Permalänk

Projekt: Fixa till i Serverrummet

Tja.

Bestämde mig för att fixa till nere i FD pannrummet (vi har numera fjärrvärme) så man har ju ett rum över typ. Iaf så åkte mycket skit in där efter 2 år och det började bli problem.
Så här såg det ut för någon dag sedan.. mycket bråte

Trångt och stökigt

Ännu mer..

Lite skit...

Så jag var och köpte lite skit på ett ställe som säljer sågspån och lim för ett bra pris och rätt stilrent och funktionellt för en bra peng. (IKEA för er som inte fattar)

Har samma lösning i tvättstugan sedan tidigare så.

Blev 3st skåp på 50x60x70cm
3st dörrar
6st gångjärn (varför säljs de i 3pack?)
4st skivor/hyllor
4st handtag
Fast hittade ett här hemma så ska lämna tillbaka ett paket.
Ben och bordsskiva hade jag sen tidigare som passade bra för ändamålet.

Hade visst lite skit här som måste väck.

Här försvinner det saker.

Nätet måste ju vara i gång 24/7 annars börjar folk klaga och jorden går under
Var faktiskt inte så svårt och flytta runt klossen med lite små prylar i och kablar hängande.

Mera grejor utbärt.

Började att montera ihop ett skåp fast tröttnade och gav mig på följande.

Nämligen bärlisten/reglen som monteras på väggen som skåpen står på.
Kapade den ca 5cm kortare så den inte syns från sidan.

Sen fick man sätta sig och bläddra två blad i papperna.

Börjar komma en bit

Nästan klart nu.

Klar!! Visst fasen man har ju två till .. suck.

Så vi snabbspolade lite och har alla tre färdiga.

Men vad är detta nu då? Ett hål!???!

Ännu mer hål vad ska det vara bra till? Jo, för att fästa skåpen intill varandra så man slipper glipor och fördelar tyngden bättre.

medföljer lite mer plåt som ska fästas i skåpen senare.

Var tvungen att flytta upp en dosa (ändå bara signalkablar till en givare till fjärvärmen) så den flyttade vi glatt. Dumt att sätta en dosa där jag ska ha mina skåp ju.

Mer kommer. Måste städa mer först.

Har fäst listen med en bult så att jag kan använda vattenpass för att få den i våg (annars lutar ju skåpen sedan) golvet är inte plant för 5öre då det finns en brunn det måste vara vattring för.
Skåpet står bara tillfälligt!

Var tvungen och plocka väck dessa järn med. Någon som ser något lustigt här?

Fäst ett skåp och satt det andra på plats

Fäst och ihopsatt med varandra

Fick ställa upp Racket på skåpet för det var trångt där nere

Alla tre skåpen på plats och dit bultade mm.

En gammal bordskiva som passade bra. Dock var den ca 30cm för lång så den kapades av. (lite suddig bild)

Fick dit skivan utan att lyfta ner racket det ni

Slängt dit två hyllor bla.
flyttade ut skåpen ca 10cm från väggen för att få plats med lite skivor mm där vid sidan. kan alltid behövas. Så skivan ligger inte som den ska.
Ska fästas mm.
kapade bordsskivan så att jag har 1cm uthäng runtom.

Satte tillbaka skyddet/skåpet runt Fjärrvärme centralen (det är en magnet som sitter nere till vänster om ni undrar).

Slängde dit dörrarna och började lasta in lite saker i de nya skåpen.
(är lite skit på ena dörren, bara att tvätta av sedan).

YESSS!!! Jag har ett golv.. fanns det där innan? näääh det kan jag inte tänka mig. (överexponerad)

Har massor att göra.

