Nytt moderkort från Asus bjuder på nya gränssnitt

Permalänk
Melding Plague

Nytt moderkort från Asus bjuder på nya gränssnitt

Asus P6X58 Premium bjuder på både nästa generations Serial ATA och USB. De nya teknikerna ger högre överföringshastighet till lagring och externa enheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns ju onödigt att ni med i7 ska köpa detta när det inte kommit diskar med nya sata... Men ssd kanske drar nytta av det?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Argh.. Jag som precis bestämt mig för att köpa DFI: s kort.. Ska jag behöva ta mitt beslut under omprövning igen? Suck..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Känns ju onödigt att ni med i7 ska köpa detta när det inte kommit diskar med nya sata... Men ssd kanske drar nytta av det?

det kanske inte finns några diskar nu, men detdär släpps nog inte imorgon!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Finns ingen egentlig anledning att vänta på detta, när man väl har enheter som utnyttjar det här så är det här moderkortet gammaldags. Och skulle det inte vara det så finns det något som heter instickskort, folk verkar i allmänhet mycket noggranna med att ha så mycket uppgraderingsmöjliheter som möjligt (och betalar bra för det) men det är väldigt få som faktiskt utnyttjar sina platser.

Med USB3 och DisplayPort däremot kanske man smidigt och billigt kan placera dumburken långt ifrån arbetsplatsen?
Båda stödjer väl i alla fall fiberoptik men några riktiga siffror på kabellängd med det har jag inte sett.

Permalänk
Proffsmoddare

Trevligt! Hoppas att usb3 och sata III blir standard snart!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag blir inte förvånad om det visar sig att Seagate/WD släpper en disk på Computex mässan med Sata 6gb/s ... ^^

Permalänk
Medlem

när tror ni de kmr USB3.0 och Sata3.0 på en mATX kort, till en I7a??

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Hedersmedlem

"Tanken" med kylvatten ser ju snyggt retro ut! Eller den kommer kanske inte från Asus?

Permalänk
Medlem

Vilken snygg flaska!

Permalänk
Medlem

Högst intressant! Hoppas vi får se diskar med denna standard snart En USB-disk med USB3 blir ju lika snabb som en, i dagsläget, intern. DET blir grejer det. Diskar som fullt utnyttjar den nya SATA-standarden dröjer nog ett tag, men kan inte vara allt för långt borta. När SSD-diskarna gått ner i pris och blivit snabbare så kommer de säkert ersätta Raptor-diskarna, inom en relativt snar framtid tror jag.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparc0
när tror ni de kmr USB3.0 och Sata3.0 på en mATX kort, till en I7a??

GISSNINGSVIS, när dessa nya teknologier migrerat in i moderkortets styrkretsar. µATX-kort har ju inte så mycket utrymme att röra sig med, vare sig för separata chips eller för ledningsbanor, så tills integrerade lösningar finns tror jag inte det blir så vanligt med dessa spetsteknologier i krympt format.

Dessutom blir det ju dyrare med externa kretsar för dessa gränssnitt, och det finns ju redan nu en del folk som klagar på att högprestandakort i µATX-format är lite kostsamma...

Personligen tycker jag nog att det är en lite snyggare lösning att ha det mesta integrerat i styrkretsarna, vad ska jag med mängder av duplicerade portar till, typ tio sataportar och 18 USB-portar, eller värre ändå, integrerade portar som ö.h.t. inte används därför att det helt enkelt inte finns plats för dem? Knasigt!

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer sockel 1366 och Core i7??

Är inte alla corei7 sockel 1366? core i7 är väll ingen sockel utan ett processortyp?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Moderkortet stödjer sockel 1366 och Core i7??

Är inte alla corei7 sockel 1366? core i7 är väll ingen sockel utan ett processortyp?

att det stödjer en viss sockel behöver ju inte innebära att alla processorer med den sockeln stödjs, även om det oftast är så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Jag blir inte förvånad om det visar sig att Seagate/WD släpper en disk på Computex mässan med Sata 6gb/s ... ^^

På länken till Techpowerup hittar man ju en del bilder.

T.ex. denna:
http://www.techpowerup.com/img/09-06-02/hddspeed.jpg
ST3500410AS är just en Seagate. Om den är tweakad med SATA3 vet jag inte, den finns sen ett tag tillkabs om man googlar. Men över 300MB/s burst visar iaf att SATA3 fungerar som Techpowerup skrev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Strangelove
att det stödjer en viss sockel behöver ju inte innebära att alla processorer med den sockeln stödjs, även om det oftast är så

Fast det finns ju ingen annan processor för 1366 än i7'an. Core i5's sockel är väl 1160.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

finns xeon proccessorer till 1366 också , vet inte om de heter i7 ,men de är likadana + ecc support ungefär.

asus konsument moderkort brukar inte stödja dem officiellt , även om de funkar klockrent.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hoppas "inom kort" är någon vecka. Hade ju tänkt lägga beställningen nu men tar ju gärna ett kort med nyare teknik.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Synd att ASUS inte lyckades få med nästa version av pci-express också.
Det ska ju också dyka upp snart, har för mig att de kommer med på nästa versions av AMD chipset bland annat. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Synd att ASUS inte lyckades få med nästa version av pci-express också.
Det ska ju också dyka upp snart, har för mig att de kommer med på nästa versions av AMD chipset bland annat. Någon som vet?

PCI Express 3 beräknas komma 2010, cirka ett halvår dit PCI Express

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hm, så DX11 korten kan mycket väl vara PCI-E 3 m.a.o?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd

Sata3 är fortfarande inte i full duplex eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
PCI Express 3 beräknas komma 2010, cirka ett halvår dit PCI Express

Pressreleasen som säger det är dock från 2007 och jag har inte sett någonting nyligen om PCI Express 3.0. Nån som har nyare information?

Permalänk
Medlem

såja... nu börjar det hända nåt! Då kanske vi kan ta och skrota usb2.0 snart då )

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Med detta kommer en ny rad externa usb diskar och säkert ruskigt snabba stickor.

Permalänk
Medlem

hade tänkt att köpa en ny dator med asus p6t deluxe v2 tycker ni att man ska vänta lite och köpa detta istället????

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dempa88
hade tänkt att köpa en ny dator med asus p6t deluxe v2 tycker ni att man ska vänta lite och köpa detta istället????

Ska oxå köpa nytt och jag kommer iaf att vänta.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Fin fint att vänta men så blir man oskuld hela livet också.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Avstängd

Gigabytes nya brädor verkar mer intresanta

Permalänk
Medlem

Kommer vi kanske få se ett ökat bruk av (raidade) usb3-stickor snarare än dyra SSD. Åtminstone i en övergångsperiod tills nästa teknik satt sig pris/prestandamässigt.