Imponerande batteritid på nya Macbook Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan ju nämna att livslängden är inte lika imponerande. Min MacBook generation 2 var jag väldigt imponerad av batteritiden redan 2007 men att batteriet stendog två år senare gjorde ju att apelsinen kändes rätt sur.

Sen när man i kontakt med Apple-support även får reda på att problemet är vanligt på den modellen gör ju att man nästan blir aggresiv utom kontroll. Har tre stycken konkreta exempel på personer i min umgängesnärhet som har exakt samma problem.

Så tillåt mig vara extremt skeptisk till livslängden på dessa batterier.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Kan ju nämna att livslängden är inte lika imponerande. Min MacBook generation 2 var jag väldigt imponerad av batteritiden redan 2007 men att batteriet stendog två år senare gjorde ju att apelsinen kändes rätt sur.

Sen när man i kontakt med Apple-support även får reda på att problemet är vanligt på den modellen gör ju att man nästan blir aggresiv utom kontroll. Har tre stycken konkreta exempel på personer i min umgängesnärhet som har exakt samma problem.

Så tillåt mig vara extremt skeptisk till livslängden på dessa batterier.

Ja Apple har haft lite problem med dessa modellerna. Samma sak hände med en jag bodde med medan den andres klarade sig.

Övrigt:
Angående batterier har jag inte sett Sweclockers skriva något om HPs enviro batterier. De har 3 ggr längre garanti än någon annan tillverkare. (d vs 3 år!)

De inte av traditionell typ som t ex Sonys batterier som sitter i de flesta datorer (inkl. Apple)

Permalänk

Snyggt, alltid trevligt med bra batteritider. Min MBP från -07 ligger på ca 3-4 timmar beroende på vad jag gör, ljusstyrka med mera, vilket duger fint, men jag blir rätt sugen på de nya.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Apple har alltid hållit vad dom lovat när det gäller batterier, både i datorer och iPod/iPhone.

Nå, MacBook Air.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Kan ju nämna att livslängden är inte lika imponerande. Min MacBook generation 2 var jag väldigt imponerad av batteritiden redan 2007 men att batteriet stendog två år senare gjorde ju att apelsinen kändes rätt sur.

Sen när man i kontakt med Apple-support även får reda på att problemet är vanligt på den modellen gör ju att man nästan blir aggresiv utom kontroll. Har tre stycken konkreta exempel på personer i min umgängesnärhet som har exakt samma problem.

Så tillåt mig vara extremt skeptisk till livslängden på dessa batterier.

Apple garanterar en livslängd på 300 laddningscykler (80% hälsa) på sina äldre batterier. På dessa nya batterier lovar dom 1000 laddningscykler, vilket dom inte skulle göra om dom inte trodde på dom. Om ditt batteri blev dåligt med mindre än 300 laddningscykler färdiga så kan du lämna in det för ett nytt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Ja Apple har haft lite problem med dessa modellerna. Samma sak hände med en jag bodde med medan den andres klarade sig.

Övrigt:
Angående batterier har jag inte sett Sweclockers skriva något om HPs enviro batterier. De har 3 ggr längre garanti än någon annan tillverkare. (d vs 3 år!)

De inte av traditionell typ som t ex Sonys batterier som sitter i de flesta datorer (inkl. Apple)

Köper du AppleCare (ifrån Apple eller det smartare och mycket(!) billigare sättet genom eBay) så får du 3 års garanti på Apples batterier också (hela alltet får du 3 års garanti på).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Eh. Kul att jag har högre batteritid på min unibody MacBook 2 GHz köpt i februari 09 har längre batteritid än de har angett...
Med en webbläsare och IMklient/IRCklient så kan jag sitta i 5-6 timmar....
Fast de kanske inte räknar med att man sitter med så svag belyst skärm som möjligt.

Men det är onekligen mycket imponerande!

De kör skärmstyrkan på 50% under tester, det är högre än vad jag brukar använda bärbart.. så batteritiden blir än grymmare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Köper du AppleCare (ifrån Apple eller det smartare och mycket(!) billigare sättet genom eBay) så får du 3 års garanti på Apples batterier också (hela alltet får du 3 års garanti på).

