Permalänk
Medlem

Hade varit härligt att se en "familjelicens" till ett vettigt pris, på samma sätt de har gjort med "Office". Blir inte billigt att köpa 6 retail licenser annars.
Någon som har hört hur strikta de kommer att vara med OEM versionerna, vad får man byta innan den blir ogiltig, för här hemma byts och flyttas delar ett antal ggr/mån.

Permalänk

2000 kr (home premium 199.99$ plus 25% moms) låter som rätt okej ändå med tanke på att den version av windows jag sitter på nu har använts sen 2005. Det är 4 år. Totalt sett så har jag använt XP sen 2003. 6 år. Kommer jag använda Windows 7 lika länge så kommer det vara 2000kr delat på 6 år.
333kr per år. Jag lägger ner mer pengar på porr per år än det.
Helt klart värt det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Folk kan lägga 1500:- . på cigaretter och 2000:- på krogen / mån.
Men 1000 - 3000:- som en engångsavgift på ett OS , jadå blir det gnäll.
Begriper inte hur folk resonerar....

Engångsavgift? Under 20 år har Windows funnits i ett antal versioner. Vad är skillnaden mellan operativsystemen? Lite snyggare, lite stabilare, mer prestandakrävande. Snacka om att suga pengar ur konsumenter...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Engångsavgift? Under 20 år har Windows funnits i ett antal versioner. Vad är skillnaden mellan operativsystemen? Lite snyggare, lite stabilare, mer prestandakrävande. Snacka om att suga pengar ur konsumenter...

Nu får du utveckla.

Är det att suga ut genom att erbjuda bättre produkter allt eftersom tiden går?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
2000 kr (home premium 199.99$ plus 25% moms) låter som rätt okej ändå med tanke på att den version av windows jag sitter på nu har använts sen 2005. Det är 4 år. Totalt sett så har jag använt XP sen 2003. 6 år. Kommer jag använda Windows 7 lika länge så kommer det vara 2000kr delat på 6 år.
333kr per år. Jag lägger ner mer pengar på porr per år än det.
Helt klart värt det.

Vem i helvete köper porr nuförtiden?:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Engångsavgift? Under 20 år har Windows funnits i ett antal versioner. Vad är skillnaden mellan operativsystemen? Lite snyggare, lite stabilare, mer prestandakrävande. Snacka om att suga pengar ur konsumenter...

Du får sitta kvar med win 3.11 om du vill, ingen som hindrar dig.

Kanske svårt att få stöd för viss modern hårdvara, men vem vill ha modern hårdvara egentligen? Lite snyggare, lite snabbare men drar mer ström.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du får sitta kvar med win 3.11 om du vill, ingen som hindrar dig.

Kanske svårt att få stöd för viss modern hårdvara, men vem vill ha modern hårdvara egentligen? Lite snyggare, lite snabbare men drar mer ström.

Jag använder Windows XP men jag ser fortfarande inte den enorma hypen kring Microsofts operativsystem som släpps med snabba intervall. Argument för ett byte till Vista eller Windows 7 finns knappt. Mitt förra inlägg var en kallelse på argument.

Hur mycket ström en modern komponent förbrukar är irrelevant, det är strömförbruking relaterat till prestanda som är intressant. Köper man ett grafikkort endast baserat på den fysiska designen så har man nog inte alla skruvar i chassit, så att säga.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag använder Windows XP men jag ser fortfarande inte den enorma hypen kring Microsofts operativsystem som släpps med snabba intervall. Argument för ett byte till Vista eller Windows 7 finns knappt. Mitt förra inlägg var en kallelse på argument.

Hur mycket ström en modern komponent förbrukar är irrelevant, det är strömförbruking relaterat till prestanda som är intressant. Köper man ett grafikkort endast baserat på den fysiska designen så har man nog inte alla skruvar i chassit, så att säga.

Snabba intervall?
XP kom 2001, Vista 2006.

Drygt 1000 kr för ett OS som hållt sig i 5 år (innan det kom något nytt), som har fått 3 service packs och som det ser ut nu har fortsatt stöd till maj 2014. Det är nästan så att man blir ruinerad.

Du frågar efter argument men slänger i samma veva ur dig saker som du inte kommer med några belägg för alls. Om den enda skillnaden du ser mellan Vista och XP är lite stabilitet och färgkluttar (på bekostnad av prestanda) så förstår jag att du inte är sugen på att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag använder Windows XP men jag ser fortfarande inte den enorma hypen kring Microsofts operativsystem som släpps med snabba intervall. Argument för ett byte till Vista eller Windows 7 finns knappt. Mitt förra inlägg var en kallelse på argument.

Många bäckar små, kan bilda en stor å.

Man kan i princip säga "nej, jag behöver inte det" till i princip alla nya funktioner och tja... då sitter man nog bra till med att fortsätta använda XP.

DirectX 11? - Nix, behövs inte idag.
Högre SSD prestanda? - Nix, har ingen SSD.
En bättre taskbar/start-meny? - Nej, tycker inte jag.
UAC? - Usch.. stänger ändå alltid av den.
Direct2D? - Den gamla metoden fungerar bra nog.
Prefetcher? - Slukar minne som jag hellre vill ha ledigt!
Multitouch? - Vad är det?
Snyggare? - Ååh.... nej... dem har ändå bara kopierat från Mac OS X.

Men för oss andra som faktiskt uppskattar alla nya mindre eller större detaljer så är Windows 7 faktiskt ruskigt bra. Man kan t.ex. ta något så enkelt som den automatiska media-fils igenkänningen när man "surfar" runt bland ens mappar. Vistas är enligt min egen erfarenhet mer eller mindre usel (i princip det första jag gör vid en Vista installation är att register-hacka bort det). Den i Windows 7 är jag nöjd med (än så länge).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Snabba intervall?
XP kom 2001, Vista 2006.

Drygt 1000 kr för ett OS som hållt sig i 5 år (innan det kom något nytt), som har fått 3 service packs och som det ser ut nu har fortsatt stöd till maj 2014. Det är nästan så att man blir ruinerad.

Du frågar efter argument men slänger i samma veva ur dig saker som du inte kommer med några belägg för alls. Om den enda skillnaden du ser mellan Vista och XP är lite stabilitet och färgkluttar (på bekostnad av prestanda) så förstår jag att du inte är sugen på att uppgradera.

Att det kommer i snabba intervall är en subjektiv åsikt, inget jag behöver belägg för då det är jag själv som är källan. Jag behöver inte heller belägg för mitt nästa uttalande om att det är strömförbrukningen per prestanda som är intressant, inte strömförbrukningen i sig, då det uttalandet också är subjektivt.

Behöver jag/man belägg för subjektiva åsikter?

Tack för förståelsen... Finns det något jag har missat/att tillägga eller var det där bara en spydig kommentar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Många bäckar små, kan bilda en stor å.

Man kan i princip säga "nej, jag behöver inte det" till i princip alla nya funktioner och tja... då sitter man nog bra till med att fortsätta använda XP.

DirectX 11? - Nix, behövs inte idag.
Högre SSD prestanda? - Nix, har ingen SSD.
En bättre taskbar/start-meny? - Nej, tycker inte jag.
UAC? - Usch.. stänger ändå alltid av den.
Direct2D? - Den gamla metoden fungerar bra nog.
Prefetcher? - Slukar minne som jag hellre vill ha ledigt!
Multitouch? - Vad är det?
Snyggare? - Ååh.... nej... dem har ändå bara kopierat från Mac OS X.

