AMD mot Intel – i samma prisklass

Permalänk

Hittade ett bra jämförelsetest för den som är intresserad. Phenom II 955 i 3.77 GHz och nordbryggan uppskrämd i 2.65 GHz (kunde tydligen klara 2.8, fast hölls tillbaka av minnet och processorklocken) och man ser en klar skillnad på vissa tester. Inget genombrott, men det är alltid roligare att se så nära bäst prestanda som möjligt.

Edit. HAHA! Glömde länken (:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Från artikelns sida 4:
"Att testa processorer i spel är inte lika enkelt som det en gång var. I högre upplösningar är det grafikkortet som sätter ribban."

Det gäller bara att välja rätt spel. MS Flightsim X är extremt CPU-beroende och kan snabbt bringas på knä om man aktiverar en hel del trafik på marken och i luften. (Multipla GPU göre sig heller icke besvär.)

/Olle

Permalänk
Medlem

då får man ju ta ett standard internt grafikkort. perffa

jag hoppas ibm kommer med en processor för vardagligt bruk som sopar banan, så man slipper sånna här diskussioner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Snälla ni ni kan som inte komma o begära av Sweclockers personal att dom skall lägga ner mer tid på detta , Dom gör så gott dom kan för att vi för en gratis peng ska få se hur det hela hänger ihop. Köp delarna skälv o gör din 12 dagiga resention så får du en mer exakt test om du nu inte är nöjd.(Räkna oxå då att detta kommer att kosta dig runda tal minst 15000:-) Om alla resonera som dig så skulle vi få betala för att få ha ett konto här på sweclockers.

Angående hur dom får tag på delarna så kan det finnas risk att dom får betala för dom ,dock kanske inte fulla priset ,eftersom dom trots allt gör reklam ,eftersom garanterat så lär någon köpa dessa.

Vi kan åxå utgå från att dom får betala, Och då vill jag gärna att du är ännu mera tyst en va du nu va. Vilket menas med det att har du inget vettigare att komma med en att bara skälla så behöver vi inte ha din åsikt över huvud taget.

Ta å tagga ner va! Jag tycker att det minsta man kan begära är att om man lägger ned 10 dagar kan man göra det bra också. Är det inte bra med kritik så testen blir bättre? Är det bättre att alla säger hur bra allt är som några spånhuven som fattar nada.

Uppfatta mig rätt nu, testet var bra exekverat, det var vissa bitar som kunde ha gjorts bättre bara. Är det så fel att påpeka en sån sak när man har argument för det? Är du en sån person som tar all kritik som skäll? Stackars dig i sånt fall.

Det verkar som du tolkar kritiken som, ni är helt värdelösa och kan inget om datorer, gå och dö!!!! Ja ungefär så känns det som du tolkar vår kritik.

Nä ta å tagga ner lite och tänk efter hur välden skulle se ut om ingen kritiserade saker. Då skullle vi nte ha datorer idag, sug på den du.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ta å tagga ner va! Jag tycker att det minsta man kan begära är att om man lägger ned 10 dagar kan man göra det bra också. Är det inte bra med kritik så testen blir bättre? Är det bättre att alla säger hur bra allt är som några spånhuven som fattar nada.

Uppfatta mig rätt nu, testet var bra exekverat, det var vissa bitar som kunde ha gjorts bättre bara. Är det så fel att påpeka en sån sak när man har argument för det? Är du en sån person som tar all kritik som skäll? Stackars dig i sånt fall.

Det verkar som du tolkar kritiken som, ni är helt värdelösa och kan inget om datorer, gå och dö!!!! Ja ungefär så känns det som du tolkar vår kritik.

