AMD visar upp kretsar för DirectX 11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
härligt härligt.

crysis 2 lär ju inte bli mindre vackert än ettan och warhead.

Fast det är väl först med nästa generation grafikkort som du kan maxa original-Crysis, så man kan ju fråga sig hur mycket som krävs för Crysis 2.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Mig veterligen finns det gott om Nvidia kort med stöd för DX10 så tycker du kan ta o sluta yra.
Dock stämmer det med DX10.1 då Nvidia tydligen tyckte det va för lite nyheter från DX10 för att implementera.

Hehe, nu är det nog du som yrar, eller rättare sagt missförstår.

Ja, det finns DX10-kort från NVidia, det är det ingen som förnekar. Det han menade var att NVidia förhindrade att DX10-standarden skulle innehålla fler funktioner, funktioner som först kommer nu i DX11 istället. DX10 hade med andra ord kunnat vara något att ha för länge sedan om NVidia inte hade bromsat (om det nu är så, jag är inte insatt i den saken).

Jag har aldrig ens testat DX10, har aldrig sett någon poäng med det, men DX11 verkar bli trevligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Lär dröja innan vi får se DX11-spel. Finns fortfarande inte så jättemånga DX10-spel och i dagens läge känns det som PC kommit helt i skymundan. Crysis 2 kommer ju tillverkas för konsol först å främst så vad ska man med superkraftfulla grafikkort till när det enda som kommer är konsolkonverteringar av spel?

Tesselation är nog inte alls svårt att lägga till i ett spel, bara det finns hårdvarusupport och API för det. Tror definitivt vi kan se support för det i många nya spel ett tag efter DX11.

Varför man ska ha superkraftfulla grafikkort? Tja, först och främst så är många spel fortfarande tillräckligt krävande för att man inte maxat dem i höga upplösningar med hög antialiasing. Sen finns det väl andra områden som är på gång med GPGPU. Med Larrabee på intågande och ett gemensamt gränssnitt för GPGPU så öppnas möjligheter för mer och mer GPU accelerade applikationer som inte är i spel.

Ta t.ex. en sån sak som att koda en film, det är inte omöjligt att Larrabee kan göra det mångdubbelt snabbare än en snabb CPU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

DX11 är allt DX10/10.1 skulle ha vart och lite till. Men Nvidia ratade detta och sa att det ska inte implementeras i våra grafikkort så Microsoft brydde sig inte om att släppa alla funktioner pga det.

nVidia drog i bromsen för DX10.1 men att de skulle har saktat ner DX10 är första gången jag hör.

Ditt påstående är rätt så magstarkt. Presentera officiella källor för påstående.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som inte tyckte att videorna var särskilt imponerande? Jag antar att jag måste ha missat något genom att inte ha ljudet på...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Var det bara jag som inte tyckte att videorna var särskilt imponerande? Jag antar att jag måste ha missat något genom att inte ha ljudet på...

De är inte till för att se ut som Crysis utan för att visa de nya funktionerna. Man får tänka på att det är svårt att se när videon ser ut att vara filmad med en kass mobilkamera.

Permalänk

DX11 verkar imponerande men vad jag hört så är det mesta med DX11 möjligt med DX10.1. samtidigt som bara en liten del av DX10.1 utnyttjas. Kul att utvecklingen går framåt men tycker de borde låta speltillverkarna lära sig DX10 innan DX11 kommer och istället jobba på en ännu större uppgradering

Permalänk
Medlem

Håller inte med, speciellt eftersom DX11 innehåller compute shaders, som öppnar för annat än spel att utnyttja GPU via ett gemensamt interface.

Här är en rätt bra genomgång av vad DX11 innehåller, även om den inte är purfärsk:
http://www.bit-tech.net/bits/2008/09/17/directx-11-a-look-at-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Fast det är väl först med nästa generation grafikkort som du kan maxa original-Crysis, så man kan ju fråga sig hur mycket som krävs för Crysis 2.

Om man drar bort ögonen från fanboy cyber kritiskt tänkande så är crysis grafik ganska mediokert och motorn gråter lågt fps. Kan tänka mig att crysis 2 får en spark i baken tillsammans med dx 11 och kompatibel hårdvara.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

En av de mest omtalade nyheterna är tesselation, vilket innebär att grafikkortet kan generera mönster av trianglar.

Vilken gång i ordningen är det dom säger det nu? Jag kommer ihåg när tesselation var en nyhet... Där dom visa hur det nyaste och hetaste online spelet med det konstiga namnet "Counter-Strike" blev oooh så snyggt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Fanns även i 3Dfx Glide om jag inte minns helt fel.

Du minns helt fel.
Glide hade inte ens stöd för någon som helst vertex processing. Du fick göra allt själv på CPUn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Är directX11 bara bullshit eller kommer spelen verkligen bli noterbart snyggare med det?

Framförallt snabbare. Men blir det snabbare använder man gärna vinsten i prestanda till att göra det snyggare istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Tesselation är nog inte alls svårt att lägga till i ett spel, bara det finns hårdvarusupport och API för det. Tror definitivt vi kan se support för det i många nya spel ett tag efter DX11.

Rent kod-mässigt är det kanske inte märkvärdigt svårt att lägga in, men det måste ju funka med hela tools-pipelinen, och det är ett betydligt jobbigare problem. Tror säkert en del kommer att använda det till kod-styrda system typ terräng, men karaktärer, byggnader etc. lär nog inte bli tessellerade i särskilt många spel den närmaste tiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia drog i bromsen för DX10.1 men att de skulle har saktat ner DX10 är första gången jag hör.

Ditt påstående är rätt så magstarkt. Presentera officiella källor för påstående.

Källan är väl assasins creed med dx10.1 stöd som gjorde att atikort som stödde det fick 20-30 % snabbare fps.Men då pressade nvidia på tillverkaren så dom tog bort stödet med nästgående patch till spelet,det kallar vi fulspel på hög nivå,rena inteltakterna.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Rent kod-mässigt är det kanske inte märkvärdigt svårt att lägga in, men det måste ju funka med hela tools-pipelinen, och det är ett betydligt jobbigare problem. Tror säkert en del kommer att använda det till kod-styrda system typ terräng, men karaktärer, byggnader etc. lär nog inte bli tessellerade i särskilt många spel den närmaste tiden.

Ok, det stämmer förstås, det är en hel del jobb. Dessutom måste alla ha en hårdvara som supportar det. Som 3d programmerare är du insatt i det på en helt annan nivå än jag.

Sen kanske det är lite sent för det att göra stor skillnad, idag har de flesta spel så hög detaljnivå att man inte störs speciellt av lågpolygonkanter. Finns förstås vinster att göra, men frågan är hur stora. Det lär väl i alla fall komma 3D demos som visar hur det kan se ut och utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Tesselation finns väll i alla ATI DX10.1 kort? Antar att HD 4xxx serien är i stort sett DX 11 kompatibla, Med? för compute shaders.
1xxx är jag tveksam till men 2xxx och uppåt skall klara tesselation.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia drog i bromsen för DX10.1 men att de skulle har saktat ner DX10 är första gången jag hör.

Ditt påstående är rätt så magstarkt. Presentera officiella källor för påstående.

Vad menar du med 'officiella' källor?

Jag tvivlar på att Jen-Hsun Huang kommer räcka upp handen och säga att 'Det var vi som bromsade utvecklingen för vi hade svårt nog att få vår vanliga hårdvara att funka med Vista'. Microsoft lär inte heller peka finger. Officiellt. Förmodligen inte ATI heller. (Fast du skulle förstås inte skulle lyssna på dem)

Däremot går det nog fortfarande att hitta drafts på Dx10 som är mer lika Dx11 än Dx10, och man kan hitta spår i hårdvaran för HD2900 som sedan inte kom till användning, men som i alla fall visar att ATI var redo för den ursprungliga DX10-specen.

Därefter är det bara att använda de grå.

Personligen vet jag inte om det var nvidia, eller kanske rentav Intel, som drog i bromsen. Intel hade fortfarande enorma mängder chipsetkretsar med integrerad grafik att bli av med, och det är redan bevisat att den situationen har påverkat vad som skulle få kallas 'Vista capable'. Den påverkan kanske har gått längre.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Har för mig att HD2900 hade för mycket tesselation kraft och för lite stream. Då MS DX inte höll mallarna, men kan minnas fel.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

En ny post på ATI blog om tessellation:
http://blogs.amd.com/play/2009/06/02/why-we-should-get-excite...

En intetsägande video som demonstrerar tessellation på dx11:
http://www.youtube.com/watch?v=-eTngR6M37Q&fmt=22

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Vad menar du med 'officiella' källor?

En källa med trovärdighet och direkt insikt i frågan. Inte från någon spekulant.

Du verkar har går ifrån huvudfrågan då det inte rör sig om att nVidia gjorde det svårt för DX10.1 att växa. Vilket de gjorde. Det rör sig om påstående att nVidia förhindrade Microsoft att implementera olika funktioner i DX10 som finns nu i DX11. Som jag tolkar från hans inlägg.

Smartidiot89 får gärna förklara sig hur och vad han menar och styrker med en källa denna gång.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Var det bara jag som inte tyckte att videorna var särskilt imponerande? Jag antar att jag måste ha missat något genom att inte ha ljudet på...

Då har du uppenbarligen inte förstått vad videorna ska demonstrera och varför det är imponerande.

Permalänk
Medlem

Den jag länkade ovan är i HD kvalite fast den var tråkig.

Här är en annan, fortfarande CAM och low res
http://www.youtube.com/watch?v=CrK159b4Bg4
forts
http://www.youtube.com/watch?v=sDbI85G32I0
en till
http://www.youtube.com/watch?v=1D_VVq-IPD4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
En ny post på ATI blog om tessellation:
http://blogs.amd.com/play/2009/06/02/why-we-should-get-excite...

Pfff, fina ord men fortfarande fel. Hårdvaru tesselation fanns på R200 (8500), DX8.0 chippet. Sen skrotade ATI av okänd anledning det i senare serier, för att återintroducera det som det senaste och coolaste uppenbarligen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Pfff, fina ord men fortfarande fel. Hårdvaru tesselation fanns på R200 (8500), DX8.0 chippet. Sen skrotade ATI av okänd anledning det i senare serier, för att återintroducera det som det senaste och coolaste uppenbarligen.

är du en såndära grottpojke som hejjar på nvidia?!?!

omg !

AMD!!!!!!111

Visa signatur

HomePc | När jag blir 30+

Laptop | MacBook Pro |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Pfff, fina ord men fortfarande fel. Hårdvaru tesselation fanns på R200 (8500), DX8.0 chippet. Sen skrotade ATI av okänd anledning det i senare serier, för att återintroducera det som det senaste och coolaste uppenbarligen.

Det kan inte tänkas vara så att det fick för svalt mottagande, så ATi inte orkade lägga resurser och pengar på att implementera det hårdvarumässigt i 9700. Bättre att göra det med mjukvara så att de har kvar kompatibiliteten då liksom.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intressant att det finns en äldre demo som fungerar på Vista och DX10.1. Undrar vad det då är som är uppdaterat i DX11 demon som de visade. Kul att de använder GPU för att göra viss AI och pathfinding.

Permalänk
Medlem

AMD/ATi har nog trots allt tjänat på att ha jobbat ett tag med tesselation tekniken. De borde ju ha mycket mer erfarenhet utav den än nVidia. För vad jag vet så har inte nVidia något stöd för tesselation i dagens modeller. Men trots allt surt att ATi satsade på tesselation från början och sen inte fick användning för det. De jobbar helt enkelt i ständigt underläge och taskiga förhållanden. Det är bara min känsla utav det hela.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
AMD/ATi har nog trots allt tjänat på att ha jobbat ett tag med tesselation tekniken. De borde ju ha mycket mer erfarenhet utav den än nVidia. För vad jag vet så har inte nVidia något stöd för tesselation i dagens modeller. Men trots allt surt att ATi satsade på tesselation från början och sen inte fick användning för det. De jobbar helt enkelt i ständigt underläge och taskiga förhållanden. Det är bara min känsla utav det hela.

Jag skulle inte säja det, för nVIDIA har visst jobbat med tesselation ett bra tag.

http://developer.nvidia.com/object/gamefest-2008-subdiv.html

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"