Photofast avslöjar världens minsta SSD

Permalänk
Melding Plague

Photofast avslöjar världens minsta SSD

En flashbaserad lagringsenhet liten nog att fästas direkt i SATA-kontakten, så beskrivs Photofast G-Monster Mini.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fräsh pryl, verkar inte behöva någon strömförsörjning heller såvitt jag kan se? Ligger ju klart i tiden Undrar om prestandan är något att hänga i granen.. 32Gb är visserligen lite snålt, men med OK pris kanske man har råd med 3-4st i raid=Nice

Permalänk
Hedersmedlem

Om den inte är allt för dyr lär ju den kunna bli populär att använda i små Mini-ITX chassin.

Permalänk
Medlem

"Monster" definierar ju den där prylen väldigt bra

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Dyrt att tappa/tappa bort den bara

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Cool grej, då behöver man ju inte gräva efter hårddiskplatser. Då kan man sätta disken bakom moderkortsplåten istället Och glömma bort var den är

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Sätt en hona på den istället så behöver man ingen kabel ens, bara att sätta den i SATA-porten på direkten! I like!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på ett riktigt litet chassi, då skulle ju denna underlätta enormt

Permalänk
Medlem

denna i mindre laptops bör bli utmärkt. Låg vikt, låg strömförbrukning... kanske är värt att köpa en netbook snart.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
denna i mindre laptops bör bli utmärkt. Låg vikt, låg strömförbrukning... kanske är värt att köpa en netbook snart.

Eller varför inte några stycken i RAID?

Får ju plats några stycken sånna där original disken ska sitta.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Eller varför inte några stycken i RAID?

Får ju plats några stycken sånna där original disken ska sitta.

tJev menade väl antagligen att laptopsen kan bli ännu mindre om de anpassas efter den här formfaktorn.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

nu måste nåt clever företag släppa en vinklad adapterkontakt också så den går att använda i små/tunna byggen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Sätt en hona på den istället så behöver man ingen kabel ens, bara att sätta den i SATA-porten på direkten! I like!

Word. Synd att de missade en sån genial idé, det var så jag trodde den var konstruerad när såg rubriken. Vissa Asus Deluxe moderkort har ju en liten integrerad SSD (ASUS Express Gate).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Blir lika förvånad varje gång det dyker upp små saker, minns speciellt då microSD kom, undrar hur länge det räcker innan vi har SSDer lika stora som microSD kort...

För övrigt så var nog vill ha faktorn hög på denna

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Citat:

Där ser man, det tog inte så länge

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Otroligt bra... Potentiellt chip till min framtida "EmulatorBox"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Om ett halvår så får vi massa trådar i forumet om glappande SSD diskar på sataporten och avknäckta eller brottappade enheter

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

USB3 på denna, jatack.

Permalänk
Medlem

vill ha faktor

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint att ha den som systemdisk Hoppas priset blir överkomligt även för mig!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Hur varm tordes en sådan tingest bli?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
tJev menade väl antagligen att laptopsen kan bli ännu mindre om de anpassas efter den här formfaktorn.

Ja precis, tunnare och med bättre batteritid.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Sätt en hona på den istället så behöver man ingen kabel ens, bara att sätta den i SATA-porten på direkten! I like!

Nu vart det väl lite fel? Det är en hona på den så vitt jag kan se.

Permalänk
Medlem

Jag har redan faderskänslor för lilla pyret Jag vill ha minst fyra stycken och köra i raid 0 och plocka bort diskbay ur burken och sedan stoppa in en enda 1,5 terrabyte disk på en 3,5 plats och sedan lever vi så tills nått ännu mindre och gulligare dyker upp....Hoppas pyret inte gör för stort hål i visakortet bara

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att dessa kan vara bra att ha i t.ex. videokameror?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nu vart det väl lite fel? Det är en hona på den så vitt jag kan se.

Nu vart jag osäker, efter att ha studerat bilderna lite närmare så tycker jag det ser mer ut som en eSATA, dock hane fortfarande. Men jag är inte säker, är det en specialkonatakt kanske? Tyckte jag läste det i någon annan tråd.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Nu vart jag osäker, efter att ha studerat bilderna lite närmare så tycker jag det ser mer ut som en eSATA, dock hane fortfarande. Men jag är inte säker, är det en specialkonatakt kanske? Tyckte jag läste det i någon annan tråd.

Citat:

PhotoFast has recently announced the G-monster Mini, which is said to be the world’s smallest SATA solid state drive.

Det är en annan mini SSD, denna kör vanlig SATA.

Permalänk
Medlem

Det är vanlig SATA-anslutning till nanoSSD, men tekniken kallas för SATA-DOM.
DOM som i Disk On Module: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_on_module
Som jag har förstått det så betyder det i grund och botten att den kan kopplas direkt till kontakten utan behovet av sladd finns för att den är så liten. Bra sätt att förvirra konsumenter på...

Permalänk

Väntar på liknande produkt med IDE.