Nä ta å tagga ner lite och tänk efter hur välden skulle se ut om ingen kritiserade saker. Då skullle vi nte ha datorer idag, sug på den du.

det finns bättre sätt att säga det hela på, som personen jag citera så lät det nått helt annat. jag står för det jag sa, så inget att diskutera bara så du vet. som du resonerar nu så lär det mer som det va dig jag citera och du blev sur så är det nån som ska tagga ner så är det du.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Snälla ni ni kan som inte komma o begära av Sweclockers personal att dom skall lägga ner mer tid på detta , Dom gör så gott dom kan för att vi för en gratis peng ska få se hur det hela hänger ihop. Köp delarna skälv o gör din 12 dagiga resention så får du en mer exakt test om du nu inte är nöjd.(Räkna oxå då att detta kommer att kosta dig runda tal minst 15000:-) Om alla resonera som dig så skulle vi få betala för att få ha ett konto här på sweclockers.

Angående hur dom får tag på delarna så kan det finnas risk att dom får betala för dom ,dock kanske inte fulla priset ,eftersom dom trots allt gör reklam ,eftersom garanterat så lär någon köpa dessa.

Vi kan åxå utgå från att dom får betala, Och då vill jag gärna att du är ännu mera tyst en va du nu va. Vilket menas med det att har du inget vettigare att komma med en att bara skälla så behöver vi inte ha din åsikt över huvud taget.

Du är brun runt munnen just nu. Helst seriöst om dom har missat eller gjort fel medvetet då dom har klockat AMD processorn är väll klart att folk ska få argumentera om det? AMD förlorar ju på det i testerna. och sen varför dom inte använder en 940BE i stället med ddr2 minnen för 955 med ddr3 minnen som kostar några hundra extra skulle gissa så hära på 800kr. vilket är mycket om man har en budget på 5000kr!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
då får man ju ta ett standard internt grafikkort. perffa

jag hoppas ibm kommer med en processor för vardagligt bruk som sopar banan, så man slipper sånna här diskussioner

Sry men what?? hängde dessvärre inte med alls i vad du menade där

I övrigt så har jag redan slagit fast min åsikt ontopic i tidigare inlägg. Lite halvt offtopic skulle jag vilja passa på att be alla med allt för upprörda känslor oavsett åsikt att tagga ner

Det är lätt hänt att folk blir för engagerade i denna typ av diskussioner. Därför är det viktigt att alla försöker hålla sig lugna och sakliga så att det slipper sluta med att mod låser tråden etc. Så Peace

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
det finns bättre sätt att säga det hela på, som personen jag citera så lät det nått helt annat. jag står för det jag sa, så inget att diskutera bara så du vet. som du resonerar nu så lär det mer som det va dig jag citera och du blev sur så är det nån som ska tagga ner så är det du.

Vart menar du att jag blev sur? Och vart skall jag tagga ner och med vad?
Det var du som överreagerade, du skriver åtminståne på det sättet.
Jag är lugn som en filbunke och fattar inte hur du kan tolka att andra är aggresiva. Ingenstans ger jag sken att vara det. Så där har du helt fel.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vart menar du att jag blev sur? Och vart skall jag tagga ner och med vad?
Det var du som överreagerade, du skriver åtminståne på det sättet.
Jag är lugn som en filbunke och fattar inte hur du kan tolka att andra är aggresiva. Ingenstans ger jag sken att vara det. Så där har du helt fel.

Va jag menade med mitt inlägg va faktiskt att vi ska vara nöjda med va dom gör för oss sen att det går att göra förändringar i det hela är en annan femma , Men om det nu tar 10 dagar för dom att göra testet finns inget skäl för oss/personen jag citera, att komma här o begära mera tid för det. Vi betalar inte dom för att göra detta utan detta gjorde dom för att vi skulle få en inblick i skillnaderna ,Jag ansåg åxå det att varför inte köra testerna i samma frekvenser, Men nu gjordes inte det så vi får trots allt vara nöjda. Så du kan inte be mig tagga ner för att jag nu anser er orättvisa mot dom som utfört testet.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Va jag menade med mitt inlägg va faktiskt att vi ska vara nöjda med va dom gör för oss sen att det går att göra förändringar i det hela är en annan femma , Men om det nu tar 10 dagar för dom att göra testet finns inget skäl för oss/personen jag citera, att komma här o begära mera tid för det. Vi betalar inte dom för att göra detta utan detta gjorde dom för att vi skulle få en inblick i skillnaderna ,Jag ansåg åxå det att varför inte köra testerna i samma frekvenser, Men nu gjordes inte det så vi får trots allt vara nöjda. Så du kan inte be mig tagga ner för att jag nu anser er orättvisa mot dom som utfört testet.

