Två nya Radeon HD 4890 från Sapphire

Permalänk
Melding Plague

Två nya Radeon HD 4890 från Sapphire

Sapphire fortsätter att lansera nya versioner av det populära grafikkortet Radeon HD 4890. Näst på tur står två överklockade modeller med Vapor-X-kylning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk

Den dyrare hade ju en kraftig fabriksöverklockning redan, om den är kapabel till mycket ytterligare klockning så är den ju lätt värt priset Skulle inte banga

Permalänk
Medlem

Äsch. Hade lite för bråttom ser jag, en av de där hade varit bättre än den Powercolor 4890 vaniljreferens jag fick med posten idag. Men eftersom mitt 4870 dog i helgen (förmodligen har minst en av VRM:arna dött, och högst sannolikt är det mitt eget fel pga omfattande experiment med kylarmoddning), så hade jag bråttom med en ersättare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Funderar på det billigare kortet om det visar sig att kylningen är bättre än ref.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Äsch. Hade lite för bråttom ser jag, en av de där hade varit bättre än den Powercolor 4890 vaniljreferens jag fick med posten idag. Men eftersom mitt 4870 dog i helgen (förmodligen har minst en av VRM:arna dött, och högst sannolikt är det mitt eget fel pga omfattande experiment med kylarmoddning), så hade jag bråttom med en ersättare.

Känner likadant.
Fick hem ett powercolor igår. Tänkte att istället för att vänta på pcs++ så klockar jag dit en vanlig powercolor med en musashi kylare. Musashi kylaren kyler likadant som stock kylaren fast tystare, så kortet är stekhet och coren går bara till 890 :/

edit: Efter nogrannare stabilitetstestning så fungerar faktiskt 915mhz

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Känner likadant.
Fick hem ett powercolor igår. Tänkte att istället för att vänta på pcs++ så klockar jag dit en vanlig powercolor med en musashi kylare. Musashi kylaren kyler likadant som stock kylaren fast tystare, så kortet är stekhet och coren går bara till 890 :/

Mustaschi?

Permalänk
Medlem

Vilka jävla namn då -.-

Permalänk
Medlem

Gäsp. Det känns som en original kylare ersätter en eftermarknads. Typ.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Känner likadant.
Fick hem ett powercolor igår. Tänkte att istället för att vänta på pcs++ så klockar jag dit en vanlig powercolor med en musashi kylare. Musashi kylaren kyler likadant som stock kylaren fast tystare, så kortet är stekhet och coren går bara till 890 :/

Åfan, trodde Musashi var bättre än så, speciellt med tanke på priset. Surt.

Jag har ju min Accelero S1 inklusive moddad VRM-kylare som jag hade på mitt döda 4870, men om det nu blir att jag monterar den på mitt nya 4890 så får det bli med extrem noggrannhet, så jag inte dödar ett kort till. Innan jag kom fram till exakt hur jag ville ha VRM-kylningen på 4870:t så överhettades sannolikt VRM:arna mer än en gång (nej, GPU-Z visade inte VRM-temperaturerna på den tiden).

Jag har förstås tänkt klocka upp jag också, och hoppas förstås som alla andra på att nå 1 GHz på GPU:n, men jag får väl se om det går. Jag har dubbla Scythe Slip Stream 120mm på S1:an så det borde inte vara några problem med temperaturerna...

Får hoppas det går att få fast minneskylarna också, men med tanke på att de satt riktigt ordentligt på 4870:t och att allt klister är kvar på tejpen så går det säkert bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sapphire tycker jag gör bra grafikkort, dock borde de byta sin logga. För ärligt talat, det är väldigt många som kollar vilka kort som ser snygga ut även till viss del jag själv, man köper det snygga kortet om de har samma prestanda/garantier (helt stört egentligen, då de dessutom monteras upp och ner).

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Toxic modellen ser ju helt klart intressant ut. Väntar dock på nästa generation eftersom man redan sitter på ett av de bättre highend korten :).

Permalänk
Medlem

alltså varför i hel**** har de kvar s-video?
Där borde de sätta ut en hdmi ingång..

Kortet ser grymt ut men dock så borde amd försöka att konkurrera ut nvidias värsting..

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tzeghost
alltså varför i hel**** har de kvar s-video?
Där borde de sätta ut en hdmi ingång..

Kortet ser grymt ut men dock så borde amd försöka att konkurrera ut nvidias värsting..

Hehe. Bra fråga. Det är säkert många som ansluter till en gammal CRT-tv när de spelar. Inte? Nej just det. Bort med skiten.

För att gå ett steg längre: bort med alla analoga skitutgångar. Nej, varken VGA eller komponent har något existensberättigande sen länge tillbaka. Basta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Konstigt att det fortfarande står ATI och inte AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Hehe. Bra fråga. Det är säkert många som ansluter till en gammal CRT-tv när de spelar. Inte? Nej just det. Bort med skiten.

För att gå ett steg längre: bort med alla analoga skitutgångar. Nej, varken VGA eller komponent har något existensberättigande sen länge tillbaka. Basta.

Helt rätt, dagens tv-apparater är ju utrustade med HDMI likaså dagens skärmar.
Då är det lustigt att AMD fortfarande håller på med S-video.

Det blir klart en spännande framtid med alla nya grafikkort som släpps för att inte tala om win 7 som snart kommer

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]