Corsair släpper två nya SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper två nya SSD-enheter

Den välkända minnestillverkaren Corsair utökar sortimentet med två nya SSD-enheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju faktiskt väldigt bra ut, finns ju faktiskt redan ute för ca 3500:- inte farligt alls för en 128GB SSD med bra prestanda

Permalänk
Medlem

Då bör väl 64 GB modellen hamna på sisådär 1500 -2000 kr då?
Verkar ganska överkomligt pris om den visar sig vara problemfri.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom sänker priset på sina andra SSD då

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förklara varför företagen hypar SSD så det sjunger om det med både hållbarhet, snabbhet, etc. när en traditionell hårddisk har sämre MTBF men ändå högre garantiperiod än en SSD?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Är det någon som kan förklara varför företagen hypar SSD så det sjunger om det med både hållbarhet, snabbhet, etc. när en traditionell hårddisk har sämre MTBF men ändå högre garantiperiod än en SSD?

Även om MTBF är högre och antalet skriv och läs-cykler räcker långt under normal användning så är det ändå trivialt att köra sönder en SSD i bland annat databas-system. Fantastiska siffror som 5+ år förvandlas helt plötsligt till "månader" när man kör SSD-na på fullt tryck 24/7.

Med tanke på att SSD-n är en ny teknologi och att det skulle bli exponetiellt dyrare att ha längre garantitider så är nog tillverkarna inte så sugna på att ge längre än vad som är "nödvändigt".

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Jag vill se vad W7s "Trim" kan göra först innan jag ens funderar på en SSD.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Kommer bli intresnagt när priset rasar ner till några kr/per GB en 40GB disk som OS bör de flesta klara sig på.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Är det någon som kan förklara varför företagen hypar SSD så det sjunger om det med både hållbarhet, snabbhet, etc. när en traditionell hårddisk har sämre MTBF men ändå högre garantiperiod än en SSD?

MTBF säger tyvärr inte så mkt... eller vad sägs om Intel X25-M som har sämre MTBF än OCZ Core? Hur många tror att OCZ Core överlever X25-M om de båda utsätts för samma miljö?

HDDar har inte alltid haft lång garanti, som med all teknik vill inte leverantörerna ge mer garanti än de har råd att förlora, innan det finns tillräckligt mycket statistik som visar hur SSD verkligen klarar sig i längden har de därför begränsat sig till 1-2 år. Googla (harddrive, warranty, 1 year) och du kommer finna att även hårddiskar har sålts med så lite som 1 års garanti. SSD kommer definitifvt bli bättre allteftersom tekniken mognar och de tidigare generationerna fasas ut.

Idag erbjuder OCZ 3 års garanti på Vertex och Summit, jag antar här att det är Indilinx och Samsung som har utökat garantilängden så jag tror att vi kommer se 3 års garanti som standard på alla Indilinx och Samsung-baserade SSD, med andra ord på nästintill alla nya. Intel har redan 3 års garanti. När väl jm602 fasas ut (förhoppningsvis så snart som möjligt) kommer 3 års garanti kanske vara standard.

Om man vill använda SSD i en skriv-intensiv databas-server finns det oxå SSD för det, Mtron har t.ex. länge haft server-diskar med 5 års garanti. Om man vill använda vanliga konsument-SSDs i servrar finns det oxå mjukvara som kan förlänga livstiden på diskarna när de används i servermiljö (googla EasyCo MFT).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Jag vill se vad W7s "Trim" kan göra först innan jag ens funderar på en SSD.

Testkör ett system med en vettig SSD som system-disk så kommer du aldrig mer att vilja använda en dator utan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Även om MTBF är högre och antalet skriv och läs-cykler räcker långt under normal användning så är det ändå trivialt att köra sönder en SSD i bland annat databas-system. Fantastiska siffror som 5+ år förvandlas helt plötsligt till "månader" när man kör SSD-na på fullt tryck 24/7.

Med tanke på att SSD-n är en ny teknologi och att det skulle bli exponetiellt dyrare att ha längre garantitider så är nog tillverkarna inte så sugna på att ge längre än vad som är "nödvändigt".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
MTBF säger tyvärr inte så mkt... eller vad sägs om Intel X25-M som har sämre MTBF än OCZ Core? Hur många tror att OCZ Core överlever X25-M om de båda utsätts för samma miljö?

HDDar har inte alltid haft lång garanti, som med all teknik vill inte leverantörerna ge mer garanti än de har råd att förlora, innan det finns tillräckligt mycket statistik som visar hur SSD verkligen klarar sig i längden har de därför begränsat sig till 1-2 år. Googla (harddrive, warranty, 1 year) och du kommer finna att även hårddiskar har sålts med så lite som 1 års garanti. SSD kommer definitifvt bli bättre allteftersom tekniken mognar och de tidigare generationerna fasas ut.

Idag erbjuder OCZ 3 års garanti på Vertex och Summit, jag antar här att det är Indilinx och Samsung som har utökat garantilängden så jag tror att vi kommer se 3 års garanti som standard på alla Indilinx och Samsung-baserade SSD, med andra ord på nästintill alla nya. Intel har redan 3 års garanti. När väl jm602 fasas ut (förhoppningsvis så snart som möjligt) kommer 3 års garanti kanske vara standard.

Om man vill använda SSD i en skriv-intensiv databas-server finns det oxå SSD för det, Mtron har t.ex. länge haft server-diskar med 5 års garanti. Om man vill använda vanliga konsument-SSDs i servrar finns det oxå mjukvara som kan förlänga livstiden på diskarna när de används i servermiljö (googla EasyCo MFT).

Tackar för svaren. Visste inte att det fanns SSDs med 3 och 5 års garanti.

Är det någon skillnad på skriv-intensitet vid databasskrivningar kontra en hårt belastad filserver? Jag tolkar era svar som att databasskrivningar (vädligt små skrivningar) sliter mer på en SSD än stora skrivningar?

Samtidigt så skyltar vissa tillverkare med flera GB skrivningar per dag i flera år, utan hänsyn till stora eller små skrivningar. Intel, exempelvis, med 100 GB per dag i 5 år. Detta kanske då bara är i bästa fall?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot enterprisevarianter av SSD som man kan fylla en NAS/SAN med för de riktigt intensiva databastabellerna eller liknande.
Ligger väl inom ett år att jag vill ha en sådan. Det och sen en 24TB-NAS/SAN med WD Green.