Man ska aldrig vara nöjd med desinformation, även om den är gratis. Om NSF ska recensera svensk invandringspolitik och publicerar i en annonssida i Metro så ska jag inte lovorda den recensionen bara för att den är gratis. Jag ska fortfarande påpeka brister och fel. Avsiktliga som oavsiktliga.
Det är för att när det kommer till någon typ av information så ska den alltid vara så korrekt som möjligt. Felaktig information kan leda till dåliga beslut. Och när någon på så sätt kan ge dåliga råd till tiotusentals människor så är det inte bra, även om de slipper betala direkt för sina dåliga råd.

Nu är inte detta på samma skala över huvudtaget. Men ibland får man dra upp skalan lite så att vissa kan se felen i sina resonemang.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man ska aldrig vara nöjd med desinformation, även om den är gratis. Om NSF ska recensera svensk invandringspolitik och publicerar i en annonssida i Metro så ska jag inte lovorda den recensionen bara för att den är gratis. Jag ska fortfarande påpeka brister och fel. Avsiktliga som oavsiktliga.
Det är för att när det kommer till någon typ av information så ska den alltid vara så korrekt som möjligt. Felaktig information kan leda till dåliga beslut. Och när någon på så sätt kan ge dåliga råd till tiotusentals människor så är det inte bra, även om de slipper betala direkt för sina dåliga råd.

Nu är inte detta på samma skala över huvudtaget. Men ibland får man dra upp skalan lite så att vissa kan se felen i sina resonemang.

Vi tar det en gång till. Vi har varken överklockat AMD:s minneskontroller eller maximerat Intels systembuss. Jonas har med all öppenhet redovisat skälen till detta.

Detta inlägg, tillsammans med tidigare spydigheter i nyhetstrådar och artiklar, visar med all tydlighet att du inte är intresserad av konstruktiv debatt utan är ute efter att misskreditera och misstänkliggöra – ett beteende som går tvärt emot den anda som präglar SweClockers diskussionsforum. Du är därmed inte längre välkommen som medlem hos oss.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi tar det en gång till. Vi har varken överklockat AMD:s minneskontroller eller maximerat Intels systembuss. Jonas har med all öppenhet redovisat skälen till detta.

Detta inlägg, tillsammans med tidigare spydigheter i nyhetstrådar och artiklar, visar med all tydlighet att du inte är intresserad av konstruktiv debatt utan är ute efter att misskreditera och misstänkliggöra – ett beteende som går tvärt emot den anda som präglar SweClockers diskussionsforum. Du är därmed inte längre välkommen som medlem hos oss.

hmm, kan hålla med om att boris drog på lite väl mycket i sin kritik mot testet, men han saknade inte en poäng.

Sen tycker jag att ni själva "misskrediterar och misstänkliggör" er när ni stänger av honom för det. Speciellt med tanke på att han inte hade några varningar innan.

Sen undrar jag vad ni menar med "detta inlägg". I inlägget ni citerar skriver han ju bara att man ska vara kritisk mot all media, inklusive er. Jag utgår ifrån att ni håller med.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi tar det en gång till. Vi har varken överklockat AMD:s minneskontroller eller maximerat Intels systembuss. Jonas har med all öppenhet redovisat skälen till detta.

Detta inlägg, tillsammans med tidigare spydigheter i nyhetstrådar och artiklar, visar med all tydlighet att du inte är intresserad av konstruktiv debatt utan är ute efter att misskreditera och misstänkliggöra – ett beteende som går tvärt emot den anda som präglar SweClockers diskussionsforum. Du är därmed inte längre välkommen som medlem hos oss.

