Intel fixar utvalda Core i7 975 till överklockare

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är väl att chansen för att man får en bra överklockare när man köper en "vanlig" Intel i7 kommer ju minska eftersom dessa redan har plockas ut.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig låta mig imponeras av ett världsrekord på en handplockad/utvald prolle:

1. Jag tillhör inte OC-eliten och kör inte mina datorer med flytande kväve
2. Jag har inga behov av en prolle för 10kSEK
3. Överklockar jag så letar jag upp en budgetprolle med bästa pris/prestanda vid OC

Så frågan för oss vanliga dödliga hemanvändare är vad detta OC-krig egentligen betyder?

Intels kunder kommer troligen att få betala miljarder till EU för Intels fula marknadsföringstrix mot AMD.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Någon som vet exakt vad de gör för att få högre frekvenser? Slappare latenser i chippet med lägre IPC som följd eller kör de med finare tillverkning?

Det är precis samma chip som finns ute i affärerna så AMD/Intel "tweaker" eller ändrar inget alls... Det handlar om att företagen vill ha högst poäng i benchmarks.

Det enda dom gör är att handplocka chippen som har bäst potential att uppnå extrema frekvenser under kväve, och sedan skicka iväg dessa till alla kända överklockare där ute (Kingpin, Chew* etc. etc.)

AMD ska dementera detta inom kort då det fått stor uppståndelse på XtremeSystems senaste tiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Jag vet att CPU:er med upplåst multipel finns. Men jag syftade på att dom tar BE prollar ytterligare ett steg. Vet inte om dom prollarna är "bättre" kvalite än standard. En typ av handplock eller hastighets/livslängd certifiering

Ex. BE v2, testat i 4.9Ghz i x-antal timmar.

Det här görs ju naturligtvis redan, bättre processorer säljs med högre klockfrekvens än andra. i7 965 vs i7 920 t.ex.

Det är ju inte direkt så att varje processormodell har en egen tillverkningsprocess...

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Jag visste det, den globala uppvärmningen är AMDs fel.

Tog mig runt 20 sekunder att fatta haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Intel är så dåliga så att de lär göra speciella modeller för att klara det, om det nu ens klarar det vill säga.
Skit på bajset, Intel.

Här har vi en som "vet" vad han pratar om ....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
En I7 prolle som ligger stabilt i 7Ghz+ med alla kärnor aktiva och HT på vore inte helt fel...

Sen att man förmodligen måste köra med vatten kylning för att hålla den kall och fin gör mej inget.

Du tror själv att så pass extremt clockade cpuer är stabila och kan kylas med vatten ? tänk om tänk rätt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Entusiast

EE: Extreme Edition
SE: Special Edition
BE: Black Edition

Överklockad från fabrik, Extra överklockningsvänlig, Upplåst multipel

... vad mer har vi?

När kommer XE ? X-Edition?
("the X makes it look cool!")

Jag säger som många andra. Det börjar nå löjliga nivåer nu.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
EE: Extreme Edition
SE: Special Edition
BE: Black Edition

Överklockad från fabrik, Extra överklockningsvänlig, Upplåst multipel

... vad mer har vi?

När kommer XE ? X-Edition?
("the X makes it look cool!")

Jag säger som många andra. Det börjar nå löjliga nivåer nu.

XFX Phenom II x4 955 3,2ghx XXX Edition
EVGA Core i7 3,33ghz FTW Edition

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
XFX Phenom II x4 955 3,2ghx XXX Edition
EVGA Core i7 3,33ghz FTW Edition

Sparkle Atom Extreme OC 1,7ghz.

Permalänk

Varför inte en fatal1ty extreme edition?

Ifall det skulle vara sant så förstår jag inte varför folk klagar.
Toyota och Renault tävlar i formel 1 men ingen klagar över att deras personbilar inte klarar 370km/h.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag fick även det intrycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är precis samma chip som finns ute i affärerna så AMD/Intel "tweaker" eller ändrar inget alls... Det handlar om att företagen vill ha högst poäng i benchmarks.

Det enda dom gör är att handplocka chippen som har bäst potential att uppnå extrema frekvenser under kväve, och sedan skicka iväg dessa till alla kända överklockare där ute (Kingpin, Chew* etc. etc.)

AMD ska dementera detta inom kort då det fått stor uppståndelse på XtremeSystems senaste tiden.

Alltså är det denna förbannade aftonbladet-redaktionen som är farten igen.

Citat:

Nu jobbar Intel på speciella exemplar av sin kommande modell Core i7 975 som ska hjälpa Intel att ta tillbaka tronen. Totalt 1000 processorer kommer att tillverkas som ska överklocka speciellt bra.

Det är förbannat stor skillnad på att handplocka 1000 processorer och att specialtillverka 1000 processorer.

Fula smålögner är dock inte ovanligt för att skapa nyheter på det här stället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
En I7 prolle som ligger stabilt i 7Ghz+ med alla kärnor aktiva och HT på vore inte helt fel...

Sen att man förmodligen måste köra med vatten kylning för att hålla den kall och fin gör mej inget.

ja en I7 på 7ghz med vatten haha.Möjligtvis med kväve men 7 ghz no way!

