Macbook Pro får kortläsare och hållbart batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headphone.ninja
Hej titta på mig, jag kör Mac _och_ PC, vad ska ni äckliga fanboys göra åt det?

Låter farligt. (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
gå du in i en ferrari butik och titta på priset på bilarna och säger samma sak? är i princip det du gör just nu.

HAHAHAHA GUD! Vilken jävla skämtnisse alltså, har du problem eller kan du ÄRLIGT TALAT INTE hålla biljämförelser utanför Mac & PC? SHIT alltså, vad är det med dig, herregud, lär dig argumentera så kommer jag kanske utveckla en gnutta respekt för dig min vän.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
HAHAHAHA GUD! Vilken jävla skämtnisse alltså, har du problem eller kan du ÄRLIGT TALAT INTE hålla biljämförelser utanför Mac & PC? SHIT alltså, vad är det med dig, herregud, lär dig argumentera så kommer jag kanske utveckla en gnutta respekt för dig min vän.

Jämförelser är i min mening ett bra sätt att argumentera på... som många säger är appleloggan sedd som en statusikon precis som ferarriloggan, därför är det en okej jämförelse även om priset inte är på samma nivå. Sen om det återupprepats lite för många gånger är en annan sak. Men hellre jämförelser med bilar än med dyrt/billigt toapapper, skor, kondomer, väckarklockor osv osv.

För att återgå till nyheten så spelar det inte så himla stor roll för mig om dom har sd port eller expresscard port då jag troligen inte kommer att använda någon utav dom. men det nya batteriet är nog den största "bumpen" som de mindre modellerna fått så en 13" blir det för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Dessa bil-paralleller. -_-

Mac är mer stilren än vad PC-datorer är idag, överlag. De som inte behöver den kraften som PC-datorer ger (i de lite högre prisklasserna) för spel o dylikt kanske väljer ett mer stilrent alternativ... vad vet jag!

Båda OS är stabila, det ena kraschar inte mer än den andra... tror jag.

Stilren ligger ju i betraktarens öga. Jag tycker det ser ut som billig jävla plast. En som är stilren i mina ögon är Thinkpads där allt som finns är det en tanke bakom. Apple skryter om aluminiumchassi sen ett kort tag tillbaka och Thinkpads har magnesiumchassi som är lättare och starkare sen många år tillbaka. Apple kommer med en magnetkontakt för strömmen för att maskinen inte skall åka i backen för att man snubblar på sladden. Skulle den åka i backen av nån annan anledning så är du körd. Thinkpads har en inbyggd accellerometer och känner av när den håller på att falla och hinner stänga ner sig så inte disken krashar etc. Det ena är en gimmick som bara löser ett problem det andra är en totallösning som fungerar oavsett orsaken. Apple har bakgrundsbelyst tangentbord som säkert är bra men det duger inte till att läsa ett papper om det är dåligt ljus, thinkpads har istället ett litet lyse ovanför skärmen som lyser upp tangentbordet ovanifrån och mao duger utmärkt om du vill läsa på ett papper oxå. IBM/Lenovo har alltså tänkt lite längre men Apple får det till att dom är så unika och ensamma om "bra" lösningar, det finns bättre på PC-sidan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

*suck*

En MacBook Pro bör inte jämföras med en PC notebook - den bör i stället jämföras med en PC-workstation notebook och då är i princip alltid Mac billigare och bättre... och inte lika plastig som Lego. Det finns många fina PC workstation-notebooks också, men jag skulle inte välja en över en Macbook Pro.

En OctoCore Mac Pro är billigare och bättre än en PC-motsvarighet, t.ex. DELL OctoCore-workstation... De flesta PC-octocores, alltså märkes-PC-workstations, kostar mellan 29-55K och Mac Pro Octo kan man få för 31K studentpris med gratis frakt. Kalas.

Jag spelar på PC+konsoler och arbetar med 3D och film på Mac. Båda systemen har sina för- och nackdelar, men Mac för mig är eoner mycket bättre när det gäller arbete.

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Apple kommer med en magnetkontakt för strömmen för att maskinen inte skall åka i backen för att man snubblar på sladden. Skulle den åka i backen av nån annan anledning så är du körd. Thinkpads har en inbyggd accellerometer och känner av när den håller på att falla och hinner stänga ner sig så inte disken krashar etc. Det ena är en gimmick som bara löser ett problem det andra är en totallösning som fungerar oavsett orsaken.

En av dom mest ogenomtänkta posterna på länge, man kan tydligen vara Thinkpad-fanboy också.

Apple har även "thinkpads accellerometer" och har haft den i alla bärbara sen 2005, en egen design de har patent på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor

Har du nånsin använt en Mac?

Klart smaken är som baken när det gäller design, vissa bryr sig heller inte alls och vill inte lägga ut pengar på det. För andra ingår det i upplevelsen och degar gärna för det. Frågan är varför DU ska bry dig?

Permalänk
Medlem

PC ägare kan i alla fall stoltsera i att ha plånboken i behåll efter ett dator inköp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
PC ägare kan i alla fall stoltsera i att ha plånboken i behåll efter ett dator inköp.

Det där gäller dock inte 90% av Sweclockersanvändarna som kör med härliga galenheter som t.ex. vattenkylning, überöverklockning, Quad SLI etc. LOL... Det är inte billiga PCs.

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
En av dom mest ogenomtänkta posterna på länge, man kan tydligen vara Thinkpad-fanboy också.

Apple har även "thinkpads accellerometer" och har haft den i alla bärbara sen 2005, en egen design de har patent på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor

Har du nånsin använt en Mac?

Klart smaken är som baken när det gäller design, vissa bryr sig heller inte alls och vill inte lägga ut pengar på det. För andra ingår det i upplevelsen och degar gärna för det. Frågan är varför DU ska bry dig?

Två år efter Thinkpad och i sådana fall så är ju egentligen kontakten bara en marknadsföringsgrej (som det brukar vara med Applegrejer)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Två år efter Thinkpad och i sådana fall så är ju egentligen kontakten bara en marknadsföringsgrej (som det brukar vara med Applegrejer)

Ja, för det finns ju ingen anledning att förhindra att datorn drar i backen om det nu ändå inte skadar hårddisken.

Permalänk
Medlem

Det händer förbaskat sällan... har inte varit med om nått fall, däremot en gång att maskinen åkt ner från bordet och blivit hängande i elsladden så det går åt båda håll det där...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Text

Eftersom du vill hålla en högre språklig nivå så borde du inse att du ställde en fråga. Denna fråga gav jag ett svar på och vare sig du vill eller inte så är det så. Sen kan du gärna få tjafsa och verka "cool" men du kommer inte få ut något av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det händer förbaskat sällan... har inte varit med om nått fall, däremot en gång att maskinen åkt ner från bordet och blivit hängande i elsladden så det går åt båda håll det där...

Kan du hålla med om att det faktist är en bra funktion att ha när någon snubblar på din sladd?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Nej? Jag vet inte hur du har dina sladdar men jag gillar inte snubbeltråd så det är egentligen ett ickeproblem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nej? Jag vet inte hur du har dina sladdar men jag gillar inte snubbeltråd så det är egentligen ett ickeproblem.

Haha, jag bryr mig inte om hur du har dina sladdar men låt oss säga att du har någon på besök som råkar snubbla över din sladd till datorn. Är det inte då bättre att datorn inte åker i golvet istället för att åka i golvet och möjligtsvis gå sönder?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag drar inte sladdar så...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tur att den traditionella stickproppen har en anhängare
Men magsafe är både enklare att ansluta och koppla ur, en smartare och snyggare lösning helt enkelt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Eftersom du vill hålla en högre språklig nivå så borde du inse att du ställde en fråga. Denna fråga gav jag ett svar på och vare sig du vill eller inte så är det så. Sen kan du gärna få tjafsa och verka "cool" men du kommer inte få ut något av det.

Du svarade på något som jag inte frågade efter, det säger ju mer om dig än mig. Cool är jag redan så det behöver jag inte bevisa, inte för dig i all fall. Sen att du helt uppenbarligen inte vet skillnaden på GDDR3 och DDR3 gör ju bara allting ännu mer tragiskt.

Du måste inte se det som din stora mission i livet att försvara Apple. Jag tror de kommer sälja datorer ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Du svarade på något som jag inte frågade efter, det säger ju mer om dig än mig. Cool är jag redan så det behöver jag inte bevisa, inte för dig i all fall. Sen att du helt uppenbarligen inte vet skillnaden på GDDR3 och DDR3 gör ju bara allting ännu mer tragiskt.

Du måste inte se det som din stora mission i livet att försvara Apple. Jag tror de kommer sälja datorer ändå.

