USB-minne med inbyggt antivirus

Permalänk
Melding Plague

USB-minne med inbyggt antivirus

Att använda USB-minnen är helt inte utan risker. Detta vill nu Transcend och Trend Micro ändå på.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon binder
Att använda USB-minnen är helt inte utan risker. Detta vill nu Transcend och Trend Micro ändå på.

Det ska inte vara ändra på ?

Kul nyhet annars!

Permalänk
Medlem

90-dagars trial är ju bara patetiskt dock.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Usb minnen?
Annvänds de fortfarande?
Lagrar det lilla jag behöver lokalt fortfarande.
Men det är väl bra fast att det är trial är ju inte bra med tanke på Svensson som är användargruppen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

sweet, med min 16 gb sandisk u3 cruzer sticka så fick jag istället en trojan med på köpet... tog en stund och fatta varitfrån den kom.

Permalänk
Medlem

Tuff ide, påverkar det skriv/läshastighet negativt tro?

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Usb minnen?
Annvänds de fortfarande?
Lagrar det lilla jag behöver lokalt fortfarande.

Eh, VA?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Usb minnen?
Annvänds de fortfarande?

Jodå, de är framförallt populära bland folk som inte förstår hur man överför filer via nätverk

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Men behöver dock inget U3 minne för att kunna detta.
Finns mycket mer än antivirus...

FF, open office osv osv.
Sen om det finns bra free AV program, bara att önska sig att något kodar det till portable apps > http://portableapps.com/

Skit bra på jobbet, sitter med FF via minnet, ingeting sparas på datorn så man kan surfa på andra sajter.

Dvs om inte man har någon IT bevakning =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Men behöver dock inget U3 minne för att kunna detta.
Finns mycket mer än antivirus...

FF, open office osv osv.
Sen om det finns bra free AV program, bara att önska sig att något kodar det till portable apps > http://portableapps.com/

Skit bra på jobbet, sitter med FF via minnet, ingeting sparas på datorn så man kan surfa på andra sajter.

Dvs om inte man har någon IT bevakning =P

" Skit bra på jobbet "

Tur man inte skiter dåligt !!

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

De kunde ju dock mosa in ett välfungerande _gratis_ AV för att göra något åt virusspridning.
Något högst grundläggande vore nog för att få bort den allra mesta formen av spridning av virus, vare sig över USB som DVD som Nätverk. Ty nej, alla vet inte vad anti-virus eller ens brandvägg är för något, inte ens idag.
Det här är endast ett sätt att mjölka pengar på folk som inte vet vad man kan göra med gratis alternativ på varje arbetsstation.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har haft under en längre tid önskemål om att USB-stickor skulle ha ett mekanisk reglage för skrivskydd. Precis som de gamla disketterna en gång i tiden hade.

Varför? Jo, jag jobbar med datorer dagligen, servar dem och åtgärdar alla tänkbara fel. Ofta får vi in virusdrabbade datorer och ingen vill sätta sin sticka i dem.

Skulle det gå att med ett reglage hindra skrivning så skulle det underlätta mångfalt. (Går inte in på hur, ni får lita på mig här. )
Jag känner att en sådan funktion tilltalar mig mer än anti-virus på stickan.

Finns denna produkt redan så får vem som helst som känner sig manad bifoga en länk.

Edit: Slarvfel

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelrid
Jag har haft under en längre tid önskemål om att USB-stickor skulle ha ett mekanisk reglage för skrivskydd. Precis som de gamla disketterna en gång i tiden hade.

Varför? Jo, jag jobbar med datorer dagligen, servar dem och åtgärdar alla tänkbara fel. Ofta får vi in virusdrabbade datorer och ingen vill sätta sin sticka i dem.

Skulle det gå att med ett reglage hindra skrivning så skulle det underlätta mångfalt. (Går inte in på hur, ni får lita på mig här. )
Jag känner att en sådan funktion tilltalar mig mer än anti-virus på stickan.

Finns denna produkt redan så får vem som helst som känner sig manad bifoga en länk.

Edit: Slarvfel

Här har du en link till tyska trekstor. det handlar om CS serien och dom har mekanisk skrivskydd.

http://www.trekstor.de/de/products/detail_usb.php?pid=1

Men nu är det så att jag har hört om att tex SD-Cards har ochså mekanisk skrivskydd men den skall man kunna lura på nåt sätt. men jag vet inte hur eller om virus eller trojaner är kapabel till det, och om det består samma problem med USB minnen som har mekaniska skrivskydd.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Haha, så onödigt

Permalänk
Medlem

Lite tråkig nyhet eftersom det redan finns:

http://portableapps.com/apps/utilities/clamwin_portable

Eller är det något speciellt med denna usb-sticka förutom medföljande 90-dagars trial av en antivirusmjukvara?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Här har du en link till tyska trekstor. det handlar om CS serien och dom har mekanisk skrivskydd.

http://www.trekstor.de/de/products/detail_usb.php?pid=1

Men nu är det så att jag har hört om att tex SD-Cards har ochså mekanisk skrivskydd men den skall man kunna lura på nåt sätt. men jag vet inte hur eller om virus eller trojaner är kapabel till det, och om det består samma problem med USB minnen som har mekaniska skrivskydd.

Tack för tipset, mycket intressant. Kanske kan få chefen att beställa loss ett gäng av den sorten.

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Jodå, de är framförallt populära bland folk som inte förstår hur man överför filer via nätverk

Hehe ^^

Mja mjo man aldrig fel att alltid ha ett med sig (En nörd är alltid redo!)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

kanon om det funkar mot Virut, jävla otyg till virus det, hela vår kommuns nätverk har drabbats av det, och sätter man i ett usbminne i någon av skolan datorer så har man själv det på usbminnet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelrid
Jag har haft under en längre tid önskemål om att USB-stickor skulle ha ett mekanisk reglage för skrivskydd. Precis som de gamla disketterna en gång i tiden hade.

Varför? Jo, jag jobbar med datorer dagligen, servar dem och åtgärdar alla tänkbara fel. Ofta får vi in virusdrabbade datorer och ingen vill sätta sin sticka i dem.

Skulle det gå att med ett reglage hindra skrivning så skulle det underlätta mångfalt. (Går inte in på hur, ni får lita på mig här. )
Jag känner att en sådan funktion tilltalar mig mer än anti-virus på stickan.

Finns denna produkt redan så får vem som helst som känner sig manad bifoga en länk.

Edit: Slarvfel

Jag har haft ett sånt i åratal, typ nästan sen USB stickor lanserades jag har en 256 MB Kingston sticka (USB 1.0/1.1 tror jag) och på den tiden var den en av dom största USB minnen man fick tag i

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410