Permalänk
Medlem

3 GB Ram, men det visar bara 2,75GB?

Orkar inte tjafsa här. Radera hela jävla tråden.

Permalänk
Medlem

Hej!

Grafikkortet använder en del av dina 'maximala' 3GB om du använder ett 32bitars operativsystem.

Jag kunde med en snabb sökning hitta mängder av trådar där trådskaparen ställt samma fråga, så du hade sparat en del tid genom att söka istället för att klistra in värden ifrån sisoft sandra.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Hej!

Grafikkortet använder en del av dina 'maximala' 3GB om du använder ett 32bitars operativsystem.

Jag kunde med en snabb sökning hitta mängder av trådar där trådskaparen ställt samma fråga, så du hade sparat en del tid genom att söka istället för att klistra in värden ifrån sisoft sandra.

maximala 3gb? 4096megabyte är svaret i 32-bitars operativ system dvs 4gb...

XP 32-bitars kan endast se 4096megabyte minne i datorn. Har inget med ram-minnet att göra.

DVS ram + grafikkort + hårddisk kontrollers m.m. Resten av minnet utanför 4096megabyte får ingen "besöks address/brevlåda" och såldes kan det ej ses av operativsystemet.

Vissa moderkort har något i BIOS som endast visar 3gb ram i XP 32-bitars. Så har du ett 256meg grafikkort och 3gb ram så syns bara 2,7.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
maximala 3gb? 4096megabyte är svaret i 32-bitars operativ system dvs 4gb...

XP 32-bitars kan endast se 4096megabyte minne i datorn. Har inget med ram-minnet att göra.

DVS ram + grafikkort + hårddisk kontrollers m.m. Resten av minnet utanför 4096megabyte får ingen "besöks address/brevlåda" och såldes kan det ej ses av operativsystemet.

Vissa moderkort har något i BIOS som endast visar 3gb ram i XP 32-bitars. Så har du ett 256meg grafikkort och 3gb ram så syns bara 2,7.

Eh va? Inte klarar 32-bitars Windows av mer än ca 3Gb minne va? ~3.2Gb är det väl, inte 4Gb. Eller är det jag som missuppfattra vad du menar? Jag tycker att det låter väldigt rimligt med 2.75Gb. Vad menar du med "Har inget med ram-minnet att göra."?

Jag måste ha missat något.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

32 bit har 4gb minnes hantering. Av dom 4 är 3gb reserverat för ram minne.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Avstängd

32bit klarar inte av 4gb utan max 3.5gb så har det alltid varit för mig och för mina kompisar. man kan ha 4gb i datorn men det klarar bara 3.5gb

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Avstängd

Skrämmande hur koncentrerad förvirringen var i denna tråden då.

32 bitars windows kan hantera 4 GB. Hur den sen i kombination med övrig hårdvara måste disponera detta utrymme är en annan sak.
Grafik, ljud, nätverk osv (kort sagt all I/O) kräver buffrar addreserat under 4 GB.

Max tillgängligt minne jag sett är på en gammal hp-server. Där fick man ut 3.75 i 2003 server.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeperbahn
32bit klarar inte av 4gb utan max 3.5gb så har det alltid varit för mig och för mina kompisar. man kan ha 4gb i datorn men det klarar bara 3.5gb

Minneshantering. I det inräknas även minnet från grafikkort.

Alltså, 4 GB Minneshantering. 3 GB Är för ram minnet. Resten för övriga saker.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Minneshantering. I det inräknas även minnet från grafikkort.

Alltså, 4 GB Minneshantering. 3 GB Är för ram minnet. Resten för övriga saker.

Så om man kör med ett 2Gb grafikkort och Gb ramminne på 32-bitars får man inte användning för grafikminnet på 2Gb då? Ja då har man lärt sig något nytt då

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Så om man kör med ett 2Gb grafikkort och Gb ramminne på 32-bitars får man inte användning för grafikminnet på 2Gb då? Ja då har man lärt sig något nytt då

Tvärtom. Ramminnet får de adresser som blir över efter att övriga komponenter blivit tilldelade sina, så du kommer kunna använda dina 2gb grafikminne men då bara kunna använda strax under 2gb ramminne.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

JNSE: Kunde du inte läsa nån av HUNDRATALS andra trådar om samma problem istället för göra en egen ??

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

*ändrat*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Ännu en till som klagar, knip igen matintaget nu!

Är det en så vanlig fråga, så VARFÖR står det inte i minnes FAQen då??

Den finns i FAQ
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Det ligger inte i minnes FAQ då det är OS fråga !
Och jag kan skriva med munnen stängd.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Tvärtom. Ramminnet får de adresser som blir över efter att övriga komponenter blivit tilldelade sina, så du kommer kunna använda dina 2gb grafikminne men då bara kunna använda strax under 2gb ramminne.

Det där tror inte jag på.
Enligt min dator så har jag 3,25GB ram samtidigt som jag har ett grafikkort med 1GB.
3,25 + 1 blir 4,25...

Tänk va skoj att installera 2 grafikkort med 2GB minne på var och att inte köra de i SLI/Crossfire. Poff, datorn skulle inte kunna starta.

Diskreta grafikkort sköter sitt minne själv verkar det som.
CPUn kan inte accessa de minnesmoduler som är monterade på ett diskret grafikkort. Däremot kan ett diskret grafikkort accessa datorns vanliga ram-minne.

Däremot finns det en del andra buffertar runt om i systemet som snor, som i mitt fall där nånstans runt 750mb adresseras av andra saker i systemet.

Att ha 3GB men att det endast syns 2,75 tyder på ett inbyggt grafikkort med delat ram-minne.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det där tror inte jag på.
Enligt min dator så har jag 3,25GB ram samtidigt som jag har ett grafikkort med 1GB.
3,25 + 1 blir 4,25...

Tänk va skoj att installera 2 grafikkort med 2GB minne på var och att inte köra de i SLI/Crossfire. Poff, datorn skulle inte kunna starta.

Diskreta grafikkort sköter sitt minne själv verkar det som.
CPUn kan inte accessa de minnesmoduler som är monterade på ett diskret grafikkort. Däremot kan ett diskret grafikkort accessa datorns vanliga ram-minne.

Däremot finns det en del andra buffertar runt om i systemet som snor, som i mitt fall där nånstans runt 750mb adresseras av andra saker i systemet.

Att ha 3GB men att det endast syns 2,75 tyder på ett inbyggt grafikkort med delat ram-minne.

Var det inte så att bara för att du ser 3.25GB ram så är det inte säkert att datorn kan använda allt? Var det inte under aktivitetshanteraren som man såg hur mycket ram som var "utnytjningsbart"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Var det inte så att bara för att du ser 3.25GB ram så är det inte säkert att datorn kan använda allt? Var det inte under aktivitetshanteraren som man såg hur mycket ram som var "utnytjningsbart"

Det finns en fix, iallafall till Vista 32-bitars som gör att man kan se allt installerat minne men inte använda det.

Just nu så har jag totalt 3406820kB ram med 2688060kB tillgängligt eftersom Systemcachen använder 1099860kB.
Så även i aktivitetshanteraren så har jag 3,25GB.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hjälpsam

jag tror att grafikdrivrutinen reserverar en transferarea, den behöver inte alls vara lika stor som grafikminnet.
Man kan se vilka addresser hårdvaran använder i enhetshanteraren, tyvärr visas dessa endast i hexkod.

Ett tips för er med 32 bitar och 4GB är att testa Gavotte ramdisk (gratis), jag kör med den i min XP32-boot, på så sätt får jag tillgång till allt minne även med XP32.
Jag har laggt swapen och tempkatalogen på min.
För er som har ca 1GB oåtkomligt minne kan det var lämpligt att slänga in en av swapfilerna där.
Det står mer om ramdiskar som använder outnyttjat minne här.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ah, en transfer-area låter vettigt. Grafikkortet måste ju alltid kunna slänga över lite på ram och det vore ju dumt ifall ram är helt fullt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if