EVGA säljer Larrabee

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
BFG,PNY är nvidia exklusiva vad jag vet.

Detta med att EVGA kanske börjar göra Intel kort ser jag inte som någon större förlust men det är lite tråkigt. Även om det är bättre än att dom börjar göra AMD kort.

Vad skulle felet med det vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio

Att den klarar 1,7Ghz+ som du säger är bara spekulation, det finns absolut inga uppgifter om klockfrekvenser ännu. Men det vore förstås inte dumt om de kunde nå så högt. Det kan dock bli svårt med en så massiv krets som drar mycket ström.

Vi får se, men Larrabee kommer inte prestera dåligt vid launch iaf det är en sak som är säkert.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vi får se, men Larrabee kommer inte prestera dåligt vid launch iaf det är en sak som är säkert.

Frågan är dock hur drivrutinerna kommer prestera vid launch.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Någon som vågar spekulera i hur GPGPU-stödet kan förväntas bli till linux?

Permalänk
Medlem

tänk om larrabee kommer att kunna clocka riktigt högt, som intel vad jag vet alltid har varit bra på.

hur tror in den kommer att clocka jämfört med amd och nvidia?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vi får se, men Larrabee kommer inte prestera dåligt vid launch iaf det är en sak som är säkert.

Personligen tror jag den kommer att ligga sämre till än ATI/NVidia när det gäller spel, men ha riktigt bra prestanda i GPGPU funktioner. Då det dessutom är en x86-64 är den enklare att använda för just sådant. Är prestandan i spel tillräckligt bra och Larrabee inte blir allt för dyr så blir den intressant oavsett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
hur tror in den kommer att clocka jämfört med amd och nvidia?

Intels fiende är värme och effektförbrukning. Det är ett stort chip med massor av cores som går för fullt. Det är inte konstigt att t.ex. ATI GPU bara nått 1Ghz nyligen. Men då Intel har en annan design och bra teknik kan de säkert överraska med hög klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

jag tänkte om man har vattenkylt eller en stor kylare med 120 fläkt.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att svara på hur mycket man kan överklocka dem nu. Bara att vänta tills Intel släpper kort för testning. Larrabee kommer ha högre klockfrekvens än ATI/NVidia, men då det har en annan struktur så går det inte att jämföra direkt utan tester.

Permalänk
Medlem

Jag börjar tycka synd om Nvidia nu hehe.... verkar bara gå åt helvete med en massa saker.

well.. dom repar nog sig i vilket fall. Även fast jag sitter på ATI kort gillar jag nog Nvidia mer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis som konkurrenterna kommer Intel endast tillverka grafikprocessorn, och låta tredjepartstillverkare sälja grafikkorten. Nu rapporterar The Inquirer att EVGA blir en av de första tillverkarna att sälja Intels grafikkort.

Bestäm dig - Intel skulle ju inte göra grafikkort?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Bestäm dig - Intel skulle ju inte göra grafikkort?

Lingonvecka eller?

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Bestäm dig - Intel skulle ju inte göra grafikkort?

Läs om läs rätt:)
Intel gör ju gpun inte själva korten.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Läs om läs rätt:)
Intel gör ju gpun inte själva korten.

Ja sen läser du sista raden "EVGA blir en av de första tillverkarna att sälja Intels grafikkort."

Skulle väl stå "EVGA blir en av de första tillverkarna att sälja/tillverka grafikkort med Intel processor."

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
Antingen är EVGA mutade eller så presterar Larabee bättre än väntat. Alltid kul med "nya" konkurrenter i prestanda segmentet, hoppas bara att S3 lyckas ta sig in på marknaden med.

Kanske är väldigt billigt att trycka upp grafikkort med kretsen och att eVGA har fattat att det inte finns så mycket pengar o hämta med high end kort och vill ha en del av low/medium kakan som ger rejält mycket mer i vinstmarginaler.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Någon som vågar spekulera i hur GPGPU-stödet kan förväntas bli till linux?

Hur menar du? T.ex. CUDA finns för Linux, på Nvision08 så körde Nvidia-folket själva Linux på i alla fall en del av seminarierna. AMD/ATI har sitt Stram SDK för Linux också.

Det mest spännande med Larrabee är väl att det bygger på x86 till skillnad från andra högpresterande manycore-arkitekturer (GPU, Cell, Octeon, etc).

Permalänk
Medlem

Evga är en väldigt överskattad tillverkare, jag tror inte jag behöver utveckla mig.

Permalänk
Medlem

Larrablää.
Behöver inte va så intel inte lyckas, men dom kommer nog att koncenterar sig i mellan, mellan-high segmenten för där e det mest pengar.
Sen e dom så stora att dom kan få med sig många företag yippo hit och yippo dit och plötsligt så säljer dom en hel del.
Kul för om larry hamnar i lite bärbara så slipper vi deras kretsar som vi har idag.. eh dom duger till en hel del förutom gaming..
Det är väl positivt, men intel är kända för att dumpa priserna/muta till sig att företagen köper stora kvantiteter utav, då kommer Ati och Nvidia att ligga risigt till

Permalänk

Att Intel kan hårdvara tvekar jag inte men på mjukvaro sidan har de inte varit bra. Det är där Intel har sin svaga punkt. Men de kan kanske överaska. Man få så.

Larrabee är en GPGPU från grunden vilket kommer göra den perfekt för beräkning, t ex F@H.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hmm tolkade titeln på artikeln lite fel, "EVGA säljer Larrabee" får det ju att låta som om dom säljer produkten redan.
"EVGA kommer sälja Larrabee" är väll mer korrekt?
Sen har jag haft fel flera gånger tidigare så ^^

Permalänk
Medlem

Åt vem är Larrabee riktad?
Gamers, grafiker eller överklockare?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Åt vem är Larrabee riktad?
Gamers, grafiker eller överklockare?

Grafiker, och servrar skulle jag säga... Men Intel har säkert ambitioner att slå igenom mot AMD och Nvidia på grafikkortsmarknaden.

Intel påbörjade inte Larrabee från början för att bli ett gaming monster.

SUN släppte sin processor UltraSPARC T1(rätta mig på namnet om det är fel) som hade 16 svaga kärnor med 4 trådar vardera, istället för ett fåtal starka så som Intel/AMD gör, vilket sopade banan med allt på servermarknaden. Det var pga. detta som Intel påbörjade projekt "Larrabee".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
undra hur mkt pengar EVGA fick för detta... det är ju inget ovanligt när man pratar om Intel..

om ett par månader kommer vi se, "EVGA slutar sälja åt nVIDIA, blir exklusiv Intel partner"

sen dröjer det ett tag, sen kommer nästa och nästa och nästa...

hade inte förvånat mig ett skit...

Oj vad bitter du låter:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Läs om läs rätt:)
Intel gör ju gpun inte själva korten.

Ni kan ju intala er vad ni vill men Intel kommer att designa ett referenskort, sedan vem som tillverkar PCB:n tycker iaf jag är relativt ointressant.

Permalänk
Medlem

skulle kunna tänka mig att köpa ett om jag kan utnyttja kraften i de program jag använder (ljud och muskprog).

jag behöver inte ha den bästa spelprestandan hela tiden så en larry skulle jag kunna tänka mig om gpgpu grejset funkar fint.

sen kommer den nog va najs att göra avancerad kryptering för email mm så att FRA datorn får svettas lite när dom ska tjuvlyssna på all min terroristverksamhet jag håller på med eller bara vill läsa den erotiska korrespondens med mina hemliga älskare och älskarinnor.