapp att göra några ändringar för då blir det ett jädra liv Q_Q
Sen så har jag inte kunnat trycka in driversarna till mitt Tangetbord -_-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du måste förstå att Microsoft ska nå ut till alla, och inte bara nördiga entusiaster.

Där har vi det! Äntligen någon annan som förstår!

De flesta som hatar vista hatar det för att det inte är lika lätt att hacka och att det är onödigt lätt och onödiga funktioner, men om Microsoft skulle gör a ett hyper avancerat OS som bara hackare och extrem gamers förstår sig på, ja då sitter ju medelsvensson på 40 år och gnäller men om de gör ett lättare och smartare OS till medelsvensson ja då kommer andra sidan och hackar på Microsoft för att de har gjort ett dåligt OS

De måste ha balans!

Tillexempel en 45 årig svensk bryr sig ju fan inte om att windows search segar ner hårdisken några millisekunder, han vill att saker och ting ska funka utan krångel och det gör Vista, OM man inte börjar och gå in och ändra saker i register och tar bort funktioner med konstiga program.

My opinion /mattias

Visa signatur

Desktop Ncase M1 v5 | Intel i7 7700k | MSI GTX 1070 Aero ITX |
Laptop Macbook Pro w/ touchbar Late 2016 | Intel i7 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matrizz
... men om Microsoft skulle gör a ett hyper avancerat OS som bara hackare och extrem gamers förstår sig på, ja då sitter ju medelsvensson på 40 år och gnäller men om de gör ett lättare och smartare OS till medelsvensson ja då kommer andra sidan och hackar på Microsoft för att de har gjort ett dåligt OS

De måste ha balans!
...

Och var i den här balansen vägs professionellt användande in?

Dessutom är jag övertygad om att dilemmat i grunden har sina rötter i att Microsoft säljer mjukvara med stängd kod, något som i sig innebär att det som annars kunde klassas som modifikationer eller anpassning nu hamnar i kategorin hacking. Det är med andra ord inte tänkt att användaren ska kunna förändra operativsystemet. Kanske just därför ser du den här stora klyftan mellan hackare (extreme Gamers är svårplacerade eftersom de lika gärna kan vara totala noobs) och vanliga användare. Hela kulturen kring t ex Windows är ju att användaren ska besparas inblicken i hur datorteknologi fungerar. Du kan se liknande tendenser inom Linux. Fler och fler har bestämt att användare endast blir nervösa av att se boot informationen rassla fram över skärmen, och väljer därför att låta en plash skärm, kanske med lite roliga grafiska effekter, dölja vad som händer. Ju mer som döljs ju mer ökar klyftan mellan s k hackers och vanliga användare.

För mig är detta dock en helt annan fråga och jag återkommer till detta om professionellt använda PC stationer: vad hindrar Microsoft från att erbjuda ett renskalat bra operativsystem för det syftet? I nuläget har Ultimate ner till Base inget med professionellt kontra hemmabruk att göra. Egentligen hade det inte det i XP heller. Home och Professionell byggde på samma operativsystem, och fick samma uppdateringar, och skillnaden låg endast i hur visa funktioner tagits bort ifrån Home. Det gjorde inte Home enklare att använda - ibland snarare tvärtom - men skapade en min mening fiktiv lägre prisklass. Jag har svårt att se att det skulle finnas några tekniska hinder. Däremot bottnar det kanske i Microsofts försäljningsstrategi.

Permalänk
Medlem

Törs man lägga in betan tro? Nån som provat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matrizz
Där har vi det! Äntligen någon annan som förstår!

Tillexempel en 45 årig svensk bryr sig ju fan inte om att windows search segar ner hårdisken några millisekunder, han vill att saker och ting ska funka utan krångel och det gör Vista, OM man inte börjar och gå in och ändra saker i register och tar bort funktioner med konstiga program.

My opinion /mattias

Nu är jag förvisso bara 42 men det är lite mer än millisekunder det handlar om och saker skall vara avstängda per default, M$ får gärna göra en installer där man bockar i allt skit som man vill ha. Men fan inte tvinga på folk sånt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som många sagt: XP SP3 i all ära men Vista är ju överlägset! Köpte det oktober 2007 och har inte haft en tanke på att byta tillbaka! Testade i en månad att köra XP men usch usch Väntar dock på W7...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad hände med detta SP2? Jag har fortfarande SP1 installerat på min dator vilket får mig att ifrågasätta Windows Update, som borde ta hem nya SP2 åt mig. Hittar heller inte SP2 på microsoft.se. Vad är det jag missar?!

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Vad hände med detta SP2? Jag har fortfarande SP1 installerat på min dator vilket får mig att ifrågasätta Windows Update, som borde ta hem nya SP2 åt mig. Hittar heller inte SP2 på microsoft.se. Vad är det jag missar?!

//R

SP2 är färdigt, RTM, men det är _inte_ släppt för allmänheten ännu. Vad det ser ut kommer det också att dröja ett tag innan det släpps, allt fokus är på Windows 7 just nu och Microsoft verkar inte vilja att fokus rubbas.

As a sidenote, så har jag Vista SP2 som en ren installation från den fulla ISOn igång och det man omedelbart märker om man jämför med Windows 7 RC build 7100 är att prestandan känns i stort sett identisk. Vista SP2 är märbart rappare än Vista SP1, drar mindre minne, färre tjänster igång, mer omedelbar respons på alla kommandon, mycket snabbare filöverföring. Vista SP2 och Windows 7 RC uppför sig mycket lika, det är mest utseendeskillnaderna som märks.

Möjligen att det vore dumt att släppa SP2 till den breda massan nu när det snackas såpass mycket om hur bra prestanda det är i Windows 7.

Naturligtvis går Vista SP2 redan nu att få tag i på en mängd sätt, om man är medlem i MSDN eller Technet, eller på "andra" sätt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matrizz
Där har vi det! Äntligen någon annan som förstår!

De flesta som hatar vista hatar det för att det inte är lika lätt att hacka och att det är onödigt lätt och onödiga funktioner, men om Microsoft skulle gör a ett hyper avancerat OS som bara hackare och extrem gamers förstår sig på, ja då sitter ju medelsvensson på 40 år och gnäller men om de gör ett lättare och smartare OS till medelsvensson ja då kommer andra sidan och hackar på Microsoft för att de har gjort ett dåligt OS

De måste ha balans!

Tillexempel en 45 årig svensk bryr sig ju fan inte om att windows search segar ner hårdisken några millisekunder, han vill att saker och ting ska funka utan krångel och det gör Vista, OM man inte börjar och gå in och ändra saker i register och tar bort funktioner med konstiga program.

My opinion /mattias

Måste bara svara på din åsikt här.
De jag träffat på som klagar är vanliga användare.
De hittar inte längre var sakerna är, datorn går trögt, vissa program funkar inte, den gamla skrivaren går inte att installera m.m.

Som en liten mer avancerad användare så stör jag mig på allt som de skickar med i början och att man inte har riktigt kontroll på vad MS installerar åt en eller ens kan bestämma vad som ska vara igång från allra första början.
När man sen ska försöka göra ändringarna så har de gömt sakerna.
Win 7 är faktiskt värre på den punkten. Att hitta och ställa in mina musinställningar var lite småfrustrerande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if