Microsoft stoppar stora netbooks

Permalänk
Medlem

dom borde vara rädda för linux får dom fäste på spelmarknaden så är det kört för ms

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
dom borde vara rädda för linux får dom fäste på spelmarknaden så är det kört för ms

sant

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
dom borde vara rädda för linux får dom fäste på spelmarknaden så är det kört för ms

Dock verkar det där inte så troligt med tanke på att majoriteten av alla speltillverkare inte ens lägger någon tanke på att göra spel kompatibel med linux?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Har ni ens läst nyheten? De vill inte på något vis stoppa utvecklingen av netbooks, enbart bestämma till vilka de vill sälja sina "Windows7-lite-licenser" till. Skärp er.

Varför ska Microsoft bestämma vilka datorer som ska få köra windows7-lite? Kan inte konsumenterna själva få avgöra vilken Windows-version de vill ha på sin dator?

Det är uppenbart att MS försöker kontrollera marknaden. Marknadskontroll är aldrig bra för konsumenten.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Hoppas verkligen att alla ni gnällspikar blir egna företagare. Eftersom det skulle gynna alla oss konsumenter och konkurenter. Ni skulle ge bort alla era färdiga produkter eller sälja dom till minipris, och ni skulle låna ut era nya produkter/uppfinningar till era konkurenter, ni skulle inte bry er om hur era produkter används. Det verkar som om ni totalt missat att ett företag bör gå med vinst.

På en marknad utan fel, dvs. en marknad med perfekt konkurrens, går inga företag med vinst! Sådeså.

Förövrigt är det väl underbart att marknadskrafter går in och ger en rimlig definition på netbooks. Känns löjligt när datorer över 12" får den attraktiva märkningen för ärligt talat, en netbook är en dator som på grund av sin ringa storlek måste göra avkall på prestanda - därmed det lägre priset. En dator på 12" kan ha finfin prestanda utan större problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Hoppas verkligen att alla ni gnällspikar blir egna företagare. Eftersom det skulle gynna alla oss konsumenter och konkurenter. Ni skulle ge bort alla era färdiga produkter eller sälja dom till minipris, och ni skulle låna ut era nya produkter/uppfinningar till era konkurenter, ni skulle inte bry er om hur era produkter används. Det verkar som om ni totalt missat att ett företag bör gå med vinst.

Vad har svenska egna företagare med ett multiinternationellt aktieägt amerikanskt företag att göra?

Det är två komplett olika verksamheter med skilda möjligheter, mål och stukturer.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk

Finns något som heter pirate bay för dom som klagar på priset:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
GP är väl inte kommunist? Nåja, om svenskarna är så korkade att de låter ideologi stå tillbaka för irrationell indignation så kanske vi även få se Piratpartiet ta en plats i EU?

Piratpartiet kanske kan blidka sina emotionella och impulsiva väljarkår genom att verka för något EU-direktiv som straffar BG och MS om dom gör verklighet av ett operativ som ingen ändå är intresserrad av? Men det är ju klart... vad ska alla griniga gammla gubbar då göra?

Hepp!

Piratpartiet har tagit över Wordpress. Och jag tror att denna brokiga skara populister kommer komma in i EU-parlamentet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
"Både Microsoft och Intel är överrens"

Ja det är känns ju bra att veta att dom iaf erkänner sina uppenbara strategier.

Jepp. De styr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
dom borde vara rädda för linux får dom fäste på spelmarknaden så är det kört för ms

Det är väl därför de ser till så att alla spelföretag håller sig till DirectX.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Varför ska Microsoft bestämma vilka datorer som ska få köra windows7-lite? Kan inte konsumenterna själva få avgöra vilken Windows-version de vill ha på sin dator?

Det är uppenbart att MS försöker kontrollera marknaden. Marknadskontroll är aldrig bra för konsumenten.

och var står det att du inte kan använda något annat windows 7 på dem.

står inget om att de ska spärra w7 till något, bara att microsoft sätter ett annat pris på licensen till oem om skärmen är under eller över 10,1.

läs nyheten

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter att microsoft inte vill sälja rabatterade licenser till icke netbooks (datorer med 12" skärmar klassa inte som netbook, även fast de råkar använda en atom processor.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Finns något som heter pirate bay för dom som klagar på priset:)

Akta dig för §7

Förövrigt ser jag inga problem med hur Microsoft agerar, tråkigt hur skribenten vinklar nyheten dock.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man säljer datorer med påtvingade OS överhuvudtaget, finns liksom ingen poäng i det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Förstår inte er... Vad är det som är fel med att skärmstorlek/tyngd bestämmer vad en laptop får kallas? Bara för att det är Microsoft som vill sätta standard så blir alla galna. Såklart dom också vill tjäna pengar på det, inga nyheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Du är medveten om att det finns ett segment mellan netbooks och "vanliga" bärbara (om vi går efter skärmstorlek och och sätter en övre gräns på 10.2" för netbooks och en undre på säg 14.1" för vanliga)? Det finns något som kallas ultraportabla laptops vilka är bärbara med (ca) 11"-13" skärmar men med prestanda som liknar "vanliga" alltså blir det inget "bamesglapp".

Så i vilket segment tycker du de 12" som har samma prestanda som netbooks tillhör?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Tänk om MS kunde sluta ha olika versioner av sitt OS istället? Skulle man slippa all den här skiten, i samma veva kan vi förbjuda OEM-versioner nerlusade med malware och annat skräp också.

Nåja man kan ju drömma

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Varför ska Microsoft bestämma vilka datorer som ska få köra windows7-lite?

För att det är deras produkt, passar det inte - köp inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Kan inte konsumenterna själva få avgöra vilken Windows-version de vill ha på sin dator?

