Nya SSD-enheter från OCZ för den prismedvetne

Permalänk
Testpilot

Jag funderar på att skaffa en SSD-disk till min laptop för att den inte ska bli lika varm men funderar även på om man kan få bättre batteritid, finns det några tester på det?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag funderar på att skaffa en SSD-disk till min laptop för att den inte ska bli lika varm men funderar även på om man kan få bättre batteritid, finns det några tester på det?

Räkna med att en vanlig HDD drar 10W+ i load, och ett fåtal i idle.

SSD drar i snitt 2W i fulload, och i princip 0.01W i idle.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Priserna $129.99 (30GB), $219.99 (60GB) and $349.99 (120GB)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Räkna med att en vanlig HDD drar 10W+ i load, och ett fåtal i idle.

SSD drar i snitt 2W i fulload, och i princip 0.01W i idle.

Fast nu så sitter det inte vanliga hårddiskar i laptops. De diskarna 2.5" är mycket mer strömsnåla än vanliga diskar. http://www.silentpcreview.com/article298-page2.html De drar max 3,3W i load.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Priserna $129.99 (30GB), $219.99 (60GB) and $349.99 (120GB)

Kan man få en källa på de uppgifterna tack:D Låter som riktigt vettiga priser i övrigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
[...]
En episkt nöjd polare har en rapp SSD (en OCZ, minns inte vilken), använder RAM-disk för swap, och har tempfilerna på HD. Allt för att undvika onödigt skrivande till SSD:n.

Bäst är ju att stänga av swapskiten så slipper man slösa minne på att lägga den i en RAM-disk (maximal ironi för övrigt), men vissa idiotiskt skrivna spel kräver ju swap även om man har 128 GB minne.

Har du några exempel på spel som inte fungerar? Jag har kört utan page-fil i snart 3 månader och inte märkt några problem alls med det.

MVH

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

I början på 2010 kan vi nog se på 30GB eller liknande under 100$ i bra kvalitet..det skulle vara mumsfilibabba

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni

Har du några exempel på spel som inte fungerar? Jag har kört utan page-fil i snart 3 månader och inte märkt några problem alls med det.

MVH

S.T.A.L.K.E.R. SoC är ett bra exempel. Jag körde utan swap länge och väl och det fungerade ypperligt, fram till installationen av det spelet. Jag vet att det finns fler, även om de varken kan eller bör vara många.

Swapfritt är annars riktigt bra. Jag tycker Windows flyter/flöt på betydligt smidigare så.

Vore det inte ganska självklart med en on-demand-swap? När minnet börjar ta slut (vilket normalt bara bör ske i extremfall om man har 4 GB minne), så allokeras en temporär swapfil, som sedan släpps när den inte längre behövs?

Jag förstår inte alls varför minne från t.ex. minimerade program ska swappas ut på disk när det finns gott om ledigt minne? Varför i hela hälsingland skulle jag vilja ha så mycket ledigt minne som möljligt? Till systemcache? Fniss. Dumheter. Nu går det väl iofs att justera minneshanteringen i t.ex. XP, men jag tvivlar ju på att det går att få den att göra som jag vill?

Och att behöva stuva in swappen på en RAM-disk för att inte nöta på en SSD, det är ju helt befängt, omän uppenbarligen nödvändigt i vissa fall.

Jag får väl ta och skriva ett eget hack till Windowskärnan som fixar det om inte annat. Dag nabit!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Bara man får 60gb för under 2000 och dessa presterar bra som systemdisk så ska jag ha en. Det sa jag iofs om Vertex också men den blev aldrig tillräckligt billig.

Ut med dem nu bara så vi får lite priser och tester!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Måste bara instämma med många andra i tråden, att gå från mekanisk hd till ssd som system/app/spel disk måste vara den absolut största prestanda-vinsten man kan göra..

Jag hade en jävla ångest när jag beställt min Intel X25-M för 3000:- men jag är så sjukt nöjd att jag känner att det var värt det höga priset

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed

Jag förstår inte alls varför minne från t.ex. minimerade program ska swappas ut på disk när det finns gott om ledigt minne? Varför i hela hälsingland skulle jag vilja ha så mycket ledigt minne som möljligt? Till systemcache? Fniss. Dumheter. Nu går det väl iofs att justera minneshanteringen i t.ex. XP, men jag tvivlar ju på att det går att få den att göra som jag vill?
[/B]

Det skulle väl i så fall vara om applikationen har någon form av realtidskrav och man därför vill att det ska finnas ledigt minne ifall det skulle behövas utan att man måste vänta på att saker swappas ut för att kunna få sitt minne...

Å andra sidan, det körs väl inte så mycket mission critical realtidstjofräs på XP eller Vista...i ett spel kan man kanske tåla att det står still en stund ifall man kört fysiskt minne i botten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni

Kan man få en källa på de uppgifterna tack:D Låter som riktigt vettiga priser i övrigt.

http://www.engadget.com/2009/06/10/ocz-intros-2-5-inch-agilit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, hade man pengar över till 120-bängaren så vore det ju ett givet köp. Jag rymmer allt jag behöver på den och slipper därmed HD helt och hållet. Dang. Would be teh shite.

Synd bara att när alla andra får skatteåterbäring så fick jag 20k i restskatt. Snase. Tips: betala skatt på vinst av bostadsrättsförsäljning direkt. Uppskov är en dum idé.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Är det någon som har en aning när Agility-serien släpps i Sverige? Handlar det om några dagar eller en månad?

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att göra inlägg med mer ett par tecken tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Hittade lite prisupgifter på amazon , som är länkade från ocz's produktsida.

http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_agilit...

120GB $396.00
http://www.amazon.com/gp/product/B002C1B9J6?
60GB $240.00
http://www.amazon.com/gp/product/B002C1B9IC?
30GB $156.00
http://www.amazon.com/gp/product/B002C1B9HI?

Var är den här serien billig OCZ? Hade förväntat mig iaf hälften av det här när Tony sa "billig" -.-

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Vertex är ju billigare än det där på eBay. Men nu är det dags att släppa dessa diskar så de kan sjunka lite i pris.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Var är den här serien billig OCZ? Hade förväntat mig iaf hälften av det här när Tony sa "billig" -.-

Håller med. Med nuvarande dollarpris blev det där ju nästan dyrare än nuvarande modeller...

Åh, vad jag är less på att vänta. Har velat ha en SSD så länge nu, men det är alltid nånting fel på dem som gör att man tvekar att köpa... prislappen om inte annat...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12