Intel skrotar Core i7 920

Permalänk
Medlem

Gick precis in på Intel support site och skrev vad jag tycker är dåligt med att ta bort i7 920, föreslår att de som tycker likadant också gör samma sak, ju fler......

Vet inte hur mycket det hjälper men om tillräckligt många lämnar sin syn på saken direkt till Intel kanske de åtminståne får upp ögonen för vad många tycker om deras framtids-planer.
Speciellt nu när Westmere närmar sig och många av oss tänkt uppgradera till Westmeres "motsvarighet" till 920 som instegsmodell, fast 6 kärnig.

Jag hade i alla fall planerat köpa billigast Westmere, men nu efter detta beskedet + nyheten om endast "extreme" versioner av Westmere , buhu!!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

dumt move av intel. hade ingen aning at i5 skulle vara okompatible med i7. ny grafikkort blir det. men jag kommer nog inte uppgradera förän prllen min dör, eller dom kommer ut med minst 8 core (+ hyperthreading )

kanske!

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

Borde dem inte ersätta 920 med 930?
Det skulle låta ganska logiskt tycker jag.

920> 940> 965 <<< Dem gamla i7 modellerna.

930> 950> 975 <<< Dem nya i7 modellerna.

Observera hur nummer "hoppen" är exakt lika stora när man jämför dem 3 gamla med dem 3 nya.

Permalänk
Avstängd

Ur spelsynpunkt är jag fortfarande nöjd med min E8400, mohahaha. Jävla waste o köpa typ i7 och GTX 260 när man kan ha E8400 o GTX 295 till samma pris

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Jävla waste o köpa typ i7 och GTX 260 när man kan ha E8400 o GTX 295 till samma pris

¨- Du kommer dock sitta och gråta när det kommer till mer processorkrävande spel.

Permalänk

Det är ju endast Core i5:an på 2.66GHz för 196 dollar som är prisvärd.

Hur tänker Intel egentligen?

Och så är det lågkonjuktur till på köpet.

Nej fram med billiga Core i3or eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
¨- Du kommer dock sitta och gråta när det kommer till mer processorkrävande spel.

2011 ? När mitt system är helt jävla outdated? Vid det tillfället kommer inte ett GTX 260 med en i7 palla iallafall.

Edit: Herr Andersson. Du har ju fortfarande 775 om du vill snåla

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
2011 ? När mitt system är helt jävla outdated?

Edit: Herr Andersson. Du har ju fortfarande 775 om du vill snåla

Ja jag har köpt en Core 2 Duo 3.0GHz med tillhörande moderkort, 4GB minne och en SATA-2 hårddisk.

Ska bara bygga ihop det när jag får tid och lust.

Det skulle förmodligen ha räckt med 2.66GHz varianten men det låter ju liksom lite fräsigare att säja att man har en tregigahertzare och så var den inte särskilt mycket dyrare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Ja jag har köpt en Core 2 Duo 3.0GHz med tillhörande moderkort, 4GB minne och en SATA-2 hårddisk.

Ska bara bygga ihop det när jag får tid och lust.

Det skulle förmodligen ha räckt med 2.66GHz varianten men det låter ju liksom lite fräsigare att säja att man har en tregigahertzare och så var den inte särskilt mycket dyrare.

Phenom 2 hade väl vart roligare men orka AMD.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Phenom 2 hade väl vart roligare men orka AMD.

Jaså?

Dom jag har pratat med säjer att Core 2 Duo är att föredra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett riktigt smart drag av intel, i7 ska trots allt vara deras dyra segment medan i5 ska vara den billigare. Men vad blir vi i7 920 användare nu? Placerad i limbo? ^^ Stortsett när alla i7 920 måste man välja dyra bra i5 processorer som fortfarande är i mellan segment eller det ännu dyrare i7.

Men många kommer säkert köra phenom 2 med ett super awesome amd 790 chipset så dom vet att framtiden är säker, medan i5 användare saknar förmågan att uppgradera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Men många kommer säkert köra phenom 2 med ett super awesome amd 790 chipset så dom vet att framtiden är säker, medan i5 användare saknar förmågan att uppgradera.

Det är väl inte särskilt sannolikt att intel byter socklar än på ett par år; både lga-1366 och lga-1156 är nog rätt säkra kort.

Permalänk
Medlem

Begagnad pris för i7 920 kommer att stiga , samtidigt förbokning och efterfrågan av i5 kommer att leder till en uppblåst pris bubble oxå.
Well done Intel!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Inte oväntat av Intel... Man har ju egentligen bara två val, antingen sänker man (läs lanserar i5 till ett lägre pris) och behåller 920/940 eller så plockar man bort dem och trycker upp priset på I5...

Den här med dubbla socklar klagade jag på redan när de började pratas om det. Nu måste man ju köpa en värsting-GPU om man ska köra fetare SLI/CF setuper något som 920 möjliggjorde till ett vettigt pris.

Permalänk

Asus P6T SE

1899.00;-

Intel Core™ i7 920

2795.00:-

OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT

995.00;-

Total: 5.689,00:-

Under 6.000:- för ett bra i7 system, fattar inte varför folk fortfarande tycker att ett i7 system är SÅ jäkla dyrt. Jag fick ge över 5.000 för ett bra Q6600 system tidigare.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Inaktiv

Dessa nyheter från Intel kan vara det bästa som hänt för AMD på månader, kanske år.

Att lansera sämre presterande produkter till ungefär samma pris som nu, samt hålla en mycket hög nivå på priset på mellan- och toppskikten av produktskalan luktar väldigt mycket av gamla Intel, ni som var med under de år av 90-talet då ingen egentlig konkurrent existerade på x86-marknaden kommer ihåg vad jag menar.

Jag talar om den gamla onda tiden då en 133MHz Pentium kostade ett par tusen, och en 200MHz Pentium rök på 10 papp eller mer. Intel agerar nu som om de fortfarande sätter spelreglerna för hela marknaden.

Förhoppningsvis ger detta AMD utrymme att öka sin marknadsandel, och kanske till och med börja gå med vinst... (!) Särskilt nu när EU sätter Intels affärsmetoder under luppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Asus P6T SE

1899.00;-

Intel Core™ i7 920

2795.00:-

OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT

995.00;-

Total: 5.689,00:-

Under 6.000:- för ett bra i7 system, fattar inte varför folk fortfarande tycker att ett i7 system är SÅ jäkla dyrt. Jag fick ge över 5.000 för ett bra Q6600 system tidigare.

Inte så svårt att förstå, går man i högstadiet eller eventuellt gymnasiet och mamma eller pappa inte vill köpa det åt en, då är det dyrt. Det spelar ingen roll, då har man intalat sig själv så många gånger att Intel är för dyrt, oavsett vad det faktist kostar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Att 920'n var så lågt prissatt var ju för att Intel ville ha hög efterfrågan snabbt så att det kom fram många/billiga mobo's och annan kringutrustning till i7 snabbt.

Så den strategin var ju helt logisk.

Att sen ha en annan sockel till i5 är däremot helt ologiskt och en strategisk tavla. (och ja, även stora företag gör sådana).

Man blockar ju conversions från i5 till i7 i framtiden. Och indirekt gör man Intel systemen dyrare med 2 olika plattformar.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat, ruskigt störande att det är olika socklar mellan i5 och i7, hade det varit samma plattform hade nog inte många klagat. Nu tvingas man att låsa in sig antingen i mid end eller high end segmentet utan en enkel möjligheter att uppgradera genom ett processor byte.

Nu utnyttja Intell sin monopol ställning i high end segmentet till fullo, egen plattform och "fantasi" priser, medan man kan konkurrera med AMD med i5.

Risken är ju att i7 tillsammans med 1336 kommer försvinna till server segmentet då volymerna blir för låga och priserna för höga för den lilla prestanda vinst men får mot i5. Tror inte man kan konkurrera med en helt egen plattform för bara high end segmentet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorp
Att sen ha en annan sockel till i5 är däremot helt ologiskt och en strategisk tavla. (och ja, även stora företag gör sådana).

Varför tror du att strategin är misslyckad? Visst kan det tänkas att några kunder tycker att en annan lösning vore bättre, men det behöver väl inte betyda att så verkligen skulle vara fallet (för intels del)? i5 kommer säkerligen dominera stort bland vanliga konsumenter medan i7 tar den plats core2 extreme tidigare har haft. Hur ofta känner man för att växla mellan dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför tror du att strategin är misslyckad? Visst kan det tänkas att några kunder tycker att en annan lösning vore bättre, men det behöver väl inte betyda att så verkligen skulle vara fallet (för intels del)? i5 kommer säkerligen dominera stort bland vanliga konsumenter medan i7 tar den plats core2 extreme tidigare har haft. Hur ofta känner man för att växla mellan dessa?

Håller med om att det inte är så överraskande att det blir såhär, Intel är ett affärsdrivande företag som alla andra och det är inte smart att kannibalisera på sina egna produkter. MEN, jag måste hålla med om att olika socklar inte var något vidare. Jag förstår vad du menar ovan, men det finns en stor skillnad mellan mellansegment guads och extreme och situationen med i5/i7. Jag köpte min q6600 när jag pluggade, core 2 extreme var väldigt dyrt då. Det fina är att jag kan byta till en nu om jag vill. Dels har jag råd nu, dels kostar en qx9650 inte så mycket nu. Från i5 till i7 blir det bytet mycket dyrare.

Jag kommer förmodligen byta system inom ett år. Hade varit väldigt fint att kunna köpa en klockvänlig i5 om ett halvår och sedan en i7 i nästa steg när de kommit ner i pris lite. Nu går inte det. Ok, kanske är detta en storm i ett vattenglas. Det är logiskt utifrån ett marknadsperspektiv att 920 försvinner när i5 släpps. Men just den biten att systemen inte är kompatibla känns bara.. ja, onödigt helt enkelt. Någon kanske vet om någon teknisk vinkel som gör att det måste bli så, men som någon sa, känns som att man nog kunnat lösa det om man velat.

Känns det inte som att det helt plötsligt blev väldigt prisvärt med qx9650 eller phenom?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag köpte min q6600 när jag pluggade, core 2 extreme var väldigt dyrt då. Det fina är att jag kan byta till en nu om jag vill. Dels har jag råd nu, dels kostar en qx9650 inte så mycket nu.

Det eventuella problemet är väl att folk köpte i7 trots att det var känt att det är extremvarianten. qx9650 är för övrigt inte alls billig; det är billigare att köpa ett nytt i7-moderkort + till exempel en i7 940.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Någon kanske vet om någon teknisk vinkel som gör att det måste bli så, men som någon sa, känns som att man nog kunnat lösa det om man velat.

De är ju inte helt lika; saker som tre minneskanaler och inbyggd pci express-kontroller skiljer. Man skulle förmodligen kunna skapa en übersockel som har stöd för allt, men det skulle leda till att samtliga produkter blev dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en i7 ganska snart men efter att ha läst lite mer så tänker jag så här, dom säger att i5 moderkorten kommer kosta hälften av i7`s kort,så då kan man lägga mer pengar på en snabbare i5 vilket kanske ger ett snabbare system.

Sen lär\gissar jag att det blir sata 6 på i5 korten och det ger ju mer fart när sata 6 ssd diskarna dyker upp. Sata 6 får jag ju inte idag på i7 system och måste då köpa nytt och dyrt i7 mobo....

Vad säger\tycker ni om detta som är mer insatt än mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det eventuella problemet är väl att folk köpte i7 trots att det var känt att det är extremvarianten. qx9650 är för övrigt inte alls billig; det är billigare att köpa ett nytt i7-moderkort + till exempel en i7 940.

De är ju inte helt lika; saker som tre minneskanaler och inbyggd pci express-kontroller skiljer. Man skulle förmodligen kunna skapa en übersockel som har stöd för allt, men det skulle leda till att samtliga produkter blev dyrare.

Ok, men byt till q9650 då. Det var egentligen inte min poäng. Jag vet att det skiljer som du säger. Bara trist att man i framtiden inte kan variera sig från snikprollar till premium utan att behöva byta en massa annat samtidigt. Jag som kommer att byta system snart känner än viss beslutsångest. Men det kanske klarnar när vi vet mer om i5, priser och utbud.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Du kommer dock sitta och gråta när det kommer till mer processorkrävande spel.

Typ Crysis 2...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Inte bara 920 som ska skrotas

rapporterar att Intel kommer att sluta sälja Core i7 920 och 940 när de nya i7-modellerna med högre frekvenser kommer att släppas den första september. Även den ännu osläppta i7 950 väntas gå emot samma öde kort efter det. Intel kommer alltså inte att lansera en uppföljare till i7 920, utan tanken är den att i5 skall ta över den delen av prissegmentet. se länk

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/05/28/intel-to-dis...

sen tycker jag intel bara skickar ut 3 nya modeler av core i7/i5 varför inte flera st så man kan välja lite o bättre priser..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Helt rätt av Intel, tror ni dem har överlevt så här länge genom att konkurrera ut sina egna produkter?

Tur iaf att man redan köpt en i7 920, övriga får köpa Xeon som några andra redan sagt.

dumm fråga men varför ska man köpa xeon istället för 920? vad är stora skillnaden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
I

sen tycker jag intel bara skickar ut 3 nya modeler av core i7/i5 varför inte flera st så man kan välja lite o bättre priser..

Håller med finns ju en hel uppsjö av olika core 2 modeller, Men bara 3 i i7 segmentet. Borde finnas billigare i7 duos i olika frekvenser

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

De vill väl inte konkurrera mot Core2 familjen som väl fortfarande får leva ett tag till inom budgetsegmentet antar jag. Möjligen släpper de i5 duos längre fram men knappast i7 duos.