Jo, men du får inte W7 lite utan en netbook enl. microsoft och intels mått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Det är uppenbart att MS försöker kontrollera marknaden. Marknadskontroll är aldrig bra för konsumenten.

Det här är inte marknadskontroll.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Vore intressant om man åkte till Preem för att tanka:

"Jag vill ha 20 liter 95 oktanig bensin tack"

"Ok - men vänta, du kör ju en Volvo - då får du inte köpa 95 oktanig - du måste köpa 98 oktanig".

"Va? Du skall väl skita i vad jag har för bil. Jag vill köpa 20 liter 95 oktanig."

"Tyvärr, 95 oktanig får bara inhandlas av de som kör Fiat."

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Vore intressant om man åkte till Preem för att tanka:

"Jag vill ha 20 liter 95 oktanig bensin tack"

"Ok - men vänta, du kör ju en Volvo - då får du inte köpa 95 oktanig - du måste köpa 98 oktanig".

"Va? Du skall väl skita i vad jag har för bil. Jag vill köpa 20 liter 95 oktanig."

"Tyvärr, 95 oktanig får bara inhandlas av de som kör Fiat."

Sämsta jämförelsen hittills...

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Varför ska Microsoft bestämma vilka datorer som ska få köra windows7-lite? Kan inte konsumenterna själva få avgöra vilken Windows-version de vill ha på sin dator?

Anledningen till att windows 7-lite finns (som jag förstår det) är ju för att man ska kunna fortsätta köpa billiga netbooks med windows. Om man lät företagen skicka med det till vilka datorer som helst, eller för den del sålde det löst så skulle Microsoft tvingas höja priset på det och man skulle inte kunna köpa billiga netbooks med windows 7. Är det vad du vill?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

jävla trams tycker jag! aja ska inte bry mig för bärbara överhuvetaget är inte min smak

Permalänk
Medlem

Suga Pengar ,so klart.Jag tru jag stanna hos Vista Ultimate som kostade mig 3100,-Kronor.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Miffon

Det är väl klart att det varken ligger i intels eller i MS intresse att sälja billiga processorer eller licenser om de inte kan kompensera med ökad kvantitet. Intel och MS har säkerligen räknat mycket på det här. Det handlar om att tjäna pengar och inte om någon samhällstjänst!

Med tanke på hur många som kvider om intel och MS så är det väl ingen här som skulle köpa en netbook med intelprocessor eller MS OS ändå?

Ni får väl snällt vänta till AMD får tummen ur och släpper en CPU som funkar i en netbook.

On topic:
Jag hade gjort exakt samma sak om jag var intel eller MS Skulle iofs aldrig köpa en netbook (blir istället en mbp när nästa uppdatering kommer).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Snälla redaktionen, kan ni inte sluta upp med missvisande rubriker som denna, så att vi slipper alla uppargade kommentarer från folk som inte läser artikeln ordentligt?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av cato
På en marknad utan fel, dvs. en marknad med perfekt konkurrens, går inga företag med vinst! Sådeså.

Förövrigt är det väl underbart att marknadskrafter går in och ger en rimlig definition på netbooks. Känns löjligt när datorer över 12" får den attraktiva märkningen för ärligt talat, en netbook är en dator som på grund av sin ringa storlek måste göra avkall på prestanda - därmed det lägre priset. En dator på 12" kan ha finfin prestanda utan större problem. [/B]

ROFL, men snälla nån. Vad har du fått det ifrån, dags att ta på sig dummstruten va. Har du läst det i någon Kalle Anka tidning eller?
Om inga företag skulle gå med vinst skulle dom alltså gå med förlust eller gå plus minus noll?????? Tror du något aktiebolag skulle överleva utan sina akteägare som VILL HA aktieåterbäring.

Eh ja, det va det som va hela min poäng, det ÄR bra med en defenition. Det ÄR micosoft som ska få sätta upp hur deras programvara säljs och används. Spelar iochförsig ingen roll om det är Microsoft, Apple, Unix eller vilken annan mjukvara som helst.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Anledningen till att windows 7-lite finns (som jag förstår det) är ju för att man ska kunna fortsätta köpa billiga netbooks med windows. Om man lät företagen skicka med det till vilka datorer som helst, eller för den del sålde det löst så skulle Microsoft tvingas höja priset på det och man skulle inte kunna köpa billiga netbooks med windows 7. Är det vad du vill?

Tänk om fler än minimaiser tänkt till innan de skrev, då vore världen en bättre plats
Ingenting våra kära giganter (Intel, MS, AMD, ASUSm.fl.) gör saknar anledning, är det verkligen så svårt att fatta?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att så fort det står Microsoft i en artikel så blir alla galna. Urartar alltid i en Win-vs-Linux-vs-Osx-härdsmälta.
Tagga till nu och tänk efter innan ni skriver.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Fy fan. Efter att ha läst igenom hela tråden så kan jag konstantera att det finns en jävla massa windows hatare här på sweclockers. De flesta av dem är även helt väck i huvudet. Läs nyheten för fan innan ni ger ut en jävla massa skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Tänk er om AMD och Nvidia kom överens om att folk inte får stoppa in deras värstinggrafikkort i mindre chassin som t.ex. barebones. Det är ju helt löjligt.

Tvärt om. Att man inte fick stoppa budgetkort i en fullstor stationär dator. Alla datorer som är mer än 30cm höga får inte ha något grafikkort med GDDR5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Tvärt om. Att man inte fick stoppa budgetkort i en fullstor stationär dator. Alla datorer som är mer än 30cm höga får inte ha något grafikkort med GDDR5.

Men nyheten säger ju att datorer inte får säljas med Windows 7 Lite.

Om man ska använda den jämförelsen så får man stoppa in vilket grafikkort man vill i sin dator, dock så får den inte säljas med ett budgetkort.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Snåla jävlar.