Western Digital introducerar SSD-lagring

Permalänk
Melding Plague

Western Digital introducerar SSD-lagring

Den kända hårddisktillverkaren Western Digital går in på marknaden för solid state-lagring med en ny serie lagringsenheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

micro sata är det någon ny standad+ eller det kanske är en förminska variant av sata för små laptops?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Med denna "kassa" prestanda så måtte de bli väldigt billiga.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

Det känns bara dumt att de lanserar ssd-enheter som är långsammare än Vertex/Agility nu. Det är ju där i prestanda man vill ligga.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

helt ointressanta.. fast dom lär väl släppa någon "Raptor-SSD" i framtiden

Permalänk
Inaktiv

Så hur mycket bättre/sämre är dessa jämfört med vanliga mekaniska hårddiskar (7200RPM), ur prestandasynpunkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
helt ointressanta.. fast dom lär väl släppa någon "Raptor-SSD" i framtiden

Inte ointressanta om priset är bra.
Även om hastigheterna inte är så imponerande så är skillnaden mellan en HD och en SSD extrem när det kommer till hur "rapp" den känns osv.

Permalänk

Som sagt, om priset är bra så vore det ju fint med vibrationsfri lagring...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt inte mycket att hurra över som sagts... (Åtminstone inte ren throughput) Verkar som de kanske fokuserar på tex OEM bärbarmarknaden till en början, där inte prestandan är det viktigaste i alla lägen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Att de är "långsamma" gör ju inte så mycket, 100/80 är ju egentligen ganska snabbt ändå. Det är ju ändå inte överföringshastigheten som gör en SSD så bra, utan den snabba åtkomsttiden. OCZ Vertex må vara snabbare, men den är ändå för dyr för de flesta. Förhoppningsvis så blir dessa mycket billigare. Vi får se...

Permalänk
Avstängd

Långsamma SSD är faktiskt helt logiskt och inte alls dumt. Det sänker priset vilket medger SSD i system som tidigare varit beroende av hårddiskar trots att stort lagringsutrymme inte är det nödvändigaste. Netbooks är ett exempel.

Jag har sagt det förut; SSD och/eller flash är mer universellt varpå små, billiga och slöa minnen kan vara kardinalt mindre, billigare och slöare än dyrare, större och snabbare. SSD skalar i rum, "nischskalar" på ett annorlunda sätt än HDD. Bland annat därför blir det så fel när man ser SSD och HDD som ett ett-till-ett-förhållande där den ena prompt måste ersätta den andra, annars får det va'. Den som tycker dylika SSD är "dåliga" därför att de får en större högpresterande HDD för samma pengar har alltså missat något. Relativt långsamma SSD är ett tecken på mognad, inte stagnation. Snabbare SSD kommer även fortsättningsvis finnas och kommer även fortsättningsvis hålla ett högre pris.

Föresten är det ju precis som perost säger: 100/80 är snabbt nog och det är främst den låga accesstiden man är ute efter. Överföringshastigheten är inte allt under normal användning på t.ex. just en netbook. Ej heller lagringskapaciteten är allt på en sådan, till skillnad från kanske en workstation eller filserver.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

perfekt att stoppa in i netbooken min(hp mini 2140) om den blir billig, men vill nog vänta till 256gb kommer

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är bra att det kommer billigare långsammare SSD alternativ. Huvudsaken är att de håller hög kvalitet, inte buggar så att de blir jättesega efter en tids användning och har bra livslängd. Man kanske vill ha en strömsnål OS-disk i en liten server, eller bara är ute efter ett tyst lagringsalternativ. Kan vara bra även i en filserver som systemdisk som man placerar där den får plats (typ tejpar mot chassiplåten) så slipper man ödsla en hårddiskplats för lagringsdiskarna.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
helt ointressanta.. fast dom lär väl släppa någon "Raptor-SSD" i framtiden

Nej... SSD är massvis mycket bättre i "random read/write", där har inte mekaniska hårddiskar en suck.

Jag skulle föredra en low-end SSD på 100GB+ för en 15.000rpm mekanisk utan tvekan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

De blir nog billiga.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nej... SSD är massvis mycket bättre i "random read/write", där har inte mekaniska hårddiskar en suck.

Jag skulle föredra en low-end SSD på 100GB+ för en 15.000rpm mekanisk utan tvekan.

Jag ska kanske vara mer tydlig, totalt ointressant för mig personligen.

I mina inlägg skriver jag i ett "jag-perspektiv"

Och jag vet väl hur mycket snabbare en SSD är, kör en X25-M

Permalänk
Medlem

Blir det ett bra pris låter det intressant. Skulle vilja byta ut min systemdisk som jag tycker surrar lite mycket

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Det var kul att höra. Hoppas dom håller sig undan Jmicrons kontrollern bara

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Helt klart intressant om priset är lågt och man kan få bättre prestanda genom att köra raid-0.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Det var kul att höra. Hoppas dom håller sig undan Jmicrons kontrollern bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Helt klart intressant om priset är lågt och man kan få bättre prestanda genom att köra raid-0.

Instämmer med er båda. Håller de sig undan Jmicrons kontroller och har ett lagom pris på 30Gb-modellen (förutsatt att alla modeller har samma läs-/skriv-hastigheter) så kan jag definitivt tänka mig att köpa en 3-4 stycken för en raid0:a Geez.. De blir en våt dröm de ^^

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Instämmer med er båda. Håller de sig undan Jmicrons kontroller och har ett lagom pris på 30Gb-modellen (förutsatt att alla modeller har samma läs-/skriv-hastigheter) så kan jag definitivt tänka mig att köpa en 3-4 stycken för en raid0:a Geez.. De blir en våt dröm de ^^

Inga Jmicron kontrollers här...

WesternDigital köpte upp SiliconeDrive för 60 miljoner dollar så det här är deras egna chipset

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara bra erfarenheter av WD, och jag tycker verkligen inte att det är ointressant med SSD:er med lägre prestanda, så länge de har pris som matchar prestandan.

Permalänk
Medlem

Ja, det är trevligt att se att WD har börjat med SSD tekniken.
Av vad jag har läst om deras diskar är de inte nu tok fokuserad på maximal prestanda i något fåtal benchmark program utan mer på genomsnittlig hög prestanda med god driftsäkerhet. Mer prestanda blir att vänta när tekniken blir mer utvecklad och inte minst att moderkorten/chipset blir bättre/snabbare än vad de är idag.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Instämmer med er båda. Håller de sig undan Jmicrons kontroller och har ett lagom pris på 30Gb-modellen (förutsatt att alla modeller har samma läs-/skriv-hastigheter) så kan jag definitivt tänka mig att köpa en 3-4 stycken för en raid0:a Geez.. De blir en våt dröm de ^^

Ganska onödigt att snacka priser på en "liten" lagringsenhet om man ändå ska köpa fyra stycken och stripe:a dem. Frågan är hur många millisekunder snabbare Firefox startar, eller?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Det känns bara dumt att de lanserar ssd-enheter som är långsammare än Vertex/Agility nu. Det är ju där i prestanda man vill ligga.

Dessa produkter är inte riktade mot konsument marknaden. Snarare mot integrerade system. WD's konsument serie får vi förmodligen se lite senare när man fått fram lite nya produkter.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Bra att de också kommer med PATA-gränssnitt! Äntligen kan man uppgradera sin, i övrigt välpresterande, bärbara med något som verkligen betyder något för prestandan!

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"