Permalänk
Medlem

Dator dog och nu startar den inte upp!?

Hejsan min dator dog igår kväll helt plöttsligt utan förvarning och nu startar den inte upp igen. Jag har ström i modekortet och det går varken att starta via modekorts uppstartningsknappen eller på framsidan. Vad kan vara felet? Datorn är 3 månader gammal.

Jag har kollat processorn och den såg fräsch ut!

Skulle vilja att ni kom med ideér på vad som kunde vara fel och en alternativ lösning!

Tack på förhand!

Visa signatur

spexxi

Permalänk
Medlem

Kortslutning?

Permalänk
Medlem

Kan bero på mycket. Nätagget som gav upp kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Många försöker spara in pengar genom att köpa billigt nätaggregat, och köpa ett bättre grafikkort/CPU istället. Stort misstag, skräp-agg går gärna sönder närhelst de vill, är instabila och tar ofta andra komponenter med sig i fallet. Hur många Watt det kan pumpa ut har ingen betydelse i kvalitetssammanhang.

Jag säger inte att det är fel på just nätaggregatet, men det brukar vara så i 90% av fallen. Att du får ström i moderkortet betyder heller inte att nätagget fungerar som det ska.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Nu är det en sån hype om nätaggregaten på det här forumet. Var och varannan tråd handlar om "klarar detta agget det och det". Skitsnack.
Niczo: 90 % av fallen?? Bevisa det.
Drar med sig andra komponenter? Bullshit igen.

Om du vill ha hjälp kanske du ska skriva vad du har för utrustning.
Min bil går inte men den ser fräsch ut, är inte vad du säger på bilverkstan.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Drar med sig andra komponenter? Bullshit igen.

Jag hade ett moderkort som vid hög belastning dog när ett dåligt nätagg brände sönder.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Drar med sig andra komponenter? Bullshit igen.

Ett grafikkort och en CD-brännare dog när ett nätagg blev överbelastat hos mig. Vågade aldrig använda det nätagget längre om man säger så...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Nu är det en sån hype om nätaggregaten på det här forumet. Var och varannan tråd handlar om "klarar detta agget det och det". Skitsnack.
Niczo: 90 % av fallen?? Bevisa det.
Drar med sig andra komponenter? Bullshit igen.

Om du vill ha hjälp kanske du ska skriva vad du har för utrustning.
Min bil går inte men den ser fräsch ut, är inte vad du säger på bilverkstan.

Du har ingen alls koll på vad du snackar om va? Om det blir kortslutning i nätagget kan det självklart dra med sig övriga komponenter. Att det sen ska vara 90% av fallen är bara taget ur luften.

Men ja, ett pålitligt nätaggregat är A och O i en dator, det säger sig själv.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen vad har du för nätagg?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Nu är det en sån hype om nätaggregaten på det här forumet. Var och varannan tråd handlar om "klarar detta agget det och det". Skitsnack.
Niczo: 90 % av fallen?? Bevisa det.
Drar med sig andra komponenter? Bullshit igen.

Om du vill ha hjälp kanske du ska skriva vad du har för utrustning.
Min bil går inte men den ser fräsch ut, är inte vad du säger på bilverkstan.

Sluta trolla, om du inte vet vad du skriver om så kan du lika bra låta bli

Till TS: Har du byggt burken själv? Hade du gjort något särskilt innan den lade av?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Nu är det en sån hype om nätaggregaten på det här forumet. Var och varannan tråd handlar om "klarar detta agget det och det". Skitsnack.
Niczo: 90 % av fallen?? Bevisa det.
Drar med sig andra komponenter? Bullshit igen.

Om du vill ha hjälp kanske du ska skriva vad du har för utrustning.
Min bil går inte men den ser fräsch ut, är inte vad du säger på bilverkstan.

Bara för att agget har bra med watt betyder det inte att det är bra. Det skall vara kvalitet också. Har han ett kasst agg är det oftast det som går först/blir överhettat och går sönder först. Så sluta grina.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.