Windows Vista SP2 ute nu

Permalänk
Medlem

SELinux må vara skithäftigt på dom system det används.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det blir 3 år 2007, 2008 och 2009, tiden går fort när man har roligt.

Skall man vara petig så:
2 år innan första testversionen av Win7 släpptes.
2,5 år tills dagens datum och cirka 3 år innan full version av WIN7 släpps släppts.
Allt räknat från Vistas releasedatum.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Mitt Vista bootar på 37 sekunder och då har jag 68 processr igång när vista väl är igång och 32% av mitt ram är taget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Mitt Vista bootar på 37 sekunder och då har jag 68 processr igång när vista väl är igång och 32% av mitt ram är taget.

Grattis... iaf EN som inte Whiiinar.

vad använder du för verktyg/program/apps för att hålla ditt vista så friskt/bra?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Grattis... iaf EN som inte Whiiinar.

vad använder du för verktyg/program/apps för att hålla ditt vista så friskt/bra?

Defragmenterar hårddiskarna en gång i månaden med gratis verisionen av Ultimate Defrag. Har även stängt av några onödiga startup processer som typ all adobes jävla skit.
Jag testade det där tipset i början av tråden. Där man aktiverar alla 4 kärnorna vid boot och det verkar ha hjälpt. Eller så är det bara jag. Hur som helst. Klockade booten till 37 sekunder tills jag var inne i windows och kunde börja använda datorn. Känndes som om det var mycket längre utan den tweaken. Jag ska testa och klocka utan tweaken. Så kan jag återkomma.

Sunt förnuft skulle jag säga är det enda sättet att hålla ett system friskt och bra.

EDIT!: Har testat att stänga av den där funktionen och nu klockade jag den till 46 sekunder. Så det verkar ha hjälpt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, större delen av tiden går ut på att stå still och inte göra något alls, inte läsa från hårddisken och inga apps som laddas.

Det är nästan uteslutande tjänster som fördröjer uppstarten. Äldre tjänster från installerade program som inte längre vill starta, tjänster som har ådragit sig en korrupt databas eller tjänster som vuxit sig för stora med gamla sökvägar som inte längre existerar.

Alla händelser påverkas av olika timeouts av olika längd. När access till hårddisken anropas och kommandot ej kan utföras så har du alltid en fördröjning * antal försök innan försöket åker på timeout.

Har du någonsin försökt dig på att få access till en trasig disk (vilt exempel) genom Windows? Innan alla anrop fått timeout och systemet får klartecken att visa felmeddelande så har du svept en bricka jägermeister och hunnit nyktra till på köpet.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Det är nästan uteslutande tjänster som fördröjer uppstarten. Äldre tjänster från installerade program som inte längre vill starta, tjänster som har ådragit sig en korrupt databas eller tjänster som vuxit sig för stora med gamla sökvägar som inte längre existerar.

Alla händelser påverkas av olika timeouts av olika längd. När access till hårddisken anropas och kommandot ej kan utföras så har du alltid en fördröjning * antal försök innan försöket åker på timeout.

Har du någonsin försökt dig på att få access till en trasig disk (vilt exempel) genom Windows? Innan alla anrop fått timeout och systemet får klartecken att visa felmeddelande så har du svept en bricka jägermeister och hunnit nyktra till på köpet.

Ah, trasiga diskar eller nätverksplatser som inte går att nå är så otroligt jobbigt att bråka med i windows. Föredrar sätter Nautilus (i t ex Ubuntu) gör det. Han försöker i bakgrunden samtidigt som du kan göra annat, t ex backa och gå till en annan mapp. Till slut får du ett felmeddelande när det väl timat ut, men du behöver inte vänta iaf...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Bara komma in i själva windows tar ju avsvärt längre tid än på XP, vi snackar mångdubbelt, sedan innan responsen är igång och man kan kasta upp ett mozilla fönster och börja skriva så tar det ett bra tag... Är väl superfetch som fått för sig att läsa in 4Gb progam i mitt ram.

Jag vet inte vad du är med om. men jag är med om en liknande sak. alla datorer verkar vara olika optimerade för sina operativsystem. en delldator t.ex som är skickad med vista ultimat startar ju på ett kick.

jämfört med om man bygger en dator själv som är snababre och har win xp.

Min brorsas dator som skickades med vista startar på några sekunder och min dator som är en aning snabbare tar bra mycket längre tid på sig att starta.

XP går knappt på min dator för att moderkortet är VISTA certifierat...

Iof går ju inte XP bra på någon dator som jag håll på med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Ja utvecklingen går framåt,
Windows xp(2001) -> Windows Vista(2007) -> Windows 7(2009)

Jag sitter själv och kör dualboot med Vista och Windows 7 på min bärbara och på min stationära har jag Windows Vista Ultimate / Ubuntu. jag ska köpa Windows 7 när det kommer eftersom jag tycker det är sjukt mycket smidigare och jag gillar gränssnittet enormt mycket mer än Vistas.

Vista Långsammare och mindre tillförlitligt?,
Sure, långsammare är det med all rätt, det är mer avancerat och säkert.
Din Ps3:a bootar långsammare än Mitt Nintendo 8bitar?

Jag använder min dator åt Multimedia, surfa och Eve online och World of warcraft, Det ska vara snabbt och smidigt och därför kör jag I7 och 6gb DDR3 samt Raid0 på 10k raptors.

Tillförlitligt?
Jag personligen tycker Windows Vista är mer tillförlitligt än Windows XP, jag kanske inte gillar Superfetch eller inställningar och tjänster varken i windows XP eller Vista (eller Windows 7) som autostartar, men jag disablar dom jag inte har användning av och ställer in systemet som jag vill ha det, uppdaterar drivrutiner och ser till att allt är uppdaterat, mitt system är helt stabilt och går helt smärtfritt och snabbt.

Att XP SP3 är supersnabbt och passar dig, grattis

Ja och hade du varit snabb som ljuset så hade du kunnat springa 3 varv runt jorden per sekund också. Du har inte hörts talas om effektivitet? Dvs hur snabbt något är (läs optimerat) utan en superdator, vilket Vista inte har, och det jag framfört. Hur snabb dator du än har så skulle fortfarande XP och Windows7 vara snabbare än Vista, och även bättre på fler sätt. Säkerheten är sämre då det är mindre välbeprövat, speciellt eftersom det skiljer sig mer radikat än tidigare, då XP har hängt med sedan NTx kerneln.

Att XP SP3 passar mig har du inte en aning om, så jag förstår inte vad det är du försöker vara lustig med? Jag kör Server 2003 Enterprise x64 edition tillsammans med Win7 x64 build 71xx.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Bull Shit... När jag kände att min dator började slöa så körde jag till och me en sväng med Vistas egna Defrag manuellt. men de gav inget resultat alls... Så Microsoft kan stoppa upp sin Derfragmenterare nånstanns där solen aldrig skiner... :@

Har ingen invändning. Jag skrev "intressant" i meningen "förvånande". Kanske var det ett försök att intala företagskunder att uppgradera till Vista?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
SELinux må vara skithäftigt på dom system det används.

Jag skulle väl knappast beskriva det som "häftigt", förutom att det är utvecklat av National Security Agency. Sällan gemene man kör den typen av mjukvara.

Annars är det ganska utbrett även på skrivbordssystem. I princip alla RHEL släktingar har SELinux påslaget som standard. Ubuntu har det inte påslaget men SELinux är ändå väl integrerat som ett möjligt tillägg.

Häftigt eller inte, men min poäng var en helt annan: avancerat skydd kräver inte nödvändigtvis extra resurser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ja och hade du varit snabb som ljuset så hade du kunnat springa 3 varv runt jorden per sekund också. Du har inte hörts talas om effektivitet? Dvs hur snabbt något är (läs optimerat) utan en superdator, vilket Vista inte har, och det jag framfört. Hur snabb dator du än har så skulle fortfarande XP och Windows7 vara snabbare än Vista, och även bättre på fler sätt. Säkerheten är sämre då det är mindre välbeprövat, speciellt eftersom det skiljer sig mer radikat än tidigare, då XP har hängt med sedan NTx kerneln.

Att XP SP3 passar mig har du inte en aning om, så jag förstår inte vad det är du försöker vara lustig med? Jag kör Server 2003 Enterprise x64 edition tillsammans med Win7 x64 build 71xx.

Jag förstår inte vad du hakar upp dig på? Du klagar på effektivitet när du själv sitter med ett Serveroperativ med stöd för 8 processorer och gnäller på att dom som kör vista inte får full effektivitet? hahah.. hahahaha...

Vet du vad... Jag skulle också kört 2003 server Enterprise x64 om jag hade råd, eller Windows Server 2008 och skala ner det till en "mediaserver/spel" som nu är vad jag är ute efter, så skulle jag varit riktigt nöjd.

Jag förtydligar, Jag köper ett nytt operativsystem och sätter i BRA hårdvara för att få det som jag vill, snabbt, EFFEKTIVT och säkert.
Jag ser verkligen fram emot Windows 7, jag kommer köpa det så fort det kommer ut, tillsammans med ett par SSD-diskar för att få mitt system så trimmat som möjligt.

Var köpte du 2003 server nånstans föresten?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Var köpte du 2003 server nånstans föresten?

Med tanke på att det är enterprise edition så känns det ganska troligt att det är genom något msdnaa/msdn abbonemang eller dylikt. För att betala för det kostar $$$$

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175449

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Nu har jag väntat på ett svar hela dagen

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ja och hade du varit snabb som ljuset så hade du kunnat springa 3 varv runt jorden per sekund också. Du har inte hörts talas om effektivitet? Dvs hur snabbt något är (läs optimerat) utan en superdator, vilket Vista inte har, och det jag framfört. Hur snabb dator du än har så skulle fortfarande XP och Windows7 vara snabbare än Vista, och även bättre på fler sätt. Säkerheten är sämre då det är mindre välbeprövat, speciellt eftersom det skiljer sig mer radikat än tidigare, då XP har hängt med sedan NTx kerneln.

Att XP SP3 passar mig har du inte en aning om, så jag förstår inte vad det är du försöker vara lustig med? Jag kör Server 2003 Enterprise x64 edition tillsammans med Win7 x64 build 71xx.

närmaste tiden har jag börjat uppleva att Windows 7 är slöare än Vista iaf för min del.. de tar ibland 30sek att starta tex GTA IV.. skulle mycket väl kunna ha med drivrutiner att göra då de är så dåligt stöd för de i W7..

Men funderar på att gå tillbaka till Vista och testa SP2..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Jag förstår inte vad du hakar upp dig på? Du klagar på effektivitet när du själv sitter med ett Serveroperativ med stöd för 8 processorer och gnäller på att dom som kör vista inte får full effektivitet? hahah.. hahahaha...

Vet du vad... Jag skulle också kört 2003 server Enterprise x64 om jag hade råd, eller Windows Server 2008 och skala ner det till en "mediaserver/spel" som nu är vad jag är ute efter, så skulle jag varit riktigt nöjd.

Jag förtydligar, Jag köper ett nytt operativsystem och sätter i BRA hårdvara för att få det som jag vill, snabbt, EFFEKTIVT och säkert.
Jag ser verkligen fram emot Windows 7, jag kommer köpa det så fort det kommer ut, tillsammans med ett par SSD-diskar för att få mitt system så trimmat som möjligt.

Var köpte du 2003 server nånstans föresten?

Kan ju berätta vart jag köpte mina licenser istället, jag köpte fem stycken Windows Server 2003 Standard Edition och lika många Windows Server 2003R2 Standard Edition hos Dustin för några år sedan. Dualbootar numera med Vista men det är enbart i nödfall jag använder det. Medan minneshanteringen är helt fenomenal så är det, i jämförelse med Server 2003, på tok för omständigt och instabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Jag förstår inte vad du hakar upp dig på? Du klagar på effektivitet när du själv sitter med ett Serveroperativ med stöd för 8 processorer och gnäller på att dom som kör vista inte får full effektivitet? hahah.. hahahaha...

Vet du vad... Jag skulle också kört 2003 server Enterprise x64 om jag hade råd, eller Windows Server 2008 och skala ner det till en "mediaserver/spel" som nu är vad jag är ute efter, så skulle jag varit riktigt nöjd.

Jag förtydligar, Jag köper ett nytt operativsystem och sätter i BRA hårdvara för att få det som jag vill, snabbt, EFFEKTIVT och säkert.
Jag ser verkligen fram emot Windows 7, jag kommer köpa det så fort det kommer ut, tillsammans med ett par SSD-diskar för att få mitt system så trimmat som möjligt.

Var köpte du 2003 server nånstans föresten?

Du citerade mig, och då har du gett dig in i diskussionen. Du skriver om hur snabb dator du har och att det går smärtfritt. Hade du väntat dig något annat med den hårdvaran du sitter på? Ännu en gång vet du inte vad effektivitet är i så fall. Läs vad jag skrev från början, det är du som hakar upp dig på konkret fakta. Det finns både statisktik och tester samt undersökningar för att stryka det jag skrev ang dom olika operativsystemen från Microsoft.

Min 2003 server os har jag odnat för ett par år sen efter MCP, MCSA, MCM, MCA och MCDST. Dels för att det är förbannat bra OS som du antagligen inte ens testat, och sitter och skrattar som ett barn. Windows Server 2003 är betydligt rappare än ditt kära vista vid använding.

Du har inte testat Windows7 heller. Du saknar erfarenhet och ger dig in i en diskussion som du inte har någon vinst i. Du kan säga vad du vill, för hur snabb den dator än är i Vista så är den snabbare med Windows 7 och XP SP3 i genomsnitt. Säkerheten har jag redan skrivit om. Detta behövs nog bara upprepas för en komplett drummel.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Nu har jag väntat på ett svar hela dagen

Jag har väntat längre. Svara gärna när du får tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan knappt tro att det är sant. Varför har det inte gjorts större nyheter världen över? Jag har googlat i typ en timme för att få info om när SP2 skulle släppas, och fått så dystra prognoser som mitten av oktober, och så har jag missat att det redan kommit ut...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Någon som vet när den svenska versionen kommer ut av Vista SP2??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes 94
Någon som vet när den svenska versionen kommer ut av Vista SP2??

Nja beroende var du vill hämta den. På microsoft finns den inte ännu.
6002.18005.090410-1830 wave 1 (alla språk) finns om du söker lite på google.
Som du ser på datumet har den funnits sedan 090410. Och ja det är RTM.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att jag testat mina usb-hårddiskar och märkt en prestandaökning på flera hundra procent. Förut kopierades filer i ungefär 10MB/s, nu är det snarare 40MB/s... märkligt att det ska ta 2 år att fixa en sån grej. Kopiering mellan interna diskar verkar också ha blivit lite snabbare. Men det kanske bara är inbillning?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Ville bara säga att jag testat mina usb-hårddiskar och märkt en prestandaökning på flera hundra procent. Förut kopierades filer i ungefär 10MB/s, nu är det snarare 40MB/s... märkligt att det ska ta 2 år att fixa en sån grej. Kopiering mellan interna diskar verkar också ha blivit lite snabbare. Men det kanske bara är inbillning?

Det är Vista (Windows ME II) vi talar om, ingenting förvånar...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Tjena, jag har köpt en Engelsk version av Vista ultimateSP1...

Vad händer om jag formaterar datorn och installerar vista, sedan så laddar jag ner SP2 ifrån Microsoft.. och sedan installerar jag svenskt språk

Blir de nå fel då eller vad händer?

/F

Permalänk
Medlem

Hej. Går det att avinstallera bara språket på service pack 1 eller måste man installera om hela service pack 1 använder vista home premium 64 bitars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du citerade mig, och då har du gett dig in i diskussionen. Du skriver om hur snabb dator du har och att det går smärtfritt. Hade du väntat dig något annat med den hårdvaran du sitter på? Ännu en gång vet du inte vad effektivitet är i så fall. Läs vad jag skrev från början, det är du som hakar upp dig på konkret fakta. Det finns både statisktik och tester samt undersökningar för att stryka det jag skrev ang dom olika operativsystemen från Microsoft.

Min 2003 server os har jag odnat för ett par år sen efter MCP, MCSA, MCM, MCA och MCDST. Dels för att det är förbannat bra OS som du antagligen inte ens testat, och sitter och skrattar som ett barn. Windows Server 2003 är betydligt rappare än ditt kära vista vid använding.

Du har inte testat Windows7 heller. Du saknar erfarenhet och ger dig in i en diskussion som du inte har någon vinst i. Du kan säga vad du vill, för hur snabb den dator än är i Vista så är den snabbare med Windows 7 och XP SP3 i genomsnitt. Säkerheten har jag redan skrivit om. Detta behövs nog bara upprepas för en komplett drummel.

Ojdå
Vi tar detta från början, Jag vet att windows XP SP3 är "rappare" än Vista men jag väljer att köra Vista eftersom jag tycker det är stabilare, säkrare och att min hårdvara utan problem klarar av det. Effektivitet.. ja du kan sitta där och vara supereffektiv med ditt server-os.

Jag kommer köpa windows 7 så fort det kommer eftersom jag precis som du märkt att det ger mycket bättre prestanda än i Vista, men Windows 7 är inte ute än och jag vill inte köra RC1 som main innan det släpps.

Sen att Windows server 2003 är smidigare, jo jag vet.. jag sitter och administrerar ett stort antal servrar dagligen i mitt jobb. (+ Windows server 2008) men jag kör det inte hemma av flera anledningar. sen att du slänger ur dig en massa MCP, MCSA osv förvånar mig

Jag är också certifierad i 2003 samt 2008 och XP också för den delen.

Så, nej.. jag saknar verkligen inte erfarenhet av Windows Server och inte heller Windows 7 som jag kört sedan beta men visst.. du vinner Windows XP SP3 och Windows Server 2003 är snabbare är Windows Vista Ultimate Sp1.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

är det någon som vet när vista sp2 wave 2 kommer ut? med svenska?