Ny officiell drivrutin för Geforce

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft något problem med nvidias drivrutiner. Får testa den nya versionen imorgon (trots att jag inte lär formtoppa).

Edit: inte helt sant, jag tycker att nvidias kontrollpanel suger men den är ju inte specifik till någon drivrutinsversion.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Man blir ju livrädd varje gång man ska byta drivrutiner till ett nvidiakort. Skärmen säger input not supported med gtx 260 och denna drivrutin, tidigare fungerar utmärkt. Den kör rätt upplösning och login syns i ungefär fem sekunder innan det dör. Bra grejer det här...

jag kan tyvärr bara hålla med dig. det skulle vara toppen om det fanns en guide som täcker allt man ska göra och vad som kan hända. och hur man ska åtgärda det. ibland skiter det sig så jävla illa. så jag är precis som du. helt svettig varje gång man ska byta. och funderar över vad som ska gå fel den här gången.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
jag kan tyvärr bara hålla med dig. det skulle vara toppen om det fanns en guide som täcker allt man ska göra och vad som kan hända. och hur man ska åtgärda det. ibland skiter det sig så jävla illa. så jag är precis som du. helt svettig varje gång man ska byta. och funderar över vad som ska gå fel den här gången.

När jag hade bytt visste inte datorn vad skärmen var för något så efter reboot ville den köra en uppdatering på ny maskinvara, nu är allt fint igen.

Brukar dock inte byta drivrutiner så ofta eftersom det brukar inte ge något.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Får ej dessa att fungera, displayen blir svart under installationen och kommer ej tillbaka.
Jag får gå in i safemode och avinstallera för att kunna använda datorn igen. :/

Kör Vista 64.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
jag kan tyvärr bara hålla med dig. det skulle vara toppen om det fanns en guide som täcker allt man ska göra och vad som kan hända. och hur man ska åtgärda det. ibland skiter det sig så jävla illa. så jag är precis som du. helt svettig varje gång man ska byta. och funderar över vad som ska gå fel den här gången.

Jag vet inte om jag bara haft otur, men jag har haft problem med alla Nvidia-kort jag ägt utom ett Geforce 2 MX400. Sedan 7900GT med sprängda kondingar efter ett par månader, 8600GTS fullständigt inkompatibel med alla LCD TV både via HDMI och DVI och nu senast GTX 260 som inte kan visa bild med mya drivrutiner.

Jag är glad att jag kör Radeon i min privata.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Fick problem på en gång då jag hade installerat det. Kör ett 9600GT som fysikmotor för tillfället och den ställde sig som primär medan 295an som sekundär. Var ett jäkla strul innan man fick till allt igen.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Enligt DXdiag så har jag dx10, men i Dod:S står det att jag har dx9 på både software och hardware :e

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om drivrutinerna inte stöds i Rivatuner går man bara in på Power user och ändrar värdet för "ForceDriverVersion" till det aktuella, i detta fallet ska värdet vara "18618".

Permalänk
Medlem

Aha, man tackar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hmm det står fortfarande dx9 dock :/

nm, kom på att jag kör 32bit vista å inte 64 ..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
ÅÅåååååÅÅÅ!!!

Så satans iriterande.
Kör med dubbla skärmar.

I uttag 1 så är monitor 1 kopplad. Den står till vänster.
I uttag 2 så är monitor 2 kopplad. Den står till höger.

När datorn startas och BIOS kommer igång så är det enbart uttag/monitor 1 som är igång.
Men av någon jävla märklig anledning så startar alltid Windows igång med Monitor 2/Uttag 2 som standardskärm. Står som skärm 1, både i Nvidias kontrollpanel och i Windows egna inställrningar.

Det man får gör är att sätta montor 2 som standardskärm, flytta över 2:an till höger om 1:an i Windowsinställningarna. Då är det rätt.

Fattar inte varför det blir så här. Har 8800 GTS. Var samma skit med 6800 GTS.

Visst, det går ju att lösa, men fattar inte varför det blir så här överhuvudtaget.

Välkommen i klubben!

Har samma problem samt att när man bootar så får man slumpvis olika upplösningar!

Lotteri! Woho! Älskar Windows & nVidia <3

Har kommit över att vara bitter och bara accepterar skiten...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Om drivrutinerna inte stöds i Rivatuner går man bara in på Power user och ändrar värdet för "ForceDriverVersion" till det aktuella, i detta fallet ska värdet vara "18618".

Tack för ditt inlägg

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

tycker det funkar utmärkt med drivrutinerna till 64 bitars versionen. har inte haft några problem att spela på den i heller.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Ja det ska man.

Testa Gainwards överklocknings verktyg på www.gainward.com

Klicka på Support och välj sedan Download och ställ in vad du har för grafikkort.

Programmet heter ExperTool.

uhm... gtx280 finns inte med där... men jag kanske kan välja gtx 285 istället?

Permalänk
Medlem

Tveksamma drivisar detta.....avinstallerade dom gamla, rensade rent med DriverCleaner i felsäkert läge och bootade om. Startade installationen av den nya drivaren, allt gick bra i början, men sedan hängde sig hela installationen strax före slut och jag fick köra en kärringavstängning och starta om. Då funkade (naturligtvis) inte grafiken alls så jag fick starta om skiten igen och då gick den klart. Vad är det där 3D-möget dom lagt till bra för, förresten? Kör Vista x64, 8800GT

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt att släppa drivrutiner som fungerar? Hur kunde dessa passera både beta och WHQL? De verkar ju inte fungera för någon. Dessutom såg jag inget alternativ att ta bort 3D glasögon tjofräset som en halv promille av användarna behöver.

Rubriken borde vara Nytt officiellt problem för Geforce.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Funkar felfritt som alltid till min Vista X64 och XP datorer.

Att drivrutin problem uppstår beror nästan alltid på användaren.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ett problem tror jag är att många kör Driver Cleaner(ett gammalt XP-program) på Vista och helt enkelt rensar bort för mycket/fel saker. Vista kräver att standard VGA-drivrutinen är installerad innan man kan installera Forceware ovanpå det, har man kört Drver Cleaner för hårt har man som sagt förmodligen tagit bort för mycket och Vista blir helt förvirrat.

Det bästa för att inte drabbas av problemet är att helt enkelt installera de nya Forceware rakt ovanpå de andra utan att göra något annat alls. Med Vista och nyare Forceware fungerar det klockrent. Är man orolig av sig kan man möjligen avinstallera Forceware genom lägg till/ta bort program i kontrollpanelen och boota om innan man installerar. Men kör inte Driver Cleaner och annat junk på Vista.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ett problem tror jag är att många kör Driver Cleaner(ett gammalt XP-program) på Vista och helt enkelt rensar bort för mycket/fel saker. Vista kräver att standard VGA-drivrutinen är installerad innan man kan installera Forceware ovanpå det, har man kört Drver Cleaner för hårt har man som sagt förmodligen tagit bort för mycket och Vista blir helt förvirrat.

Det bästa för att inte drabbas av problemet är att helt enkelt installera de nya Forceware rakt ovanpå de andra utan att göra något annat alls. Med Vista och nyare Forceware fungerar det klockrent. Är man orolig av sig kan man möjligen avinstallera Forceware genom lägg till/ta bort program i kontrollpanelen och boota om innan man installerar. Men kör inte Driver Sweeper och annat junk på Vista.

Kört driver sweeper sen Vista64 kom ut och inte fått något problem som du beskriver. Alltid gjort på detta sättet.

1, avinstallera drivrutiner från kontrollpanelen.
2, starta om i felsäkert läge.
3, köra DriverSweeper (guru3d)
4, köra CCleaner (både tömma tempen och reg problem)
5, kolla efter själv i fall något är kvar på c:/ (Nvidia samt nVidia Forceware) och tagit bort det.
6, Startat om, Vista64 i fina 256k färger om jag inte har fel som direkt säger att den har hittat en drivrutin men jag gör så att den inte installerar den drivrutinen annars blir det problem.
7, Sedan dubbelklickar på min fina "Install XG Driver" tar några sek sedan reboot och klart. Och fått en performance boost på 500p i Vantage.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.