Första IPRED-fallet avgjort

Permalänk
Medlem

Re: Pengarna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labbas
Jag får inte riktigt ihop detta...

Enligt
http://www.dn.se/ekonomi/vad-hande-med-pengarna-1.899257
så ägde Mr Jackson i USA "rättigheter" till musik motsvarande ett värde av åtta miljarder kronor. En enda man med en sådan "förmögenhet" och även då skulder i samma klass.

Enligt
http://www.dn.se/ekonomi/nodlan-till-lettland-inom-kort-1.899...
ska Lettland få ett "nödlån" på ca 1,2 miljarder Euro. Ett helt land där regeringen tvingats sänka löner för anställda i skola, sjukvård, äldreomsorg och övrigt som vägunderhåll, telenät, kraftnät etc till under miniminivå.

Här i Sverige sitter vi och låter oss hunsas av de med "rättigheter" samtidigt som några av våra egna storbanker är med och tvingar ett av våra grannländers medmänniskor ned på knä.

Nu, tror jag bitarna börjar falla på plats, ger mig den på att CD-skivorna pressas för svältlöner i Sydkorea, Indonesien mfl länder i bortre Asien!

"...ain't gonna work on Maggie's farm no more..."

MJ har eller snare hade sålt sina rättigheter till nån annan.

Sen blandar många än idag ihop musiker med rättighetsinnehavare iom att musikern kan ha sålt sin rätt till musiken till ett skivbolag som därigenom äger dennes musik i minst 70 år.

Så nej musiker och rättighetsinnehavare är icke kompatibla iom att rättighetsinnehavaren snyltar på musikerns skapande!

Skulle vara kul att se statistik på hur många musiker som äger sina verk kontra rättighetsinnehavare? Jag gissar på att 10% av musikerna äger sina verk och då är jag optimistisk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
MJ har eller snare hade sålt sina rättigheter till nån annan.

Sen blandar många än idag ihop musiker med rättighetsinnehavare iom att musikern kan ha sålt sin rätt till musiken till ett skivbolag som därigenom äger dennes musik i minst 70 år.

Så nej musiker och rättighetsinnehavare är icke kompatibla iom att rättighetsinnehavaren snyltar på musikerns skapande!

Skulle vara kul att se statistik på hur många musiker som äger sina verk kontra rättighetsinnehavare? Jag gissar på att 10% av musikerna äger sina verk och då är jag optimistisk!

Jag tror du räknar bort en stor del av ickeprofessionella musiker, så jag säger att du är pessimistisk.
Men alltid viktigt att påpeka, precis som du gör, att det är skillnad på rättighetsinnehav, äganderätt, distributionsrätt, copyright, patent osv osv (för jag antar att du är lika noggrann göra skillnad på övriga begrepp)
Precis som många blandar ihop FRA direkt IPRED så skapar det bara förvirring.

-------
Och håll ihop sambandet mellan juridiska utvecklingen och demokratiska utvecklingen, Internets tekniska utveckling och Internets demokratiserande utveckling osv osv. Nyttigt.

Håll isär, håll ihop.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
De vill sälja produkten. Bara inte nu. Kanske om några år. Eventuellt... Tills dess får du snällt hålla dig.

exakt och då vänder jag mig till nån som är villig att göra det.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av rezuth
Först bort med alla okunniga idioter från forum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxWarp
Äh, vad skulle vi då ha internet till?

Haha! precis! då kanske man måste prata IRL med alla idioter istället! och det vill du väl inte?! Nej, låt dem knyta näven på internetforum istället. känns säkrare, he he he

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte alla kanske, men troligen är det tillräckligt många som vill. Vad har branschen för anledningar till att hålla så dåliga priser; hur kan det komma sig att så många på svenska forum förstår marknaden så mycket bättre? Eller kan det finnas andra förklaringar?

jo, det e ju uppenbart att industrin har full kontrol på marknaden med tanke på hur det står till på piratfronten.

med tanke på att deras gamla modell inte är kompatibel med dagens teknik så är det för mig uppenbart att dom måste hitta nya vägar och möta konsumenternas vilja.
att ropa på polis bara för att det kopieras känns som tragiska slag i luften då jag att det kommer ha föga effekt mot piratkopieringen då den är redan så pass rotad över hela världen.

+tror

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
jo, det e ju uppenbart att industrin har full kontrol på marknaden med tanke på hur det står till på piratfronten.

Jo, det är ju uppenbart att sportbilstillverkarna har full kontroll på marknaden med tanke på det finns folk som köper annat än sportbilar. Eller också har de hittat en målgrupp och känner sig rätt nöjda med att hålla sig till den.

Permalänk

Vad var bevisen? Screenshots eller?
http://piratbyran.org/bevismaskinen/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, det är ju uppenbart att sportbilstillverkarna har full kontroll på marknaden med tanke på det finns folk som köper annat än sportbilar. Eller också har de hittat en målgrupp och känner sig rätt nöjda med att hålla sig till den.

...och ändå behöver dom ipred, lustigt.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
...och ändå behöver dom ipred, lustigt.

Nja, även deras lilla fina och harmoniska tillvaro kan hotas om folk börjar sabotera deras verksamhet.

Permalänk

haha, precis, då är vi ju överens iaf, du ser.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Men kan någon låsa denna patetiska tråd innan jag börjar gråta....

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Men kan någon låsa denna patetiska tråd innan jag börjar gråta....

Men väx upp någon gång. Ett forum är till för att diskutera och debattera olika åsikter oavsett vem som har dom och hur man väljer/kan uttrycka dom. Om det sticker i dina ögon eller är emot dina värderingar så har du valet att helt enkelt inte gå in på denna tråd och kolla vad som skrivs här.

Adjö säger jag och förväntar mig att du inte skriver här något mer efter detta...

Tillbaka till topic så måste jag trotsa rubriken och hävda att jag inte tror att första IPRED-fallet är avgjort ännu även om jag inte kan förklara exakt hur - tror dock inte sista ordet är sagt ännu om detta...

Permalänk
Medlem

Om någon sitter med en ljudboks-ftp på ephone och läser alla dessa nyheter, lär personen gjort sig av med rubbet för ganska länge sen.

Permalänk
Medlem

Nu ska ALLA regga sig på http://www.piratpartiet.se/

Förjävligt de här! :@

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusvmt
Om någon sitter med en ljudboks-ftp på ephone och läser alla dessa nyheter, lär personen gjort sig av med rubbet för ganska länge sen.

Han dar nog nuke:at* disken ochså.... 5 skrivningar med /dev/urandom ** så är det inte mycket data kvar att hämta...

* boot and nuke
** DoD Normal standard

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Vad jag vet så tjänar amerikanska och tyska porrbolag fruktansvärda mängder pengar.

Nej, tyvärr stämmer det inte riktigt. Det har målats upp en bild om att porrbranschen tjänar gigantiska summor. Det stämmer för runt 10-15 år sen. Nu går de sämre för de flesta bolagen, speciellt i en tid som denna.
Vad jag menar är att mindre bolag och mindre branscher tar större skada när folk tänker på de sättet.
Om porren är så usel, varför tankar folk ner den isåfall ? De hade ju varit skillnad ifall ingen tankade ner svensk porr på nätet, men så är ju ej fallet.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vem är jag?

Tillåt mig svara

Du är en person som inte ser skillnaden mellan stjäla materiella ting och kopiera immateriella. Du är en person som anser det vara viktigare att mediebolagen tjänar pengar än att det västerländska rättssystemet hålls intakt. Du är en fullblodsskojare och jag hoppas att folk inte tar allt för allvarligt på det du skriver.

Läser man på Sweclockers för första gången kanske man kan fråga sig varför Thallid skriver sådär, då ska jag förklara: Elgot tror benhårt på sina teorier om upphovsrätt. I varje tråd tjatar han oss fördärvade om sina Icahandlare som i framtiden ska komma hem till en och lämna mat gratis. I tråd efter tråd blir han överbevisad med fullständigt solida argument men det rör minsann inte Elgot den Hederlige!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Du är en person som inte ser skillnaden mellan stjäla materiella ting och kopiera immateriella.

Du misstar dig. Det finns många skillnader, men det betyder inte att den ena företeelsen är förkastlig medan den andra inte är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
I tråd efter tråd blir han överbevisad med fullständigt solida argument

Jag saknar faktiskt de fullständigt solida motargumenten lite. Finns det verkligen inget bättre än "Film är för dyrt så därför får jag ladda ned gratis" eller "Jag vill inte köpa film på plastskivor, så därför får jag ladda ned gratis"?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du misstar dig. Det finns många skillnader, men det betyder inte att den ena företeelsen är förkastlig medan den andra inte är det.

Jag saknar faktiskt de fullständigt solida motargumenten lite. Finns det verkligen inget bättre än "Film är för dyrt så därför får jag ladda ned gratis" eller "Jag vill inte köpa film på plastskivor, så därför får jag ladda ned gratis"?

Okej, vi är eniga angående detta. Jag tycker också att det är helt upp till upphovsrättsinnehavaren att sätta ett pris på det denne har skapat, oavsett hur mycket pengar han har från början, vad andra tycker om priset eller om hans morsa är rik som ett troll. Men, det är inte så intressant, det intressanta i alla sådana här nyheter är hur politiker går upphovsrättsinnehavarnas vägar hela tiden, och det är inte vilka upphovsrättsinnehavare som helst utan det är de med enorma kapital som för det mesta har huvudkontor på andra sidan Atlanten. Gång på gång får vi indicier på antifildelares och påstått neutrala människors korrupta agerande men inget händer! Hela jordens befolkning ska avsäga sig sin rätt till privatliv, rättssäkerhet och yttrandefrihet för filmbolagens påstådda rätt att tjäna pengar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Nej, tyvärr stämmer det inte riktigt. Det har målats upp en bild om att porrbranschen tjänar gigantiska summor. Det stämmer för runt 10-15 år sen. Nu går de sämre för de flesta bolagen, speciellt i en tid som denna.
Vad jag menar är att mindre bolag och mindre branscher tar större skada när folk tänker på de sättet.
Om porren är så usel, varför tankar folk ner den isåfall ? De hade ju varit skillnad ifall ingen tankade ner svensk porr på nätet, men så är ju ej fallet.

jag trodde porrskådisarna fick betalt i natura?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
jag trodde porrskådisarna fick betalt i natura?

Bara de kvinnliga

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Nästa diskussion ska jag komma in tidigt och komma med solida argument, glad nu elgot?

Permalänk
Medlem

Angående Domarjäv i PB rättegången: Undrar vad som hade hänt om dommaren varit med i föreningar som stödjer mänskliga rättigheter och värnar om integritet.. slår vad om att det hade setts som en jävsituation och rättegången hade tagits om (om TBP hade vunnit alltså).

Angående TBP målet i sig: De är imho oskyldiga. De har skapat en tjänst som (miss)brukas. Hade dom hetat Google så hade dom troligtvis inte blivit dömda (tror dom dömdes pga sitt namn).

Angående IPRED och FRA:
FRA - Personligen anser jag att risken för att dö i ett terrorattentat från en organisation som inte har vett att skydda sina data eller ha råd att betala 100kr/mån för en vpn tunnel är så liten att jag hellre tar den chansen än att staten skall kunna övervaka allt jag gör.
Vad är nästa steg? Kameror i hemmet? (dom flesta sprängladdningarna verkar ju trots allt göras i någon lägenhet någonstans - Är det inte värt att offra lite personlig integritet för att potentiellt rädda liv? (förutom i krig då vi helt plötsligt skall offra våra liv för att rädda den personliga integriteten...skumt)).

IPRED - Varför skall staten slösa pengar på rättsväsende. Det skulle kosta skjortan. Folk som är rädda och otrygga är lättare att styra. Alla har väl något skelett i garderoben oavsett om det är porrsurfing, illegal nedladdning eller åsikter.

Tycker förresten det är härligt med alla människor som verkar tro att en nedladdning = ett ex mindre i försäljningen. Jag skulle säkert gått ut o köpt en CD för x antal 100 kr bara för att lyssna 10 gånger på en medioker låt innan jag tröttnar på den när jag vet att alla andra låtarna på skivan e skit.

^^ Musikkonsumtionen har ändrats. När jag var liten hade alla finniga tonåringar ett favoritband. Man köpte deras skivor (även om de inte alltid var bra) man klistrade upp postrar på väggarna och kunde svara på frågor som vilken färg Axl Rose hade på kallingarna under Sverige turnen... Nu överöser dom konsumenterna med skit och one-hit-wonders, en person kan köpa skivor från ett favoritband men att begära att de skall köpa alla one-hit-wonders....dröm på.

Sen tog någon upp det här med serier... Om de har visats på TV varför skulle man då inte kunna ladda ner dem efteråt? Staten tvingar oss ju betala TV licens så då har vi ju redan betalat för den?

Appropå TV licens... hur kan människor acceptera att betala detta i dag när det finns ypperliga möjligheter att kryptera kanalerna (som alla andra betal kanaler gör) så kan man istället betala för det man vill nyttja.

Sorry kom bort från ämnet...

IPRED tankeexperiment: Undra vad som händer om jag skapar en bild och lägger upp den på en hemsida (oskyddad så att vem som helst kan spara den genom att högerklicka på den) och skriva att ingen får kopiera bilden eftersom den är upphovsrättsskyddad. Skulle jag då kunna kräva att få namn på alla ip-adresser som besökt sidan eftersom:
1) jag tycker bilden är snygg och misstänker att folk vill ha den.
2) den är oskyddad så det är sannolikt att folk skiter i att den är upphovsrättsskyddad.
I förlängningen kan jag stämma Google eftersom de länkar till bilden och deras tjänst används av folk som vill stjäla min bild?

(Isåfall undra om man kan göra en sida där man skriver att det kostar 500 kr för att läsa sidan och sedan kräva radiotjänst att betala en månadsavgift eftersom de är uppkopplade på internet så har de ju tillgång till sidan och bör därför betala).

I ett demokratiskt samhälle anser jag att det är staten(regeringen) som skall vara rädd för medborgarna (som alla anställda är rädda för sina chefer) snarare än att befolkningen skall vara rädd för regeringen.

Nej nu ska jag...göra ingenting, helt i Svensk anda. Iofs kommer jag betala min vpn tunnel o klaga på något forum men annars gör jag som resten av befolkningen - böjjer mig framåt och tar IPRED i r***ven

Tips till SweClockers - Stäng sidan innan Intel inser hur mycket pengar ni kostar dem i minskad försäljning då man på er sida kan hitta information hur man får sin processor att gå mycket snabbare så man slipper uppgradera hela tiden. Fan personligen har det iallafall sparat tiotusentals kronor i uteblivna uppgraderingar!

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybris6
Angående Domarjäv i PB rättegången: Undrar vad som hade hänt om dommaren varit med i föreningar som stödjer mänskliga rättigheter och värnar om integritet.. slår vad om att det hade setts som en jävsituation och rättegången hade tagits om (om TBP hade vunnit alltså).

Angående TBP målet i sig: De är imho oskyldiga. De har skapat en tjänst som (miss)brukas. Hade dom hetat Google så hade dom troligtvis inte blivit dömda (tror dom dömdes pga sitt namn).

Angående IPRED och FRA:
FRA - Personligen anser jag att risken för att dö i ett terrorattentat från en organisation som inte har vett att skydda sina data eller ha råd att betala 100kr/mån för en vpn tunnel är så liten att jag hellre tar den chansen än att staten skall kunna övervaka allt jag gör.
Vad är nästa steg? Kameror i hemmet? (dom flesta sprängladdningarna verkar ju trots allt göras i någon lägenhet någonstans - Är det inte värt att offra lite personlig integritet för att potentiellt rädda liv? (förutom i krig då vi helt plötsligt skall offra våra liv för att rädda den personliga integriteten...skumt)).

IPRED - Varför skall staten slösa pengar på rättsväsende. Det skulle kosta skjortan. Folk som är rädda och otrygga är lättare att styra. Alla har väl något skelett i garderoben oavsett om det är porrsurfing, illegal nedladdning eller åsikter.

Tycker förresten det är härligt med alla människor som verkar tro att en nedladdning = ett ex mindre i försäljningen. Jag skulle säkert gått ut o köpt en CD för x antal 100 kr bara för att lyssna 10 gånger på en medioker låt innan jag tröttnar på den när jag vet att alla andra låtarna på skivan e skit.

^^ Musikkonsumtionen har ändrats. När jag var liten hade alla finniga tonåringar ett favoritband. Man köpte deras skivor (även om de inte alltid var bra) man klistrade upp postrar på väggarna och kunde svara på frågor som vilken färg Axl Rose hade på kallingarna under Sverige turnen... Nu överöser dom konsumenterna med skit och one-hit-wonders, en person kan köpa skivor från ett favoritband men att begära att de skall köpa alla one-hit-wonders....dröm på.

Sen tog någon upp det här med serier... Om de har visats på TV varför skulle man då inte kunna ladda ner dem efteråt? Staten tvingar oss ju betala TV licens så då har vi ju redan betalat för den?

Appropå TV licens... hur kan människor acceptera att betala detta i dag när det finns ypperliga möjligheter att kryptera kanalerna (som alla andra betal kanaler gör) så kan man istället betala för det man vill nyttja.

Sorry kom bort från ämnet...

IPRED tankeexperiment: Undra vad som händer om jag skapar en bild och lägger upp den på en hemsida (oskyddad så att vem som helst kan spara den genom att högerklicka på den) och skriva att ingen får kopiera bilden eftersom den är upphovsrättsskyddad. Skulle jag då kunna kräva att få namn på alla ip-adresser som besökt sidan eftersom:
1) jag tycker bilden är snygg och misstänker att folk vill ha den.
2) den är oskyddad så det är sannolikt att folk skiter i att den är upphovsrättsskyddad.
I förlängningen kan jag stämma Google eftersom de länkar till bilden och deras tjänst används av folk som vill stjäla min bild?

(Isåfall undra om man kan göra en sida där man skriver att det kostar 500 kr för att läsa sidan och sedan kräva radiotjänst att betala en månadsavgift eftersom de är uppkopplade på internet så har de ju tillgång till sidan och bör därför betala).

I ett demokratiskt samhälle anser jag att det är staten(regeringen) som skall vara rädd för medborgarna (som alla anställda är rädda för sina chefer) snarare än att befolkningen skall vara rädd för regeringen.

Nej nu ska jag...göra ingenting, helt i Svensk anda. Iofs kommer jag betala min vpn tunnel o klaga på något forum men annars gör jag som resten av befolkningen - böjjer mig framåt och tar IPRED i r***ven

Tips till SweClockers - Stäng sidan innan Intel inser hur mycket pengar ni kostar dem i minskad försäljning då man på er sida kan hitta information hur man får sin processor att gå mycket snabbare så man slipper uppgradera hela tiden. Fan personligen har det iallafall sparat tiotusentals kronor i uteblivna uppgraderingar!

Totalt Epic Inlägg! Kan inte mer en att tacka för ett sånt, härligt och sant inlägg TACK!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybris6
IPRED tankeexperiment: Undra vad som händer om jag skapar en bild och lägger upp den på en hemsida (oskyddad så att vem som helst kan spara den genom att högerklicka på den) och skriva att ingen får kopiera bilden eftersom den är upphovsrättsskyddad. Skulle jag då kunna kräva att få namn på alla ip-adresser som besökt sidan eftersom:
1) jag tycker bilden är snygg och misstänker att folk vill ha den.
2) den är oskyddad så det är sannolikt att folk skiter i att den är upphovsrättsskyddad.

Tveksamt, men ganska intressant, eftersom en absolut majoritet av besökarna (alla som inte har bildvisning avstängt) lär ha kopierat den till webbläsarens cacheminne...

Jag gjorde en lite mer krass egen tolkning i mitt förra inlägg i denna tråd: Skapa förfalskade skärmdumpar som visar att den IP-adress du är intresserad av har en fil med samma namn som din bild, och använd dessa som bevis för sannolikt brott.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybris6
(Isåfall undra om man kan göra en sida där man skriver att det kostar 500 kr för att läsa sidan och sedan kräva radiotjänst att betala en månadsavgift eftersom de är uppkopplade på internet så har de ju tillgång till sidan och bör därför betala).

Du lär bli tvungen att kräva inloggning på sidan om du skall kunna ta ut någon avgift.
Denna avgift kommer inte att administreras av Radiotjänst eftersom du inte är en del av Sveriges officiella Public Service-organisationer.

/Olle