Permalänk

Kan ej installera/formatera SATA-disk :(

Har nu i flera veckor försökt att installera min nyköpta Samsunghårddisk men får den inte att fungera.

Hårddisken är en Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 (32MB 7200RPM)

Har sedan tidigare två Samsungdiskar, en på 250Gb (Operativsystem) och en på 320Gb (Allmän hårddisk). (Se bild nedanför)

Problemet är att när jag kopplar in den nya hårddisken (längst ned på bilden ovan) och ansluter den till moderkortet så får jag detta felmeddelande vid uppstart:

"Det gick inte att starta Windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.
Det gick inte att läsa från angiven startdiskett. Kontrollera startsökvägen och disken.
Kontrollera i dokumentationen för windows en konfiguration av hårddisken och referensmanualen till maskinvaran för tilläggsinformation."

Jag har försökt att hitta felet i BIOS men är inte så haj på sånt.
Såhär ser mina inställningar i BIOS ut, kanske kan någon se vart det är fel någonstans.

Kan tillägga att datorn startar upp som vanligt såfort jag drar ut SATA-kontakten för den nya hårddisken. Datorn har sedan tidigare haft problem med just bootningen. Verkar som om den läser operativsystem från fel disk.

Edit2: Lyckades starta upp datorn EN gång men då hittade jag inte hårddisken i utforskaren. Jag kunde dock se den under Enhetshanteraren. När jag startade om datorn andra gången så syntes den inte ens i enhetshanteraren. Se mina spec om ni undrar vad jag har för hårdvara.

Permalänk
Hjälpsam

Undrar vad SATA channel 0-3 native mode är, testa att slå på det.
Det brukar finnas en bygel som tvingar hårddisken att ställa in sig för att gå i SATA 1 mode testa att bygla den så.
Jag antar att HD252HJ är systemdisken och HD103UJ är den nya disken så du verkar fått till bootordningen.
Om du slår av fullscren LOGO hinner du kanske se mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter den nya hdd:n i samma grupp av satakontakter?
Sedan tycker jag att du bör välja att bara ha en hdd som startbar, inte som nu med både first och second.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Sitter den nya hdd:n i samma grupp av satakontakter?
Sedan tycker jag att du bör välja att bara ha en hdd som startbar, inte som nu med både first och second.

När du säger "grupp" av satakontakter syftar du då på de gula satakablarna eller de gula kontakterna på moderkortet?
De ha varsin sata-kabel och sitter som följande på moderkortet:

Sata 1: hdd 252
Sata 2: hdd 320
Sata 3: hdd 1 TiB
Sata 4: DVD-ROM/CD

Med startbar så menar du endast First Boot Device?

Tacksam för all er hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Med kontakter menar jag de som sitter på mobot. Vilken färg de har vet jag inte men du bör sätta dem i samma färggrupp iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Med kontakter menar jag de som sitter på mobot. Vilken färg de har vet jag inte men du bör sätta dem i samma färggrupp iaf

Du menar alltså kontakterna som sitter på moderkortet?

Såhär sitter hårddiskarna kopplade till moderkortet:

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat det Ratatosk skrev angående Sata-native mode? Det skulle ev kunna lösa dina problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Åh fick det så äntligen att fungera "Installerade" om datorn i mitt nya chassi och ändrade samtidgt till Native Mode i BIOS. Hittade sedan en förklaring på NordicHardware:

"Då är det nog i att du inte har aktiverat disken i diskhanteraren... kontrollpanelen --> admin tools --> computer management --> storage --> disk management...
leta upp disken och högerklicka till vänster där det står disk "nr"... ta initialize...
sen måste du formatera den genom att högerklicka till höger på disken och välja formatera och skapa partition..."

Hårddisken hittas nu och formatering är på G!

Stort tack för hjälpen allesammans!

/Tråd kan låsas