Asus vill utmana Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Totalt fel! Alla tillverkare får tillgång till dessa komponenter. Det är inget exklusivt för Apple.
Såg en HP 16" med Nvidia GT130 med 1GB ram. (grafikminne)

Rätt mycket bättre än det du nämnde.

ja, men vem var först med de? inte hp iallafall!!!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
I sann Asusanda blir det troligen en lättrepad plastpryl som överhettar. Om den sen mot förmodan inte skulle överhetta och smälta direkt så kommer det att krävas minst 55 biosuppgraderingar för att den överhuvudtaget ska fungera tillfredsställande och vid det laget är den så gammal så att man inte vill ha den i alla fall.

Under resans gång kommer även kablaget till skärmen att börja glappa för att man öppnat och stängt locker mer än 200 gånger.

Asus har gått från att vara en mycket bra tillverkare till att göra produkter som platsar på överskottsbolaget.

Nu är du ute och cyklar , Asus gör mycket bra produkter fortfarande.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Nu är du ute och cyklar , Asus gör mycket bra produkter fortfarande.

Om man tittar till moderkorten tycker jag att dem snarare blivit bättre än för ett par år sedan, men det är min upplevelse.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

hårdvaran kan ju bli bättre än apples men dom måste ju bygga ett eget OS för att verkligen vara med och utmana.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
ja, men vem var först med de? inte hp iallafall!!!

Jag pallar inte leta upp lanseringsdatum för produkterna.

Men som jag nämnde i en annan tråd så är t ex HPs grejer, rent tekniskt, mycket mer välutrustade. De har Blue-ray, full HD-skärm etc

Nästa nyhet blir att Mac får Blue-ray, kanske om 2 år, och då kommer "mac-talibanerna" gå ut med att det är en revolution medan resten försäkrar de att fler hade det redan innan. Detta kommer givetvis vid sitt tillfälle blånekas av Mac-följarna.

Permalänk

Så jävla typiskt. 10-15 inlägg som är "on topic", sen blir det flamewar direkt mellan Apple och Windows PC...

"I have a dream... that Windows users... and Mac OS X users.... and even Linux users can sit down together and live in harmony together without flamewaring the shits out of eachother for liking a different brand, computer or operatingsystem"

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det är ju en nyhet som berör Apple, no? Hade nyheten hetat att de ska börja utmana Dell på allvar hade i alla fall inte jag läst nyheten. Fånerier från din sida således.

Personligen tycker jag det är kul om fler PC-tillverkare satsar på form och nytänk. Hur de ska konkurrera med Apple förstår jag då direkt inte eftersom det handlar så mycket om OS X och utöver det andra starka produkter, både i hårdvara och i mjukvara.

Sonys Vaio-linje kanske vore ett bättre mål att tampas med? Men tiden får väl utvisa vad de har för tankar.

Jaha och detta är en nyhet om Mac

Permalänk
Medlem

Jag ska imorgon köpa min första Mac någonsin. Ska bli kul att lära känna en ny värld. Alltså jag skulle gärna kunna tänka mig att välja en PC med Linux i mitt fall. Jag kan också hålla med om att jag tycker Apples produkter är aningen höga i pris när man kan få en motsvarande produkt för de pengarna med på pappret bättre prestanda. MEN! När det gäller design och form så kan i stort sett alla PC tillverkare slänga sig i väggen (mitt tycke). Därför väljer jag nu en Mac och får dessutom både Windows och Linux möjligheter om jag vill.

Vad jag läst på forum så har Asus kvalité på sista tiden varit allt annat än bra. Men jag hoppas Asus börjar skapa produkter som man kan dregla efter som på Mac sidan. Är man exempelvis inne på Elgiganten och jämför alu Mac mot andra tillverkare så bleknar dom design mässigt och man (i alla fall jag) får avsmak på plastiga datorer.

Nu vill jag poängtera att jag är varken för eller emot Windows, Linux, PC datorer, Mac osv. Jag tycker bara att Mac gör dom snyggaste datorerna idag och jag hoppas Asus kan ta steget att göra intressanta nyskapande produkter som får den där dregel faktorn. Nu behöver väl inte Asus planka av designmässigt helt! Kom på något nytt fräscht! För konkurrens skadar inte! Det skulle Apple må bra av! Få sig en kalldush: Oj då! Det finns visst tillverkare som kan dom med...

EDIT: Tänk Er nya fräsha Asus datorer med ett eget operativsystem!

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Intressant! Det här har jag tänkt på länge, att Asus borde satsa på sitt 'brand', att bli ett liksom hippt och coolt märke likt Sony och Apple och även Samsung i viss mån. Asus låter bra på tungan.

Hoppas detta är starten på att Asus ska växa till en elektronikjätte och till sist etablera sig brett inom elektronikbranschen och kanske mer därtill.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

Kan de utveckla sin Linux-dist som kom med den första EEEn så varför inte? Det lär väl bli svårt att göra något riktigt nytt om de ändå ska slänga in Windows på burken. I mitt huvud är det enda som skiljer mellan de olika Windows- maskinerna och OS X- maskinerna just operativsystemet, om datorn är grön eller rosa eller väger 1kg eller 2,54kg spelar i praktiken ingen roll.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är lite småkomiskt att Asus indirekt erkänner att Apples produkter är bättre än deras egna. Det är inte direkt den vanligaste marknadsföringen!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag tycker det är lite småkomiskt att Asus indirekt erkänner att Apples produkter är bättre än deras egna. Det är inte direkt den vanligaste marknadsföringen!

Haha faktiskt :D. Skillnaden är väl att i slutändan kommer dom sälja Appleprodukter till halva priset

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Haha faktiskt :D. Skillnaden är väl att i slutändan kommer dom sälja Appleprodukter till halva priset

Jag tror snarare att dom kommer sälja produkter som ser likadana ut till halva priset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Trevligt dock om de börjar tillverka riktigt bra datorer och sätter priset som apple

Hur är överpris trevligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Hur är överpris trevligt?

Det är trevligt för tillverkaren och "Ipeople"

Har man ingen mac är man inte "cool, tuff och utåtriktad", har du inte hört det?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många som köper mac men knappt vet vad Max OS X är. Så visst ser andra intressanta saker i mac books, och jag tror definitivt att Asus kan ha en chans här. Mac och apple har ett stort varumärke som är populärt. Om det nu skulle dyka upp datorer med samma hårdvara som ser nästan exakt likadant ut men till ett lägre pris så tror jag säkert att det kommer sälja.

Permalänk
Medlem

jag köpte en stationär mac för köra windows på den. datorn har inte krånglat minsta lilla, vista64 flyter på felfritt samma installation i 1,5år. bästa datorköpet jag har gjort. faktum kvarstår 2009 att konkurrenterna inte gör datorer som är lika välbyggda och problemfria som apple. visst alla vill inte betala premium för det, men 10% av kunderna vill det och det är till dem apple vänder sig till. tror inte de där 10% är överdrivet intresserade av att köpa asusprylar i dagsläget, kommer krävas år av bra produkter för att de ska få samma förtroende som folk har för apple.

Permalänk
Medlem

Kul att Asus vill försöka utmana Apple!
Ju mer konkurrens som råder desto bättre produkter och priser för oss konsumenter (förhoppningsvis ialla fall)

Nu äger jag ingen laptop själv än så länge men något som slagit mig ett tag är hur mkt bättre batteritid de flesta av Apples laptops har jämfört med alla märken som råder på PC sidan?

Jag vet inte vad alla andra tycker men att sitta med en strömkabel inkopplad konstant till sin laptop känns så.. , 90 tal? , fine att de finns Netbooks nu som har en BRA och acceptabel batteritid, men när kommer det laptops som har skyssta specs , klarar av att göra lite mer saker än basic surf och ordbehandling och dessutom har bra batteritid och inte kostar multum?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heltok
jag köpte en stationär mac för köra windows på den. datorn har inte krånglat minsta lilla, vista64 flyter på felfritt samma installation i 1,5år. bästa datorköpet jag har gjort. faktum kvarstår 2009 att konkurrenterna inte gör datorer som är lika välbyggda och problemfria som apple. visst alla vill inte betala premium för det, men 10% av kunderna vill det och det är till dem apple vänder sig till. tror inte de där 10% är överdrivet intresserade av att köpa asusprylar i dagsläget, kommer krävas år av bra produkter för att de ska få samma förtroende som folk har för apple.

Det är sådana som du som luras till att köpa allsköns märkliga ting i vår vardag Absolut inget fel att köpa en Mac, men att hävda att hela konceptet Mac skulle vara bättre när du raderar ut 50% av det är lite hårt. Som sagt inget fel på en Mac, men kom inte och säg att komponenterna i den är bättre än motsvarande i en Acer, Sony, HP eller LG.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Ska man snacka kvalite som hållbarhet så misstänker jag att Dell är en oslagen etta. Finns i nästan varenda fabrik man kommer kommer in på. Medan de gamla macarna sprack i plasten trots varsamt skötande i ett stillsamt hem.

Med din logik är Ford Transit en bil med mycket högre kvalitet än BMW 740 eftersom man nästan aldrig ser nån egenföretagare med en sån BMW...

Den tillverkare som andas mest kvalitet för mig är IBM/Lenovo. En ThinkPad tål stryk på ett annat sätt än en plast-Dell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"We need to do better communications with the customers to let them know Asus is not only an Asian company."

Jo, det är precis så jag ser ASUS, och det kommer ju förändras jättemycket när de börjar sälja mobiltelefoner och spelkonsoller. För då är det ju inte ett asiatiskt företag längre. Eller?

Den där eee-pc:n ser ju jäkligt slick ut, men den lär ju kosta som en air också...

Något ASUS skulle kunna göra för att tas mer på allvar skulle ju vara att ha en snabb hemsida som är lätt att hitta på. Skulle ladda ner drivrutiner därifrån igår och upptäckte att de i många fall hade släppt olika versioner av samma programvara i fel ordning, dvs nyare versioner på ett äldre datum än äldre versioner. Letade man sorterat på produkt fanns de nyare versionerna inte listade alls. Och att kontakta supporten kan man ju drömma om - i bästa fall får man något obskyrt svar på deras forum från något får som inte kan engelska.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Vad ska de göra då? En vit dator med Windows Vista på

Knappast något revolutionerande eller orginellt.

Permalänk
Medlem

En vit dator med Windows 7 på?

Själv skulle jag inte vilja ha en vit dator, mycket hellre en jäkligt slimmad laptop i gammal 80- och 90-talschassibeigegrå, ungefär som forumet här, men också känt från diverse Nintendo-konsoler från samma tidsperiod (måste varit asbillig att tillverka eftersom den fanns överallt). Gärna med en röd fin logga av något slag på locket.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vad ska de göra då? En vit dator med Windows Vista på

Knappast något revolutionerande eller orginellt.

En vit dator med OSX på är ej heller så revolutionerande.
Däremot är ny teknik revolutionerande. Kan ASUS utveckla smidiga lösningar för en laptop, ett exempel var ASUS EEE:n.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Finns dom som inte vill köpa Apples produkter för dom är överprissatta.

Huvudet på spiken för Apple säljer inte direkt det senaste när det släpps och om dom gör det får du räkna med mycket högre pris än för en renodlad PC.

Sen förstår jag inte vad Mactalibanerna gör här? Menar är vi Windowsnissar inne på nyheter om Mac så får vi gnäll så ut med er och häcka på nyheterna om Mac istället.

Det där med priset har ju ältats hur länge som helst nu.
Felet man ofta gör är att man alltid jämför alla möjliga varianter av ”PC's” mot Apples ganska snäva datorutbud. Men det är inte alltid så lätt att hitta motsvarande modeller av det Apple erbjuder.

Mac mini. Vad kostar motsvarande PC?
”Apple är kända för att ta ordentligt betalt för sina produkter men när vi jämför Mac Mini mot Fujitsu Siemens Esprimo Q5030 konstaterar vi att du faktiskt får mer för pengarna när vi väljer Mac:en.”
http://m3.idg.se/2.1022/1.231137/pc-vs-mac-kompaktkampen

iMac. Vad kostar motsvarande PC?
”Mac:en kostar 4 000 kronor mer än Touchsmart IQ830 men så kan du också använda Apple-datorn till betydligt mer. Medan PC:n med nöd och näppe har kraft nog att agera mediacenter-dator i vardagsrummet kan du även redigera semesterfilmerna eller skapa musik med Imac:en som spelar i en helt annan liga prestandamässigt.”
http://m3.idg.se/2.1022/1.231903/allt-i-ett-alternativen

MacPro. Vad kostar en motsvarande PC?
Xeon-processorer och ECC-minnen är inte billigt vem du än köper det av.

Tycker dock helt klart själv att Apple borde ha ett lite bredare utbud i alla fall på desktop-maskiner.

Vem här är det som är Mactaliban menar du?
Om man som insnöad Windows-nisse går till ett Macforum och börjar tjaffsa med gamla argument som att Mac är kass för att man ”man kan inte högerklicka” och ”det finns inga program” så tror jag nog folk blir tjuriga.
Men är folk med Mac-intresse som hänger här så insöade? Om man har insett att Apple gör en hel del bra grejor så är automatiskt Mactaliban, eller? Man kanske har ett intresse för Windows också, men inte bara?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
DSka man snacka kvalite som hållbarhet så misstänker jag att Dell är en oslagen etta. Finns i nästan varenda fabrik man kommer kommer in på. Medan de gamla macarna sprack i plasten trots varsamt skötande i ett stillsamt hem.

Dell är långt ifrån oslagen etta.

Sprickande plats är ju ganska ovanligt fenomen på dom nyare macbooksen som är gjorda till större del av aluminium.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Det där med priset har ju ältats hur länge som helst nu.
Felet man ofta gör är att man alltid jämför alla möjliga varianter av ”PC's” mot Apples ganska snäva datorutbud. Men det är inte alltid så lätt att hitta motsvarande modeller av det Apple erbjuder.

Mac mini. Vad kostar motsvarande PC?
”Apple är kända för att ta ordentligt betalt för sina produkter men när vi jämför Mac Mini mot Fujitsu Siemens Esprimo Q5030 konstaterar vi att du faktiskt får mer för pengarna när vi väljer Mac:en.”
http://m3.idg.se/2.1022/1.231137/pc-vs-mac-kompaktkampen

iMac. Vad kostar motsvarande PC?
”Mac:en kostar 4 000 kronor mer än Touchsmart IQ830 men så kan du också använda Apple-datorn till betydligt mer. Medan PC:n med nöd och näppe har kraft nog att agera mediacenter-dator i vardagsrummet kan du även redigera semesterfilmerna eller skapa musik med Imac:en som spelar i en helt annan liga prestandamässigt.”
http://m3.idg.se/2.1022/1.231903/allt-i-ett-alternativen

MacPro. Vad kostar en motsvarande PC?
Xeon-processorer och ECC-minnen är inte billigt vem du än köper det av.

Tycker dock helt klart själv att Apple borde ha ett lite bredare utbud i alla fall på desktop-maskiner.

Vem här är det som är Mactaliban menar du?
Om man som insnöad Windows-nisse går till ett Macforum och börjar tjaffsa med gamla argument som att Mac är kass för att man ”man kan inte högerklicka” och ”det finns inga program” så tror jag nog folk blir tjuriga.
Men är folk med Mac-intresse som hänger här så insöade? Om man har insett att Apple gör en hel del bra grejor så är automatiskt Mactaliban, eller? Man kanske har ett intresse för Windows också, men inte bara?

Ja och nej, mycket av kritiken kommer ju från att Macen är så hårt nischad, trots att den försöker säljas som en Svensson- dator. OS X är ett okay operativsystem, men den enda potentiella Macen för mig är Mac Pro eftersom jag sitter på 30" plus 20" i hemmet och tänker inte byta ut dem mot någon trött Mini eller en dator med in/påbyggd skärm. Samtidigt har jag noll intresse av vare sig Xeon eller ECC.

Sedan så kan jag bli lite irriterad på de som tycker att man ska leta jämförelser datorerna emellan och sedan kommer de med något argument om att den är en halv centimeter tjockare i högra hörnet. Allvarligt liksom, vad spelar det för roll? Eller när det ska jämföras utseende och form och då ska Apple också vara den som ställer kriterierna. Jag hade alla dagar i veckan tagit denna framför en Macbook, om prisklassen är 10 000kr

http://www.dustinhome.se/pd_5010315306.aspx
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ganska intressant men när jag läst igenom allt folk tidigare kommenterat känns det inte direkt som om något var direkt nytänkande.

Skillnad på en MAC och PC? Vi kan ju börja med att ta att alla MAC:ar är skräddarsydda och optimerade för att köra OSX. Det är inte vanliga Win-burkar då dom måste kunna klara av att köra 54879587934 konfigurationer vilket gör att varje del i sig själv aldrig kan prestera riktigt sådär 100% som man kunde önska (om man inte älskar att tweaka minsta millimeter av datorn och OS:et då och kanske kan komma upp i "höga" 80% effektivitet om ens det...).

Jag kör bara PC själv just nu, men visst är det så att en sämre MAC presterar alltid bättre med sämre hårdvara än en PC. Det är ju inte så konstigt när man sitter på en PC med Win/Linux som inte alls är skräddarsytt för den hårdvara man har.

Om ASUS är allvarliga med att konkurrera med Apple bör dom;

a) Skapa ett eget OS, varför inte en UNIX-variant precis som OSX eller tom en Linuxvariant (för att slippa lite dev-tid)

b) Se till så att OS:et är gratis och dessutom är kompatibelt med mycket av mjukvaran till Windows XP/Vista/7 (lite svårt.. men se t.ex. ReactOS.. - den första som lyckas kan börja hova in pengar på allt runtomkring typ)

c) Alternativt göra så att man kan köra det mest populära Win-programmen på deras OS och program som krävs i mer proffsiga miljöer. Ett stort minus med Linux är ju att man inte kan köra Adobe-program och annat vilket gör det till ett icke-alternativ även om man verkligen inte vill köra Win eller ha en MAC. Ett alternativ vore att göra ett OS som var OSX-kompatibelt för att på så vis få högre kompatiblitet med Viktiga program (men även en del spel till OSX...)

d) Vara billigare än Apple. Göra mer av en vettig "folkdator" men som faktiskt inte är så dålig och faktiskt tuggar ut mer pga sin optimerade och skräddarsydda hårdvara.

ASUS med ett Win är ju bara fail på en gång. Det vi ser och det vi använder är ju först och främst OS:et ... Dom kan skapa hur många snygga burkar som helst, men det spelar ju ingen roll om det fortfarande är gamla trötta Windows som körs.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie

Skillnad på en MAC och PC? Vi kan ju börja med att ta att alla MAC:ar är skräddarsydda och optimerade för att köra OSX. Det är inte vanliga Win-burkar då dom måste kunna klara av att köra 54879587934 konfigurationer vilket gör att varje del i sig själv aldrig kan prestera riktigt sådär 100% som man kunde önska (om man inte älskar att tweaka minsta millimeter av datorn och OS:et då och kanske kan komma upp i "höga" 80% effektivitet om ens det...).

Jag kör bara PC själv just nu, men visst är det så att en sämre MAC presterar alltid bättre med sämre hårdvara än en PC. Det är ju inte så konstigt när man sitter på en PC med Win/Linux som inte alls är skräddarsytt för den hårdvara man har.

Jag undrar vart du har fått det svammlet ifrån?