Suck, när påstod jag att det var samma sak? Sen om jag vill stå upp för att någon påstår att något vore en gimmick är väl min ensak? Inte tror jag att Apple säljer mer datorer för det. Jag gör det för att jag vill debattera huruvida det skulle vara så eller inte.

Vi har säkert bara missuppfattad varandra och för att föra diskussionen ifrån detta så, vad tycker du om att Apple går mer och mer mot att använda interna batterier?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Suck, när påstod jag att det var samma sak? Sen om jag vill stå upp för att någon påstår att något vore en gimmick är väl min ensak? Inte tror jag att Apple säljer mer datorer för det. Jag gör det för att jag vill debattera huruvida det skulle vara så eller inte.

Vi har säkert bara missuppfattad varandra och för att föra diskussionen ifrån detta så, vad tycker du om att Apple går mer och mer mot att använda interna batterier?

Oo

Alla laptoptillverkare använder väl interna batterier? Förstår inte riktigt frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Oo

Alla laptoptillverkare använder väl interna batterier? Förstår inte riktigt frågan.

Ger upp om dig, du förstår väl själv att jag menade batterier som du inte kan byta själv.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ger upp om dig, du förstår väl själv att jag menade batterier som du inte kan byta själv.

Nej det förstår jag inte själv eftersom det är en luddig fråga. Ej bytbara batterier hade kanske varit ett klarar ordval?

För övrigt tycker jag det är skitkass eftersom batteriet på min MacBook stendog efter c:a 2 år. Standby-tiden var fortfarande runt 3 timmar men en dag så var den död. Det enda man får reda på av Apple är att "this is a common issue on that model". Ok tack som fan. Kan hända vilken laptop som helst men när det är en vanligt problem så kanske man ska se till att ha lite goodwill. Kan nämna fyra-fem personer inom min bekantskapskrets som råkat ut för samma sak. Riktigt dåligt.

Jag har en MacBook gen 2.

Så svaret på den frågan är bestämt nej, helt jävla förkastligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej det förstår jag inte själv eftersom det är en luddig fråga. Ej bytbara batterier hade kanske varit ett klarar ordval?

För övrigt tycker jag det är skitkass eftersom batteriet på min MacBook stendog efter c:a 2 år. Standby-tiden var fortfarande runt 3 timmar men en dag så var den död. Det enda man får reda på av Apple är att "this is a common issue on that model". Ok tack som fan. Kan hända vilken laptop som helst men när det är en vanligt problem så kanske man ska se till att ha lite goodwill. Kan nämna fyra-fem personer inom min bekantskapskrets som råkat ut för samma sak. Riktigt dåligt.

Jag har en MacBook gen 2.

Så svaret på den frågan är bestämt nej, helt jävla förkastligt.

Dom är bytbara men det är inte ett batteripack som det är meningen att du själv skall kunna byta. På en pc-laptop så är det bara vända upp och ner, snäppa loss batteripacket och byta mot ett där battrierna faktiskt fungerar. I apples fall så måste du lämna in den till en auktoriserad firma och få dom bytta givetvis mot ett rejält prispåslag jämfört med att köpa ett löst pack till en pc och byta själv.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Dom är bytbara men det är inte ett batteripack som det är meningen att du själv skall kunna byta. På en pc-laptop så är det bara vända upp och ner, snäppa loss batteripacket och byta mot ett där battrierna faktiskt fungerar. I apples fall så måste du lämna in den till en auktoriserad firma och få dom bytta givetvis mot ett rejält prispåslag jämfört med att köpa ett löst pack till en pc och byta själv.

Idiotiskt. Finns ju inget annat svar på det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Idiotiskt. Finns ju inget annat svar på det.

http://www.youtube.com/watch?v=C3AcfTxr4Hw

Permalänk
Medlem

Li-po-batterier är rätt vanligt innom RC-produkter nu för tiden. Lär nog komma till vanliga PC-datorer med innom kort. De är dock rätt brandfarliga etc, jämfört med Ni-mh etc. Och man bör ha ett sånt system som han pratar om i videon, där varje cell laddas för sig.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Det är väl ett måste för att skiten inte skall brinna upp så det som Apple får till en feature är ett måste för att man skall kunna använda sig av Li-po.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Eller ja - det jag hört är att när man packar cellerna på varann så blir mittencellen varmare än de yttre och därför behövs det olika laddning till cellerna. Det är dock när de är packade tre på varann. I Book'en så låg de ju två på varann. Men det kanske skiljer en del i temp beronde på var de är är i datorn, om de ligger nära processor, hårddisk etc.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB