Noctua uppdaterar sortimentet

Permalänk

Varför klaga på färgen, syns ju ändå inte när de sitter inuti datorn..?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Enligt sweclockers så följer det bara med 1 fläkt..?
Enligt andra källor så medföljer det 2 st fläktar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag har också NH-U12P på min EVGA X58 SLI och VREG håller sig runt 60-65 C.
Hur varm blir din?

Så hur skulle en NH-U12P göra saken bättre förstår jag inte. Men den där 140mm såg intressant ut även om den inte skulle få plats på mitt moderkort.

Med två 40mm-fläktar fastspända på VREG-kylflänsen och en 80mm-fläkt som blåser på det området så kommer jag upp i ~70 grader när jag lirat TF2 en stund. Utan 80mm-fläkten kom jag lätt upp i 80 grader. När jag klockade till 4,2 GHz kom den upp i 110 grader.

Jag har tagit loss alla kylflänsar på moderkortet och applicerat ny kylpasta i hopp om att temperaturerna skulle sjunka, men det gjorde knappt nån skillnad... VREG-kylflänsen är hopplöst ineffektiv då mestadelen av värmen aldrig strålar upp genom heatpipesen till kylflänsen utan stannar istället i basen på den.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Klaga inte på färgsättningen, man tvivlar ju inte på vilket märke det är. Vem känner igen Revoltec liksom?

Nexusfläktarna var ju orange från början, antagligen av samma anledning, men de nyktrade ju till och ändrade färgsättningen.

Så, när är det dags för Noctuas designavdelning att sluta äta svamp?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Med två 40mm-fläktar fastspända på VREG-kylflänsen och en 80mm-fläkt som blåser på det området så kommer jag upp i ~70 grader när jag lirat TF2 en stund. Utan 80mm-fläkten kom jag lätt upp i 80 grader. När jag klockade till 4,2 GHz kom den upp i 110 grader.

Jag har tagit loss alla kylflänsar på moderkortet och applicerat ny kylpasta i hopp om att temperaturerna skulle sjunka, men det gjorde knappt nån skillnad... VREG-kylflänsen är hopplöst ineffektiv då mestadelen av värmen aldrig strålar upp genom heatpipesen till kylflänsen utan stannar istället i basen på den.

Tar du inluften direkt från ett bastuaggregat?

Nej, men det låter som om något vore fel? Temperatursensorerna?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Tar du inluften direkt från ett bastuaggregat?

Nej, men det låter som om något vore fel? Temperatursensorerna?

Jag fattar inte hur tempen kan vara så fruktansvärt hög. Jag skulle bli glad om det var fel på sensorerna. Det är ett vanligt problem för folk med det här moderkortet, att just MOSFETsen blir så varma. Andra har inga problem med att ligga under 60 grader även under hård press på systemet.

Datorn är ganska nära ett öppet fönster, så just nu är det ganska kall luft som går in i den. Med chassisidan på så går tempen på MOSFETsen över 100 grader utan problem när jag överklockar. Utan chassisidan så stannar den på runt 90 grader (ändå skithögt).

En sak som jag och andra lagt märke till är att alla MOSFETs inte sitter under den kylfläns som ska hålla tempen i schack. Två stycken sitter nära nordbryggan, och från kylflänsen för NB sticker det ut ett litet metallbleck för att få kontakt med dem. Den slutgiltiga MOSFET-tempen mäts sedan som ett genomsnitt av allas temperaturer.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

NH-D14 visas med en 140 mm fäkt monterad mellan och så sägs det att två extra 120 mm-fläktar kan monteras på yttersidorna. Varför inte 3 x 140 mm?

Passar de inte direkt borde det inte vara någon större match att göra en egen upphängning för ytterfläktarna. Eller har jag missat något?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Enligt sweclockers så följer det bara med 1 fläkt..?
Enligt andra källor så medföljer det 2 st fläktar..

t.ex. Noctua NH-U12P finns ju i båda varianterna, så kanske även denna

annars NICE att det kommer nya fläktar ut på marknaden

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Hmm 140mm fläkt, intressant.. 3 såna blire..
Byta ut 140mm fläkten bak i datorn och mina 2 andra noctua fläktarna på processor kylaren..

Vad har du för låda som tar 140mm fläkt i bak?
(Även om skruvhålen är anpassade för 120mm så undrar jag om det finns fysisk plats för en 140mm fläkt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vad har du för låda som tar 140mm fläkt i bak?
(Även om skruvhålen är anpassade för 120mm så undrar jag om det finns fysisk plats för en 140mm fläkt)

Han kanske har en Antec P18x, visst kör de väl med 140mm-fläkt i taket?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Nexusfläktarna var ju orange från början, antagligen av samma anledning, men de nyktrade ju till och ändrade färgsättningen.

Så, när är det dags för Noctuas designavdelning att sluta äta svamp?

Jag visste det! Äter man hallucinogena svampar påverkas färgintrycken, självklart är det därför..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Han kanske har en Antec P18x, visst kör de väl med 140mm-fläkt i taket?

Nix
Antex 300 däremot har en 140mm i toppen... Men det skulle jag nog kanske ändå inte definiera som "bak". (som SweSparky sa)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Snart måste de ju komma på bättre lösningar på monteringen. Ska vi ha 3 kg fläns som hänger och dinglar med 4 skruvar direkt i moderkortet? Xeon fäste man i chassit bakom moderkortet, det känns stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nix
Antex 300 däremot har en 140mm i toppen... Men det skulle jag nog kanske ändå inte definiera som "bak". (som SweSparky sa)

Ah. Där ser man.

Nädå, tak != bak förstås, men tänkte bara om han råkade säga lite fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Snart måste de ju komma på bättre lösningar på monteringen. Ska vi ha 3 kg fläns som hänger och dinglar med 4 skruvar direkt i moderkortet? Xeon fäste man i chassit bakom moderkortet, det känns stabilt.

Håller med.

Givetvis så går det ju att borra fyra hål i plåten bakom moderkortet och skaffa längre skruvar + muttrar som dras fast på baksidan av plåten, men dels varierar ju sockelplaceringen beroende på moderkort och dels är det inte så hemskt mycket bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vad har du för låda som tar 140mm fläkt i bak?
(Även om skruvhålen är anpassade för 120mm så undrar jag om det finns fysisk plats för en 140mm fläkt)

Jag har inte plats för 3 bak, bara en, men har plats för 2st på processor kylaren..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jag har inte plats för 3 bak, bara en, men har plats för 2st på processor kylaren..

Jo, jag fattade att det bara var en du pratade om, men får du verkligen dit en 140mm fläkt bak på lådan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nix
Antex 300 däremot har en 140mm i toppen... Men det skulle jag nog kanske ändå inte definiera som "bak". (som SweSparky sa)

Men man kan ju inte montera denna 140mm fläkten i en 1400mm fläktplats utan moddning.
Den är ju till för att monteras på 120mm platser.

Någon som har hört när kylaren kommer ut? Eller kanske rentav sett något test nånstans?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Men man kan ju inte montera denna 140mm fläkten i en 1400mm fläktplats utan moddning.
Den är ju till för att monteras på 120mm platser.

Good point... Men det jag menar är att den sannolikt inte funkar i speciellt många 120mm platser heller, eftersom det inte finns fysiskt utrymme för den, även om nu skruvhålen råkar stämma... (som tex i bak på de flesta lådor)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fortfarande 3-kanalskontakt på denna va? Sjukt sur över att min cpu-fläkt kör konstant hastighet bara för att noctua inte behagade göra en fläkt med pwm och att asus inte behagade göra ett moderkort som kan styra cpu-fläktar med spänning...

Skulle f.ö. gärna ha en mycket större kylanordning, tänk typ en pinne som sticker ut ur datorn på baksidan och som sedan likt luftgångarna i lungorna breder ut sig på en jätteyte, en asfet fläns på en kvadratmeter (fast bara någon knapp centimeter tjock) och en lika stor 1 m fläkt som går typ 30 RPM. Borde bli ganska tyst... Annars kanske nånting som man kan koppla ihop datorns kylare med elementet? Om det inte blir strömförande borde det kyla ganska bra. Om elementet inte är på vill säga.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

varken 140mm fläkten eller kylaren med 2st 140mm i har kommit ut på prisjakt än... defeniera "snart"

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Avstängd

någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få ett monterningskit för min i5a

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få ett monterningskit för min i5a

beroende på modell, sökte på "monteringskit 1156" på prisjakt o hittade bla denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502505

Då det inte är en sån stor marknad för monteringsadaptrar/kit så har inte prisjakt med sådana saker i sitt register. Det du kan göra är att titta på sidor som misco.se , komplett.se , inet.se ...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
beroende på modell, sökte på "monteringskit 1156" på prisjakt o hittade bla denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502505

Då det inte är en sån stor marknad för monteringsadaptrar/kit så har inte prisjakt med sådana saker i sitt register. Det du kan göra är att titta på sidor som misco.se , komplett.se , inet.se ...

detta viste jag redan jag ber om ursäkt om ni missförstod men jag ahr hört att noctua delar ut gratis monterings satser så jag va lite nyfiken om detta fortfarande går och hur man då ska göra.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
detta viste jag redan jag ber om ursäkt om ni missförstod men jag ahr hört att noctua delar ut gratis monterings satser så jag va lite nyfiken om detta fortfarande går och hur man då ska göra.

Fyll i här, och bifoga inscannad faktura av kylare + moderkort:
http://www.noctua.at/main.php?show=nm_i3_upgrade_order&setlng...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Fyll i här, och bifoga inscannad faktura av kylare + moderkort:
http://www.noctua.at/main.php?show=nm_i3_upgrade_order&setlng...

tack så mycket nu får vi se om dom godtjänner det hela jag har redan bett om ett i7 kit för kanske 3 månader sen ,men den är nu såld så jag behöll noctuan

edit: fick nyss mail om att dom skickar ett:

NM-I3 SecuFirm2 Mounting-Kit till lilla jag

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.