Akut brist på Radeon HD 4770

Permalänk
Medlem

Kanske dax för att köra crossfire igen då. 4870+4850

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Så 4730 är antingen ett nedbantat kort från 4800-serien eller en smått defekt 4770. Jag hörde nämligen nyligen att gpun på ett 4730 är en defekt GPU som egentligen skulle suttit på ett 4770. Nu vet jag inte vad gpun kallas men men.

Det måste vara felaktig info du fått då hd 4770 kör 40nm och 4730 kör 55nm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Oturligt nog har jag redan 2 st 4850 och alla platser är fyllda...annars så billigt som det blir med 4850 skulle jag ha köpt en till! tri-fire yay

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Så 4730 är antingen ett nedbantat kort från 4800-serien eller en smått defekt 4770. Jag hörde nämligen nyligen att gpun på ett 4730 är en defekt GPU som egentligen skulle suttit på ett 4770. Nu vet jag inte vad gpun kallas men men.

Låter troligt, om nu dom är tvungna att kassera många kretsar, bör ändå en hel del av dessa fungera med en del delar bortkopplade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köpsuget sätter in! Meeeeen jag kan gott vänta ännu längre.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Oturligt nog har jag redan 2 st 4850 och alla platser är fyllda...annars så billigt som det blir med 4850 skulle jag ha köpt en till! tri-fire yay

du får gärna köpa ett kort till mig

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Hur mycke mer drar ett 4850 i watt jämfört med ett 4770? 40w?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Då borde också 4850X2 sänkas en del i pris också.

Jag har endast en 16x PCIE i datorn och 4850X2 är då intresant för mig.
Just nu hittas det för ca 2500kr hos de flesta butiker föurom Pixmania och digiSwe? som har dem med pris om 1750 & 1837kr. Tyvär litar jag inte på dessa två butker. Om nu prissänkningarna kommer kvikt så jävlar borde alla nog se detta kort för 2000kr eller under på butiker man litar på.

Dåliga är att det endast finns Sapphire 4850X2... Ingen annan har det. >_>;

Sapphire är den enda i världen som ville använda AMDs referensdesign på HD4850X2 av någon lustig anledning... HD4850X2 2GB kommer vara ett rejält kap om det kommer under 2500kr.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Så 4730 är antingen ett nedbantat kort från 4800-serien eller en smått defekt 4770. Jag hörde nämligen nyligen att gpun på ett 4730 är en defekt GPU som egentligen skulle suttit på ett 4770. Nu vet jag inte vad gpun kallas men men.

4730 är en 4830 med 128 bit DDR5 minne istället för 256 bit DDR3. Prestanda är ungefär likadan.

Permalänk

Dom gör det här för att förstöra för Nvidia.

Permalänk

jag älskar AMD!!!!!!

AMD: vi har slut på våra überprisvärda grafikkort, vad ska vi göra? jag vet, vi tar ett bättregraffe och säljer tillsamma pris som det andra graffet!

Nvidia: vi har slut på en slags grafikkort, vad ska vi göra? jag vet, vi tar och döper om ett graffe så det låter koolare, så vill säkert fler ha det istället

Permalänk
Avstängd

om man har denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213 kan jag köpa denna då https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade... och köra i SLI? eller måste det vara likadan modell o allt?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
jag älskar AMD!!!!!!

AMD: vi har slut på våra überprisvärda grafikkort, vad ska vi göra? jag vet, vi tar ett bättregraffe och säljer tillsamma pris som det andra graffet!

Nvidia: vi har slut på en slags grafikkort, vad ska vi göra? jag vet, vi tar och döper om ett graffe så det låter koolare, så vill säkert fler ha det istället

hehe Men det är ju så sant som de är sagt.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
hehe Men det är ju så sant som de är sagt.

Skillnaden är ju att AMD/ATI var dåliga från början, ingen skillnad vilken dammsugarlåtande modell man tar. GTX 260 <3. Budget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
om man har denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213 kan jag köpa denna då https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade... och köra i SLI? eller måste det vara likadan modell o allt?

Inte i SLI men Crossfire;) Tror inte det spelar någon roll vilket märke bara det är samma kärna och det är det. Men vänta på att nån kunnigare svarar.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Skillnaden är ju att AMD/ATI var dåliga från början, ingen skillnad vilken dammsugarlåtande modell man tar. GTX 260 <3. Budget.

Jadu fanboy... Mitt 4770 är knäpptyst, hörs inte. Man köper det som är mest bang for the buck och nu är det 4850/4770 runt 1k sen är det gtx 260/4870/4890 om man går upp 600-1k.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Dom gör det här för att förstöra för Nvidia.

Life is harsh, do you wan't a hug?

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Life is harsh, do you wan't a hug?

Ja. Jag tröstar mig med en ny hit en tjejkompis tipsa mig om. Rosévin och Fanta :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Ja. Jag tröstar mig med en ny hit en tjejkompis tipsa mig om. Rosévin och Fanta :D.

Fanta rosé, Saint Tropez ^^

Permalänk

När kan man förvänta sig de nya priserna då?

Inte för egen del då man inte spelar men flickvännen ska ju ha Sims3 snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Ja. Jag tröstar mig med en ny hit en tjejkompis tipsa mig om. Rosévin och Fanta :D.

*hug* såja Men var nu snäll och spara drinkarna tills imorgon då fredagen är kommen

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narta
Fanta rosé, Saint Tropez ^^

Fancy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
*hug* såja Men var nu snäll och spara drinkarna tills imorgon då fredagen är kommen

Tata. Studenten är nära, köp ut åt mig. Jag förkrökar bara

Permalänk
Medlem

Rosévin och Fanta, det lät ju lite konstigt, får testa det någon dag.

Jag funderar lite på ett 4850 till fruns dator, om det kryper ner under 1000 på t.ex. Inet blir det nog ett köp.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

HD4850X2 2GB finns på PixMania för 2140kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=359331

Vad jag har läst så är PixMania "bra" på att leverera produkter, bara att det kan ta några dagar extra och att man helst inte ska skicka tillbaka något för då blir det problem.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Själv har man ett 4850x2 1 gb oanvänt till salu om någon är intresserad.

I övrigt så är dessa kort grymt mer prisvärda än alla andra modeller ute just nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det finns ingen anledning till att ett gammalt kort helt plötsligt skulle bli dyrare (såvida man inte heter Nvidia och kommer på nya namn på gamla grafikkort), så svaret på din fråga är att Radeon HD 4850 med största sannolikhet inte kommer vara dyrare efter sommaren. Men jag tvivlar samtidigt på att det kommer sjunka så mycket mer i pris.

Den anledning som jag kan komma på är att de får ordning på 40nm-produktionen igen och vill positionera om korten igen när HD4770 finns i stora kvantiteter i butik. Med andra ord en återgång till deras tidigare tänkta prissättning, det var ju ingen som hade räknat med att problemen att tillverka 40nm skulle vara såpass stora att HD4770 skulle bli en bristvara. De låga priserna på HD4850 är ju en direkt följd av detta, när HD4770 kommer tillbaka i sortimentet, måste de ju antingen höja priset på HD4850 eller sänka priset på HD4770.
Då Nvidia inte har någon värdig konkurrent till HD4770 i 1000kr-klassen, så verkar en höjning av priset på HD4850 mer logisk än en sänkning av priset på HD4770. (om nu inte Nvidia skulle toksänka priset på GTS250)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
(om nu inte Nvidia skulle toksänka priset på GTS250)

~1k för ett GTS 250 skulle vara guld

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Jag bröt handleden i onsdags, det var akut. Men jag kan nog vänta ett år till på att byta graffe.