Gainward: AMD för strikta med designade grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Att däremot påstå att Nvidia hade reagerat likadant anser jag hitintills inte ha några belägg överhuvudtaget. Men men, man ser saker olika.

Om en kontraktstillverkare hade börjat göra kretskort som gjorde GTX260 chip till GTX 280 chip så borde de reagera. Annars så ger de en av flera kontraktstillverkare fördelar gentemot andra. Problemet här är att folk var så snabba på att kasta skit och påstå att det var rätt eller fel av någon.

Om de inte reagerade så hade det snarare varit kasst faktiskt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Du anser dig veta tillräckligt för att säga att Gainward "troligen inte" begått kontraktsbrott, men samtidigt säger du att "Nvidia hade troligtvis handlat likadant" saknar belägg.

Personligen så anser jag att båda påståenden har lika stora mängder belägg, vilket sorgligt nog är noll. Då vi INTE vet exakt vad som har hänt, så är det otroligt bortkastat att gnälla i hela fem sidor om hur vi TROR att det gick till. Nuff said.

Skillnaden är väl att Nvidia faktiskt inte har gnällt när Gainward (eller Albatron, BFG, XFX, Asus eller någon annan) har bytt till snabbare minnen på deras kort. Det är inget man behöver tro på eller inte. Det är bara ren fakta....
Saken är att Nvidia historiskt har varit öppnare för tillverkarnas egna lösningar än ATi/AMD. Om det sedan är bra eller dåligt har mindre betydelse.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Skillnaden är väl att Nvidia faktiskt inte har gnällt när Gainward (eller Albatron, BFG, XFX, Asus eller någon annan) har bytt till snabbare minnen på deras kort. Det är inget man behöver tro på eller inte. Det är bara ren fakta....
Saken är att Nvidia historiskt har varit öppnare för tillverkarnas egna lösningar än ATi/AMD. Om det sedan är bra eller dåligt har mindre betydelse.

nVidias inställning är självklart mycket roligare förr oss konsumenter. Men just GDDR3 och GDDR5 är en del av det som gör prisskillnaden mellan HD4850 och HD4870. Helt jämförbart med ett GTX260 med 512bits buss.

Permalänk
Avstängd

Det är synd att så många här inne väljer en åsikt så snart den läst klart tråden och sedan försvarar den åsikten till döden.

Vi vet ju inte hurdan kvalitén var på dessa kort, om den bedömdes dålig är AMDs handlande inte konstig. Skulle inte förvåna mig om så va fallet eftersom man lyckades få ner tillverkningspriset under den hos 4870 samtidigt som man änvände gddr5, som ju i princip är allt som skilljer 4850 och 4870 åt.

En annan anledning skulle kunna vara att hålla korten isär. 4870 ska vara bättre än 4850. Skule man släppa det helt fritt för tillverkarna skulle det nog snart bli väldigt svårt att avgöra hur bra korten presterar.
tex. 4850 extrem edition är bättre än 4870 hos MSI medans XFX 4850 OC XXX inte är i närheten, det får til och med stryk av sappires 4830 fatal1ty gaming edition.
Blir en hel vetenskap att köpa kort.

Idag vet man alltid på ett ungefär vad man får när man köper något annat än referensmodellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Skillnaden är väl att Nvidia faktiskt inte har gnällt när Gainward (eller Albatron, BFG, XFX, Asus eller någon annan) har bytt till snabbare minnen på deras kort. Det är inget man behöver tro på eller inte. Det är bara ren fakta....
Saken är att Nvidia historiskt har varit öppnare för tillverkarnas egna lösningar än ATi/AMD. Om det sedan är bra eller dåligt har mindre betydelse.

Det är ju bara för att Nvidia inte har minnena som essentiell del av produktstegen. Det brukar inte Ati heller ha men för just den här generationen gäller det. Därför är det helt jämförbart med upplåsning av shaders.

Dessutom har vi ingen aning om hur mycket sådana här diskussioner det förs och har förts tidigare. Det enda skälet att vi känner till den här händelsen är för att Gainward anger det som skäl för att inte göra Ati kort.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Njae, det var bl.a. Strangelove som började prata kontraktsbrott. Och sen kom Bacon in på ett bananskal och började prata om dubbelmoral.
Min poäng är kanske att Gainward troligen inte har begått något kontraktsbrott här, och då kan man diskutera bäst man vill om huruvida det är rätt eller fel. Att däremot påstå att Nvidia hade reagerat likadant anser jag hitintills inte ha några belägg överhuvudtaget. Men men, man ser saker olika.

Det räcker ju typiskt att använda de grå för att fundera ut hur det har gått till;
- AMD/ATI ligger rätt pyrt till ekonomiskt, och behöver sälja GPUer, men av någon anledning har de tydligen råd att strunta i att sälja till Palit/Gainward (läs bara inledningen i originalartikeln om hur enooormt stora de är).
- Ingen av de andra tillverkarna har fått för sig att göra nån liknande lösning. Observera att dessa andra tillverkare inkluderar ett gäng som både borde kunna AMDs GPUer och krestskortsdesigner långt bättre än Gainward, och även några som har lång erfarenhet av att konkurrera med Gainwards GS och GLH-lösningar på nvidia-sidan.

Vad blir detta?
Ja, det är svårt att avgöra om det är kontraktsbrott, men det är nog inte helt i linje med kontraktet i alla fall.. Det är åtminstone tillräckligt grovt för att sabba relationen med AMD/ATI, och tillräckligt tydligt för att ingen annan skulle prova på det.

Vad är det då som AMD vill få stopp på? Jag kan bara komma på två anledningar till varför AMD/ATI sade stopp.
1. De vill inte att billiga 4850-GPUer ska konkurrera på 4870s område.
2. Korten blev billiga på bekostnad av tillförlitligheten

Jag tror inte nån skulle protestera om det var p.g.a. (2) som AMD/ATI sagt stopp, men även (1) är en giltig anledning. Det är rätt lätt att tänka sig hur det gått till... Gainward/Palit säger att de vill ha en enorm mängd 4850GPUer (de är ju enormt stora, säger de själva). AMD/ATI har numera en riktigt bra produktionsprocess, så de får inte så många defekta chip, utan stämplar helt enkelt om en stor bunt 4870-klassade chip till 4850 istället, och säljer dem till 4850-pris. Sen gör Gainward vad som egentligen är en 4870 av det billigare 4850-chippet.... Känns inte helt reko. Ska du göra en 4870 köper du en 4870.

Ang. argumentet om att nvidia inte skulle gjort likadant, så tycker jag du bör kolla på historiken över hur nvidia med tjat och artificiella spärrar försökt få folk att betala för SLI på moderkorten. NF4 ultra klarade SLI, då spärrade nvidia det i sina drivrutiner. Intels egna chipset klarade SLI, men då spärrade nvidia det i sina drivrutiner.. Det finns fler exempel, men jag hoppas det belyser att även nvidia är måna om att inte enskilda tillverkare drar undan mattan för deras high-end-produkter.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Lär dig skriva argument som varken väger åt ena eller andra hållet pga. din egna inställning, gör om gör rätt.

"nVidias prestanda begränsas genom GPU, inte genom minnen som är i AMD fall ( 4850 vs 4870 )."
Ett argument som du har inte motstridigt utan börja kalla mig namn.

Kom tillbaka när du kommer ur sandlådan och lär dig diskutera på ett konstruktivt sätt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hade nvidia varit likadana hade ju inte det här varit en nyhet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Anledningen till att Nvidia kan låta sina partnertillverkare modda korten hur de vill är antagligen för att Nvidia var smarta och satte begränsningar i arkitekturen redan från början, vilket hindrar partnertillverkare från att göra stora förändringar.

Jag förstår att AMD inte vill ta skulden ifall Gainward gör ett fel t.ex. Sedan så förlorar de ju pengar på detta. Rent företagsmässigt är det smart gjort, men taskigt mot konsumenterna.

De borde ha ett system där partnertillverkare skickar in förslag till AMD och att de sedan får godkänna.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hade nvidia varit likadana hade ju inte det här varit en nyhet.

Bland det dummaste jag har hört, av uppenbarliga anledningar.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

ASUS Matrix serien har väll modefierad hårdvara?? Dock va mitt 4850 MATRIX några hundringar dyrare än de "vanligare" 4850 låg på, men det är inte samma kretskort ens på det, så AMD måste väll oxå tillåta modifiering av sin hårdvara?? (:

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
"nVidias prestanda begränsas genom GPU, inte genom minnen som är i AMD fall ( 4850 vs 4870 )."
Ett argument som du har inte motstridigt utan börja kalla mig namn.

Kom tillbaka när du kommer ur sandlådan och lär dig diskutera på ett konstruktivt sätt.

Jag hade ingenting att svara på det eftersom det är sann fakta.

Det var inte det jag kommenterade med mitt inlägg, jag kommenterade din inställning till Nvidia och att den alltid tycks påverka dina.. Argument.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^

Det var inte det jag kommenterade med mitt inlägg, jag kommenterade din inställning till Nvidia och att den alltid tycks påverka dina.. Argument.

Min inställning till nVidia, både som hårdvara och företag, uttrycker sig i former som kan underbyggas med källor och fakta i den mån som är möjligt. Jag kan spekulera med då försöker jag visa att det är en spekulation och inte fakta. Att sedan markera mig med ord som fanboy tyder på ett lågt sinnelag som hör till sandlådan.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."