Obs!! Jag kör själv en i7a.Så ingen tror jag är en AMD fanboy.Har dock kört AMD sen Athlon kom och på ett vis vill jag se att AMD tar fler marknadsandelar så dom kan konkurera med Intel som är lite väl stora för konsumenternas skull!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
AMDs 955 BE har aldrig varit över 7ghz. Enligt en nyhet från sweclockers har de det men på alla seriösa överklockningsforum har alla redan kommit fram till att de resultaten var fusk... Killen som satte över 7ghz genom att pilla med .cvf filen har även lagt ut ännu bättre resultat än de sweclockers hade som bild. Då var det resultatet baserat på en multipel på 36, något som de moderkortet han använde inte kan köra rent hårdvarumässigt.

För att se de resultat som gäller kollar här: http://www.hwbot.org/hardware/processor/Phenom%20II%20X4%2095...

http://www.ripping.org/database.php?cpuid=961
enough said, litar du inte på kingpin? 6.8ghz. nu är 7ghz nära för amd,

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
ja en I7 på 7ghz med vatten haha.Möjligtvis med kväve men 7 ghz no way!

Obs!! Jag kör själv en i7a.Så ingen tror jag är en AMD fanboy.Har dock kört AMD sen Athlon kom och på ett vis vill jag se att AMD tar fler marknadsandelar så dom kan konkurera med Intel som är lite väl stora för konsumenternas skull!

4GHz + tycker jag räcker för att i7.an ska bli varm, även på vatten!

Tvivlar även jag på att några 7GHz kommer uppnås, men visst skulle det bli mer spännande ifall några fler stora tillverkare av HW kunde ge sig in i CPU-leken (på allvar) och sätta press på Intel, driva på utvecklingen lite mer och samtidigt ge oss konsumenter lite bättre utbut samt priser.

Vore naturligtvis också bra ifall AMD kunde vara med i detta "krig" och se till att Intel inte kan styra marknaden i ensam majestät

Permalänk
Medlem

Löjligt, varför inte bara släppa en 10GHZ cpu döpa om den till i920 låsa den till ~2,4ghz. Sen när överklockare får tag i dessa vilken jävla boost 400% överklock

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
http://www.ripping.org/database.php?cpuid=961
enough said, litar du inte på kingpin? 6.8ghz. nu är 7ghz nära för amd,

6.8GHz < 7GHz.

OT: Jag fattar inte vad folk bråkar om, men så är det ju på det här forumet, så fort något företag gör någonting kommer någon och säger att det är skit och att ett annat företag är mycket bättre, ärligare, vackrare, sexigare. Jag blir trött...

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
6.8GHz < 7GHz.

OT: Jag fattar inte vad folk bråkar om, men så är det ju på det här forumet, så fort något företag gör någonting kommer någon och säger att det är skit och att ett annat företag är mycket bättre, ärligare, vackrare, sexigare. Jag blir trött...

bara för att du vet att intel kommer att ha stora problem o ta den clocken.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Är inte en i7 vid samma klockfrekvens snabbare än konkurrenten?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Är inte en i7 vid samma klockfrekvens snabbare än konkurrenten?

Inte snabbare men den presterar bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
bara för att du vet att intel kommer att ha stora problem o ta den clocken.

Du är medveten om att intel har gjort vanliga cpuer som nått över 8ghz eller? Sedan presterar de ju inte bra i dagsläget men det är ju en annan femma.

Ska man bygga en pris/prestanda dator bör man köra Phenom.
Ska man bygga en prestanda dator bör man välja I7.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
bara för att du vet att intel kommer att ha stora problem o ta den clocken.

Jag kunde inte bry mig mindre om det är AMD eller Intel som presterar bäst, så nej, jag blir inte ledsen om en Phenom II gör fler klockcykler/sekund (vilket förövrigt inte är något mått på prestanda). Och ja, självklart blir det svårt med nuvarande arkitektur.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vad det inte Intel som anklagade AMD för samma sak fast AMD hade ju inga handplockade processorer för att slå rekordet (vad jag vet)

En sak med handplockade ex ur en existerande tillverkning en helt annan att specialtillverka chip med ett enda syfte.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
En sak med handplockade ex ur en existerande tillverkning en helt annan att specialtillverka chip med ett enda syfte.

Sedan så var ju inte AMDs handplockade, vi har ju sett att deras produktionsexemplar till och med satte högre rekord än de blygsamma 5GHz+ som det pratades om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Löjligt, varför inte bara släppa en 10GHZ cpu döpa om den till i920 låsa den till ~2,4ghz. Sen när överklockare får tag i dessa vilken jävla boost 400% överklock

Vet att du skämtar men vill bara påpeka för andra som inte vet att en CPU som klarar 10 ghz troligen behöver en extremt lång pipeline.
Vilket skulle göra den extremt slö vid 2,4 ghz.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jag hoppas verkligen att amd tar sig ur skiten för intel börjar bli för kaxiga och självsäkra.
att handplocka är en sak för "PRO" överklockare har minst 10 proppar på bänken när de extremklockar. förresten har båda redan specialprocessorer, BE och extreme edition.
vanliga användare kollar inte så noga och när det står i tidningen "intels nya I7 har världsrekordet " så köper de en 920 och blir grymt besvikna.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur