Nokia satsar på Atom

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Men för fan läs vad man skriver, vad Intel skriver det handlar om MIDs, internetsurfplattor inte mobiler eller smartphones. ARM har för övrigt en hel del legacy-instruktioner vid det här laget. Vad frontend snackar för instruktions-sett i processorer spelar inte så stor roll längre, allt är superscalar (från Cortex-A8/A9 etc) idag och är RISC internt även de små ARM:arna. Det gäller bara att utnyttja den kapacitet som finns och det klarar inte Adobe och andra mjukvarufirmor oavsett om det är ARM eller strömsnåla x86 i mediaspelare och internetplattor. ARM är bättre på att bygga in multimediafunktioner dock. För ARM vet vad de vill vara. Och har fler leverantörer. Handhållna enheter kommer ändå aldrig vara kraftiga nog att dra nytta av Windows. Det vet dock Intel.

Det är x86 som gör att bara AMD och Intel finns som seriösa spelare på marknaden, det giftet behöver inte sprida sig till mobiltelefoner.

x86 är en dålig mikrokod i övrigt, och AMD/Intel skulle tjäna på att bygga sina processorer till den mobila marknaden på något annat än x86. Ja jag skulle ha precis samma inställning om AMD påbörjade en sån här idioti.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är x86 som gör att bara AMD och Intel finns som seriösa spelare på marknaden, det giftet behöver inte sprida sig till mobiltelefoner.

Snarare att Intel och AMD är de företag som har både halvledartekniken och kunnandet att tillverka processorer med bra pris och prestanda. Vet inte vad du menar med "det giftet"?

Citat:

x86 är en dålig mikrokod i övrigt, och AMD/Intel skulle tjäna på att bygga sina processorer till den mobila marknaden på något annat än x86. Ja jag skulle ha precis samma inställning om AMD påbörjade en sån här idioti.

Både Intel och AMD har haft ARM-baserade processorer i sortimentet och båda har tagit bort dom, för övrigt har båda företagen tidigare haft andra processorer (av RISC typ).
Mikrokod är en intern instruktionsuppsättning (inte synlig för programmerare) som används för att bearbeta komplexa instruktioner, det du troligtvis menar brukar oftast kallas ISA (Instruction Set Architecture). På svenska antar jag arkitektur eller instruktionsuppsättning borde fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är x86 som gör att bara AMD och Intel finns som seriösa spelare på marknaden, det giftet behöver inte sprida sig till mobiltelefoner.

x86 är en dålig mikrokod i övrigt, och AMD/Intel skulle tjäna på att bygga sina processorer till den mobila marknaden på något annat än x86. Ja jag skulle ha precis samma inställning om AMD påbörjade en sån här idioti.

Men läs pressreleasen och sluta tjata! - http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20090623corp_...

Det är inget fel på x86 förutom licenserna. Fast Moorestown som är den första riktiga MID-plattformen från Intel finns inte ens än. Medfield är längre bort och det är först då de kan ta sig in på smartphone-marknaden, men det finns inga program för mjukvara till en sådan plattform. Är inte som att Symbian och WM finns till x86. Android kan ju alltid komma (förutom Moblin/Maemo), men vart är inte ARM 2011-2012? De är också på 32nm 2011, Taiwaneserna är bra på halvledare. Smartphones är på sätt och vis inte ens mobiltelefoner, de kommer inte ta över något med dessa produkter. Även sådana skulle behöva en ARM-baserad baseband dessutom. Moorestown är mer en vanlig MID som är tänkt att köra Moblin, inget som ersätter mobiltelefoner direkt, dessa handburna media-enheter måste ha batteritid nog att lyssna på musik och se på film. Inget som inte ARM klarar i princip bättre. Det finns ingen risk att de tar över. x86-mjukvara kommer inte flytta in i mobilen. Man måste ändå skriva om mjukvara så pass mycket för att kunna ha någon nytta av hårdvaran att det inte liknar något som körs på desktop-datorer. Överdriv inte att Intel och Nokia samarbetar om Moblin och Maemo eller att Intel kommer släppa "Intel" 3G-modem licensierade från Nokia för laptops till sina företagskunder. Det är i princip det enda det handlar om. Moblin får gärna utvecklas oavsett plattform för min del, så svårt är det inte att kompilera för en annan arkitektur.

Det var Intel som utvecklade Marvells PXA dessutom. De har lämnat denna gren bakom sig och kan därför inte förvänta sig jobba på något annat än x86. SoCs kan förövrigt användas i bra mycket fler applikationer än mobiler. Det ger de en bra mycket bättre ställning gällande inbyggda system. De köpte för fan Wind River tom.

Permalänk
Medlem

N800/N810 är ju riktigt lyckade och jag hoppas på något ännu bättre nu!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Om nu x86 mjukvara inte kommer användas varför ens implementera x86 i processorerna som ska sitta i mobilerna när man skulle kunna ta bort dom och spara pengar, och ström på det dvs. en massa död last.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Snarare att Intel och AMD är de företag som har både halvledartekniken och kunnandet att tillverka processorer med bra pris och prestanda. Vet inte vad du menar med "det giftet"?

Jag vill inget hellre än att x86 slopas i framtiden, både mikrokoden och ISA är dålig jämfört mot vad som finns på marknaden, bara att dom processorerna inte kan köra Windows vilket är enda anledning till att x86 ens finns i dagsläget.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
N800/N810 är ju riktigt lyckade och jag hoppas på något ännu bättre nu!

Adobe är slö med både kod till ARM och Atom-plattformar så det kommer inte direkt att hända. Flash som krävs för ordentlig internet-upplevelse. Pga batterifronten kan man inte direkt räkna med att de ska ha inbyggda modem heller. Men ARM är ju plattformen som kommer klara detta före Atom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Om nu x86 mjukvara inte kommer användas varför ens implementera x86 i processorerna som ska sitta i mobilerna när man skulle kunna ta bort dom och spara pengar, och ström på det dvs. en massa död last.

För att Intel sålde sin XScale PXA gren. De sålde ingenjörerna, designen och rättigheterna. x86 kan användas i inbyggda system av väldigt varierande storlek/prestanda. Alltså inte bara köra mjukvara som traditionellt körs på andra plattformar. Atom är ju tänkt att ersätta P-M/Core baserade och äldre lågförbrukningsprocessorer. Ska de börja med inbyggda system eller för den delen mobiler i någon helt ny arkitektur måste de börja skriva kompilatorer och verktyg för dessa. Då de gjorts sig av med ARM-grenen kan de inte förväntas bygga nya ARM-baserade (GCC har bra ARM-stöd). Men Windows? Nej inte på MIDs och smartphones såklart. Nu kan man alltså både använda GCC och Intels kompilator. Lyssna inte med röven. Själva mjukvaran måste skrivas om även om inte verktygen måste byggas från början. Fast det gäller de handhållna enheter. Atom är processorn som ska byggas in i allt från bilar till kassa-apparater och industrimaskiner. Inte processorn som ska köras i handhållna enheter och inget annat. Det är för ett bredare spektrum än ARM används då de även kryper upp i netbooksen och andra system som kör Windows. Men de som drar under 1 W kommer man inte ha någon nytta av Windows på. De planerar inte att ersätta TI, Samsung, Qualcomm, ST M etc i allt från 300krs mobiler. Man spar inga pengar på att byta ut frontend på Atomprocessorerna för de minsta apparaterna. Atom är fortfarande en liten kärna, men är inte tänkt att användas enda ner på DSP nivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Undrans vad dom kör för OS. Är det Android på bilden?

OS:et på bilden är Symbian.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Om nu x86 mjukvara inte kommer användas varför ens implementera x86 i processorerna som ska sitta i mobilerna när man skulle kunna ta bort dom och spara pengar, och ström på det dvs. en massa död last.

Jag vill inget hellre än att x86 slopas i framtiden, både mikrokoden och ISA är dålig jämfört mot vad som finns på marknaden, bara att dom processorerna inte kan köra Windows vilket är enda anledning till att x86 ens finns i dagsläget.

Skulle du inte kunna starta en tråd och förklara med en jämförelse alla nackdelar med x86 och alla fördelar med "vad som finns på marknaden"?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Skulle du inte kunna starta en tråd och förklara med en jämförelse alla nackdelar med x86 och alla fördelar med "vad som finns på marknaden"?

Det finns inga fördelar med x86 - Intel har det i ett järngrepp och det hindrar andra aktörer att ta sig in på marknaden, enklare än går det inte förklara.

Dök nyss upp en artikel på det jag propagerat om
http://www.brightsideofnews.com/news/2009/7/5/vmware-ceo-inte...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner