IBM dominerar bland världens snabbaste superdatorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
SuperPI på någon av dom?

Skulle inte bli snabbare än på en normal dator, eftersom superpi är enkeltrådat...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Dessutom sitter det AMD i dom snabbaste och alla vet ju hur snabba dom är i SuperPI, så räkna med 17-25 Sekunder.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Tycker det är jobbigt med folk som klagar på att klara den (Inser name for computer game) osv osv.

Sen så är det special skrivna program till uppgifterna och sen så finns det ju superdatorer som inte ens finns med på listan pga hemlighetsmakeri och en del är väl inte ens uppkopplade till 'vårt' internet.

Skulle dock vara Kul att få ta över en superburk några dar och special skriva ett program till folding och köra upp swec i toppen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Dessutom sitter det AMD i dom snabbaste och alla vet ju hur snabba dom är i SuperPI, så räkna med 17-25 Sekunder.

Hmm... undrar om det har något med antal processorer att göra.
Nej, det kan inte idiotiska AMD fanboys ens tänka.

Permalänk
Medlem

Nej, nu tycker jag FRA datorn skippar nuvarande projekt och ansluter sig till Folding@Home och vårat team på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blahblah911
Hmm... undrar om det har något med antal processorer att göra.
Nej, det kan inte idiotiska AMD fanboys ens tänka.

Förstår inte riktigt om du blev ledsen i ditt hjärta när du till din stora förvåning upptäckte att Intel inte dominerade superdator listan och kände att du behövde påpeka det självklara gällande superdatorer och samtidigt se ner på de som fattat tycke för AMD.
Eller om du helt enkelt missförstod ämnet super PI och samtidigt var tvungen att se ner på de som fattat tycke för AMD?

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blahblah911
Hmm... undrar om det har något med antal processorer att göra.
Nej, det kan inte idiotiska AMD fanboys ens tänka.

http://img108.imageshack.us/img108/6098/sadface10a50czn1.jpg

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
fuck FRA (?)

Ja för ryssland skulle säkert invaderat oss eller kanske tre glada talibaner hade flugit in i min sommarstuga om FRA hade nöjt sig med en top 200 Superdator som bara kostade 10 skattkistor fylda med skattepengar istället för 100 kistor =/

Permalänk
Medlem

Undrar vart Skynet hade befunnit sig i listan

Edit: Eller Skynet kanske var mjukvarubaserat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt
Nej, nu tycker jag FRA datorn skippar nuvarande projekt och ansluter sig till Folding@Home och vårat team på Sweclockers

Ja det var en bra idé, Kanske dom skulle göra nytta iaf. Skulle vilja veta folding@homes genomsnittliga kapacitet. Måste ju vara någa TFLOPS.

Edit hittade detta på Wiki

The Folding@home computing cluster currently operates at above 4.5 native petaFLOPS at all times, with a large majority of the performance coming from GPU and PlayStation 3 clients.[2] In comparison to this, the fastest standalone supercomputer (non-distributive computing) in the world (as of November 2008, U.S. Department of Energy Roadrunner) peaks at approximately 1.46 petaFLOPS.[20]"

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim

The Folding@home computing cluster currently operates at above 4.5 native petaFLOPS at all times

Ja sannerligen, där haver vi riktig uträkningskraft.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Enskilda superdatorer slutade man att göra på början utav 1990 talet om jag inte missminner mig.

*Text om bland annat Cray*

Jag vet, eller, jag har för mig att det var i slutet på 90-talet men jag har ingen aning så det stämmer säkert som du säger.

Men jag bara undrar vad det kraftfullaste man kan få i en dator är i dagsläget.

Är det en quad quadcore Xeon och 4 st GTX 295 helt enkelt?
Eller finns det några andra varianter med IBM eller Fujitsu processorer eller nått som är kraftigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Eller finns det några andra varianter med IBM eller Fujitsu processorer eller nått som är kraftigare?

Tror nog IBM's POWER6 är rätt ok. Speciellt för enkeltrådade program då den körs i hög klockfrekvens:

http://en.wikipedia.org/wiki/POWER6

Eller om du har massor med oberoende program/trådar som körs samtidigt så borde Sun's UltraSPARC T2 duga:

http://en.wikipedia.org/wiki/UltraSPARC_T2

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag vet, eller, jag har för mig att det var i slutet på 90-talet men jag har ingen aning så det stämmer säkert som du säger.

Men jag bara undrar vad det kraftfullaste man kan få i en dator är i dagsläget.

Är det en quad quadcore Xeon och 4 st GTX 295 helt enkelt?
Eller finns det några andra varianter med IBM eller Fujitsu processorer eller nått som är kraftigare?

Det är fortfarande en vanlig pc, bara att den är bland de snabbare modellerna av den kategorin du kan få.
Men om du ansluter tio tusen sådana datorer tillsammans kan du få en superdator.

Det finns en viss skillnad på superdatorer, stordatorer och midrange-servrar, och de har olika funktioner och prestanda.

Superdatorer är stora kluster, de har de senaste tio åren dominerats i top 10 av PowerPC, men nu börjar Cell/Opteron-maskinerna bryta sig in på toppplaceringingarna. I övrigt är de flesta i topp 500 faktiskt Xeon, väldigt många Xeon. Dessa datorer har väldigt varierande prestanda per cpu. Men svagare cpuer ger ofta mindre värme osv. och du kan få in fler sådana cpuer på samma kubikmeter.

Stordatorer, alltså mainframes. De är kraftfulla prylar. System Z hos IBM är en sådan maskin.

Sedan finns det lite kraftfullare servrarna, men inte lika kraftfulla som en mainframe, där Intels Xeon har börjat bryta sig in. Men de har ett tag kvar för att nå ända fram i många fall. Det är maskiner som m3tr0 länkar till. PA-RISC, IBMs System P och System I, och Suns OpenSPARC

Permalänk

Hur många TFLOPS ligger folding@home på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
Ja har inte kollat listan, och de kanske till och med är hemligstämplad info, men amerikanska NSA har väll en rätt saftig superdator?

NSA, FBI, CIA <insert other random three letters> etc, är väll mer databaser.. De har väll inte behov av 1244623465 Super-mega-flux-o-bits än tex NASA..

129600 kärnor är nog lite overkill i ett databas system imo

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Mmm nä, om privatpersonen i fråga vet vad dom håller på med dvs, vilket iofs dom flesta kanske inte gör och kör "kalle" som lösenord och inte använder gigantiska nyckelfiler.

Nu hängde jag inte riktigt med på vad du menar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
NSA, FBI, CIA <insert other random three letters> etc, är väll mer databaser.. De har väll inte behov av 1244623465 Super-mega-flux-o-bits än tex NASA..

129600 kärnor är nog lite overkill i ett databas system imo

Google tycker nog anorlunda med sina x hundra tusen servrar runt om i världen som just är en enda stor distrubierad databas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är fortfarande en vanlig pc, bara att den är bland de snabbare modellerna av den kategorin du kan få.
Men om du ansluter tio tusen sådana datorer tillsammans kan du få en superdator.

Det finns en viss skillnad på superdatorer, stordatorer och midrange-servrar, och de har olika funktioner och prestanda.

Superdatorer är stora kluster, de har de senaste tio åren dominerats i top 10 av PowerPC, men nu börjar Cell/Opteron-maskinerna bryta sig in på toppplaceringingarna. I övrigt är de flesta i topp 500 faktiskt Xeon, väldigt många Xeon. Dessa datorer har väldigt varierande prestanda per cpu. Men svagare cpuer ger ofta mindre värme osv. och du kan få in fler sådana cpuer på samma kubikmeter.

Stordatorer, alltså mainframes. De är kraftfulla prylar. System Z hos IBM är en sådan maskin.

Sedan finns det lite kraftfullare servrarna, men inte lika kraftfulla som en mainframe, där Intels Xeon har börjat bryta sig in. Men de har ett tag kvar för att nå ända fram i många fall. Det är maskiner som m3tr0 länkar till. PA-RISC, IBMs System P och System I, och Suns OpenSPARC

Jag sade aldrig superdator, jag undrade om någon visste vilken som var den snabbaste enskilda datorn.
Jag förstår inte vad det är du försöker argumentera om.
Men ok, tack för infon. Som jag iofs redan visste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag sade aldrig superdator, jag undrade om någon visste vilken som var den snabbaste enskilda datorn.
Jag förstår inte vad det är du försöker argumentera om.
Men ok, tack för infon. Som jag iofs redan visste.

Men vad är en enskild dator? Är 1st Mainframe en dator. För en System Z-dator är ju klart snabbare i en de flesta beräkningarna än en vanlig pc. Ganska vanligt är det att man virtualliserar flera instanser av linux och kör tex Webshere, DB2 osv. på dessa. Och de fungerar som en enskild dator. Bara att den är brutalt stor och kraftfull.

Eller måste vi ner till små enskilda datorer för att de ska vara enskilda. Men jag skulle tro att den Power6-baserade System P 595 ligger ganska bra till som enskild dator om vi räknar bort mainframes. Dock är det lite beroende på vilken typ av beräkningar och uppgifter som ska köras.

Men är det väldigt flertrådat kanske en Sun Enterprise M9000 ligger bra till.

Ett superkluster kan vi nog räkna bort, för det är massa enskilda noder oftast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men vad är en enskild dator? Är 1st Mainframe en dator. För en System Z-dator är ju klart snabbare i en de flesta beräkningarna än en vanlig pc. Ganska vanligt är det att man virtualliserar flera instanser av linux och kör tex Webshere, DB2 osv. på dessa. Och de fungerar som en enskild dator. Bara att den är brutalt stor och kraftfull.

Eller måste vi ner till små enskilda datorer för att de ska vara enskilda. Men jag skulle tro att den Power6-baserade System P 595 ligger ganska bra till som enskild dator om vi räknar bort mainframes. Dock är det lite beroende på vilken typ av beräkningar och uppgifter som ska köras.

Men är det väldigt flertrådat kanske en Sun Enterprise M9000 ligger bra till.

Ett superkluster kan vi nog räkna bort, för det är massa enskilda noder oftast.

Jag skrev att om man räknar med ett moderkort som en dator, eller med andra definitioner.
Det var inte så noga, det var upp till den som satt med informationen inne att definiera lite själv.
Sen kunde man se hur kraftfulla lite olika definitioner var.

Om vi räknar på den kraftfullaste "vanliga" datorn jag kan tänka mig:

Quad Quad-core Xeon: 80 gflops x 4 = 320gflops. Eller? Jag hittar ingen riktigt bra siffra på det där.

Quad Geforce GTX 295: 1788.48gflops x 4 = 7153,92 gflops

7200-7500gflops får jag det till iaf.
Har du något du kan definiera som "en dator" på ett eller annat sätt som slår det?
Jag har ingen aning om i vilken storleksordning sånna där andra datorer ligger på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag skrev att om man räknar med ett moderkort som en dator, eller med andra definitioner.
Det var inte så noga, det var upp till den som satt med informationen inne att definiera lite själv.
Sen kunde man se hur kraftfulla lite olika definitioner var.

Om vi räknar på den kraftfullaste "vanliga" datorn jag kan tänka mig:

Quad Quad-core Xeon: 80 gflops x 4 = 320gflops. Eller? Jag hittar ingen riktigt bra siffra på det där.

Quad Geforce GTX 295: 1788.48gflops x 4 = 7153,92 gflops

7200-7500gflops får jag det till iaf.
Har du något du kan definiera som "en dator" på ett eller annat sätt som slår det?
Jag har ingen aning om i vilken storleksordning sånna där andra datorer ligger på.

Enklast borde vara om vi drar linjen mellan en dator och flera är så länge man kan köra en instans av ett system på. Och Quad Core Xeon kommer aldrig komma i närheten av IBM, Fujitsu, Sun osv. sålänge vi pratar vanligt "datorarbete" eftersom de övriga cpuerna inte är helt ovanligt att köras i tal som 64 och 128st cpuer multiplicerat med antalet kärnor.

Grafikkorten i din beräkning är alltså för att kompensera x86-processorernas avsaknad av SIMD-enheter, SSE och MMX var aldrig några höjdare... Grafikkorten kan användas för samma typ av beräkningar som SIMD-enheter i ett superkluster där tex Cell-processorer används. De är helt värdelösa för vardagliga uppgifter som att driva databaser och applikationsservrar och är därför inget IBM, Sun osv. skickar med i samma datorer som deras stora cpuer. Men om man vill räkna rent beräkningskraftigt, då kanske man ska jämföra med Cell-servrar, IBMs roadrunner osv. för att få samma typ av beräkningar.

Angående moderkort så är moderkort är ju något som finns i små datorer, i stora servrar är det inte ett alltid moderkort utan flera logikkort med flera dotterkort där processerna sitter på. Även macar fram till 2004 körde processorerna på ett dotterkort, så det är inte helt ovanligt på mindre datorer heller. Men så länge man låter begränsningar i en arkitektur sätta standarden för övriga kommer det bli svårt att få några bra resultat.

Så mitt svar på frågan är som jag skrev i första meningen. Sålänge man kan köra en instans av ett system på maskinen så är det en dator.

Permalänk
Medlem

Nej, grafikkorten är inte för att kompensera någonting.
Dom är med som beräkningsenheter, jag var intresserad av ren beräkningskraft.
Spelar ingen roll hur kassa dom är på vardagliga uppgifter.
Och ja, jämför med Cell-servrar och så.
Hur många gflops ligger dom på?

Jag menar mer en fysisk dator, som sitter ihop. Då funkar inte olika definitioner med vad man kör på dom riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, grafikkorten är inte för att kompensera någonting.
Dom är med som beräkningsenheter, jag var intresserad av ren beräkningskraft.
Spelar ingen roll hur kassa dom är på vardagliga uppgifter.
Och ja, jämför med Cell-servrar och så.
Hur många gflops ligger dom på?

Jag menar mer en fysisk dator, som sitter ihop. Då funkar inte olika definitioner med vad man kör på dom riktigt.

Ren beräkningskraft som sitter ihop. Detta är ju väldigt konstigt då jag har ingen aning om du menar att man ska tex räkna varje blad i en bladserver som en enskild dator, eftersom det är så beräkningskraftiga datorer tillverkas. Eller om du vill räkna per chassi som man bygger själv. Och eftersom man bygger själv finns det bara en dator att välja på.

Men om vi säger såhär. Marknaden ser inte ut så. Utan marknaden använder bladservrar vanligtvis för beräkningskluster. Och bladservrar begränsas till storleken av 42U eftersom rack inte är större.
Om vi kollar på Cell så är det då 17 Terraflopp du får ut av Mercerys Cell-servrar.

Om vi kollar hos IBM kan vi ta tex Bladecenter HT. Då är det 6.4 x 12 Terraflopp med QS22 blad.

Permalänk
Medlem

En bladserver räknas naturligtvis som en dator.
Ett rack med bladservrar räknas som massor med datorer.

Vad spelar det för roll hur marknaden ser ut? Det var inte det jag frågade.

Men du är tydligen mer intresserad av att vara besserwisser än att leka så hej då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Google tycker nog anorlunda med sina x hundra tusen servrar runt om i världen som just är en enda stor distrubierad databas.

Ja men det är ju OLIKA serverar, och ingen superdator.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!