Intel utökar med nio nya processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Hur många av programmen du kör använder mer än en av kärnorna? Multitasking är ju förmågan att göra flera saker samtidigt, men har du ett enkeltrådat program så körs det ju fortfarande bara över en kärna, inte mycket till multitasking.

har du bara en process i din taskmanager?

När du startat Windows så finns ett gäng processer då är det ju bara en fördel att ha flera CPUer som kan dela på lasten.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Kungen av multitasking har talat!

Edit: För att underbygga mitt påstående hänvisar jag till högst ovetenskapliga tester av multitasking gjorda på Power Mac G4 2*867 MHz (2 GB RAM), MacBook Pro Core Duo 2,0 GHz (2 GB RAM) och Power Mac G5 Quad (3 och senare 7 GB RAM). Testerna visar att G4:an orkar ungefär lika mycket som MacBook Pro:n innan den blir som sirap medan G5an mer eller mindre kissar på de bägge. Samtliga datorer kör Mac OS 10.5 "Leopard".

Du menar att en sketen G4 dubbelprocessor är jämförbar med en Intel C2D? Vad är det för trams? I den frekvensen dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
har du bara en process i din taskmanager?

När du startat Windows så finns ett gäng processer då är det ju bara en fördel att ha flera CPUer som kan dela på lasten.

Talade om multitasking och singeltrådade program. Du missar helt poängen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
ditt ordval är isåfall inte korrekt ty annars skulle du inte kommenterat hans fråga öht

Säger du det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Men när kommer det fyrkärninga cpu'er till bärbara datorer??

Det har jag väntat på ett tag nu...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Det som dock bör förbättras avsevärt är utvecklingsvertygen för kodning av flertrådade applikationer samt resursfördelning. (Trots att det har börjat komma nu på senare tiden)

Nja, givetvis är det bra om det blir ännu lättare att skriva flertrådade program men det är vanligtvis inte att kodandet är besvärligt som är det stora problemet; det är att de problem man vill lösa inte är särskilt lämpade för parallell beräkning (ett klassiskt exempel är att det inte går snabbare för två kvinnor att framställa ett barn än för en ensam). För andra uppgifter, till exempel matrisoperationer, har man utan större problem programmerat för många processorer i decennier.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpor
Men när kommer det fyrkärninga cpu'er till bärbara datorer??

Det har jag väntat på ett tag nu...

Clarksfield skall väl komma under tidig höst eller så?

Permalänk
Medlem

HP har en bärbar med möjlighet att få med quad-core, http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF05a/321957-321957-6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
ser ut som man får köpa en sådan e7600 eller va den hette som låg på 3ghz ,en sån kan va grym att klocka o borde nå 4ghz utan som helst problem

oj såg detta genom lite koll ,11,5*378 så körde jag min e6600 när jag hade den det borde den klara utan problem. summan av det blev 3,8ghz (testar man åxå 400*11,5 så ble det 4,6ghz 400 borde den klara åxå. Så jag säger bara en sak vill ha

Vad snackar du om? Gamla Core 2 processorer?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Vad snackar du om? Gamla Core 2 processorer?

JA läser du så ser du va jag snackar om

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
JA läser du så ser du va jag snackar om

Jag tror att du är den enda som vet vad du snackar om. Min teori att du pratar dels om din gamla E6600 samt vad en E7600 borde klara av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag tror att du är den enda som vet vad du snackar om. Min teori att du pratar dels om din gamla E6600 samt vad en E7600 borde klara av.

jupp det stämmer eftersom båda kör på 1066 bussen så kör jag jämnförelsen där emellan

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
jupp det stämmer eftersom båda kör på 1066 bussen så kör jag jämnförelsen där emellan

Jag tror inte att en E8400 är så många hundralappar dyrare och då får du dubbelt så mycket L2 cache minne.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Jag tror inte att en E8400 är så många hundralappar dyrare och då får du dubbelt så mycket L2 cache minne.

jag har haft en E8400 annars hade jag inte sagt som jag sa ,att om den nu klarar 1600mhz fsb och man får 4,6ghz , får man då det stabilt så är detta en väldigt bra processor. köper jag en sådan processor så är det endast för att klocka den inget annat

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
jag har haft en E8400 annars hade jag inte sagt som jag sa ,att om den nu klarar 1600mhz fsb och man får 4,6ghz , får man då det stabilt så är detta en väldigt bra processor. köper jag en sådan processor så är det endast för att klocka den inget annat

Jaha, på det viset...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Talade om multitasking och singeltrådade program. Du missar helt poängen.

nja pratet var väl om man hade användning av en CPU med fler cores.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

ser att Min e7600 finns i lager dock är man ju lite småsnål ,men ska hem o sälja en dator så man kan frigöra lite pengar. Funderar på att kränga en E2140 med asus p5/1333 nånting mini atx och inbyggt grafikkort. samt 20gigs hårdisk dvd läsare samt låda med 250 watt nätagg.. Tror ni man kan få 1000-1200:- för detta

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Core i7 950 kommer tydligen att ersättas av Core i7 960 i Q4 2009.

http://www.fudzilla.com/content/view/14188/1/

Citat:

We suspect that the performance difference between Core i7 950 clocked at 3.06GHz and Lynnfield quad clocked at 2.93GHz was not big enough, and therefore Intel has to quickly replace Core i7 950.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"