Snabbare grafikkortsminnen med Rambus

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om någon får dolken i ryggen den här gången

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Låter för bra, vad är den stora nackdelen?

Man blir stämd på kuppen när man börjar använda deras nya minnesteknologi. För rambus ligger inte pengarna i licenser utan i stämningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Deras RD-RAM ägde ju 'back in the day', den lilla tid det varade.

Om de vill ta del av marknaden behöver de lansera något som faktiskt kan bli en godtagbar standard.

Ägde?
De var mest hypade kanske. Rambus gjorde bra ifrån sig i syntetiska tester men IRL så var de bara marginellt bättre eller t.o.m sämre. Detta berodde till stor del på att deras latenser var horribla.

Är det så även på deras XDR så kan de ju glömma grafikkortsmarknaden direkt.

Permalänk
Medlem

Brr... RAMBUS...

Faktiskt en av de stora anledningarna till att jag gick över från Intel till AMD när det begav sig!!

Men det ringer väl stora varningsklockor hos de flesta större företag som de tänker sig gör affärer med ändå.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

RAMBUS och egenutvecklat.. första april?
Snor åt sig patenten och säljer licenser, inte mycket mer.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Haha finns Rambus kvar? Det skitföretaget borde försvunnit för längesedan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Vad var igentligen PCI-Express bra för?!

Dom kunde gott ha fortsatt med AGP standarden, enda skillnaden vore att vi nu skulle sitta med AGP x64 och att gamla grafikkort skulle funka i nya datorer.

Men nej, det var några som inte tyckte att det var bra.

Hela datorbranchen är helt åt helvete, med Microsofts monopol på operativsystem som stöds av spelutvecklarna och Intels dominans på processor sidan.

Jag struntar nog snart i PC och köper mej en tv-spelsmaskin som kan surfa på nätet istället.

Mest att den passar annat än grafik kort. SATA/SAS kontroller kort passar riktigt bra i PCI-E för att inte tala om nätverkskort och annat som kräver hög bandbred men är inte grafik kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Mest att den passar annat än grafik kort. SATA/SAS kontroller kort passar riktigt bra i PCI-E för att inte tala om nätverkskort och annat som kräver hög bandbred men är inte grafik kort.

Den delen är ju inbyggt i moderkorten nu för tiden så jag ser ingen vits med det hela annat att tvinga folk att köpa nytt grafikkort när dom köper ett nytt moderkort.

Nej PC:n är nog stendöd för hemanvändaren om sisådär tio-tolv år.

Microsoft själva verkar ju vilja ta kål på PC:n som spelplattform med sitt senaste svindyra operativsystem med troligt underliggande syfta att sälja fler kryssboxar till allmänheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Rambus stämde alla andra minnestillverkare för att dom påstod att sdram och ddrram använde sig av tekniker som Rambus hade patent på. Många företag gick med på kraven att betala royalties till Rambus men tre företag tog det till rätten där det kom fram till att Rambus ljög och 2001 blev Rambus fällda för bedrägeri. Syftet var enbart att hålla uppe priserna på de andra minnestyperna så Rambus teknik skulle bli defactostandard då deras teknik var tekniskt överlägsen. Högre fart på mindre antal ledare. Jämför Sata med Pata.

Trots detta så har Rambus fortsatt sin inslagna väg att stämma andra minnestillverkare. Nu handlar det om stämmingar för DDR2 osv.

Inte mycket korrekt där!
Rambus _är_ en stor innovatör inom höghastighetsbussar och minnesteknik.

Domen för bedrägeri har ogiltigförklarats.

Rambus har _inte_ fällts för att trissa upp priser, tvärtemot har dom stämt minnestillverkare eftersom _de_ ska ha trissat upp priserna på (bland annat) RDRAM. Ett antal minnestillverkare har redan funnits skyldiga till att olagligt öka minnespriser i andra rättegångar...

Därmed inte sagt att dom är 100% rena, det finns en del indikationer/uppgifter om att dom medvetet undanhållit information om sökta patent när dom var med i JEDEC (branchorganisation för minnestillverkare) m.m men detta har inte (hittills) kunnat bevisats i domstol. AFAIK så pågår fortfarande rättegångar om det.

Permalänk
Medlem

Om du läser i tråden så vet du var ifrån "deras innovationer" kommer ifrån.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag skulle allt vilja se siffror på strömförbrukning, den har de alldeles lägligt glömt.....

I nyheten finns en länk till källan och där kan du läsa:

Citat:

Rambus says its XDR2 can deliver up to 12.8 GB/sec data rates, twice the peak bandwidth of GDDR5, and do so while consuming 30 per cent less power at equal bandwidth. Or, for equal power, XDR2 can provide as much as 50 per cent more bandwidth than GDDR5.

Personligen tycker jag detta luktar som en papperslansering, och med Rambus patentvägg sitter de säkert och väntar på att stämma företag som lanserar nya snabba minnen.

När det gäller grafikkort så har de inte ens nästa generation med de nya snabbare GDDR5 minnena (enligt rykten). Så det finns fortfarande potential för betydligt högre bandbredd.

Vad som gör XDR2 så snabbt på pappret är att den är planerad att ha 16x data rate, vilket man kan jämföra med GDDR5 som har 4x. Tror dock inte att Samsung och andra minnestillverkare kommer att sitta stilla, men snabbare minnen är fortfarande en bit in i framtiden (då inte ens nuvarande GDDR5 har gjort sitt på ett tag).

Permalänk
Medlem

Rambuss har alltid haft bra teknik men bäst teknik vinner inga slag. Det gör den som har bäst pris/prestanda förhållande och där har aldrig rambus segrat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson

Nej PC:n är nog stendöd för hemanvändaren om sisådär tio-tolv år.

Du låter lite som IBM chefen, som sade 1949 att "det finns en världsmarknad på omkring 5 datorer".

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du låter lite som IBM chefen, som sade 1949 att "det finns en världsmarknad på omkring 5 datorer".

Så du tror att det fanns en större marknad än så för datorer år 1949?

Det tror inte jag.

IBM chefen hade rätt och PC:n slog ju som bekant igenom först i mitten på 90 talet ungefär 45 år efter IBM chefens uttalande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Så du tror att det fanns en större marknad än så för datorer år 1949?

Det tror inte jag.

IBM chefen hade rätt och PC:n slog ju som bekant igenom först i mitten på 90 talet ungefär 45 år efter IBM chefens uttalande.

för vanliga svensson ja men företagen hade använt datorer ett tag!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
för vanliga svensson ja men företagen hade använt datorer ett tag!

Om du menar företag som inte sysslar med avancerad forskning eller liknande så är det sedan tidigt 80 tal.

Det fanns ingen större marknad för datorer år 1949 vilket var vad IBM chefen sa och vad jag försöker få fram.

Sedan att det finns en dator i var mans hem år 2009 är ju en helt annan sak.

Jag tror heller inte att det finns nån framtid för processorer som kostar som Core i7 975EE, det är i varje fall vad jag hoppas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson

Jag tror heller inte att det finns nån framtid för processorer som kostar som Core i7 975EE, det är i varje fall vad jag hoppas.

Det kommer det alltid att finnas....på samma sätt som det finns en marknad för svindyra sportbilar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB