Permalänk
Melding Plague

Ny version av OCCT

Det populära stresstestet OCCT Perestroïka används för att stabilitetstesta datorer. Nu kommer en ny version med flera ändringar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Perfekt! Ser att stöd har lagts till i Lintest för Hyperthreading blandannat. Blir till att prova denna med min nya i7 920 D0 ikväll då.

Permalänk

En sak värd att notera är att vissa ATI-grafikkort (vissa 4850, 4870, 4890, 4870X2) har problem med att köra deras GPU-test med shader complexity 3 på grund av att kortet då drar för mycket ström och ett skydd går in.

Detta beror på för dåliga VRM som inte orkar pressa ut mer än 82A (? detta är lite oklart). Detta är liknande det som gäller med furmark men detta test är än mer krävande på GPUn (20-30W mer i load).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Trevligt, hur står sig den nya gpu testet mot furmark då, nån som vet?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som endast får upp temperatur på en kärna i denna version? Går jag in på settings så är endast Core 0 valbar för temperaturläsning i listorna för de andra kärnorna.

Permalänk
Medlem

Otroligt nice program. Jag gillar speciellt att den skapar grafer över användning/temp.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Schyst, tackar!

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

OCCT är grymt skönt, tycker det är så mycket skönare att stabilitets testa CPUn med den istället för Prime95.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
En sak värd att notera är att vissa ATI-grafikkort (vissa 4850, 4870, 4890, 4870X2) har problem med att köra deras GPU-test med shader complexity 3 på grund av att kortet då drar för mycket ström och ett skydd går in.

Detta beror på för dåliga VRM som inte orkar pressa ut mer än 82A (? detta är lite oklart). Detta är liknande det som gäller med furmark men detta test är än mer krävande på GPUn (20-30W mer i load).

Såg en tråd om det på xtremesystems. Den där fransmannen som jobbar på OCCT har verkligen lyckats att skapa ett extremt test. Mitt 4850@stock klarade det iaf, men jag märkte verkligen hur mycket det varmare det blev med shader complexity = 3 (körde förresten fullskärm i 1280x960 och utan felkontroll). Load-temp på ca 76-78 grader nu. I vanliga furmark nådde jag runt 60-65 grader. Dock var det länge sen jag körde furmark så det är inte säkert det går att jämföra på ett bra sätt då andra variabler kan ha ändrats.

Här är tråden förresten:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=224958

Hitttade och ett tyskt test som grundligt mätte vad grafikkorten dra på riktigt. I furmark. Det är rätt mäktigt. Tänk då vad dessa kort drar i nya GPU-testet i OCCT som är ännu värre.

http://ht4u.net/reviews/2009/leistungsaufnahme_graka/index13....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
En sak värd att notera är att vissa ATI-grafikkort (vissa 4850, 4870, 4890, 4870X2) har problem med att köra deras GPU-test med shader complexity 3 på grund av att kortet då drar för mycket ström och ett skydd går in.

Detta beror på för dåliga VRM som inte orkar pressa ut mer än 82A (? detta är lite oklart). Detta är liknande det som gäller med furmark men detta test är än mer krävande på GPUn (20-30W mer i load).

Jag vill inte starta ett "krig" på Sweclockers nu, men det är känt att skaparna av OCCT inte är speciellt neutrala när det kommer till hårdvara heller

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har aldrig märkt av något något problem med mitt 4870x2 i furmark iaf... får väl testa vad som händer med detta

Permalänk

Tips om liknande program till Linux mottages.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag vill inte starta ett "krig" på Sweclockers nu, men det är känt att skaparna av OCCT inte är speciellt neutrala när det kommer till hårdvara heller

Det vill inte jag heller men detta verkar vara ganska underbyggt ändå (har följt tråden som m3tr0 länkar till). Det verkar som att det finns ett problem men jag ser inte riktigt poängen, det finns inga andra program än furmark och OCCT som det här har en chans att hända i.

Det är enligt mig en brist i hårdvaran (GPUn) att den inte begränsar antalet operationer samtidigt. Ser man t.ex. på vad GTX285 klämmer ut så är 4870 1GB mer än 50% snabbare.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

knappt att jag vågar köra gpu testet om det är värre än furmark
sist körde jag ett pass över natten på 830/1050 och hade feting temperaturer på vrm, om den pushar ännu högre nu är det fan läskiga grejjer

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W