?

Detta kom som en blixt från klar himmel. Eftersom ni står för all teknik, hårdvarumässigt och mjukvarumässigt kring Sweclockers så är vi som användare totalt utlämnade åt eran enväldiga makt och tycke. Därmed desto större krav på storsinthet från eran sida.

Boris var helt klart rabiat i vissa sammanhang men att stänga av honom för att han motargumenterar mot er tycker jag är väldigt hårt och snudd på maktmissbruk. Han argumenterar alltid på ett moget och välgrundat sätt. Han är dessutom en av de äldsta medlemmarna på detta forum och har bidragit med många bra synpunkter och åsikter och har allt som oftast sett nyktert på saker och ting, dömer ni honom för ett par nutida snedtramp och helt bortser från att han varit en stor bidragande faktor till korrekt information på forumet?

Jag har själv kritiserat er ett par gånger i nyhetsartiklar och blivit varnad för att jag har motsatta åsikter. Vidare har ni hänvisat till att det finns en funktion för att använda om man är missnöjd med någon artikel, vilket för mig är helt absurt. Varför då lägga upp artiklarna i forumet om ni inte vill ha diskussioner kring artikeln? Eller är det bara positiv kritik som är intressant? Då kanske de hade varit bättre med bara en kommenteringsfunktion som de flesta nyhetssidor har nu för tiden och låta forumet vara en funktion för sig själv.

Till sist så skall det tillägas att jag faktiskt tyckte denna artikeln var helt ok och förstod inte riktigt debatten som kom upp, därmed valde att hålla mig utanför, men när ni gör ett sådant här ingrepp så är det klart man reagerar. Sen får ni väl stänga av mig också om ni helt vill tysta oppositionen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Sen och andra sidan kan man nog tycka att -Boris- jämförelse med NSF gick lite över styr....

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
...

Att (senast i raden) kalla tester för desinformation och dra in naziorganisationer i det hela är ren smutskastning, inte kritik. Boris får lugna ner sig i ett par dagar åtminstone.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Håll er till topic, tack. Synpunkter på modereringen ska inte tas i forumet utan direkt med berörd moderator.

Trevlig helg!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi tar det en gång till. Vi har varken överklockat AMD:s minneskontroller eller maximerat Intels systembuss. Jonas har med all öppenhet redovisat skälen till detta.

Du slog nyss huvudet på spiken.

Det är just det ni har gjort med Intels systembuss. Ökad FSB ökar systembussen det vet du och vi alla vet hur mycket Conroe arkitekturen tjänar på det - 400 x 7(1600mhz effektiv FSB) är klart bättre än 200 x 14(800mhz effektiv FSB) även fast båda har en CPU-klock på 2800mhz.

Ändå struntar ni i att öka Nordbryggan på AMDs processorer som ökar prestandan märkvärt - så som Intel Q9550 i testet får en drastiskt ökad systembuss med ökad FSB.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Du slog nyss huvudet på spiken.

Det är just det ni har gjort med Intels systembuss. Ökad FSB ökar systembussen det vet du och vi alla vet hur mycket Conroe arkitekturen tjänar på det - 400 x 7(1600mhz effektiv FSB) är klart bättre än 200 x 14(800mhz effektiv FSB) även fast båda har en CPU-klock på 2800mhz.

Ändå struntar ni i att öka Nordbryggan på AMDs processorer som ökar prestandan märkvärt - så som Intel Q9550 i testet får en drastiskt ökad systembuss med ökad FSB.

För att argumentet ska vara relevant krävs det att denna inställning ska ge såpass stor prestandaökning att testets utfall påverkas. Vi har starka skäl till att anse att så inte är fallet:

1. Jonas testresultat som han redogör för lite längre bak i tråden visar på väldigt små skillnader. Det är mest WinRAR som visar märkbar skillnad, och där vann redan AMD-systemet. Det går givetvis argumentera för att även detta bör redovisas i testet, men då kommer vi till punkt 2.