Står inget om batteriet på deras hemsida, samt att detta sa Apple i Oktober förra året:

"Likt alla andra typer av försäkringar och garantier så täcks inte batterier av Applecare då de klassificeras som förbrukningsvara. Slutar således ditt batteri att fungera efter fyra månader så måste du köpa ett nytt."
http://macworld.idg.se/2.1038/1.182736/basta-alternativen-til...

Apple har alltså inte ens ett års garanti, även om du lägger till en försäkring på 2500-3000kr!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Apple garanterar en livslängd på 300 laddningscykler (80% hälsa) på sina äldre batterier. På dessa nya batterier lovar dom 1000 laddningscykler, vilket dom inte skulle göra om dom inte trodde på dom. Om ditt batteri blev dåligt med mindre än 300 laddningscykler färdiga så kan du lämna in det för ett nytt.

Det där vet jag redan och när jag lämnade in mitt batteri hos Auktoriserad Apple-försäljare så var det bara tack och hej men garantin är slut på mitt batteri.

Det finns många företag som ger garantier på sina produkter fast de inte är totalsäkra på att produkten håller så länge. Varför är det så kan man då fråga sig? Jo ett företag som t.ex. Apple har en leverantör av sina batterier och denna leverantören av batterier har ett antal underleverantörer av komponenter. Även om Apple gör tester på en viss "batch" av batterier så kan kvalitén ändå sjunka och försämras till nästa "batch" som möjligen INTE testas. Det är helt ohållbart för ett företag att ha konstanta tester på alla sina produkter och komponenter, man litar helt enkelt på att leverantörerna håller de kvalitétskrav som är uppsatta, vilket ofta inte är fallet.

Som jag skrev innan så är jag långt ifrån unik med detta problemet, vilket alltså leder oss till att det är ett vanligt problem, som även Apple skriver på sin hemsida. Apple har de facto förlängt garantitiden på batterierna från 1 till 2 år eller som du skrev med laddcyklerna. Tydligen är inte detta tillräckligt.

Saken är den att vem vill köpa en bärbar dator om du hade vetat att det finns en stor risk att batteriet kommer dö om c:a 2 år p.g.a. dålig kvalité? Att se batteriet som förbrukningsvara är förvisso rätt ur min synvinkel men ett sådant fel som att batteriet helt dör ser jag enbart som ett tillverkningsfel. Det handlar inte om att batteriet gradvis har blivit sämre, detta vet de flesta att detta sker med uppladdningsbara batterier utan detta handlar om ett batteri som fortfarande hade drygt 3 timmars stand-by-tid, vilket är bättre än de flesta nya datorer idag, men som plötsligt bara slutar fungerar.

Helt klart ett fabrikationsfel vilket borde vara livstidsgaranti på, med förbehåll.

Om du dessutom hade vetat hur sparsamt använd min dator är så förstår du hur extremt irriterande det är när ett i övrigt fullt friskt batteri plötsligt stendör.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Jag tror ordet du söker efter är netbook.

Har inte testat min miniräknares battertid, men tipsar om roliga saker man kan göra med den också:
http://caleyadams.files.wordpress.com/2007/10/calculator.jpg

Du kan ju inte ha en sån där humanisträknare

Till topic, det är ju uppenbart hur batteriutveckligen sackat, tror verkligen inte vi inom en nära framtid kommer se något slags linjärt samband mellan prestanda och batterikapacitet. Det lär dock bli lite bättre nu när det bedrivs betydligt mer forskning i och med elbilar osv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
...
Till topic, det är ju uppenbart hur batteriutveckligen sackat, tror verkligen inte vi inom en nära framtid kommer se något slags linjärt samband mellan prestanda och batterikapacitet.

