Gainward gör slut med AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"Man får knappt nämna nvidia och dess fördelar (inget med nyheten att göra utan allmänt)"
Klart att du får älska nVidia, alla kan knappast komma ihåg deras hostile takeover av 3Dfx för tio år sedan och därefter undvika dem och deras hangarounds.

3Dfx gick under pågrund av att de fortsatte bara stödja OpenGL and Glide när spelutveklare gick över till DirectX. Och att deras kort kunnde inte konkuerra väl mot nVidia's och ATI's. När 3Dfx gick under så köptes det som var kvar av nVidia, det kunnat lika har vara ATI, Intel, AMD, VIA osv, men nVidia hann först.

Att efter 9 år fortfarande tror att nVidia dödade 3Dfx vissar hur opåläst man är.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Gainward hade redan från början helt klart planerat lämna amd när dom först signade med dom..

för att det skulle se ut som om amd bara skapar problem och dom är omöjliga att samarbeta med och oflexibla bla. bla. så att folk ska välja Nvidia istället.

tack för den säger partnerna ihop och byter ut lite miljoner under bordet.

var kan man skicka jobb ansökan till swec ?

Suck...spontana kommentaren känns som "Ta på dig foliehatten och somna om!".

För det första är det väl inte en officiell pressrelease från Gainward ännu, utan mer eller mindre välgrundade spekulationer av en hårdvarusite.

För det andra så har de under det år som de producerat ATI-kort, fortsatt med sin tidigare produktion av Nvidia-kort, så det är ju inte direkt som om de har slutat tillverka Nvidia-kort och enbart producerat ATI-kort för att nu gå över till Nvidia igen.

För det tredje, så kan det finnas en uppsjö mycket troligare skäl till varför de återgår till att enbart producera Nvidia-kort. De kanske får bättre rabatter av Nvidia, eftersom de samarbetat med dem länge. De kanske känner av de bistrare tiderna och beslutat sig för att de inte har ekonomi att upprätthålla produktionslinjer för flera grafikkretstillverkare, utan återgår till sin kärnverksamhet.
Förutom dessa rätt troliga skäl så finns det ett antal mer troliga skäl än att det är en diabolisk plan ihopkokt av Nvidia för att svärta AMD's rykte.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört Gainward kort och kommer alltid att göra.

Eftersom de har i regel bättre kylning än de något billigare varianter av de olika kort som finns på marknaden.
Visserligen är det över 1.5 års sen jag köpte nytt grafikkort men fortfarande tycker jag Gainward är synonymt med kvalitét och bra kylning. Är det ingen som håller med?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

"Att efter 9 år fortfarande tror att nVidia dödade 3Dfx vissar hur opåläst man är."
Jag undvek medvetet ordet dödade. Visar länk;
http://www.investorwords.com/2344/hostile_takeover.html
Förövrigt;
It was a hostile take over, Nvidia sued 3dfx for patent infringement, 3dfx counter sued as they did own them and it was Nvidia that was out of line, it was a hostile take over as 3dfx had much better technology.
Googla lite...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag har alltid kört Gainward kort och kommer alltid att göra.

Eftersom de har i regel bättre kylning än de något billigare varianter av de olika kort som finns på marknaden.
Visserligen är det över 1.5 års sen jag köpte nytt grafikkort men fortfarande tycker jag Gainward är synonymt med kvalitét och bra kylning. Är det ingen som håller med?

Det där med bättre eller sämre kylning på referensmodeller från olika tillverkare är ju bara skrock. Alla kort med referensdesign är identiska i utförandet, endast klistermärket och garantin skiljer mellan tillverkarna.

För modeller med tredjepartskylare gör ju samtliga tillverkare efter ett litet tag.

-
Jag fattar dock inte varför Gainward går tillbaka till enbart Nvidia - speciellt inte när Nvidia faktiskt resulterar i allmänhet ganska värdelösa siffror i jämförelse med föregående år. Det bör väl ha och göra med att Nvidia vifftat runt med lite pengar till företaget i sig självt eller dess ledning, för de går ju miste om en välgående marknadsandel. Men samtidigt så är det ju i verkligheten ingen förlust för någon då det finns så många andra tillverkare på samtliga block.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det där med bättre eller sämre kylning på referensmodeller från olika tillverkare är ju bara skrock. Alla kort med referensdesign är identiska i utförandet, endast klistermärket och garantin skiljer mellan tillverkarna.

För modeller med tredjepartskylare gör ju samtliga tillverkare efter ett litet tag.

-
Jag fattar dock inte varför Gainward går tillbaka till enbart Nvidia - speciellt inte när Nvidia faktiskt resulterar i allmänhet ganska värdelösa siffror i jämförelse med föregående år. Det bör väl ha och göra med att Nvidia vifftat runt med lite pengar till företaget i sig självt eller dess ledning, för de går ju miste om en välgående marknadsandel. Men samtidigt så är det ju i verkligheten ingen förlust för någon då det finns så många andra tillverkare på samtliga block.

Det är inte hela sanningen, vissa referenskort har inga inbyggda fläktcontroller. Vissa kort har sämre originalkylning än andra.
Jämförd man mitt kort t.ex gainward 8800GTS 512 med jämförliga modeller som ASUS, Sparkle med flera gjorde visade testerna på att kylningen var bättre på gainwardkorten utan inblanding av tredjepartkylare.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att Gainward tröttnat på Radeon

Verkar som? Kan man verkligen skriva så? "Vi antar att" "Eftersom vi inte direkt vet anledningen så hittar vi på en och antar att vår/min påhittade är sann".

Ett rykte jag läst om, som för mig känns mer trolig, är att nvidia betalat gainward för att bara tillverka deras grafikkort.
Att hyllplatser skulle vara en bristvara ute i varuhusen är nog inte heller sant då majoriteten av sålda grafikkort görs via web-butiker och inte i fysiska butiker.

För min del spelar det ändå ingen roll eftersom jag aldrig köpt och aldrig kommer köpa gainward då de inte är prisvärda som t.ex. Sapphire, XFX och Gigabyte.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det är inte hela sanningen, vissa referenskort har inga inbyggda fläktcontroller. Vissa kort har sämre originalkylning än andra.
Jämförd man mitt kort t.ex gainward 8800GTS 512 med jämförliga modeller som ASUS, Sparkle med flera gjorde visade testerna på att kylningen var bättre på gainwardkorten utan inblanding av tredjepartkylare.

Kan du länka till källan för ditt påstående?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop

Ett rykte jag läst om, som för mig känns mer trolig, är att nvidia betalat gainward för att bara tillverka deras grafikkort.

Nja tror inte nvidia vill riskera kraftiga böter i en domstol så det ryktet ger jag inte mycket för.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nja tror inte nvidia vill riskera kraftiga böter i en domstol så det ryktet ger jag inte mycket för.

Sant, men om nu ryktet är sant så är det verkligen underligt att de drar sig ifrån en så stor marknad, något inte alltför rumsrent troligen.

Rätt trökigt med alla märkesbundna i tråden som måste hävda sig, gröna såväl som röda. Får ni betalt!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Det var knappast det han menade, han börjar antadligen bli RIKTIGT trött på att aldrig kunna nämna Intel, Nvidia, AMD, eller ATI i samma mening utan att ett världskrig bryter ut, detta flammande, konstant!!!

Måste hålla med, jag tycker också att det börjar bli riktigt tröttsamt.
Dessutom, vad är det han ska lära sig "argumentera" för, ofta är det ju inte frågan om "diskution", utan snarare fjantiga kommentarer gjorda av folk som verkar ta det ENORMT personligt när man inte erkänner deras "favvo" märke som störst, bäst och vackrast !!

Alla här älskar väl HW, inte hatar den, vad annars gör folk här. Jag t.ex sitter på i7 men hoppas ändå att AMD (och gärna eventuellt några nya) gör bra ifrån sig.

Off Topic, ledsen....

Och det är precis det jag menade?

Om det är en artikel om Nvidia säger vi, och en snorunge glider in med kommentaren "haha giriga Nvidia, fan vad dom suger, ALL MAKT ÅT ATI !!11"

Vad tror ni då behåller tråden i seriöst skick..

1) Alla börjar kommentera det han sa ungefär som personen jag klagade på "fan alla dessa jävla fanboys, bla bla"

2) Bara ignorera personen och inse att folk alltid kommer komma med sånna kommentarer och att vi inget kan göra åt det?

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"Att efter 9 år fortfarande tror att nVidia dödade 3Dfx vissar hur opåläst man är."
Jag undvek medvetet ordet dödade. Visar länk;
http://www.investorwords.com/2344/hostile_takeover.html
Förövrigt;
It was a hostile take over, Nvidia sued 3dfx for patent infringement, 3dfx counter sued as they did own them and it was Nvidia that was out of line, it was a hostile take over as 3dfx had much better technology.
Googla lite...

Din källa är en kommentar från ett stolpskott på The Inq. Man kan fråga sig vilken sanningshalt och faktavärde den har, om någon alls.

3Dfx gick under pågrund av sin misstolkning av marknanden och prioritering. Att skylla 3Dfx inkompetens som tog död på de på nVidia är ren tjockskallighet och ignorans.

Citat:

- the company prioritized its next-generation designs and resulting high-end products, frequently ignoring the mid and low end sectors.

- Then 3dfx released word in early 1999 that the still-competitive Voodoo2 would only support OpenGL and Glide under Microsoft's Windows 2000 operating system, and not DirectX. Many games were transitioning to DirectX at this point, and the announcement caused many PC gamers – the core demographic of 3dfx's market – to switch to Nvidia or ATI offerings for their new machines.

http://en.wikipedia.org/wiki/3dfx

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."