Men för oss andra som faktiskt uppskattar alla nya mindre eller större detaljer så är Windows 7 faktiskt ruskigt bra. Man kan t.ex. ta något så enkelt som den automatiska media-fils igenkänningen när man "surfar" runt bland ens mappar. Vistas är enligt min egen erfarenhet mer eller mindre usel (i princip det första jag gör vid en Vista installation är att register-hacka bort det). Den i Windows 7 är jag nöjd med (än så länge).

Tackar för listan.

SSD-prestandan kan vara av intresse vid byte till SSD för min del. Jag kanske borde kolla upp om det finns någon real world prestanda att vinna där.
Prefetcher finns ju även i Windows XP. Kanske är annan typ av prefetcher då?
Snyggare är verkligen inget av intresse för mig heller, då operativsystemet skall vara så resurssnålt som möjligt och bara "ta hand om" programmen man använder.
Jag tänker inte köpa 8GB minne "bara för att".

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Tackar för listan.

SSD-prestandan kan vara av intresse vid byte till SSD för min del. Jag kanske borde kolla upp om det finns någon real world prestanda att vinna där.
Prefetcher finns ju även i Windows XP. Kanske är annan typ av prefetcher då?
Snyggare är verkligen inget av intresse för mig heller, då operativsystemet skall vara så resurssnålt som möjligt och bara "ta hand om" programmen man använder.
Jag tänker inte köpa 8GB minne "bara för att".

Det är självklart ingen utförlig lista utan bara ett par detaljer som jag själv tycker är ganska trevliga.

Windows XP har en prefetcher också, men den är långt ifrån lika kraftfull som den i Vista/Windows 7. Om jag inte minns fel så snabbar den i Windows XP endast up boot och inte under normal användning.

Dem flesta tycker att RAM-minnen är billiga idag och även om det är svårt att direkt mäta skillnaden på t.ex. 4GB och 12GB minne (inte ovanligt på Core i7 system) utan program som verkligen använder så mycket minne så gör prefetchen så att man oftast får en liten märkbar "knuff" även under normal användning.

Windows XP är fortfarande ett ypperligt system och om man inte vill så finns det ingen direkt orsak att uppgradera till Windows 7. Men skaffar man sig en ny dator så finns det idag inte heller någon orsak att "backa tillbaka" till Windows XP! Windows XP lär leva i... säg... två till tre år till; men sedan tror jag att det mesta av t.ex. dem nya spelen som släpps inte längre kommer att kunna köras på det.

Det finns också en lång lista på bättre API-funktioner i Windows, men det kanske inte är fullt relevant för vanliga dödliga som inte programmerar just för Windows.

Så, som sagt, jag själv tycker att Windows 7 har en mängd mindre eller större förbättringar som ingen per sig är super viktig men som tillsammans ger oss konsumenter en bättre produkt än dem tidigare Windows versionerna.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

jo 2000kr eller nåt sånt men det är ju bra pris jämfört med en mac operativ...

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det är självklart ingen utförlig lista utan bara ett par detaljer som jag själv tycker är ganska trevliga.

Windows XP har en prefetcher också, men den är långt ifrån lika kraftfull som den i Vista/Windows 7. Om jag inte minns fel så snabbar den i Windows XP endast up boot och inte under normal användning.

Dem flesta tycker att RAM-minnen är billiga idag och även om det är svårt att direkt mäta skillnaden på t.ex. 4GB och 12GB minne (inte ovanligt på Core i7 system) utan program som verkligen använder så mycket minne så gör prefetchen så att man oftast får en liten märkbar "knuff" även under normal användning.

Windows XP är fortfarande ett ypperligt system och om man inte vill så finns det ingen direkt orsak att uppgradera till Windows 7. Men skaffar man sig en ny dator så finns det idag inte heller någon orsak att "backa tillbaka" till Windows XP! Windows XP lär leva i... säg... två till tre år till; men sedan tror jag att det mesta av t.ex. dem nya spelen som släpps inte längre kommer att kunna köras på det.

Det finns också en lång lista på bättre API-funktioner i Windows, men det kanske inte är fullt relevant för vanliga dödliga som inte programmerar just för Windows.

Så, som sagt, jag själv tycker att Windows 7 har en mängd mindre eller större förbättringar som ingen per sig är super viktig men som tillsammans ger oss konsumenter en bättre produkt än dem tidigare Windows versionerna.

Det går att ställa in Prefetchern i Windows XP i fyra lägen. Boot, Applikationer, Boot och Applikationer, Av.

När jag mer eller mindre blir tvingad till att byta, så byter jag. Då menar jag att prestandan ökar markant eller att vissa spel inte ens fungerar till Windows XP.

Jag håller med om att det är riktigt onödigt att backa tillbaka vid köp av ny dator. Det är bara uppgraderingen jag har lite svårt för just nu.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det är bara uppgraderingen jag har lite svårt för just nu.

Men vad är det att bli upprörd över? Se dig om i världen; det släpps nya bilmodeller hela tiden. Måste man byta för det? Nej. Någon var tidigare inne på datorhårdvara som också den ständigt förbättras. Måste man uppgradera? Nej. Varför skulle inte detsamma gälla till exempel windows? Uppgradera när du känner för det och var tills dess glad åt att utvecklingen inte står stilla.

Permalänk

Prefetch finns i Windows XP. Det nya i Vista/Windows 7 heter SuperFetch och bör inte förväxlas med Prefetch.

- Prefetch fungerar som så att, när du bootar Windows eller startar ett program, registrerar den allt som läses in från hårddisken i en .pf-fil i C:\Windows\Prefetch\. När du sedan bootar/startar programmet igjen läser Prefetch in .pf-filen igjen och vet att om hårddisken är ledig och programmet är upptaget med ngt annat än att läsa från hårddisken kan den passa på att förladda ngt av det som behövdes förra gången, och när programmet frågar efter det finns det därför redan i RAM och programmet behöver därför inte hämta det från hårddisken.

- SuperFetch fungerar som så att den registrerar vilka program du använder, vilka dokument du använder, och vid vilken tidpunkt, och försöker utifrån det gissa sig till vilka program/dokument du behöver, och förladdar dessa i RAM.

Huruvida Prefetch/SuperFetch fortfarande är av intresse nu när även bra budget-SSD har kommit låter jag vara osagt (eller inte alls ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men vad är det att bli upprörd över? Se dig om i världen; det släpps nya bilmodeller hela tiden. Måste man byta för det? Nej. Någon var tidigare inne på datorhårdvara som också den ständigt förbättras. Måste man uppgradera? Nej. Varför skulle inte detsamma gälla till exempel windows? Uppgradera när du känner för det och var tills dess glad åt att utvecklingen inte står stilla.

Jag är inte upprörd över något. Jag ville bara veta några anledningar till att byta så att jag inte har missat något. Hittills verkar det som att jag inte har gjort det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Snabba intervall?
XP kom 2001, Vista 2006.

Just XP är undantaget som bekräftar regeln.

Titta i stället på intervallerna för MS-DOS 1, 2, 3, 4, 5 och 6. De sista kompletterades med Windows 1, 2 och 3.
Sedan kom Windows 95, snabbt följt av Windows 98, 98SE och ME för hemmabruk.
Parallellt med de sistnämnda kom NT 1, 2, 3, 4 och Windows 2000 för proffsen.

Genomsnittet ligger väl på knappt två år per version.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Prefetch finns i Windows XP. Det nya i Vista/Windows 7 heter SuperFetch och bör inte förväxlas med Prefetch.

- Prefetch fungerar som så att, när du bootar Windows eller startar ett program, registrerar den allt som läses in från hårddisken i en .pf-fil i C:\Windows\Prefetch\. När du sedan bootar/startar programmet igjen läser Prefetch in .pf-filen igjen och vet att om hårddisken är ledig och programmet är upptaget med ngt annat än att läsa från hårddisken kan den passa på att förladda ngt av det som behövdes förra gången, och när programmet frågar efter det finns det därför redan i RAM och programmet behöver därför inte hämta det från hårddisken.