Svårt att veta precis vad du menar, men effektförbrukningen utvecklas inte i takt med prestandan så prestandan behöver inte vara i närheten av linjär med batteriutvecklingen. Effektförbrukningen kan vara linjär, vilket inte betyder mer än att den exponentiella prestandautvecklingen går liiite långsammare än om även effektförbrukningen tillåts öka snabbare än batteriutvecklingen.

Men, vi behöver inte vara rädda för att effektförbrukning kommer äta upp ökad batterikapacitet under förutsättningen att batterikapaciteten fortsätter att öka, även om det går långsamt.

Det blir uppenbart orimligt om du tänker dig att om X år (X är _stort_) har batterikapaciteten hundradubblats. Effektförbrukningen hade inte kunnat hänga med; en laptop som drar 10 000 watt går inte att arbeta med även om den skulle kunna kylas. 10 kW värme kommer göra rummet du arbetar i till en bastu och luften ur datorns utblås skulle vara några tusen grader varmt, som 5-10 varmluftspistoler eller 10-20 hårtorkar för fullt.

Edit: 'Höftfel', hårtorkar drar mer ström än jag gissade.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Står inget om batteriet på deras hemsida, samt att detta sa Apple i Oktober förra året:

"Likt alla andra typer av försäkringar och garantier så täcks inte batterier av Applecare då de klassificeras som förbrukningsvara. Slutar således ditt batteri att fungera efter fyra månader så måste du köpa ett nytt."
http://macworld.idg.se/2.1038/1.182736/basta-alternativen-til...

Apple har alltså inte ens ett års garanti, även om du lägger till en försäkring på 2500-3000kr!

Batterier räknas som kringutrustning och sånt täcks in av den 1-åriga garantin och försäkringar täcker inte den heller. Gäller alla företag och märken. Sedan kan man ju hitta goodwill-ärenden också.

Permalänk
Medlem

Mac imponerar som vanligt på pappret, men Apple ignorerar konsekvent tiotusentals kunder som har problem med Airport. Skitkul att lägga 16000 spänn på en Macbook och knappt kunna använda den med trådlöst nätverk.

Då spelar batteritid ingen roll.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att man nu får ut en god tid ur det inbyggda batteriet vad gör det för nytta när det ändå inte klarar en hel arbetsdag 'på fältet'? Särskilt med tanke på att dessa ofta blir längre än åtta timmar... Apples förslag är väl då att man har en hel maskin extra än bara ett (eller flera) extra batteri?

Är det bara jag som ser de nya MacBooks som uppblåsta och vansinnigt prissatta netbooks?! Aldrig tidigare har jag hört/sett så många personer saliga över en SD-kortplats och åtta timmars batteritid (förutsatt man stänger av allt och dämpar skärmen till minimum)... :S

Och... absolut inget illa menat mot de ordinarie 'småttingarna' som för övrigt är perfekta maskiner för sitt ändamål!

Visa signatur

Mac'ens förfall heter inte PC. Det heter 'iPhone'. Bleh!
Surface computing FTW men ge mig en rejäl platta att leka på - ingen futtig 'tablet'!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luminum
Förutsatt att man nu får ut en god tid ur det inbyggda batteriet vad gör det för nytta när det ändå inte klarar en hel arbetsdag 'på fältet'? Särskilt med tanke på att dessa ofta blir längre än åtta timmar... Apples förslag är väl då att man har en hel maskin extra än bara ett (eller flera) extra batteri?

Är det bara jag som ser de nya MacBooks som uppblåsta och vansinnigt prissatta netbooks?! Aldrig tidigare har jag hört/sett så många personer saliga över en SD-kortplats och åtta timmars batteritid (förutsatt man stänger av allt och dämpar skärmen till minimum)... :S

Och... absolut inget illa menat mot de ordinarie 'småttingarna' som för övrigt är perfekta maskiner för sitt ändamål!

En netbook i aluminium med Core 2 Duo-processor, DVD-läsare/brännare, DDR3-minnen, bakgrundsbelyst tangentbord, mini DisplayPort, ”ordentlig” skärm, SD-kortplats, nVidia 9400-grafik och möjlighet att köra 8 GB RAM?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma