Billigare och bättre SSD inom kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Traditionella hårddiskar kommer att leva kvar länge efter att de redan börjat fasas ut; det är ingen självemotsägelse.

Snart (läs: inom de närmaste åren, inte veckorna eller månaderna) kommer vi ha SSDar som är stora och billiga nog att på allvar kunna ersätta en HDD. HDDn kommer fortfarande att rymma överlägset mest, om inget fantastiskt revolutionerande händer inom minnesteknologin, men hur många behöver egentligen diskar som rymmer flera TB?

De flesta klarar sig bra med cirkus 500GB max, och dit kan vi nå relativt snart med SSD, för något år sedan kostade en 16GB flashpinne för USB-anslutning över tusenlappen. Idag kommer de praktiskt taget gratis i varje Happy Meal. Flashmarknaden går snabbt framåt.

Behöver du fetstort lager för alla dina rippade/torrentade filmer kan du alltid komplettera med en eller ett par HDD för bulklagring; OS, nyttoprogram och spel kommer snart att lätt rymmas på SSD, där du har mest nytta av snabb access.

Håller med dig fullständigt. För mig, och för många andra kanske det är 3 enheter som är det som funkar bäst. Eller gånger 2 om man kör raid0 för maximal prestanda.

1 systemdisk 60Gb ca. SSD
2. spel programdisk 350-450Gb. SSD
3. Lagring 750+ Gb. HDD

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Detta tror jag först när jag ser det. Jag litar inte för fem öre på Jmicron.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Lovade de inte samma sak om JMF602B jämfört med tidigare versioner? Kanske lyckas de fixa problemet denna gång.

Det kändes väl mer som en nödlösning...

Vad en del missar här är ju att om prestandan ökar i budgetsegmentet så blir det mer konkurrens -> lägre priser osv osv iaf tills tillverkningskostnaden sätter stopp för det (och då är ju en övergång till bättre tillverkningsteknik välkommen). Vet inte hur det ser ut idag men känns som att prisbilden fortfarande är lite hög då intel lätt kunde kapa rätt rejält när ett vettigt alternativ dök upp (vertexen), vilket talar för att bättre kontrollers i sig borde kunna ge (förutom bättre produkter) billigare priser.

Permalänk
Medlem

Om en SSD bestod av endast flashminnen skulle priset kunna sänkas rejält, men tyvärr är minneskontrollern en stor kostnad för varje enhet.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Håller med dig fullständigt. För mig, och för många andra kanske det är 3 enheter som är det som funkar bäst. Eller gånger 2 om man kör raid0 för maximal prestanda.

1 systemdisk 60Gb ca. SSD
2. spel programdisk 350-450Gb. SSD
3. Lagring 750+ Gb. HDD

Hehe, det där låter dyyyyrt.

Jag tänker typ såhär:

1. System + spel + program disk, 120 gig SSD.
2. Lagring, 1TB+ HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Nice! Då får man hoppas att de finns ute på marknaden till hösten då!

Någon som vet någon ungefärlig release?

Ja 30 nm tekniken ska bli redo också och SSD tillverkarna ska anpassa enheterna för kontrollern, men de lär nog gå ganska fort.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Tror att priserna kanske sänks en aning bara.
Se bara på grafikkorten.. är grafikkort med mindre tillverkningsteknik billigare för konsumenterna? nej.
Kommer single PCB GTX295 bli billigare än dubbelmackan? nej, även fast den är billigare för TSMC att tillverka.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig nog mer om att den har tillräckligt mycket utrymme för att vara någon nytta med och att jag i över huvud taget har råd med den. De enda SSD som man verkar kunna använda som systemdiskar (med någon fördel över en vanlig, mekanisk hårddisk) kostar ju minst lika mycket som en bärbar dator från elgiganten. Det är för mycket. Nyheten här verkar ju mest vara att det ska bli ändring på det...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tror att priserna kanske sänks en aning bara.
Se bara på grafikkorten.. är grafikkort med mindre tillverkningsteknik billigare för konsumenterna? nej.
Kommer single PCB GTX295 bli billigare än dubbelmackan? nej, även fast den är billigare för TSMC att tillverka.

Du ska ju jämföra pris per prestanda, och då blir grafikkorten mycket billigare.
Och TSMC tillverkar inte grafikkort, dom tillverkar kärnan. Dom tillverkar två kärnor såväl till nya GTX295 som till den gamla dubbelmackan. Alltså är det samma pris för TSMC hur man än sätter ihop kärnorna.
Eller?
Jag kan ha fel...

Men iaf.
Men mindre tillverkningsteknik så kan du får 100-120 gigabyte för samma pris som du får 60 gigabyte idag.
Plus att marknaden ökar och produktionen kommer igång allt mer så kommer priserna sjunka allt mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Håller med dig fullständigt. För mig, och för många andra kanske det är 3 enheter som är det som funkar bäst. Eller gånger 2 om man kör raid0 för maximal prestanda.

1 systemdisk 60Gb ca. SSD
2. spel programdisk 350-450Gb. SSD
3. Lagring 750+ Gb. HDD

60GB är väl lite väl för endast system (windows och drivrutiner)?
Windows 7 / vista / xp tar ju ca 5-10gb, vad ska man fylla ut resten av 50+gb med då?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Det kändes väl mer som en nödlösning...

Ja, helt klart. Att JMicron nu satsar på att sänka priser är inte fel, men jag vill inte ha en kontroller som begränsar prestandan. De verkar dock vara inne på att försöka lösa allt genom sätta in en DRAM cache (upp till 256MB) på JMF612. Enligt Anandtech så säger Intel att de inte använder DRAM på sin kontroller som cache p.g.a. risk för dataförluster, utan de använder den bara som en matris för var de ska spara data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du ska ju jämföra pris per prestanda, och då blir grafikkorten mycket billigare.
Och TSMC tillverkar inte grafikkort, dom tillverkar kärnan. Dom tillverkar två kärnor såväl till nya GTX295 som till den gamla dubbelmackan. Alltså är det samma pris för TSMC hur man än sätter ihop kärnorna.
Eller?
Jag kan ha fel...

Tillverkar inte TSMC PCB korten också? alltså kretskorten..
Aja kanske det är så att nvidia tillverkar kretskorten.. är inte så insatt i det där..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tillverkar inte TSMC PCB korten också? alltså kretskorten..
Aja kanske det är så att nvidia tillverkar kretskorten.. är inte så insatt i det där..

Jag skulle också väldigt väl vilja veta om TSMC har hand om hela produktions processen av grafikkorten.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

32 nm, de är långt framme!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Vissa av er är så hårdnackade, men ni ska nog mjukna upp vad tiden lider!

Jag har aldrig sagt att HDD kommer att försvinna helt, sure, visst de kommer finnas kvar som tröga terrabytemonster.

Men.. vilka kommer att köpa dem? Vilka behöver dem?

Svar: Entusiaster.

Vilken marknad köper mest hårddiskar? Amatörer, Företagen eller Entusiaster?

Svar: Amatörerna, Företagen med vida överlägsen marginal.

Vilken hårddisk kommer att sitta i Amatörernas, Företagens datorer? Och vad väljer Entusiasten?

Svar1: Amatörerna, Företagen kommer att sitta med EN SSD på c:a 200-500GB.

Svar2: Entusiasterna kommer att ha EN (eller fler) SSD på c:a 200-500GB och säkerligen EN stor tung skrovlande varm HDD på ett par terrabyte. (fast många entusiaster kommer dock även skippa terrabytemonstret, men ändå).

Slutsats: marknaden för terrabytemonstren är liten, medans SSD är normen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Vissa av er är så hårdnackade, men ni ska nog mjukna upp vad tiden lider!

Jag har aldrig sagt att HDD kommer att försvinna helt, sure, visst de kommer finnas kvar som tröga terrabytemonster.

Men.. vilka kommer att köpa dem? Vilka behöver dem?

Svar: Entusiaster.

Vilken marknad köper mest hårddiskar? Amatörer, Företagen eller Entusiaster?

Svar: Amatörerna, Företagen med vida överlägsen marginal.

Vilken hårddisk kommer att sitta i Amatörernas, Företagens datorer? Och vad väljer Entusiasten?

Svar1: Amatörerna, Företagen kommer att sitta med EN SSD på c:a 200-500GB.

Svar2: Entusiasterna kommer att ha EN (eller fler) SSD på c:a 200-500GB och säkerligen EN stor tung skrovlande varm HDD på ett par terrabyte. (fast många entusiaster kommer dock även skippa terrabytemonstret, men ändå).

Slutsats: marknaden för terrabytemonstren är liten, medans SSD är normen.

Det är ju bara att se hur lång tid det har tagit att försöka fasa ut Floppy, RS232 på moderkort, AGP osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tillverkar inte TSMC PCB korten också? alltså kretskorten..
Aja kanske det är så att nvidia tillverkar kretskorten.. är inte så insatt i det där..

PCBn tillverkas väll av grafikkorts-makarna?
Typ, Asus gör sin PCB, Sapphiere sin PCB osv osv osv.

Dom köper chippet av Nvidia/AMD via TSMC och sen köper dom olika minnen och andra komponenter på olika sätt och sätter det på sin PCB.

Jag kan ha fel, men det är så jag har tänkt mig att man gör, på ett ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Vissa av er är så hårdnackade, men ni ska nog mjukna upp vad tiden lider!

Jag har aldrig sagt att HDD kommer att försvinna helt, sure, visst de kommer finnas kvar som tröga terrabytemonster.

Men.. vilka kommer att köpa dem? Vilka behöver dem?

Svar: Entusiaster.

Vilken marknad köper mest hårddiskar? Amatörer, Företagen eller Entusiaster?

Svar: Amatörerna, Företagen med vida överlägsen marginal.

Vilken hårddisk kommer att sitta i Amatörernas, Företagens datorer? Och vad väljer Entusiasten?

Svar1: Amatörerna, Företagen kommer att sitta med EN SSD på c:a 200-500GB.

Svar2: Entusiasterna kommer att ha EN (eller fler) SSD på c:a 200-500GB och säkerligen EN stor tung skrovlande varm HDD på ett par terrabyte. (fast många entusiaster kommer dock även skippa terrabytemonstret, men ändå).

Slutsats: marknaden för terrabytemonstren är liten, medans SSD är normen.

I framtiden, antagligen.
Men nu var det inte i framtiden vi pratade om.
200-500 gig SSD till billigt pris, 400-800:-, ligger väldigt långt borta.
Det är då det kommer bli standard i mainstream-datorer.

Jag hoppas du har rätt, och att vi inom 2 år kommer se 2-500 gigs SSD diskar som standard i mainstreamdatorer.
Men, jag tror inte det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
PCBn tillverkas väll av grafikkorts-makarna?
Typ, Asus gör sin PCB, Sapphiere sin PCB osv osv osv.

Dom köper chippet av Nvidia/AMD via TSMC och sen köper dom olika minnen och andra komponenter på olika sätt och sätter det på sin PCB.

Jag kan ha fel, men det är så jag har tänkt mig att man gör, på ett ungefär.

Tror inte att det är så..
Det är nästan en tumregel att det enda som skiljer mellan dem olika fabrikaten är klisterlappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tror inte att det är så..
Det är nästan en tumregel att det enda som skiljer mellan dem olika fabrikaten är klisterlappen.

Artikeln om Gainward här precis verkar hålla med dig...
(Och alltså säga emot mig, synd, jag tror mitt sätt hade varit bättre.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om man ser hur utvecklingen ser ut så är det väldigt långt kvar tills du kommer ens i närheten av samma pris per gigabyte med SSD som med vanliga hårddiskar.

Avrundat får du med:
SSD 64 gigabyte för 2000.
HD 2000 gigabyte för 2000.

Som framtiden verkar ser ut så säg om 1 år får du:
SSD 128 gigabyte för 1500.
HD 2000 gigabyte för 1500.

Om ytterligare ett år:
SSD 256 gigabyte för 2000.
HD 3000 gigabyte för 2000.

Även om vi går ännu snabbare fram med SSD och långsammare med HD får vi som minst 5 gånger så mycket lagringsutrymme med HD som med SSD, troligare handlar det om runt 10 gånger även om 2 år.

Men att vi kommer få se allt mer SSD som systemdiskar inom 2 år är jag övertygad om.
Inte ett high-end system kommer ha en vanlig HD som systemdisk. Typ.

Hitachi har ju annonserat om att 5TB diskar kommer vara ute om ca. 2 år. Snarare 1,5 år nu eftersom det var ett tag sedan jag såg det, visst det kan ju ändras. Men i så fall lär Mekaniska diskar dra ifrån ännu mer när det gäller lagringsutrymme. Men sen kvarstår frågan; hur många behöver egentligen så mycket utrymme. Visst många har hur många diskar som helst, men jag tror det är långt ifrån alla som behöver mer än 1TB i dagsläget.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Hitachi har ju annonserat om att 5TB diskar kommer vara ute om ca. 2 år. Snarare 1,5 år nu eftersom det var ett tag sedan jag såg det, visst det kan ju ändras. Men i så fall lär Mekaniska diskar dra ifrån ännu mer när det gäller lagringsutrymme. Men sen kvarstår frågan; hur många behöver egentligen så mycket utrymme. Visst många har hur många diskar som helst, men jag tror det är långt ifrån alla som behöver mer än 1TB i dagsläget.

Nej, 250-500 gig räcker väl till dom allra flesta.
Men SSD diskar i dom storlekarna och en prislapp under tusenlappen ligger rätt långt borta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, 250-500 gig räcker väl till dom allra flesta.
Men SSD diskar i dom storlekarna och en prislapp under tusenlappen ligger rätt långt borta...

Ja det kommer naturligtvis dröja lååång tid innan SSD's blir prisvärda som lagrinsdiskar.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ska bli intessant att bygga något RAID (6 eller 10) på SSD i framtiden.
Jag behöver mer databasprestanda och mina diskar är det som stoppar mig nu i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
60GB är väl lite väl för endast system (windows och drivrutiner)?
Windows 7 / vista / xp tar ju ca 5-10gb, vad ska man fylla ut resten av 50+gb med då?

Windows 7 64bit kräver 20gb..

Permalänk
Medlem

Jag skulle helst vilja ha en ~250GB SSD som enda disk och inte en liten för OS enbart. Då skulle jag klara mig utan intern HDD, och bara ha en extern som jag använder för backup. Det kommer dock ta ett tag till innan marknaden når överkomliga priser för de storlekarna. Samsungs 256GB kostar runt 7500:- idag t.ex.

Permalänk
Medlem

Kanske detta sätter press på Intel att släppa något nytt som de har på lut, eller kanske vi får se en prissänkning på Intels SSD-produkter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Kanske detta sätter press på Intel att släppa något nytt som de har på lut, eller kanske vi får se en prissänkning på Intels SSD-produkter?

Ännu en prissänkning från intel har jag svårt att tro på. Den 26e april sänkte dom priserna på alla sina SSD-diskar med runt 1000:- per version.

Skulle däremot gärna se en uppdatering av teknik. Intels SSD är de bästa man kan köpa idag men dom kostar för mycket fortfarande.

sitter idag på en 74gb raptor, och den räcker nästan aldrig till det jag vill ha den till trots att det bara är system. skulle vilja se något i 120gb-segmentet med 32 nano-teknik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
sitter idag på en 74gb raptor, och den räcker nästan aldrig till det jag vill ha den till trots att det bara är system. skulle vilja se något i 120gb-segmentet med 32 nano-teknik

Jo, som jag nämde ovan vill jag ha en något större disk för generell använding och inte en fjutt SSD för bara OS.

Skulle t.ex. kunna tänka mig att frapsa till en SSD med 150MB/s skrivprestanda vore smutt i höga upplösningar.