Philips lanserar skärm med rörelsedetektor

Permalänk
Melding Plague

Philips lanserar skärm med rörelsedetektor

En skärm som kan reglera ljusstyrkan automatiskt är Philips senaste knep för att hålla strömförbrukningen i schack.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu behövs bara Wiimote

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det enda jag har här just nu från Philips är en skivspelare och för er som föddes efter den analoga tekniken så är det en spelare som du lägger en 30 cm plastskiva på och sen låter en nålmikrofon avläsa spåren på den.

Har iofs även ägt hörlurar från dom som låtit bra men faktum är att Philips hade sin storhetstid när analog teknik var rådande innan cd kom ut.

Skärmar från dom har jag iofs funderat över men dom har aldrig varit prisstarka så nej det har aldrig blivit nått köp.

Denna kan kanske vara nått men nja när jag lämnar datorn så låter jag den gå i sömnläge så jag ser ingen anledning till att köpa denna bara för att.

Däremot om jag ska köpa en ny skärm då skulle jag ta denna innovation i beaktande.

Permalänk
Medlem

Hmm, hur mkt drar en normal 22" skärm?
jaja det är bra det kommer lite energisparande teknik. det kan behövas

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

Och vad gör Philips sensor bättre än Eizos likadan teknik mon tro?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

En vanlig 22" TFT drar ~40-50W. 50% mindre energiförbrukning skulle ge en besbaring på 0,025KWh jämfört med en vanlig skärm, dvs 2,5 öre billigare per skärm eller ~25 öre per bildskärm och arbetsdag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Och vad gör Philips sensor bättre än Eizos likadan teknik mon tro?

Priset.

Permalänk

Mja inget jag vet om jag skulle använda.. tittar på skärmen från långt håll och gör saker undertiden datorn arbetar .. men bra idee för vissa.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
En vanlig 22" TFT drar ~40-50W. 50% mindre energiförbrukning skulle ge en besbaring på 0,025KWh jämfört med en vanlig skärm, dvs 2,5 öre billigare per skärm eller ~25 öre per bildskärm och arbetsdag.

nar dator monitorn inte anvadse (ingen ar i narheten av den) under hela arbetsdan sa stamer det om man ut gar fran att en arbetse dag ar ca 10 timar och om man ar dum nog att starta monitorn dom dagarna man inte komer att utnytya dom...

Permalänk

Det handlar ju inte bara om att du som privatperson och användare ska spara pengar utan att tex företag eller om massom med folk använder tekniken. Om fler använder mindre ström så behöver kraftverken inte generera lika mycke ström vilket gör att det sliter mindre på miljön.

Permalänk

hmm... om man sätter på en film å sätter sig i en soffa längre bort då blir det ju inte så brra bild längre, inte bra

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
hmm... om man sätter på en film å sätter sig i en soffa längre bort då blir det ju inte så brra bild längre, inte bra

inte kolla film på 22" skärm från en soffa.
annars kan man säkert stänga av funktionen

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Eller så trycker man på power-knappen...

Permalänk

Jag hade en philips skärm för ett par år sedan och den var väl helt okej men knappast bästa skärmen jag har haft. Ljussensorer för att spara elektricitet finns väll i de flesta skärmar nu för tiden och funktionen för att stänga skärmen känns onödig, lämnar jag datorn brukar jag alltid stänga av skärmarna ändå då känns inte som att denna skärmen skulle tillföra mig något direkt. Nä jag är nöjd med mina skärmar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Eller så trycker man på power-knappen...

Precis.
Då sparar man 100% på energikostnaderna istället för 50%

Permalänk
Medlem

100kr på att den spontant ändrar ljusstyrkan för att man ändrar position, tittar lite åt sidan eller något liknande.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Och vad gör Philips sensor bättre än Eizos likadan teknik mon tro?

Eizo stängde väl av skärmen?

Då är ju det här betydligt bättre (anser jag), särskilt eftersom man fortfarande ser vad som händer på skärmen - utan att för dens skull behöva vara inom räckhåll för sensorn.

Vid längre avbrott kan man alltid låta skärmen gå i viloläge så känns inte som den här tekniken kommer spara så mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
100kr på att den spontant ändrar ljusstyrkan för att man ändrar position, tittar lite åt sidan eller något liknande.

jag sätter inte emot

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk

min skärm stänger av sig efter 5 min inaktivitet, tycker det är helt ok

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Låter riktigt uselt, kan tänka mig hur dåligt det kommer fungera alltså.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Är ju inte direkt någon nyhet, har exakt samma funktion på min 52" LG5000 TV.. Förstår inte riktigt det nya i detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
En vanlig 22" TFT drar ~40-50W. 50% mindre energiförbrukning skulle ge en besbaring på 0,025KWh jämfört med en vanlig skärm, dvs 2,5 öre billigare per skärm eller ~25 öre per bildskärm och arbetsdag.

Många bäckar (otroligt) små.

Det gäller ju också att skärmen går ner i sparläget också. Det kanske är så att man jobbar några timmar, tar en kvart rast, jobbar några timmar, en timme rast, några timmar till, stänger ner datorn/skärmen för hemgång.

Frågan är också om inte standby-läget är bättre då vissa tillverkare specifierar detta på några få watt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
min skärm stänger av sig efter 5 min inaktivitet, tycker det är helt ok

instämmer, det räcker definitivt..