Permalänk

FAQ: HTPC Köpråd

Ok, börjar bli trött på all trådar om köpråd. Finns en gammal tråd, men denna borde få klister på första sidan. Så den syns direkt och inte ligger dold bakom/i ett annat inlägg för då bemödar sig inte folk att titta i den.

Börjar därför på en FAQ som går igenom lite tips i fall du är ute efter en htpc.

1. Vad krävs för 1080/720p?
Du bör ha en normal dualcore cpu, gärna en med låg TDP. Vad som är viktigare är att du har ett moderkort som har en integrerad grafik krets av följande sort:
*Nvidia 8200
*Nvidia 93/9400 eller nyare
*ATI HD3200 eller nyare
*Intel GMA X4500HD (har dxva stöd i mpc-hc)
*Alternativt en nyare intel cpu med inbyggd grafik (core i3/5), samt intel sandy bridge. Värt att tänka på är att intels integrerade grafikkrets är riktigt dålig jämför med amd/nvidia. Allt kommer att fungera och flyta på, men kvaliteten på bilden är sämre, samt att färger, skuggor mm blir sämre...

Dessa kretsar stödjer dxva, vilket innebär att de kan avkoda bildformaten utan att belasta cpu:n.

Dessa kretsar finns på både atx, m-atx, mini-dtx samt mini-itx moderkort. Du kan självklart köra med ett nyare ati/nvidia/ grafikkort också. Dock känns det lite onödigt då de integrerade kretsarna som nämnts ovan duger bra. Men har du ett kort som ligger och "skräpar" så kan du spara någon krona på att använda det istället.

CPU:
Ser man till att välja en grafikkrets som stödjer dxva, så räcker en liten atom cpu. Vilket kan vara vettigt om man använder datorn mycket och vill få ner energi förbrukningen. Annars så är en enklare intel cpu som core i3 vettig, eller om man kör på amd så ska man satsa på en dubbelkärning med "e" på slutet. Det betyder att den har en lägre tdp och lägre energi förbrukning.

Idag så är amd liano (fusion) bland det mest prisvärda man kan köpa idag. Helt ok cpu och sedan amd grafik med dxva stöd gör det till ett riktigt prisvärt kitt.

Ram-minne
Idag så är ddr3 så pass billigt så jag säger 2x2gb av valfri tillverkare så har du garanterat så att det räcker. Är budgeten stram så funkar 2x1gb också. Du kan även köra 1x2/4gb i fall du vill kunna utöka minnet senare i fall du väljer ett moderkort som har enbart två st minnes platser.

Passar även på att upplysa om att det börjar bli mer vanligt med so-dimm ddr3. Detta är en standard som används på bärbara datorer och börjar bli mer vanlig på många mini-itx moderkort. Så läs igenom specifikationerna ordentligt innan du klickar på köp knappen

Se också till att kolla så de passar i moderkortets QVL (Qualified Vendor's List).

Moderkort:
Nu när utvecklingen har tagit ett åtskilligt antal steg framåt så tycker jag inte att det är aktuellt att tipsa om specifika moderkort längre. Utan köper man ett moderkort som innehåller någon av grafikkretsarna som jag nämner tidigare i tråden så klarar man sig. Välj ett lämpligt storleksformat och layout så det passar i chassit som ni har valt, så kommer ni garanterat att bli nöjda.

Chassin:
Viktigt med HTPC chassin är att fläktarna är minst 80mm för att hålla ljudnivån nere. Antec Fusion är populärt, dock är det ett problem att de blåser ut luften på sidan när man har HTPCn i TV-bänken. Detta är dock ett riktmärke, lian li c36b har t.ex. 70mm fläktar och dessa är tysta. För att komma ner i chassi storlek så måste man ofta köra med mindre fläktar. Då är det bra att välja ett chassi med bra planering så man får ett bra luft flöde genom chassit trots att fläktarna är små och inte flyttar så mycket luft.

Vill man vara säker på att fläktarna är tysta eller att chassit har potential att vara ett tyst chassi så kan man kolla på spcr i fall de har testat chassit.

Det jag nämnt ovan är aktuellt i en m-atx/atx dator, då dessa chassin oftast har fler fläktar. Satsar man på mini-itx så är det många gånger enbart en till två fläktar i datorn, det inkluderar cpu-fläkten. Så dessa är av regel ofta lättare att få tysta. Här är det också smart att välja en så energi snål cpu som möjligt, för att ha så lite värme som möjligt att kyla ner och forsla bort ur chassit.

SPCR

*mini-itx:
*Silverstone Lascala LC12B

*Silverstone Petit PT08B Mini ITX

*Silverstone Sugo SG05B Mini ITX

*Compucase 8K01BS

*Omaura TT Home Theater PC, chassi

*mCubed HFX Micro M2 (passivt kylt och väldigt litet)

*m-atx:
*Lian Li PC-C36B, 300W TFX nätdel

*Lian Li PC-C37B Muse

*Antec NSK2480 (Silver/Svart) 380W PSU

*Antec Fusion Remote Black mATX Ej PSU

*Moneual Moncaso 312 för mATX-MK/ATX-PSU, Svart

*Chieftec HM-02B HTPC Black

*ATX:
*Zalman HD135, HTPC, svart

*Moneual Moncaso 932, HTPC-chassi m/TFT, svart

*Lian Li PC-C32B aluminiumchassi, svart

*Antec Fusion Remote Max (Svart) Ej PSU

*Silverstone SST-LC17B HTPC, Black

[B]PSU:
Ljudnivån på nätagget är viktigt när man bygger en HTPC, min vanliga dator låter som ett tröskverk pga kass PSU.

-PicoPSU: Klarar man sig på ca. 100w är det perfekt
http://www.mini-pc.se/item_link.asp?item_id=8035
-Nexus Value 430W: Tystast av de vanliga nätaggen. (Enl. SPCR mm)

CPU-Kylning:
Alla vill väll ha en tyst HTPC, en stor bov som lätt motverkar detta är cpu-kylaren. Finns en uppsjö av olika modeller och listar här nedan 2st som är speciellt populära:

*Scythe Ninja mini - passivt kyld passar i NSK2480/Antec Fusion. Personer som kör med en cpu med hög TDP brukar komplettera ninja-mini med en tyst 92mm fläkt. Annars så brukar den klara att köras passivt i NSK2480/Antec Fusion.

*Scythe Shuriken/ shuriken big - Passar perfekt i lian li c36/37 och är riktigt tyst.

Väljer man Silverstone LC17 eller LC20B passar Noctua NH-C12P utmärkt

Chipsetkylare:
Ninja Mini är populär, dock får vissa med integrerad grafikkrets problem då det inte blir något luftflöde mot moderkortet. Då kan ett Thermalright HR-05 IFX vara lösningen, http://www.minhembio.com/Nofip/240917#295053

Lagring:
Minst en hårddisk/flashbaserat minne behövs för datorn. Bästa som man kan få tag på idag är en ssd-disk för OS. Sedan köra med en traditionell hårddisk för lagring av film & musik. Det är efter detta som du väljer chassi. Jag har personligen valt lösningen med en "home server" som står i en garderob hemma. På denna så lagrar jag allt som tar plats, film, musik bilder mm. Då räcker det med en liten ssd-disk, flash minne eller en liten vanlig hårdisk. Då kan man med gott samvete välja ett mindre chassi som m-atx eller mini-itx. Om du vill ha flera hårdiskar i din media dator så bör du kanske satsa på ett atx chassi.

Har man inte råd med en ssd, men vill ändå ha en tyst hårdisk så kan man alltid snegla på en 2,5tums 5400rpm laptop hårdisk. Dessa har sämre prestanda än en vanlig 7200rpm disk. Men brukar i regel vara tystare och prestanda minskningen i en htpc är nog inte det som man behöver oroa sig för.

