Intel vill in i mobiltelefonen

Permalänk
Melding Plague

Intel vill in i mobiltelefonen

Processorjätten Intel har inget större fäste på mobiltelefonmarknaden. Detta vill företaget ändra på med lanseringen av en ny processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra hur denna kommer stå sig mot t.ex Tegra.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Härligt att de går framåt även inom mobilbranchen också. Snart kan man väl spela Crysis på Very High på en mobiltelefon

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

underbart ! kanske man kan få en mobil som är lika snabb som en 3310 var gillar inte nya mobilerna med dålig batteritid och sega menyer.. förstår dock inte riktigt hur hårdvaruutvecklingen till mobiler verkar ha stått still i flera år sen jag köpte min w800i (okej bättre kamera nuförtiden, men i övrigt verkar inget ha gått framåt, segare menyer osv trots samma design)

Visa signatur
Permalänk

Nice, jag har en mobil som är 5-6 år gammal.
Nu börjar det bli lite intressant att uppgradera... htc magic, iphone osv...

Permalänk

Kul att intel vill börja utveckla mobilprocessorer

Kanske om nåt år kan man spela snygga 3D spel på mobilen

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

HEHE inget illa menat men nu hänger väl AMD. Med på detta med kanske

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
underbart ! kanske man kan få en mobil som är lika snabb som en 3310 var gillar inte nya mobilerna med dålig batteritid och sega menyer.. förstår dock inte riktigt hur hårdvaruutvecklingen till mobiler verkar ha stått still i flera år sen jag köpte min w800i (okej bättre kamera nuförtiden, men i övrigt verkar inget ha gått framåt, segare menyer osv trots samma design)

Håller defenitivt med dig. Jag tycker de borde tillverka en mobiltelefon som är just en mobiltelefon. Skippa MP3-spelare, kamera osv.
Vill man lyssna på musik, använd MP3. Vil man ta bilder, använd en riktigt kamera!

Gör telefonen istället blixtsnabb, bra mikrofon/högtalare, stor skärm, sköna knappar, bra batteritid, bra täckning (gärna antenn när man behöver extra bra täckning). Sedan ska det vara open source, så man själv kan göra program och ställa in allt i minsta detalj.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

Håller defenitivt med dig. Jag tycker de borde tillverka en mobiltelefon som är just en mobiltelefon. Skippa MP3-spelare, kamera osv.
Vill man lyssna på musik, använd MP3. Vil man ta bilder, använd en riktigt kamera!

Gör telefonen istället blixtsnabb, bra mikrofon/högtalare, stor skärm, sköna knappar, bra batteritid, bra täckning (gärna antenn när man behöver extra bra täckning). Sedan ska det vara open source, så man själv kan göra program och ställa in allt i minsta detalj.

Om du vill att det bara ska vara en mobiltelefon varför ska du då ha stor skärm, open source mm. Om du vill göra program och ha stor skärm så köp en laptop som komplement till din MP3 och kamera.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk

Förstår inte varför man ska ha kamera och kalender o skit i sin mobiltelefon mm..
Mp3 spelare på sin höjd duger väl. Segar menyer och almänt trögfattad telefon är ju rätt vanligt.. Skulle gärna ta och köpa mig en 'simplare' telefon som jag vet verkligen håller. har bla fått in smuts bakom displayen och spräkte min förra display + att den knappt gick ringa på och knappsatsen var åt helvete.

Nuvarande ligger o kopplar till o från ibland och är almännt tyst av sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Förstår inte varför man ska ha kamera och kalender o skit i sin mobiltelefon mm..
Mp3 spelare på sin höjd duger väl. Segar menyer och almänt trögfattad telefon är ju rätt vanligt.. Skulle gärna ta och köpa mig en 'simplare' telefon som jag vet verkligen håller. har bla fått in smuts bakom displayen och spräkte min förra display + att den knappt gick ringa på och knappsatsen var åt helvete.

Nuvarande ligger o kopplar till o från ibland och är almännt tyst av sig.

Kalender är ju rätt smart att ha ju. Då blir man ju påmind "glöm inte de det kl 5 osv" inte för jag använder ofta men ändå. Jag skiter i egentligen hur om mobilen har touch och sånt man klarar sig utan.. De enda viktiga för mig är att mobilen stor skärm, bra batteritid, sköna knappar (jag smsar rätt mkt så de är nästan ett måste för mig) och sen en lååååång batteritid. Jag vet inte om de bara jag som tycker så här men jag tycker inte om att lyssna på mp3 i en mobil. Tycker man får bättre kvalité och feeling med en vanlig mp3 än en Walkmanmobil.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är smidigt att ha många funktioner i min telefon.
Men det gäller att prioritera, jag vill hellre att den funkar bra med få än dåligt med många.

Permalänk
Medlem

Det ända jag använder på min telefon är kameran och ficklampan. Ringer inte på den alls, nästan. PMS (SMS) får kärringar. Har en räkning på ca 75 kr per år.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Som ni kan se i tråden så har mobiler alla dessa funktioner just pga. att det alltid finns människor som tycker annorlunda om vad som behövs och inte. Mp3 och kamera tycker jag är toppen. Idag har highend mobilerna 8mpx kameror mer än dugliga bilder. Och mp3-spelare är ju smidigt. Har man 8GB lagring och hörlurar kan dom ju lika gjärna ha inbyggd mp3 istället för ännu en pryl att ta hand om i fickan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

skönt att ni rensar bort alla felstavningsinlägg lol

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Idag har highend mobilerna 8mpx kameror mer än dugliga bilder.

Off Topic
Tyvärr så är det objektivet som är skit jämfört med vanlig kamera. Men en kamera mobil är till för att just ha en smidig kamera inte för att ta några bra bilder med.
För övrigt gillar jag inte heller när det är sega menyer, dålig teckning osv, gör om gör rätt. För mig är det viktigast att alla grund funktioner fungerar bra. Alltså lägg energi på alla grundfunktioner och de extra sakerna som slängs in ska hålla samma kvalité annars kan det vara. Då har ni mig som given köpare:D
On topic
hoppas att det kommer leda till bättre/snabbare mobiler utan att intel ska få något slags monopol i framtiden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Såklart man ska ha kalender, mp3 osv osv i mobilen.

Mobil är mer än ringa och smsa. Visst är vissa mobiler sega i menyer men om ni köper skit som SE Walkman får ni väl skylla er själva. (Ja vet att alla SE fanboys kommer att hata mig)

Köp som sagt simplare mobiler som endast kan ringa och smsa. Sluta klaga på oss som vill ha alla funktioner.
Jag vill inte ha kalender, kamera, mp3 osv på mig hela tiden. Sluta vara konservatist!

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd

Släng i Presc[H]ot och en 20kg blyacc så har man något å värma sig på i busskuren..

Nää, vad gammal skämt.
Blir faktiskt intressant med det, fast har inte intel redan sina processorer i "väldigt" portabla enheter så som PPC och liknande?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Förstår inte varför man ska ha kamera och kalender o skit i sin mobiltelefon mm..
Mp3 spelare på sin höjd duger väl. Segar menyer och almänt trögfattad telefon är ju rätt vanligt.. Skulle gärna ta och köpa mig en 'simplare' telefon som jag vet verkligen håller. har bla fått in smuts bakom displayen och spräkte min förra display + att den knappt gick ringa på och knappsatsen var åt helvete.

Nuvarande ligger o kopplar till o från ibland och är almännt tyst av sig.

Personligen tycker jag om att ha allt i min mobiltelefon... Kamera, kalender, mp3, radio etc. etc. Mycket bättre än att släpa runt på en kalender, kamera och en mp3 spelare. Batteritiden för mig när jag lyssnar på musik i mobilen är ca. 4-5 timmar vilket är fullt acceptabelt för min del.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vill liksom ovanstående ha det mesta i telefonen. Ett smärre krav är ett välfungerande kalendersystem, ett måste med MP3 och en go detalj kamera. Btw, spräckt display kan man väl knappast skylla på tillverkaren för?

Underlig figur längst ner också... "lower" åt höger. Skumt och inte riktigt standard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Förstår inte varför man ska ha kamera och kalender o skit i sin mobiltelefon mm..
Mp3 spelare på sin höjd duger väl. Segar menyer och almänt trögfattad telefon är ju rätt vanligt.. Skulle gärna ta och köpa mig en 'simplare' telefon som jag vet verkligen håller. har bla fått in smuts bakom displayen och spräkte min förra display + att den knappt gick ringa på och knappsatsen var åt helvete.

Nuvarande ligger o kopplar till o från ibland och är almännt tyst av sig.

Köp en sån då. Det finns simpla nya mobiltelfoner att köpa som du kan bara sms och ringa på även kalander och alarm. Det finns även stöt och vattentåliga mobiltelefoner. Så du gnäller bara på din egna lathet att leta upp såna mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Neeej, inte x86 i mobilen också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Det ända jag använder på min telefon är kameran och ficklampan. Ringer inte på den alls, nästan. PMS (SMS) får kärringar. Har en räkning på ca 75 kr per år.

Hur lyckas du?

Visa signatur
Permalänk

Snabbare telefoner vore bra. de är ju så jäkla sega. laggar i menyer osv och när man skriver SMS. Funkar ju knappt alltså.

Annars är dagens telefoner superbra

Sedan kan man diskutera vidare om hur en mobil ska vara. alla har sina behov. Det går tyvärr inte att uppfylla allas behov. Men så länge folk köper telefoner så bryr tillverkarna sig inte om telefonerna suger eller inte, de säljer ju...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Hur lyckas du?

Antingen ljuger han eller så har han inga vänner.

Permalänk
Medlem

De skulle de tänkt på innan de sluta sälja Xscale.

Hoppas innerligt att x86 aldrig når mobiltelefonmarknaden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Neeej, inte x86 i mobilen också.

Varför inte?

Lite XPlite i mobilen skadar inte

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Det ända jag använder på min telefon är kameran och ficklampan. Ringer inte på den alls, nästan. PMS (SMS) får kärringar. Har en räkning på ca 75 kr per år.

Hehe, kul
Tror dig inte helt och hållet men håller med dig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creedo
Om du vill att det bara ska vara en mobiltelefon varför ska du då ha stor skärm, open source mm. Om du vill göra program och ha stor skärm så köp en laptop som komplement till din MP3 och kamera.

Stor skärm så man kan se tydligare, open source så man kan skriva egna program.

T.ex så skulle jag vilja ha en program som spelar in alla mina samtal, tar bort de efter en viss tid, börjar spela in om samtalet är längre än 5 sekunder osv osv.

Jag menade inte en jättestor skärm, utan lite större än vanlig. Laptop har jag redan.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Varför inte?

Lite XPlite i mobilen skadar inte

Näe, men alla miljardtals virus som följer med

Då skulle man alltså behöva ett antivirus i mobilen? Vad sägs om att stanna kvar hos ARM-strukturen?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Äntligen, blir den här processorn alltså x86-kompatibel?
Jag har länge stört mig på att mobiltelefoner/handdatorer kör egna operativsystem och så vidare. Tusentals program har gjorts till mobiler och handdatorer, men idag är det fullständigt hopplöst att spela upp dem. Men ett program som någon kodade 1985 på DOS går alldeles utmärkt att köra i en toppmodern dator.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!