2. Intels FSB överklockades för att det är det enda sättet att få upp hastigheten på CPU. Ska man leka med AMD:s minneskontroller kan man även argumentera för att vi borde droppat multipliern och maxat FSB på Intel-systemet. Av tidigare erfarenheter vet vi att detta skulle ge en prestandaskjuts i ungefär motsvarande storleksordning, vilket gör att argument 1 skulle ha ännu mindre påverkan på testets utfall.

Men det är lätt ordnat, nästa test satsar vi på att få upp FSB/minneskontroller så kan vi återuppta diskussionen då.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
För att argumentet ska vara relevant krävs det att denna inställning ska ge såpass stor prestandaökning att testets utfall påverkas. Vi har starka skäl till att anse att så inte är fallet:

1. Jonas testresultat som han redogör för lite längre bak i tråden visar på väldigt små skillnader. Det är mest WinRAR som visar märkbar skillnad, och där vann redan AMD-systemet. Det går givetvis argumentera för att även detta bör redovisas i testet, men då kommer vi till punkt 2.

2. Intels FSB överklockades för att det är det enda sättet att få upp hastigheten på CPU. Ska man leka med AMD:s minneskontroller kan man även argumentera för att vi borde droppat multipliern och maxat FSB på Intel-systemet. Av tidigare erfarenheter vet vi att detta skulle ge en prestandaskjuts i ungefär motsvarande storleksordning, vilket gör att argument 1 skulle ha ännu mindre påverkan på testets utfall.

Men det är lätt ordnat, nästa test satsar vi på att få upp FSB/minneskontroller så kan vi återuppta diskussionen då.

Om ni nu HAR testat med att höja minneskontrollen på AMD-systemet så kan ni väl bara posta dessa som en update? Detta tror jag skulle lugna oppositionen, sen kan man inte alltid göra alla nöjda. Kudos att ni gör tester men för att nå perfektion så måste man vara ödmjuk inför sina tillkortakommanden och sina brister, annars står man bara kvar och stampar på samma ställe.

"It takes great people to achieve great things".

Ha en bra helg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Om ni nu HAR testat med att höja minneskontrollen på AMD-systemet så kan ni väl bara posta dessa som en update? Detta tror jag skulle lugna oppositionen, sen kan man inte alltid göra alla nöjda. Kudos att ni gör tester men för att nå perfektion så måste man vara ödmjuk inför sina tillkortakommanden och sina brister, annars står man bara kvar och stampar på samma ställe.

"It takes great people to achieve great things".

Ha en bra helg.

Nej, då måste vi testa om Intel-system med maxad FSB också, och det är lika med att skrota hela testet för någon fjuttig procent hit eller dit i prestandaskillnad.

Det går alltid att hitta invändningar, särskilt när det handlar om överklockning där det finns tusentals variabler som kan påverka utgången. Som vi alla vet är just överklockning något som kan variera stort mellan exemplar och från fall till fall, därför har vi inte heller lagt något större vikt vid den delen i testet. Att vi får kritik för detta ser jag endast som positivt, det visar vilken hög nivå våra läsare befinner sig på.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nej, då måste vi testa om Intel-system med maxad FSB också, och det är lika med att skrota hela testet för någon fjuttig procent hit eller dit i prestandaskillnad.

Det går alltid att hitta invändningar, särskilt när det handlar om överklockning där det finns tusentals variabler som kan påverka utgången. Som vi alla vet är just överklockning något som kan variera stort mellan exemplar och från fall till fall, därför har vi inte heller lagt något större vikt vid den delen i testet. Att vi får kritik för detta ser jag endast som positivt, det visar vilken hög nivå våra läsare befinner sig på.

Problemet ligger väl just i det faktum att majoriteten som hänger här på forumet och som stannar kvar, sitter i timmar och "tweakar" sitt system. Därför tror jag också att det förväntas att ni skall göra samma sak när ni gör era tester.