Detta skrev spcr om Samsung F2 EcoGreen och gäller de flesta 2.5" 5400rpm diskar idag....

Citat:

SPCR
The Samsung EcoGreen F2 HD502HI is a dream come true for the quiet PC seeker.

* It is inaudible in idle, which is the single most important HDD characteristic for low noise computing.
* Its vibration level at idle is so low than unless the PC case is particularly flimsy and resonant or placed very close to the user, there may be little benefit to mechanically decoupling the drive from the chassis. It's the first time since starting this site over seven years ago that I can write this about a 3.5" HDD.
* In seek with AAM engaged, it's a bit noisier than the WD Green 2TB, but still very quiet, and the noise may be reassuring for those who prefer to know the drive is actually working. Of course, if you're so inclined, that noise can be virtually elminated with elastic cord suspension (still the most effective way to mechanically decouple the drive from the chassis).
* Its performance is very good, with only random access falling a bit behind 7200rpm desktop drives.
* The power demands are lower than any drive tested in the past, not by some increment of a watt, but by some 1.5W at idle over its closest competitor.
* This Samsung does not employ the "head park" feature which is a source of anxiety about possible early failure in the WD Green drives.
* Finally, it's priced so low than almost anyone can afford one.

Grafikkort:
Har man ett grafikkort som inte är allt för gammalt så kan man alltid använda det och ett billigare moderkort för att kunna spela upp 1080/720p utan att behöva allt för mycket processor kraft.

Dessa är serierna som stödjer dxva:
ATi Radeon HD 2xxx series
ATi Radeon HD 3xxx series
ATi Radeon HD 4xxx series
ATi Radeon HD 5xxx series
ATi Radeon HD 6xxx series

NVIDIA GeForce GTX 2xx series
NVIDIA GeForce 9xxx series
NVIDIA GeForce 8xxx series

Lite info om Nvidia purevideo finns här
Samt info om de olika korten/serierna och vad de klarar finns här

TV-Kort:
.....

DVD, HD-DVD/Blu-Ray:
Om man vill spela upp t.ex. dvd filmer från en skiva så behövs det en läsare för det. Problemet som många stöter på är att den oftas låter som ett mindre flygplan. Antingen så kan man i mediaportal t.ex. sätta ner läshastigheten för en dvd-läsare så att den inte läser skivorna i x16 utan i x8. Många gånger så räcker det för att tysta ner en dator. Annars så bör man leta efter en tyst läsare från början.
*DVD:
*Pioneer DVR-216DBK
Denna är en av mina favoriter, billig, bra och riktigt tyst. Har den i 2st htpc burkar och funkar riktigt bra.

*HD-DVD/Blu-Ray:
......

Så en början, vill någon fylla på med M-atx moderkort, grafikkort,ljudkort,chassin mm så gör det. Fortsätter att fylla på tråden imorgon.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har just byggt ihop en HTPC med m-atx kort: XFX Geforce 8200 (lite konstig modellbeteckning, men så hette det hos komplett) och ett Antec NSK2480 chassi.

Permalänk
Medlem

Det jag skrev i en annan tråd om mATX kort.

För Intel Socket 775
DFI LanParty JR GF9400-T2RS
XFX GeForce 9300
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
Asus P5N7A-VM

För AMD
Valfritt nVidia 8200 kort eller valfritt 780G kort.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Chassi för mini-itx korten:

*mCubed HFX Micro M2

(passivt kylt och väldigt litet)

Permalänk
Medlem

Om man nu inte vill lägga sina pengar på en SSD skulle man kunna köpa en HDD med enbart 5400rpm för att få ner ljudnivån lite. Men nu om SSD går ner lite i pris är det självklart det "tystare" alternativet.

Edit: Glömde berömma dig LsdBoy för initiativet att starta en FAQ, ser ut att bli riktigt bra!

Permalänk

Lägg till gigabyte ga-73pvm-s2h i s775 moderkorts högen Tror det ska klara av att visa hdfilm tillsammans med en skaplig prolle.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Lägg till gigabyte ga-73pvm-s2h i s775 moderkorts högen Tror det ska klara av att visa hdfilm tillsammans med en skaplig prolle.

