Sparkle lanserar överklockat GTX 285 med massiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Sparkle lanserar överklockat GTX 285 med massiv kylning

Ett nytt överklockat grafikkort är på väg ut från Sparkles fabriker, med kylning från välkända Arctic Cooling.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Biffigt.

Permalänk
Medlem

Snygg

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Men onödigt, då den snart är ersatt av gt300 kärnan.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

så onödigt är det nog inte eftersom dom har kretsar liggande från GT200

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Hur står sig Sparkle mot XFX till exempel? Vet ju att XFX ger ut Dubbel garanti och ibland spel till sina kort. Men vad ger Sparkle som kan konkurrera detta rent allmänt?

Permalänk

I detta fall en bra? kylare. Annars vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nja det blir jävla massa varmluft som inte transporteras ut ur chassit föredrar nvidias stockylare dom är bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att tempen är rejält sänkt innan den blåser av kortet, så om du har anständig genomströmning i chassit och har bättre än stockkylare på processorn skulle det inte ge större tempändringar i burk och cpu än att det är en stor vinst sammantaget i och med att det är kritiskt att gpu och cpu kyls bra. Jag har erfarenhet med att det bråkar hemskt om gpu stockkylare när man kör dom på max, så det borde vara möjligt att sänka hastigheten samtidigt som det redan är större tystare och mer luft-flyttande fläktar på detta kortet.

Permalänk
Inaktiv

Kritiskt och kritiskt att GPU kyls, min 4890 funkar fint även om tempen går upp över 90C... Klart grejerna måste kylas (annars steker de ju ihop), men en GPU är rätt tålig faktiskt och har varit så i ett antal år nu.

Det är inte alla chassin som är så extremt genomströmmande, och många chassin är designade så att de för ut luft i området runt processorn. Om man har en eller till och med flera GPUer som spyr en massa hetluft ut i chassit höjs ju såklart hela allmäntemperaturen i systemet, och om GPU-kylaren återcirkulerar redan värmd luft blir vinsten med en bättre kylare jämtemot standardmodellen såklart begränsad.

En luftkylare kan ju näppeligen kyla bättre än temperaturen på luften som inandas...

Själv störs jag hela tiden av att i stort sett alla specialkylare till grafikkort läcker ut större delen av hetluften i chassit istället för att skyffla ut den baktill. Min µATX-burk gillar inte värmeläckande grafikkort, och när bara ett kort idag bränner närmare 300W, så...

Jag får nog hålla tillgodo med standardkylaren tyvärr.