Thermalright på Computex

Permalänk
Melding Plague

Thermalright på Computex

Den välkända kylartillverkaren Thermalright visar upp nya produkter på Computex. Det handlar inte bara om nya tornmodeller, utan även om märkliga cylinderformade processorkylare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med nya idéer, hoppas att det kommer finnas något till i5 när det kommer ut

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Cyclone verkar gå ut på att ha jävligt täta flänsar för få bättre tryck och mer kontaktyta. Men då behövs nog också den fläkt- och flänskonstruktionen för att det ska funka.

Vill se siffror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Cyclone verkar gå ut på att ha jävligt täta flänsar för få bättre tryck och mer kontaktyta. Men då behövs nog också den fläkt- och flänskonstruktionen för att det ska funka.

Vill se siffror.

Ja den ser väldigt intressant ut, bara de lyckats hålla nere ljudnivån på radialfläkten så kan den nog bli en hit

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Den ser ut att kyla väl. suga genom luft och pressa ut den, kul med nya kylare. Men... kan man byta fläkten om den blir gammal och rasslig?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med en uppföljare som presterar bättre än 120 när dom nu redan lanserar den här nya modellen som tydligen ska prestera bättre än Ultran? De kommer ju förmodligen bli ganska jämlika, bara se annorlunda ut.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Vad är poängen med en uppföljare som presterar bättre än 120 när dom nu redan lanserar den här nya modellen som tydligen ska prestera bättre än Ultran? De kommer ju förmodligen bli ganska jämlika, bara se annorlunda ut.

Jag skulle tro att ljudnivåer skulle skilja dessa två åt ganska mycket. True kan ju få valfri fläkt och med det olika prestanda medan Cyclone endast kan använda sin medföljande fläkt om inte någon får för sig att tillverka tredje parts fläktar man kan byta ut mot.

Permalänk
Medlem

Olika storlek och form på kylare kan också tilltala olika kunder. Alla kylare fungerar inte i alla chassin och på alla moderkort.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det komma kylare ! hoppas några kommer till i5an iaf

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Om Thermalright Cyclone passar i chassin som har sido fläkt ( Antec P193 ) så kommer den ju bli direkt matad med frisk luft och får ännu bättre förutsättningar att prestera bättre än Thermalright 120 Extreme osv.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Om Thermalright Cyclone passar i chassin som har sido fläkt ( Antec P193 ) så kommer den ju bli direkt matad med frisk luft och får ännu bättre förutsättningar att prestera bättre än Thermalright 120 Extreme osv.

Tur att någon är vaken här i dag

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

35 dbA? Snacka om oljud. Hugaligen. Självklart beror det på hur de har mätt, men normalt brukar ju kylartillverkarna dra ned på siffrorna för att framstå som tystare än de egentligen är. Och mig veterligen finns det väl inte en enda kylare med trumfläkt som är tyst, men där kan jag mycket väl ha fel.

Kan bara tänka mig en målgrupp för den här: folk som vill ha extrem kylning och är tillräckligt hörselskadade för att inte höra om dammsugaren som är placerad i samma rum är påslagen eller ej (eller har någon speciell gen som orsakar okänslighet för ljud).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Jag skulle tro att ljudnivåer skulle skilja dessa två åt ganska mycket. True kan ju få valfri fläkt och med det olika prestanda medan Cyclone endast kan använda sin medföljande fläkt om inte någon får för sig att tillverka tredje parts fläktar man kan byta ut mot.

True? Den ska vara bättre än Ultra 120 inte True. Ultra 120 och True är två olika kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
35 dbA? Snacka om oljud. Hugaligen. Självklart beror det på hur de har mätt, men normalt brukar ju kylartillverkarna dra ned på siffrorna för att framstå som tystare än de egentligen är. Och mig veterligen finns det väl inte en enda kylare med trumfläkt som är tyst, men där kan jag mycket väl ha fel.

Kan bara tänka mig en målgrupp för den här: folk som vill ha extrem kylning och är tillräckligt hörselskadade för att inte höra om dammsugaren som är placerad i samma rum är påslagen eller ej (eller har någon speciell gen som orsakar okänslighet för ljud).

Fast 2500rmp e ju inget moste

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Avstängd

WOHO jag som tänkte köpa nytt chassi. Dags och vänta hur grymt som helst ju
Hoppas de är ljudlöst oxå¨annars får de va

Visa signatur

Harry

Permalänk

att göra en kylare som är bättre än true är väll inte så svårt, bara att ta en true, och göra den för 140mm, sedan skicka med en sån där über fläkt. jag har en sådan (med 3 blad) och den har ju för tusan över 250 cfm!

Permalänk

Kul att de gör en "vortex"-kylare. Fler borde satsa på det, jag tror det egentligen är bättre om man bara "bemästrar" tekniken.

Permalänk

snyggt med sladden utanpå

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
True? Den ska vara bättre än Ultra 120 inte True. Ultra 120 och True är två olika kylare.

