Permalänk

Amd vs Intel, help?

Vet ej om detta finns redan och ja vet inget om att jämföra prossesorkraft osv

Om nån kunnig har lust och tid att säga mig, oss icke kunniga, vad likheten är mellan amd och intel.

Tex -
" Intel Q6600 = amd 2x6000" ( inte för de lär stämma, men ja ni förstår min point?! ) tack om nån orkar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Menar du mellan några speciella processorer eller en hel lista över "alla"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Kika denna sida:

http://www.anandtech.com/bench/

Det var en bra sida

Permalänk

Tack så mycket!

Tror ja fattar, siffrorna talar för sig själva

Permalänk
Antielefant

Det är värt att komma ihåg att Sysmark är rätt ointressant i allt utom typ RAR-packning och videoencoding.

I spel, 3D och liknande ser det helt annorlunda ut.
http://www.techreport.com/articles.x/17023/4
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-x4-955,2278-9.html
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3551&p=14

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det är värt att komma ihåg att Sysmark är rätt ointressant i allt utom typ RAR-packning och videoencoding.

I spel, 3D och liknande ser det helt annorlunda ut.

Det stämmer. Jag tycker de flesta standalone-benchmarks är mer eller mindre intetsägande, eftersom de sällan har koppling till prestandan i de program man faktiskt använder.

Dock så har Anandtech även tagit med spelprestanda (om än inte allt för många spel) med i listan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

vad är mest värt å köpa?

amd 955 och klocka till 3.5 ( Eller kan man klocka mer?! utan att maxa )
Intel Q9550 klocka till 3.5 ( Eller kan man klocka mer?! utan att maxa )

spelar lite av allt, cod, css, battlefield, flightsimulator, osvosv men aah.

Permalänk
Hedersmedlem

Baror väl på vilken budget du har, det lär ju vara lite billigare med AMD:n, dock inte med mycket. Dock kommer du att kunna dra på lite mer med Intel:en kanske runt 4 - 4.2GHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

955 o q9550 ser ut att liga väldigt nära varandra i prestanda, ialafal i spel
jag skulle tagit amd, blir troligtvis något biligare då

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

köp inte en core 2, då du inte kommer kunna uppgradera till bättre processor i framtiden eftersom att core 2 ersätts av core i5, och därmed byts även sockel 775 ut

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
köp inte en core 2, då du inte kommer kunna uppgradera till bättre processor i framtiden eftersom att core 2 ersätts av core i5, och därmed byts även sockel 775 ut

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Okej, så de blir amd tillslut antagligen, men e de värt å sattsa på ddr3 1333-1600 ist för dd2 1066

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
köp inte en core 2, då du inte kommer kunna uppgradera till bättre processor i framtiden eftersom att core 2 ersätts av core i5, och därmed byts även sockel 775 ut

Trodde vi ända tills igår ja. Sockel 775 lever vidare och prollarna därtill kommer heta i3.
Det sagt så håller jag med, ta AMD:n. Om du ändå ska klocka, och 3-kanalsminne inte är viktigt för dig, ta en 340 BE istället, klockar ung. lika högt och är billigare.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario