Permalänk
Medlem

köp av kniv

Har en fråga ang knivar.hade tänkt beställa en kniv från USA.
Är det lagligt att importera knivar?
denna är det http://www.securityprousa.com/asaisuegknfr.html

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Lagligt om du är över arton och det inte är t.ex en balisong eller stilett.

Men vad ska du med den där Ramboyxan till? Kolla: http://www.fallkniven.se/ istället...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Låt oss anta att det är okej att importera knivarna hit. Men vad säger knivlagen om att jag tex skulle bära en fällkniv dagligen?
Det spelar väl roll om jag nyttjar den i yrket eller ej, låt oss anta båda scenariona.
Vad blir resultatet? Är man olaglig?

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trizz
Låt oss anta att det är okej att importera knivarna hit. Men vad säger knivlagen om att jag tex skulle bära en fällkniv dagligen?
Det spelar väl roll om jag nyttjar den i yrket eller ej, låt oss anta båda scenariona.
Vad blir resultatet? Är man olaglig?

Sålänge du inte viftar med den så händer inget.
Använder du den när de behövs och utan massa idioter som får panik i närheten, så tvekar jag att någon bryr sig.

Permalänk

Med stor sannorlikhet kommer någon juridiskt kunnig läxa upp mig men jag har för mig följande:

Man får bära kniv om bladet är under 10cm långt eller om man har en bra användning för kniven. Om jag går och fiskar eller grillar i skogen får jag ta med en kniv men ska jag fika i stan får jag inte ta med den. Sedan finns det ju knivar som alltid är förbjudna men det är en annan sak.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Med stor sannorlikhet kommer någon juridiskt kunnig läxa upp mig men jag har för mig följande:

Man får bära kniv om bladet är under 10cm långt eller om man har en bra användning för kniven. Om jag går och fiskar eller grillar i skogen får jag ta med en kniv men ska jag fika i stan får jag inte ta med den. Sedan finns det ju knivar som alltid är förbjudna men det är en annan sak.

ska du ha kniv på stan måste man bära den på ett sätt som gör den "mindre lättillgänglig" t ex i en ryggsäck, har för mej det var så iaf:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Vad är tanken med att sälja knivar med antireflexbehandling på den civila marknaden? Finns det någon mer anledning än att man inte vill ha solkatter i ögonblicket då man skär halspulsådern av någon?

Denna hittade jag t.ex. under slidknivar: Pilot Survival Knife

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Vad är tanken med att sälja knivar med antireflexbehandling på den civila marknaden? Finns det någon mer anledning än att man inte vill ha solkatter i ögonblicket då man skär halspulsådern av någon?

Denna hittade jag t.ex. under slidknivar: Pilot Survival Knife

Vadå, fattar du inte hur häftigt det är att dra upp en rambojätte med en 40 centimeters antireflexbehandlad klinga i "aircraft grade"-krytonittitanlegering när man ska skala ett äpple på campingutflykten?

Knivlagen säger inget om 1-10 cm klinga och sådant, utan ser till plats/förvaring/syfte/uppsåt. Har du en god anledning att ha en kniv i väskan och redogör för den så är det OK.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Vadå, fattar du inte hur häftigt det är att dra upp en rambojätte med en 40 centimeters antireflexbehandlad klinga i "aircraft grade"-krytonittitanlegering när man ska skala ett äpple på campingutflykten?

Knivlagen säger inget om 1-10 cm klinga och sådant, utan ser till plats/förvaring/syfte/uppsåt. Har du en god anledning att ha en kniv i väskan och redogör för den så är det OK.

Detsamma gäller omvänt för t.ex en skruvmejsel också, har du inte en god anledning att ha den på dig och du använder den i självförsvar kommer du att få problem

För övrigt tyckte jag att kniven ifråga verkade ytterst löjlig. Flamsäkert tyg gjort för vadmonterat bruk, kom igen

Köp en Fällkniven A1 istället, halva jägarbataljonen springer runt med såna. Går att använda till i princip allting, givetvis utan den värdelösa antireflexbehandling som ser cool ut i 5 minuter men sen nöts bort och bara kostar en massa extra. Då kan du både se ut som rambo OCH kunna använda kniven till nått vettigt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Håller med dom andra köp en Fällkniven A1 svart eller blank efter smak. Kniven är helt underbar och går att använda till allt från jakt/fiske till bygga vindskydd etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Vadå, fattar du inte hur häftigt det är att dra upp en rambojätte med en 40 centimeters antireflexbehandlad klinga i "aircraft grade"-krytonittitanlegering när man ska skala ett äpple på campingutflykten?

Haha, you sir, made my day!

MegaN00bie: Man vet aldrig när man behöver en vadmonterad kniv.

Visa signatur
Permalänk

lånar tråden lite ja har en yxa liggandes mellan sätena gämnte handbromsen i bilen modell 40cm lång då jag ä i skogen rätt ofta ingen jakt licens och inte snickare eller annat yrke med kniv/yx licens om jag blir stoppad vad säger dom om det?

har den mellan sätena i bilen bara för att den är smidig att komma åt där då min koffertlucka dummar sig och går inte öppna om det är minusgrader

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

beställ här istället!
http://www.garderoben.se/lista_artiklar.php?kat=102
Riktigt bra prylar!

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Har en fråga ang knivar.hade tänkt beställa en kniv från USA.
Är det lagligt att importera knivar?
denna är det http://www.securityprousa.com/asaisuegknfr.html

Ja, sålänge dom inte går under:
Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900415.htm#P1

och det gäller:
"1 § Springstiletter, springknivar, knogjärn, kaststjärnor, riv- eller nithandskar och batonger samt karatepinnar, blydaggar, spikklubbor eller liknande får inte föras in till landet utan särskilt tillstånd. Lag (1993:180)."

Den produkt du länkar till faller inte in under dessa kriterier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trizz
Låt oss anta att det är okej att importera knivarna hit. Men vad säger knivlagen om att jag tex skulle bära en fällkniv dagligen?
Det spelar väl roll om jag nyttjar den i yrket eller ej, låt oss anta båda scenariona.
Vad blir resultatet? Är man olaglig?

Typ det x86 sa.

Behöver du använda det i ditt yrke, så finns det få hinder.

Jag kan inte riktigt se vad en privatperson har för nytta av att bära en fällkniv i vardagen och jag tror poliser skulle hålla med mig.
Då riskerar man: varning, böter och fängelse upp till 1 år.

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880254.htm

"1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).

3 § I fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag. Lag (1996:69).

4 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 eller 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar.
Om brottet är grovt, döms till fängelse i högst ett år. Lag (2000:148).

5 § Knivar eller andra föremål som innehafts i strid mot 1 § eller som överlåtits eller saluhållits i strid mot 2 § skall förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. Lag (1990:413)."

Så, nu behöver vi inte spekulera längre.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Ja, sålänge dom inte går under:
Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900415.htm#P1

och det gäller:
"1 § Springstiletter, springknivar, knogjärn, kaststjärnor, riv- eller nithandskar och batonger samt karatepinnar, blydaggar, spikklubbor eller liknande får inte föras in till landet utan särskilt tillstånd. Lag (1993:180)."

Den produkt du länkar till faller inte in under dessa kriterier.

Typ det x86 sa.

Behöver du använda det i ditt yrke, så finns det få hinder.

Jag kan inte riktigt se vad en privatperson har för nytta av att bära en fällkniv i vardagen och jag tror poliser skulle hålla med mig.
Då riskerar man: varning, böter och fängelse upp till 1 år.

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880254.htm

"1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).

3 § I fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag. Lag (1996:69).

4 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 eller 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar.
Om brottet är grovt, döms till fängelse i högst ett år. Lag (2000:148).

5 § Knivar eller andra föremål som innehafts i strid mot 1 § eller som överlåtits eller saluhållits i strid mot 2 § skall förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. Lag (1990:413)."

Så, nu behöver vi inte spekulera längre.

En liten Victorinox är alltid bra att ha med sig. Det fula åbäket som trådskaparen länkar till är dock helt oanvändbar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ingen fara att importera knivar från utlandet. Jag har väl handlat ett gäng eller två.
Sålänge du handlar vanliga slidknivar och fällknivar. Balisonger och stiletter tas på egen risk för det är inte tillåtet utan tillstånd.

Vad ska du ha kniven till? Ligga i bokhyllan? Ha i skogen? EDC (every day carry)? Militär verksamhet? Öppna kartonger på jobbet?

Skulle också rekommendera en Fällkniven F1, S1 eller A1. För skogsbruk eller militär verksamhet.

Ska du bära med dig den lite överallt så köp en mindre fällkniv eller ett multiverktyg.

Rekommenderar någon av följande ställen att handla från:
http://www.knifesupply.com/
http://newgraham.com/store/
http://www.lighthound.com/
http://plazacutlery.com/

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Vad är "militär verksamhet"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Vad är "militär verksamhet"?

Trodde det var ganska självklart men jaja.
Lumpen, hemvärnet, hemvärnet ungdom, Försvarsutbildarna, yrkesofficer osv.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Måste man skaffa sin egen kniv då? Har ingen baktanke eller liknande med mina frågor, utan är bara nyfiken.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Måste man skaffa sin egen kniv då? Har ingen baktanke eller liknande med mina frågor, utan är bara nyfiken.

Man får ut en mora 2000 modell urkass. Fällkniven A1 kan man använda till det man behöver i sin tjänst, framförallt vid byggande av bas/o-plats när man måste hugga slanor och liknande men även dom få gånger man har lyxen att elda till att spånta ved med.

I en överlevnadssituation är kniven+tändstålet det som kommer att rädda livet på dig, i synnerhet i dåliga klimatförhållanden.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Man får ut en mora 2000 modell urkass.

Nu mer skall du vara glad om du får en mora 2000, de flesta värnpliktiga i år fick piss kniv 90, något jävla skit dem hittat på biltema ... kan fan inte skära hampa garn med min

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Vad FAN ska man ha en kastkniv till förresten? Har ingenting med tråden att göra, såg bara att nån av de länkade sidorna hade såna. "Jo, ser du, att när jag är ute i skogen så behöver jag ibland kasta min kniv för att skala bort bark på träden"... eller "Jo, när jag har fällt ett rådjur och ska flå det, så tar jag fram min kastkniv och snittar upp det!"... Det ENDA man rimligtvis kan ha en kastkniv till är att kasta prick eller döda en annan människa med. Tvivlar på att man jagar kanin med dem.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte inhandla en machete?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Jag säger S1. Farsan har en sån, tycker den är perfekt!

Permalänk
Medlem

såna knivar (första inlägget) är fullkomligt onödigt. det är bara en penisförlängare, fullkomligt onödigt och det enda du kommer lyckas med att aina kommer jävlas.

jag har kommit fram till att en random victorinox löser alla problem du kan ha.
har med mig en sån här 24/7 :

det är det enda du kommer behöva.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

That's not a...

Visa signatur