Den skall vara bättre än TRUE från vad jag skall ha läst, och är thermalrights nya flaggskepp, tydligen. Dessutom kom det en förbättrad TRUE också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Fast 2500rmp e ju inget moste

Visserligen, men eftersom det påstås att den ska vara så väldigt bra så undrar jag ju om den verkligen är det om man drar ned hastigheten till tyst nivå?

Om den är mindre effektiv än t.ex. TRUE på samma ljudnivå så är den ju högst ointressant, tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det är ganska självklart att den presterar bättre, då man jämför en passiv kylare med en aktiv.

Undrar om denna nya cylinder-kylare är spiralformad så man även kyler komponenter på moderkortet?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Visserligen, men eftersom det påstås att den ska vara så väldigt bra så undrar jag ju om den verkligen är det om man drar ned hastigheten till tyst nivå?

Om den är mindre effektiv än t.ex. TRUE på samma ljudnivå så är den ju högst ointressant, tycker jag.

Det GÅR inte att göra en kylare som är "bäst" både på att kyla en rimlig processor tyst och att kyla en överklockad processor stenhårt utan samma fokus på ljudnivå.

I det första fallet har Thermalright HR-01, i det andra har de TRUE, och nu har de tydligen en ännu mer extrem modell. I klassen "normalstora tornkylare" alltså, sedan har de ju bra modeller i klasserna "toppfläkt" och "monsterstora" också.

Olika modeller för olika behov - det är väl inget konstigt med det? Imponerande med Thermalright är ju att allt de gör är så j-a bra bara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Det GÅR inte att göra en kylare som är "bäst" både på att kyla en rimlig processor tyst och att kyla en överklockad processor stenhårt utan samma fokus på ljudnivå.

I det första fallet har Thermalright HR-01, i det andra har de TRUE, och nu har de tydligen en ännu mer extrem modell. I klassen "normalstora tornkylare" alltså, sedan har de ju bra modeller i klasserna "toppfläkt" och "monsterstora" också.

Olika modeller för olika behov - det är väl inget konstigt med det? Imponerande med Thermalright är ju att allt de gör är så j-a bra bara...

Visst, det är så sant.

För mig har Thermalright alltid varit synonymt med hög effektivitet och därmed perfekt för att köra tyst. Men det är ju jag det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Det är ganska självklart att den presterar bättre, då man jämför en passiv kylare med en aktiv.

Undrar om denna nya cylinder-kylare är spiralformad så man även kyler komponenter på moderkortet?

Jag skulle ha varit mer tydlig, jag menade TRUE + tyst fläkt, och förhållandet ljudnivå kontra kylningsprestanda, men no matter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Visst, det är så sant.

För mig har Thermalright alltid varit synonymt med hög effektivitet och därmed perfekt för att köra tyst. Men det är ju jag det.

Tja, länge var ju Ninja ett bättre val för den som ville köra tyst. Den gav inte samma maxkyla som TRUE, men den var tystare om man ville kyla en "normalprocessor".

Men sen kom ju HR-01 plus och visade var skåpet skall stå i den kategorin...
Faktum är att den är "för" bra ibland. I en kontors-PC jag byggt där CPU-fläkten även står för evakueringen så har jag precis lärt mig att HR-01 plus kyler så bra passivt att fläkten bara går igång väldigt sällan, vilket gör att det blir stillastående luft i lådan, vilket i sin tur kokar en av hårddiskarna.

Förhoppningsvis lätt ordnat med nya CPU_FAN inställningar, men ibland kan det tydligen bli FÖR bra kylning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Tja, länge var ju Ninja ett bättre val för den som ville köra tyst. Den gav inte samma maxkyla som TRUE, men den var tystare om man ville kyla en "normalprocessor".

Men sen kom ju HR-01 plus och visade var skåpet skall stå i den kategorin...
Faktum är att den är "för" bra ibland. I en kontors-PC jag byggt där CPU-fläkten även står för evakueringen så har jag precis lärt mig att HR-01 plus kyler så bra passivt att fläkten bara går igång väldigt sällan, vilket gör att det blir stillastående luft i lådan, vilket i sin tur kokar en av hårddiskarna.

Förhoppningsvis lätt ordnat med nya CPU_FAN inställningar, men ibland kan det tydligen bli FÖR bra kylning!

Jo, jag kör med den senaste versionen av Ninja som kom före Ninja II, och den är klart godkänd. Dock så har väl många (inklusive mig) trott att Ninja var Teh Ult1mate Shite efter SPCR:s gamla recension, som senare har visat sig rimma illa med verkligheten och allt pekar på att Scythe skickade ett riktigt guldexemplar till SPCR för recensionen, och sedan krängde markant sämre kylare till allmänheten.

Kul att höra att HR-01 plus är så pass bra, även om den just i det fall du nämner kanske inte var helt lyckad förstås.

Hur som helst, point taken.

Visa signatur

5950X, 3090