- SuperFetch fungerar som så att den registrerar vilka program du använder, vilka dokument du använder, och vid vilken tidpunkt, och försöker utifrån det gissa sig till vilka program/dokument du behöver, och förladdar dessa i RAM.

Huruvida Prefetch/SuperFetch fortfarande är av intresse nu när även bra budget-SSD har kommit låter jag vara osagt (eller inte alls ).

Du har rätt i att man inte bör blanda ihop namnen "Prefetch" och "SuperFetch" för just Windows fallet då det skiljer sig rätt mycket i hur dem arbetar. I princip så att "Prefetch" försöker optimera HDD användningen vid boot och som det visar sig här, applikations start också, medan "SuperFetch" försöker hålla det i minnet innan du ens klickar på exe filen.

Termen "prefetcher" som jag använde tidigare vad tänkt att syfta på den generalla "cacha filer i minnet" teknologin som även finns för andra OS. Men tack för påpekandet!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture72
Hade varit härligt att se en "familjelicens" till ett vettigt pris, på samma sätt de har gjort med "Office". Blir inte billigt att köpa 6 retail licenser annars.
Någon som har hört hur strikta de kommer att vara med OEM versionerna, vad får man byta innan den blir ogiltig, för här hemma byts och flyttas delar ett antal ggr/mån.

Är också intresserad av att veta om det kommer att gå att installera en licens på flera datorer då vi har flera datorer i hemmet. Är det någon som läst något om detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janaydin
Är också intresserad av att veta om det kommer att gå att installera en licens på flera datorer då vi har flera datorer i hemmet. Är det någon som läst något om detta?

Nej, inget tyder än så länge på att sådana licenser kommer erbjudas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
SOFT! inte så jävla dyrt jag tror faktist att jag kmr betala för mitt första OS genom tiderna

haha samma här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janaydin
Är också intresserad av att veta om det kommer att gå att installera en licens på flera datorer då vi har flera datorer i hemmet. Är det någon som läst något om detta?

För folk som har ruskigt stora mängder datorer så är en MSDN subscription också ett val (om man också äger alla datorerna). Även den billigare OS varianten ger en full tillgång till alla Windows operativsystem i "oändliga mängder".

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janaydin
Är också intresserad av att veta om det kommer att gå att installera en licens på flera datorer då vi har flera datorer i hemmet. Är det någon som läst något om detta?

Jag vet att samma Windows xp licens, går på flera datorer (lagligt? de bryr jag inte om) samma sak med antivirusprogram.(en licens per dator samma sak där, de går ändå). jag vet inte hur de blir med Windows 7.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu får du utveckla.

Är det att suga ut genom att erbjuda bättre produkter allt eftersom tiden går?Vem i helvete köper porr nuförtiden?:D

De som har kompisar inom branschen...
Man kan inte ladda ner material som de har gjort.
Vore som att ladda ner musik från en artist man känner.
Sen har vi ju det där med att kolla på porr på datorn eller kolla på en riktig film men handling. Själv är en sak. Men tjejen är det en annan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
De som har kompisar inom branschen...
Man kan inte ladda ner material som de har gjort.
Vore som att ladda ner musik från en artist man känner.
Sen har vi ju det där med att kolla på porr på datorn eller kolla på en riktig film men handling. Själv är en sak. Men tjejen är det en annan.

Vore de riktiga kompisar hade de gett en porren gratis i PR-syfte

Vad har du för kompisar btw? VI kan fostätta via PM haha

Permalänk

angående flerlicens utgåvor har jag sett att inet säljer (ha den dock inte i lager) home premium som 3 licens utgåva för typ 1500kr oem eller retail vet jag inte... men antagligen oem

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk