Permalänk
Inaktiv

Ny Lenovo Thinkpad: T400s

Lenovo har släppt en s-variant av den vanliga T400:an och specen ser ganska standard ut:

* Intel SP9400/SP9600 (2.4/2.53GHz) processor
* 14.1″ WXGA+ LED backlit, with integrated webcam
* Intel Integrated Graphics 4500MHD
* 2GB of RAM
* 120 GB 5400 RPM harddrive, with SSD as an option
* CDRW/DVDRW, 9.5mm ultrabay
* 1 Gb ethernet
* Intel 5300 AGN, WLAN
* WWAN/3G
* 5-in-1 media card reader
* Fingerprint
* Bluetooth
* Windows Vista Business 32-bit

Det som är det intressanta är vikten: 1.75kg med 6-cell (?) dvs bara 250 gram mer än deras värsting X301 med samma batteristorlek. Det som gör mig lite orolig är nytt tangentbord och ny typ av dockningsinterface men högintressant är den helt klart, en fullvuxen X301:a med 14-tums LED skärm och displayport med den vikten är inte helt fel.

http://www.superonsdag.no/blog.superonsdag.no/?p=257

EDIT: kolla storleken på esc-tangenten, ser lite CP ut om du frågar mig, skönt i alla fall att musknapparna har röda streck som på den gamla goda tiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo, ESC knappen är lite stor

Trevlig nyhet ofcourse:), men är inte HDD'n lite snål på lagringsutrymmet?

Permalänk
Medlem

Och dom kunde gott bjudit på en 7200rpm disk men men. Längtar tills ssd kommer ut på bred front hos Laptops, det blir grejer det.

1.75kg är riktigt bra, kul att dom försöker pressa vikten mer och mer.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Entusiast

Såg ut att vara precis vad jag letade efter tills jag såg priset

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Ja in med en SSD och sen är man hemma men undrar vad den hamnar på i Sverige, lär nog bli fet-dyr. X301:an ligger ju på ~22k med 128GB SSD så man kan ju anta att den hamnar på några tusingar under det med lika stor SSD men ändå för dyrt för mig tyvärr. Får satsa på en sån begagnad om 1-2 år känns de som.

Det måste väl vara marknadens lättaste 14 tummare med optisk enhet?

Permalänk
Medlem

Den ser ut att vara toppen, synd att priset ser ut att bli avskräckande, precis som med X300/301:an. Gillar att de nu centrerat skärmen, hörlursingången på ena sidan istället för på fronten samt erbjuder displayport och eSata. Hoppas snart Lenovo kommer uppdatera sina andra datorer till liknande port-layout snart.

Av bilderna att dömma verkar "palmrest-ytan" vara annorlunda än den som återfinns på dagens T400. Jag gillar den traditionella T-seriens hårda sträva yta mer än den mjuka, plastiga ytan som återfinns hos SL-serien.

Permalänk
Medlem

Spännande att få se när man får känna på denna. Skoj med lite nyheter. Lenovo har ju en tendens att se ganska tråkiga ut.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Ser verkligen intressant ut. Undra om de går att köpa laptoppen direkt via lenovo och välja den utan ram&hårddisk. Sedan stoppar man in de själv efter behov och sparar några tusenlappar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Läcker maskin!
Men är inte X400 ett mer passande namn? Har ju mer gemensamt med X301 än T400.
EDIT: http://jkontherun.com/2009/06/11/thinkpad-t400s-arrives-thin-...
Fler bilder

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Läcker maskin!
Men är inte X400 ett mer passande namn? Har ju mer gemensamt med X301 än T400.

Exakt min tanke också, X-serien är ju ultraportabla och vad jag vet finns de ingen annan 14-tummare i den här viktklassen. Ser fram emot att knappa lite på den, ser nästan ut som den fått den sköna gummiytan på handlovsstödet som "direktörsdatorerna" X300/x301

Permalänk
Medlem

Är det någon som reflekterat över huruvida det är en 1,8 eller 2,5" i denna? Har för mig det är 1,8" i x301:an nämligen.

Permalänk

Läste lite om denna på tpforum härom dagen, det snackades om en modell av T400s i Australien. Kul att det dyker upp bilder så snabbt!
Verkar vara en vettig modell, om X300/301 var något av ett experimentbygge av Lenovo för att visa vad de klarar av att bygga (b la bräcka Apple), känns denna mer som en variant för oss vanliga dödliga (förutom de förväntade svenska priset dock). Något av en snik-301, så X400 hade nog varit en lämplig modellbeteckning.

Sedan tycker jag att skärmen ser avsevärt tunnare ut, annan rollcage? Jag antar att det sitter rollcage på X200/X300-serierna så T400s kanske fick ärva den designen. LED-skärmen på 1440x900, samma på tidigare T400 eller en ny ultra-highnit-skärm? DVD-spelaren tycks också vara tunnare (X300?)?

Det finns iaf symboler för droppskyddet undertill, men man undrar ju lite stilla hur tgtbordet kommer att vara. Har Lenovo tagit till sig kritiken ordentligt från de första tidiga T400/T500?

Många frågor...Men ingen "buyers remorse" än så länge, jag känner att jag behöver mitt extra grafikkort (Ati 3470) som den "gamla" T400:an erbjuder.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk

Av att dömma från luckorna under datorn så saknar den rollcage, däremot har nog skärmen en liknande lösning som de gamla paddorna, med andra ord en stabil platta?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxim
Är det någon som reflekterat över huruvida det är en 1,8 eller 2,5" i denna? Har för mig det är 1,8" i x301:an nämligen.

Jag skulle gissa på en 2,5-tummare, orsaken till att dom valde 1.8 tummare i x300/301 är bara för att att den är tunnare/mindre, alla andra (inkl x200) har 2,5 tummare.

TurboMecca >> Japp, skärmen ser tunnare ut än standardmodellerna så vi får hoppas dom inte bantat bort rollcage den för att spara vikt....Vad jag läste på nbr så är det bara den "vanliga" LED skärmen som erbjuds inte high-nit (680nit). DVDn verkar vara standardmåttet (inte den 7mm höga från x301:an och det är bra för då kan man ju använda alla tillbehör tex en extra disk från den "vanliga" serien, i x30x-serien erbjuds bara extrabatteri i den låga ultrabayen).

Jag tror och hoppas inte dom experimenterat nåt med tangentbordet efter alla diskussioner kring T400:an. Många lösningar bla placeringen av batteriet utseendet på baksidan påminner helt klart om X301:an. Trevligt också att dom äntligen (sista av alla tillverkare?) kommit med eSATA-port och erbjuder digital utgång av video på 14-tummarna (nåt som saknades på alla utom budgetmodellen SL400...)

Jag är helt klart kär, om den inte är tokdyr och tangentbordet är lika bra som tidigare är det inte helt omöjligt att de här blir min 14:e padda

Permalänk
Inaktiv

På tal om något helt annat så har Lenovo fyllt på utbudet av drivare för Windows 7 ganska rejält och de flesta supporteras även på äldre hårdvara som x61,T61(p) osv mycket trevligt!

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/WIN7-BETA.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Såg ut att vara precis vad jag letade efter tills jag såg priset

Vad har du sett för pris? Jag googlade lite men hittade inget. Jag tycker den verkar intressant, om inte priset är monstruöst högt.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expertive
Vad har du sett för pris? Jag googlade lite men hittade inget. Jag tycker den verkar intressant, om inte priset är monstruöst högt.

Det stod att den skulle kosta ett par tusen mer än någon annan dator och en snabb sökning fick mig att komma fram till ett pris på i runda slängar 20000kr för den vilket är för mycket för mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxim
Lite nya videos ang. t400s, "in the wild"

http://www.engadget.com/2009/06/18/lenovo-t400s-run-over-by-t...

hehe coolt att köra över den med lastbil fast de hade varit coolare om den funkade sen också, dom körde ju inte över den del av datorn där hårddisken låg så inte helt oväntat att den skulle funka.

Kommentarerna var intressanta, nån norrman som sa att den fanns på komplett.no och mycket riktigt blir den dyr: 18k NOK för den med mekanisk disk och 20k NOK för SSD-varianten innebär en bra bit över 20kkr SEK när den landar här. Alldelens för dyrt för mig tyvärr men om ett par år plockar jag gärna upp en sån där begagnad för en rimlig slant.

Permalänk
Inaktiv

En bra review av t400s, prislapp mellan 1600 och 2000 dollar brukar betyda minst 16-20.000kr när den landar i Sverige...

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=392642

Permalänk

Trevlig review.

Tänkte pensionera min gamla laptop. Fick upp ögonen för ThinkPads genom min jobbdator som är en T61. Cassit är knappast självraggande men efter att spenderat ett tag med den var det uppenbart varför de kostar så.

Tror det kommer sväras över den förminskade enter-tangenten.

När är det rimligt att förvänta sig att den finns tillgänglig på den svenska marknaden?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majordomo
Trevlig review.

Tänkte pensionera min gamla laptop. Fick upp ögonen för ThinkPads genom min jobbdator som är en T61. Cassit är knappast självraggande men efter att spenderat ett tag med den var det uppenbart varför de kostar så.

Tror det kommer sväras över den förminskade enter-tangenten.

När är det rimligt att förvänta sig att den finns tillgänglig på den svenska marknaden?

Det är bara den amerikanska modellen som har mindre enter-tangent, på den europeiska varianten blir den precis som du är van vid.

Jag tror och hoppas den kommer till dom svenska webbutikerna mycket snart, den finns redan på komplett.no och tex extrabatterier finns redan att beställa från komplett.se. Frågan är bara vilken sida om 20.000kr den hamnar :-S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Det är bara den amerikanska modellen som har mindre enter-tangent, på den europeiska varianten blir den precis som du är van vid.

Det var skönt att höra. Fn-tangenten tog sin tid!

Citat:

Jag tror och hoppas den kommer till dom svenska webbutikerna mycket snart, den finns redan på komplett.no och tex extrabatterier finns redan att beställa från komplett.se. Frågan är bara vilken sida om 20.000kr den hamnar :-S

Ser mörkt ut om den kostar 20k i Norge. Fast å andra sidan har de ingen bild, ingen extra information och ingen på lager så jag undrar om de ens sålt någon.

Läste i recensionen att:

Citat:

Lenovo doesn't have plans to offer a larger main battery for extended battery life, similar to the 4-cell, 6-cell, and 9-cell options on the T400. What they will offer though is an ultra-bay battery to run in place of the optical drive, which should extend battery life by up to an additional three hours.

Det där är intressant, läste även att det fanns möjlighet för en Blu-ray optical drive. Det blir fort ännu mera pengar om man skall götta sig med valmöjligheterna. Ny docka också..

I recensionen skrev de att de spelade upp 1080p utan några som helst problem. Är det att anta att spela upp en film från Blu-ray inte heller skulle vara några som helst problem?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majordomo
Det var skönt att höra. Fn-tangenten tog sin tid!

Ser mörkt ut om den kostar 20k i Norge. Fast å andra sidan har de ingen bild, ingen extra information och ingen på lager så jag undrar om de ens sålt någon.

Läste i recensionen att:

Det där är intressant, läste även att det fanns möjlighet för en Blu-ray optical drive. Det blir fort ännu mera pengar om man skall götta sig med valmöjligheterna. Ny docka också..

I recensionen skrev de att de spelade upp 1080p utan några som helst problem. Är det att anta att spela upp en film från Blu-ray inte heller skulle vara några som helst problem?

Då den klarar 1080p är blu-ray lugnt också, tyvärr fixar ju bara DP bilden så det blir problem att ta ut flerkanaligt ljud även om du köper till en blu-ray i multibayen, i så fall måste du satsa på en expresscard/usb lösning eller ny docka som du säger (har dock inte sett nån spec på den nya dockan än). Det fina med multibayen är att det är samma formfaktor som på den vanliga T400, dvs man är inte hänvisad till den mindre som sitter i x300/x301. Detta innebär att man tex kan köra dubbla diskar (intern 1.8 tummare + en 2,5:a i ultrabayen) eller batterier,blu-ray/dvd-rw.

Permalänk
Inaktiv

Nu har multitronic.se fått in t400s i sortimentet:

http://www.multitronic.se/

Coolt att de kommer 3 nya dockningsstationer en basic (Lenovo ThinkPad Port Replicator Series 3) med några usb2+vga, en häftigare (Lenovo ThinkPad Mini Dock Series 3) med vga+dvi+displayport osv och en värsting ( Lenovo ThinkPad Mini Dock Plus Series 3) med 2 displayport, 2 DVI + 1 VGA, eSata (dock utan digitalt ljud men förhoppningsvis funkar det via DP). Synd bara att man "som vanligt" bara kan köra 2 externa skärmar samtidigt, hade varit coolt med 5 externa skärmar samtidigt :). Nytt är också en ny hdd-caddy "Lenovo SATA HDD Bay Adapter III 43N3412" men den hittar jag ingen bra info om.

Permalänk
Medlem

Den har ju allt man kan önska sig av en bärbar, utom switchable graphics med ett vassare grafikkort. Varför kan dom inte uppdatera T400 också med samma design och portar...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krimz
Den har ju allt man kan önska sig av en bärbar, utom switchable graphics med ett vassare grafikkort. Varför kan dom inte uppdatera T400 också med samma design och portar...

precis, speciellt digital grafikutgång saknar jag på t400,skulle inte vara helt fel med esata/DP från t400s på den vanliga t400..

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite vad Lenovo kan tänkas hitta för något till kommande T410 (ersättaren till t400) som ska komma tidigt 2010 för att den inte ska konkurrera ut T400s.

Hoppas också på esata och DP. Även att de lägger hörlursuttaget på sidan samt centrerar skärmen.

Permalänk
Medlem

nån som vet ifall t400s går att få tag på i Kina. Jag var inne på den kinesiska Lenovo shoppingsida, och kunde inte hitta några.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
nån som vet ifall t400s går att få tag på i Kina. Jag var inne på den kinesiska Lenovo shoppingsida, och kunde inte hitta några.

Generellt sett finns de flesta modellerna tillgängliga (i alla fall i Shanghai)

Dock är budgetserierna klart överrepresenterade, d.v.s. SL- R-serierna.
T400 och T500 finns i de flesta butiker, x200( /s/t) likaså.

Dessvärre är X301 samt T400s lite svårare att finna, priserna är dessutom inte speciellt bra på dem. Jag antar att detta är på grund av den tänkta klientelen för dessa datorer, väldigt rika affärsmän.

Att shoppa online är tyvärr väldigt riskabelt (på t.ex. taobao.cn) och, jag vågar påstå, inte speciellt vanligt förekommande (för dyrare produkter i varje fall). Skulle du däremot mot förmodan befinna dig i just Shanghai kan jag tipsa om shoppingcentren runt Xujiahui. Där finns det ungefär ett tiotal ThinkPad-butiker. (Som dock tror att du är gjord av pengar bara för att du råkar se västerländsk ut...)

Good huntin'

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019