Mjo, men tror duger inte i en FAQ...;) Sen så är det bättre att rekommendera moderkort som har dxva stöd och då slipper man således ha en bra cpu.

Till alla er som postar chassin:n. Ta gärna med en thumbnail bild så slipper jag sitta och leta reda på dem.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Mjo, men tror duger inte i en FAQ...;) Sen så är det bättre att rekommendera moderkort som har dxva stöd och då slipper man således ha en bra cpu.

Till alla er som postar chassin:n. Ta gärna med en thumbnail bild så slipper jag sitta och leta reda på dem.

Hårdvaruavkodar verkligen Nvidia 7000 serie korten H264/X264?? Har ett 7100GS liggande, kanske skall testa... Funkar super med mitt 8800GT iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Mjo, men tror duger inte i en FAQ...;) Sen så är det bättre att rekommendera moderkort som har dxva stöd och då slipper man således ha en bra cpu.

Till alla er som postar chassin:n. Ta gärna med en thumbnail bild så slipper jag sitta och leta reda på dem.

Duger i en budget htpc med e5200 Men helt rätt av dig som uppenbarligen vet mer än mig om sånt här att lämna det utanför.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Hårdvaruavkodar verkligen Nvidia 7000 serie korten H264/X264?? Har ett 7100GS liggande, kanske skall testa... Funkar super med mitt 8800GT iaf...

http://www.nvidia.com/docs/CP/11036/PureVideo_Product_Compari...
enligt den så ska de klara det med nvidia pure video.

Finns intresset för att vi ska nämna budget saker också eller ska jag hålla mig rent till segmenten som klarar 1080/720p?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra att rättstava FAQ:en om du ändå försöker göra den permanent. Annars så var det en bra FAQ. Trött på dem som säger att man måste ha en Q6600 och ett Nvidia 260 för att kunna spela upp 1080p.

Lite länkar direkt till chassin skulle vara bra.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Samt man kan ju tillägga att tex nVidias kort är att före dra om man ska köra XBMC.

Änsålänge är det bara nVidias kort som stöds i XBMC för linux för hårdvaruavkodning.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
http://www.nvidia.com/docs/CP/11036/PureVideo_Product_Compari...
enligt den så ska de klara det med nvidia pure video.

Finns intresset för att vi ska nämna budget saker också eller ska jag hålla mig rent till segmenten som klarar 1080/720p?

Kollade och det ser ut som om mitt 7100GS inte avkodar H264/VC-1. Först vid 7300 modellen så avkodar 7000 serien(om det nu stämmer). En polare har ett 7950 nånting, skall kolla med han hur det funkar.

Även budgetsegmentet funkar väll med full hd utan problem, kör fr budget till lite dyrare... 4000:- -> 10.000:- typ

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
http://www.nvidia.com/docs/CP/11036/PureVideo_Product_Compari...
enligt den så ska de klara det med nvidia pure video.

Finns intresset för att vi ska nämna budget saker också eller ska jag hålla mig rent till segmenten som klarar 1080/720p?

Funkar inte, då de korten inte har full avkodning av H.264. Full H.264 avkodningen kom först med 8*** korten.

Det är "H.264 Decode Acceleration with IDCT and CAVLC/CABAC" du ska gå efter.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Funkar inte, då de korten inte har full avkodning av H.264. Full H.264 avkodningen kom först med 8*** korten.

Det är "H.264 Decode Acceleration with IDCT and CAVLC/CABAC" du ska gå efter.

Måste nog hålla med här, ta bort 7000 serien ur listan.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Klister på den!

Lägg gärna till CPU kylare som är tysta som t.ex lösningen med Scythe Ninja mini passivt kyld passar i NSK2480/Antec Fusion.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Bra tråd! Klister på den!

Lägg gärna till CPU kylare som är tysta som t.ex lösningen med Scythe Ninja mini passivt kyld passar i NSK2480/Antec Fusion.

Fixat, la även till shuriken som passar riktigt bra i lian li c36/37

Någon som har bra koll på tysta hd-dvd spelare, b-ray spelare, tv-kort mm kan gärna få komplettera tråden.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tycker den här blu-ray spelaren är rätt så bra. Har inte kört någon annan så är kanske inte rätt person men tycker den är riktigt tyst. Man får ju med PowerDVD också så bara tuta och köra. Filmer startar snabbt också. Lyser blått och fint med i fronten, ganska så starkt med. Kör med den i min HTPC.

https://www.inet.se/datorkomponenter/blu-ray---hd-dvd/lg-ggc-...

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hej LsdBoy och alla andra, har en liten fråga angående integrerade grafiken. Kan inte bestämma mig om jag ska välja DFI LanParty JR GF9400-T2RS eller Gigabyte GA-E7AUM-DS2H. Vid vilka tillfällen används codecen som bara x4500 stödjer dxva?
Dessutom är det någon större mening att välja en scythe ninja mini istället för stock för E5200?
Tacksam för svar!
För övrigt riktigt bra tråd som börjat få min HTPC att träda i kraft

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adb_92
Hej LsdBoy och alla andra, har en liten fråga angående integrerade grafiken. Kan inte bestämma mig om jag ska välja DFI LanParty JR GF9400-T2RS eller Gigabyte GA-E7AUM-DS2H. Vid vilka tillfällen används codecen som bara x4500 stödjer dxva?
Dessutom är det någon större mening att välja en scythe ninja mini istället för stock för E5200?
Tacksam för svar!
För övrigt riktigt bra tråd som börjat få min HTPC att träda i kraft

Båda moderkorten har 9400 chipset, så välj det som passar dig bäst i färg, s-ata anslutningar. Du blir nöjd oavsett vilket, vet dock fler som använder Gigabyte GA-E7AUM-DS2H än DFI LanParty JR GF9400-T2RS. Men båda korten är identiska. 9400 chipset är bättre än hd4500, då det sist nämnda enbart funkar med mpc-hc vad jag vet. 9400 är ett säkert kort.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ok tack för det snabba svaret, ere ok om jag skickar ett PM med den lista jag hittils kommit fram till?
*Ursäkta kollade inte tillräckligt noga, kollade på ett gigabyte moderkort med liknande beteckning fast med 4500.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Någon som har bra koll på tysta hd-dvd spelare, b-ray spelare, tv-kort mm kan gärna få komplettera tråden.

Den ultimata sajten för recensioner av tysta komponenter: http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Den ultimata sajten för recensioner av tysta komponenter: http://www.silentpcreview.com/

Jo, den sidan vet jag finns, men efterfrågade inte en länk utan rena produkttips. Att hänvisa folk till en sida som spcr hindrar dem inte från att skapa korkade trådar om vilken dvd som är tystast eller vilket chassi de ska ha.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta vad som behövs för att klara av 720p

Visa signatur

Asus P5E Deluxe x48 | Intel Core 2 Duo E8400 @ 4GHz| OCZ nVIDIA SLI XTC 800MHz @ 1200Mhz| Sapphire Radeon HD4870 512Mb | Seagate 250Gb | Samsung 320Gb | WDC 500Gb | Antec Nine Hundred | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Corsair 750w

Permalänk
Medlem

PSU:
Ljudnivån på nätagget är viktigt när man bygger en HTPC, min vanliga dator låter som ett tröskverk pga kass PSU.

-PicoPSU: Klarar man sig på ca. 100w är det perfekt
http://www.mini-pc.se/item_link.asp?item_id=8035
-Nexus Value 430W: Tystast av de vanliga nätaggen. (Enl. SPCR mm)

Chassi:
Viktigt med HTPC chassin är att fläktarna är minst 80mm för att hålla ljudnivån nere. Antec Fusion är populärt, dock är det ett problem att de blåser ut luften på sidan när man har HTPCn i TV-bänken.
Själv väljer jag Silverstone LC20B eftersom den har två 80mm utblås därbak

Chipsetkylare:
Ninja Mini är populär, dock får vissa med integrerad grafikkrets problem då det inte blir något luftflöde mot moderkortet. Då kan ett Thermalright HR-05 IFX vara lösningen, http://www.minhembio.com/Nofip/240917#295053

CPU kylare:
Väljer man Silverstone LC17 eller LC20B passar Noctua NH-C12P utmärkt

Lagring:
Samsung har släppt en ny 5400rpm hårddisk, Samsung F2 EcoGreen:

Citat:

SPCR
The Samsung EcoGreen F2 HD502HI is a dream come true for the quiet PC seeker.

* It is inaudible in idle, which is the single most important HDD characteristic for low noise computing.
* Its vibration level at idle is so low than unless the PC case is particularly flimsy and resonant or placed very close to the user, there may be little benefit to mechanically decoupling the drive from the chassis. It's the first time since starting this site over seven years ago that I can write this about a 3.5" HDD.
* In seek with AAM engaged, it's a bit noisier than the WD Green 2TB, but still very quiet, and the noise may be reassuring for those who prefer to know the drive is actually working. Of course, if you're so inclined, that noise can be virtually elminated with elastic cord suspension (still the most effective way to mechanically decouple the drive from the chassis).
* Its performance is very good, with only random access falling a bit behind 7200rpm desktop drives.
* The power demands are lower than any drive tested in the past, not by some increment of a watt, but by some 1.5W at idle over its closest competitor.
* This Samsung does not employ the "head park" feature which is a source of anxiety about possible early failure in the WD Green drives.
* Finally, it's priced so low than almost anyone can afford one.

Visa signatur

Intel i7 2600K 4,2ghz, GTX 460 1GB SLI, 120GB SSD Intel 320, Asus P8P67-M PRO, 8GB ram, ANTEC TP 750W, Fractal Design R3, Noctua NH-U12P, 226BW Samsung 22' ,Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Bra och utförlig guide!

En bra grej att ta med längst upp när du pratar om vad som krävs för att spela upp 720/1080 material är att även om man har dom grafikkretsarna så måste man även ha rätt program

Har man tex. planer på att köra XBMC på windows så behöver man en hyffsad processor som klarar jobbet eftersom det stödet bara finns med i linux versionen än så länge.

Bara en liten notis, så att ingen springer iväg och köper en fet htpc och tänker att man inte behöver så stark processor, vilket program man än kör.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Zotac 9300 med Scythe Big Shuriken

Tänkte bara lägga till ytterligare en CPU-kylare som verkar vara ett bra alternativ till Zotac 9300-kortet; Scythe Big Shuriken.

Läs mer:
http://www.techpowerup.com/95532/Scythe_Readying_Big_Shuriken_CPU_Cooler.html

Permalänk
Medlem

Har byggt en bunt HTPC bla med:

1. Compucase 8K01BS

2. Silverstone Sugo SG05B Mini ITX

1. Liten smutt men måste kompletteras med 60mm sidofläkt vilket får upp ljudnivån till hörbara nivåer. Medioker kylning i övrigt.

2. Mycke' bättre ljudmässigt eftersom den har 120mm fläkt som är mycke' tystare. Utmärkt kylning. Rekas!

Permalänk

CPU'n

CPU'n som du tar upp finns inte hosmånga just nu så jag letar efter ett alternativ, AMD alltså.
TDP... ?

Alltså.. vad ska jag gå efter när jag letar en bra AMD-CPU för just detta ändamål?

Permalänk
Medlem

Re: CPU'n

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McGilljam
CPU'n som du tar upp finns inte hosmånga just nu så jag letar efter ett alternativ, AMD alltså.
TDP... ?

Alltså.. vad ska jag gå efter när jag letar en bra AMD-CPU för just detta ändamål?

Välj en prolle med låg energiförbrukning, gärna budget, typ Sempron.