Jag tror inte problemet egentligen ligger vid huruvida ni vet vad ni sysslar med eller inte, snarare handlar det om missförstånd. När man läser recensioner och tester på sidor som Anandtech och XbitLabs så märker man snabbt vilka minor de har gått på. De täcker alltid sina spår om du förstår vad jag menar. T.ex. som i detta fallet så har du givetvis testat att klocka minneskontrollen på AMD-systemet och kommit fram till det faktum att prestandaskillnaden är minimal och där AMD-systemet vinner på överklockningen så är det redan en klar vinnare.

Så vad JAG tror behövs är mer uttökade förklaringar om hur ni har resonerat när ni testat och t.ex. nämna sådana saker som att AMD-systemet vinner inga viktiga vinster genom att överklocka minneskontrollen vilket Core 2-systemet gör eftersom det kommunicerar genom FSB:n mellan kärnorna.

Vad man måste ha klart för sig i detta fallet är ju att man kan stöta och blöta detta fram och tillbaka och göra olika val, men någonstans måste man ju välja att begränsa testet och dra en linje.

Som ni säkert är medvetna om så har jag inte direkt kastat ros över era tester och recensioner men personligen ser jag en positiv trend vilket jag tolkar som att ni FAKTISKT lyssnar på vad vi forumanvändare tycker vilket för oss självfallet är väldigt smickrande. Men det kan bli ännu bättre, se på XbitLabs t.ex. Sättet de testar hårdvara på är för mig exemplariskt, sen är också Hard[OCP] väldigt nyanserade i sitt sätt att testa grafikkort t.ex. Men det är off topic.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
För att argumentet ska vara relevant krävs det att denna inställning ska ge såpass stor prestandaökning att testets utfall påverkas. Vi har starka skäl till att anse att så inte är fallet:

1. Jonas testresultat som han redogör för lite längre bak i tråden visar på väldigt små skillnader. Det är mest WinRAR som visar märkbar skillnad, och där vann redan AMD-systemet. Det går givetvis argumentera för att även detta bör redovisas i testet, men då kommer vi till punkt 2.

2. Intels FSB överklockades för att det är det enda sättet att få upp hastigheten på CPU. Ska man leka med AMD:s minneskontroller kan man även argumentera för att vi borde droppat multipliern och maxat FSB på Intel-systemet. Av tidigare erfarenheter vet vi att detta skulle ge en prestandaskjuts i ungefär motsvarande storleksordning, vilket gör att argument 1 skulle ha ännu mindre påverkan på testets utfall.

Men det är lätt ordnat, nästa test satsar vi på att få upp FSB/minneskontroller så kan vi återuppta diskussionen då.

1. Ökad klock på nordbryggan ökar prestandan märkbart i många applikationer - till och med spel då latencen på L3 cachen pressas bla.

2. Sedan tycker jag att 485 FSB är en rätt så rejäl överklockning av processorn - visst att det inte var en Exteme Edition CPU och att det var enda sättet att klocka på men då borde ni ökat nordbryggan på AMDs processor okcås.

AMDs upplåste processorer har upplåsta multis till nordbryggan och hypertransport också så att öka FSB är ingenting AMD tjänar på - så länge det inte är en processor med låst multi.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Det beror på att amd har integrerad minneskontroller

Jag var HELT säker på att det där var svaret på olafetts kommentar om att Stockholms län är här. Fick inte ihop det alls...

Lite mer On-Topic:

Jag har länge funderat på en uppgradering av hårdvara, det var en fin artikel/jämförelse som förmodligen kommer stå som grund inför mina val. Tack så mycket SweClockers!

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Du är brun runt munnen just nu. Helst seriöst om dom har missat eller gjort fel medvetet då dom har klockat AMD processorn är väll klart att folk ska få argumentera om det? AMD förlorar ju på det i testerna. och sen varför dom inte använder en 940BE i stället med ddr2 minnen för 955 med ddr3 minnen som kostar några hundra extra skulle gissa så hära på 800kr. vilket är mycket om man har en budget på 5000kr!

Håller md fullständigt,speciellt som ja e en newbie. o ingen dataexpert som ni. o då tror man blint på dt man läser. så om testet va fel utfört på något sätt är det bra med kritik. speciellt om test grejorna gick på 10000+. Desto mer orsak att testet är utfört rätt. då vi som inte kan nått om data kommer köpa dt som testet säger är bäst. o gärna säga att dt lutar åt andra hållet för bara 800kr skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Problemet ligger väl just i det faktum att majoriteten som hänger här på forumet och som stannar kvar, sitter i timmar och "tweakar" sitt system. Därför tror jag också att det förväntas att ni skall göra samma sak när ni gör era tester.

timmar ?? snarare dagar, veckor

Till mod: haha, jag är medlem på en stor mängd forum, både stora och lite minde, men aldrig varit med om att nån moderator bara sådär stänger av en kille för att han lägger fram lite kritik.. en varning eller ett PM med en varning hade kanske varit på sin plats, men avstängning är ju löjligt..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur mycket synpunkter man har på testet, sweclockers har redan utfört testet.

Om man har konstruktiv kritik att komma med, fine!!
Framför då den, sen är det bra. Vissa bebisar på detta forum tycks frodas i pajkastnings-miljön som alltid kommer som ett brev på posten när AMD/Intel jämförs.

Kan inte tänka mig att redaktionen har jävlats med AMD anhängare på något sett, dom har helt enkelt gjort det bästa av situationen.
Det fattar väl vem som helst att dom aldrig skulle bli klara om dom måste utforska alla variabler till 100% vid överklockningen. Dessutom så förklaras detta också av Andreas!!

Att folk sedan har åsikter om prisklasser, samt vilken HW som skulle ha testats för AMD/Intel plattformen är väl som väntat.
Sanningen är att man måste lägga sig någonstans, right!!
5000:- tycker jag var en bra summa, många handlar i den prisklassen och man kan säkert hitta sämre/bättre komponenter för mindre/mer pengar men gränsen måste dras någonstans.

Kanske kan man tjäna x antal hundringar på PII 940/DDR2, men man kan också lägga till några få hundringar och få ett "billigare" i7/X58!

Någonstans måste dom lägga sig, man kan inte få allt exakt som man själv vill ha det.....
..... Visst man kan, men då får man göra testet själv, införskaffa delarna själv och även publicera det själv.

Tycker testet var OK, ger också många en "mellan tummen och pekfingret" ide om vilken HW att handla/uppgradera till.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Spelar ingen roll hur mycket synpunkter man har på testet, sweclockers har redan utfört testet.

Om man har konstruktiv kritik att komma med, fine!!
Framför då den, sen är det bra. Vissa bebisar på detta forum tycks frodas i pajkastnings-miljön som alltid kommer som ett brev på posten när AMD/Intel jämförs.

Kan inte tänka mig att redaktionen har jävlats med AMD anhängare på något sett, dom har helt enkelt gjort det bästa av situationen.
Det fattar väl vem som helst att dom aldrig skulle bli klara om dom måste utforska alla variabler till 100% vid överklockningen. Dessutom så förklaras detta också av Andreas!!

Att folk sedan har åsikter om prisklasser, samt vilken HW som skulle ha testats för AMD/Intel plattformen är väl som väntat.
Sanningen är att man måste lägga sig någonstans, right!!
5000:- tycker jag var en bra summa, många handlar i den prisklassen och man kan säkert hitta sämre/bättre komponenter för mindre/mer pengar men gränsen måste dras någonstans.

Kanske kan man tjäna x antal hundringar på PII 940/DDR2, men man kan också lägga till några få hundringar och få ett "billigare" i7/X58!

Någonstans måste dom lägga sig, man kan inte få allt exakt som man själv vill ha det.....
..... Visst man kan, men då får man göra testet själv, införskaffa delarna själv och även publicera det själv.

Tycker testet var OK, ger också många en "mellan tummen och pekfingret" ide om vilken HW att handla/uppgradera till.

jag håller helt klart med ,och det skälet är just för att vi betalar inget för att dom ska göra detta för oss så jag ser som inget skäl till att vi buar ut dom för att testet inte utfördes enligt vissas önskemål ,,det dom kan göra nu är väl att om det nu kommer ett nytt test så har dom i allfall våra åsikter ,och då kan dom bli bättre till nästa gång men nu är det redan gjort så vi ska bara va tysta o glada över det hela

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
jag håller helt klart med ,och det skälet är just för att vi betalar inget för att dom ska göra detta för oss så jag ser som inget skäl till att vi buar ut dom för att testet inte utfördes enligt vissas önskemål ,,det dom kan göra nu är väl att om det nu kommer ett nytt test så har dom i allfall våra åsikter ,och då kan dom bli bättre till nästa gång men nu är det redan gjort så vi ska bara va tysta o glada över det hela

Precis, tack för att du påpekade det:

Vi betalar inget för medlemskap i sweclockers, det är ett previlegie som jag är tacksam för.

Sen kan man ju komma med förslag osv. till redaktionen på ett konstruktivt sett för att förhoppningsvis få ännu bättre tester i framtiden, men pajkastning flera sidor i streck kommer inte bättra på något.

Sen att just AMD/Intel trådar alltid har en tendens till att skapa irritation är tråkigt, personligen tycker jag dessa ämnen är jättekul och spännande att läsa om. Önskar att sweclockers fick möjlighet och medel att publicera fler, samt gräva djupare i AMD/Intel relaterade ämnen.
Men kan också förstå om det ger avsmak när man lägger ner tid/jobb på en artikel när man får så mycket negativ kritik, hoppas inte så är fallet.

Kanske inte hör hemma här??

Men jag personligen skulle kunna tänka mig att typ 1 gång per år sms´a in en tia eller två specifikt för att ge redaktionen möjlighet att göra ett MEGA-test, typ: flera AMD/Intel plattformar i alla prisklasser, att testa allt ifrån överklockning till el-förbrukning till funktioner m.m.
Kanske också bjuda in sweclockers-medlemmar som är duktiga överklockare från båda lägren (AMD/Intel), och låta dom få chansen att representera "sitt" märke, använda minst 3 olika batchar av varje CPU modell osv. "Team AMD" får i maxclock-försöket klocka AMD processorerna, och "Team Intel" får klocka Intel processorerna osv, som en avrundning på ett MEGA-test.

Eller om det inte går rent praktiskt, kanske kan vi medlemmar samla in pengar till HW´n + ta oss tid och utföra testerna under kontrollerade former under överseende, för att sedan fråga sweclockers om dom kan publicera dom resultaten.

På så sett kan väl ingen människa vid sina sinnes fulla bruk ha något att invända mot resultatet, eller?? Vi är dator HW nördar, inga fotbollshuliganer, det skulle vara många sidor "gott & blandat" läsning att se fram emot en gång per år.

Man kan ju få drömma lite i alla fall, right!!

Annars, bra test.

Permalänk
Medlem

-Hittade denna test först nu. Fråga, effektförbrukningen som är uppmätt är väl med det grafikkort som artikeln anger eller? Och vad kan ett AMD 4770 X2 dra i ström tro?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Tycker det har varit mycket gnäll här i tråden på stackas Sweclockers. Jag vill säga tack för ett bra test och jag håller helt och hållet med Andreas D att nån procent hit och dit är inget att bråka om. Dock så är valet självklart i mitt fall då jag bara skulle behöva en ny cpu från intel. Och det här testet har fått mig att se att det värkligen skulle vara värt pengarna att uppgradera så blir till att göra det inom en snar framtid.

ps. Om jag skulle köpa allt nytt skulle jag välja Amd pga att det är en mer framtidsäker ivesterin Mvh/GanX

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White