Bla städa och sätta dit handtagen.
Justera in dörrarna
Slänga massa skit
Har nog slänt 15kg el/datorskot och runt 200kg annat gojs.
Ska evt sätta in lysrör i taket.
Fixa en del med rackskåpet.
Dra ner mer Tp kablar och sätta in lite burkar i det.
Fästa bordsskivan.
mm, mm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

ser riktigt najs ut, du är som duktig när det gäller att pyssla om hemma sånt uppskattas för då får man själv ideér

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Hedersmedlem

Är fan imponerad vad mycket du sysslar med. Riktigt kul att se är det också

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Klart man vill ha det rent och snyggt och när ingen annan gör det och man inte vill leja folk så gör man det själv. Jag eller farsan har nog inte köpt en tjänst mer än när de la in fjärrvärme och när sotaren kommer lite då och då. Vi gör allt själva dvs man får det som man vill och det blir billigare oftast. Nackdelen är väl att man måste ha så mycket prylar hemma iofs

EDIT: har iofs köpt en hjulinställning till bilen för kompispris men det räknas väl inte redigt antar jag

Iaf. Smäckte dit ett 150cm lysrör och armatur på 58W

Blev en jäkla skillnad mot den mjölkiga glaskupan som satt där med en 60watt glödis.

Som natt och dag. Jag blev imponerad över ljuset.
Dock fick jag köpa lysröret. Armaturen hade jag hemma sen tidigare har två till över. Var ingen som ville köpa de när jag försökte sälja de så nu fick man användning för ett iaf

Någon som behöver?
1Fas 16A
3Fas uttag 32A
1Fas jordfelsbrytare

Någon som behöver en patchpanel?
Har blivit över då jag har 4st och evt bara kommer ha användning för 1-2 st.

Dock återstår fortfarande tidigare stolpar bla.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut.
Du är en hejjare på att pyssla där hemma faktiskt, jag kommer fortfarande inte riktigt över hur sexiga dina 19"-byggen är

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Tackar

Kommer lite bilder på 19" grejornna sen när lite grejor har inhandlats och man städat lite mm..

Hittade en lite äldre bild och det är både trångt och stökigt här.. fast har flyttat runt på lite saker men som sagt det är stökigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tackar

Kommer lite bilder på 19" grejornna sen när lite grejor har inhandlats och man städat lite mm..

http://pici.se/pictures/yFrepzkNO.jpg
Hittade en lite äldre bild och det är både trångt och stökigt här.. fast har flyttat runt på lite saker men som sagt det är stökigt

haha, det är ju inte lite prylar du har

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ser ut som mitt rum för ett år sedan innan jag flyttade.

Fint iallafall, fast man känner sig själv så dålig när man aldrig orkar göra saker själv.

Permalänk

Hehe.. blir en liten txt update nu bara.
Blir dock två bilder med visst (EDIT)

Har dragit ner en Tp kabel och en koaxialkabel från vinden så att jag framtidssäkrar huset lite. Ska dra mer Tp kabel där vid senare tillfälle.

Ska nämligen få fiber evt i höst och då får man både analoga signaler och digitala tv sändningar och då slipper jag böka om med tv nätet sen. Bara plugga in kabeln i boxen och sen koppla in den i förgrenings plinten på vinden. Så är det bara att nyttja de gamla uttagen i varje rum mm.
Fast är iofs redan draget Tp kablar nästan till varje rum och vid tv uttaget så man har dubbel funktion där.

Blir dock att ta det lungt idag. Var ute och festade inatt så är inte redigt pigg ännu. Sen så sprack min vindruta på bilen igår med tråkigt nog

EDIT: Hittade två bilder jag inte postat

Onödigt långa kablar i fjärvärme enheten enligt mitt tycke men men..
Flyttade som sagt upp Signaldosan Annars hade det varit svårt att få plats med skivan:P

Här ser man redigt hur golvet lutar för att evt vatten mm ska kunna rinna ner i brunnen (har ju varit pannrum innan och avlopp för vatten är ju bra och ha även nu då är det lätt att städa bara spola golvet och låta det torka och rensa filtret någon gång då och då.)

Benet till vänster är rätt bra ut gängat funderar på att sätta en liten distans så att det kommer ner lite mer. Dock 'ska' dessa ben inte bara någon vikt mer än om man sätter tunga saker eller sätter sig på det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

En 8P KVM Switch (Grejorna bakom är kastade sen länge).

Kablar till Switchen har nog 10-12st i blandade längder.
Finns lås för VGA och PS/2 kontakterna. Man skjuter undan ytterhöljet på kontakterna när man lossar så det går inte dra ut de. Varför finns det inte på tangentbord/ och möss man köper ?

Bilderna är någon månad gamla.

Så ser racket ut halvhöjds.

Var väldigt skitigt när jag fick hem det för någon månad sedan.

Monterade KWM switchen på baksidan (har uttag för två consoller).

En gammal byggbild.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Blev ju skillnad om man säger så

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

du är som andra säger bra på att pyssla hemma ser skit bra ut ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Shit, hur har du energi att fixa sånt där hela tiden? Det är helt klart en inspiration.

Jag ligger i flyttplaner nu, blir nog ett hopp från nuvarande etta till en fyra, då blir det ett stort datorrum!

Permalänk

Skillnad blir det ju givetvis, har ju fått ett golv
Inte alltid man har lust att fixa och dona men brukar ha lite små projekt uppe i luften som man kan springa imellan detta är ju mest nu ett som man tar när man hinner och har lite tid över och får ideer lite titt som tätt. vet att jag tiggde till mig en mindre rulle koaxialkabel på tippen för nått år sedan och kom ju på att jag får ju fiber och tv genom det sen (jobbar på företaget bla) så att framtidssäkra redan nu med att dra upp en kabel som man bara behöver ansluta är ju rätt givet.

Ska dock ta reda på om jag kan samköra signalerna i koaxialkablen så att jag kan ha backuppsystem till tv'na tex går internet ner så fungerar fortfarande tvaparaterna med digitalbox/digitalamottagare.
Så planer och ideer kommer allt som man håller på.

Dock får väl bilen ta mycket av den kommande lönen tyvärr.. har mycket som måste åtgärdas just nu tyvärr på den

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du är ju för jäkla go på å dona och fixa därhemma:)

Najs som vanligt, sjysst med golvutrymme va:p

Permalänk
Medlem

Måste fråga, vad har du för internetanslutning med all denna utrustning?

Visa signatur
Permalänk

I skrivande stund bara 8/0,8 men evt i höst (beror lite hur körigt det är på jobbet där jag få det igenom) så blir det troligen minst 10/10 men rätt troligt 100/100 evt högre som 'test' Kommer evt även få 15 tvkanaler alla kanaler både digitalt och analogt. allt genom fiber.
Rör finns lagda och är bara 1-2m kabelvägen ifrån där stativet står så evt hoppas jag på att de sätter den i/bakom stativet i största mån.

Vad framtiden har att säga exakt vad som kommer rymmas i stativet är ovisst. dock finns det många planer i huvudet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är glad att jag bara har forumet att rensa upp i då jag är allt för lat för riktigt arbete...i värmen.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
I skrivande stund bara 8/0,8 men evt i höst (beror lite hur körigt det är på jobbet där jag få det igenom) så blir det troligen minst 10/10 men rätt troligt 100/100 evt högre som 'test' Kommer evt även få 15 tvkanaler alla kanaler både digitalt och analogt. allt genom fiber.
Rör finns lagda och är bara 1-2m kabelvägen ifrån där stativet står så evt hoppas jag på att de sätter den i/bakom stativet i största mån.

Vad framtiden har att säga exakt vad som kommer rymmas i stativet är ovisst. dock finns det många planer i huvudet.

Vad jobbar du med då?
För jag har nämligen en liknande tjänst den du kommer få
Statsnät från utsikt katrineholm Tv via fiber 15 kanaler analogt canal digital samt IP från Bahnhof bredband

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Just nu jobbar med med att besiktiga och åtgärda delar av Ettnoll (dvs elskåp och transformatorer som står i villakvarteren och nere på stan(Elnätet i stan mer förenklat))
När jag börjar få ont om arbete där så blir det troligen mycket buggfixande i Ettnoll och sen evt fiberförläggning.

Inte helt olik din tjänst du kommer att få då med andra ord då.

Lite bilder på en manual. springer förbi fibergrejerna och loddan som kommer sitta i hushållen lite då o då så man kanske kan ta lite kort då;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Underbart! En tråd värd att följa

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Blir väl lite roligare när man börjar pilla lite mer med datorer osv
Fast så sjukt varmt här nu så går knappt att arbeta.. och mindre häller sitta vid datorn. så evt inköp av hårdvara ligger på is (höhö).

Dock skruvade jag dit handtagen igår kväll.

Även fått några Bnc-Rca Rca-Sterioplugg 3.5 så man kanske har nytta av sen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ingen update idag?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Just nu jobbar med med att besiktiga och åtgärda delar av Ettnoll (dvs elskåp och transformatorer som står i villakvarteren och nere på stan(Elnätet i stan mer förenklat))
När jag börjar få ont om arbete där så blir det troligen mycket buggfixande i Ettnoll och sen evt fiberförläggning.

Inte helt olik din tjänst du kommer att få då med andra ord då.

Lite bilder på en manual. springer förbi fibergrejerna och loddan som kommer sitta i hushållen lite då o då så man kanske kan ta lite kort då;)

Aha, våran box ser inte ut som din men den liknar den, 8 portar och en F, dock har vi bara 1 port för internet, 1 port för iptv och 1 port för iptele, resten är reserverade.
Vi kan bara få digitala tjänster från canal digital och boxer
Konstigt att de har klämt in marksänd tv i ett kabeltv nät, men det underlättar bara för mig

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

en fantastisk tråd, kommer lätt följa den i fortsättningen. två tummar upp, kul att läsa om andra flitiga människor när man inte pallar själv

Släng upp lite fler bilder på ditt hemmanätverk med, verkar sjukt ambitiöst

Permalänk

Tyvärr ingen update.

Har städat lite och det är på tok för klibbigt att vara igång och arbeta.. har börjat sälja av lite prylar som ska finansiera lite datorprylar.
Fick dessvärre lägga 3,2k på bilen häromdan så vill 'tjäna' igen det innan jag köper några datordelar förhastat.

Jag har bara städat lite smått. Fyllt på veden vid öppna spisen och dammsugit lite mer noggrant i rummet.
Måste även fixa ett träborr som är ca 70cm långt. troligen får jag fråga någon om de kan svetsa ihop en gängstång och ett borr så man kan borra lite hål för kablar (mer om detta sen).

Har polerat halva bilen (bleks mer på den sidan) fixat dit nummerskylten på den andra bilen då farsan nästan kört och tappat den. hängt upp lite verktyg mm på väggen i garaget. Har mycket planer för detta. fast det blir säkert ett utdraget projekt.

Har även fixat en CAT5-extender dvs att jag kan köra 2xPS/2 och VGA genom vanlig tp kabel. fungerade perfekt när jag testade med 25m kabel. Dock kör jag cat6 kabel i huset så det bör ju inte bli sämmre kvalite än vid testet iaf.

Få se sen när KVM-switchen ansluts i slingan och hur kvaliten blir. tror jag får speglingar men det tar vi sen. Annars så fungerar det utmärkt att skicka VGA signal över tp kabel utan någon sorts elektronik mer än en kontakt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tyvärr ingen update.

Har städat lite och det är på tok för klibbigt att vara igång och arbeta.. har börjat sälja av lite prylar som ska finansiera lite datorprylar.
Fick dessvärre lägga 3,2k på bilen häromdan så vill 'tjäna' igen det innan jag köper några datordelar förhastat.

Jag har bara städat lite smått. Fyllt på veden vid öppna spisen och dammsugit lite mer noggrant i rummet.
Måste även fixa ett träborr som är ca 70cm långt. troligen får jag fråga någon om de kan svetsa ihop en gängstång och ett borr så man kan borra lite hål för kablar (mer om detta sen).

Har polerat halva bilen (bleks mer på den sidan) fixat dit nummerskylten på den andra bilen då farsan nästan kört och tappat den. hängt upp lite verktyg mm på väggen i garaget. Har mycket planer för detta. fast det blir säkert ett utdraget projekt.

Har även fixat en CAT5-extender dvs att jag kan köra 2xPS/2 och VGA genom vanlig tp kabel. fungerade perfekt när jag testade med 25m kabel. Dock kör jag cat6 kabel i huset så det bör ju inte bli sämmre kvalite än vid testet iaf.

Få se sen när KVM-switchen ansluts i slingan och hur kvaliten blir. tror jag får speglingar men det tar vi sen. Annars så fungerar det utmärkt att skicka VGA signal över tp kabel utan någon sorts elektronik mer än en kontakt

ooh, CAT5-extender har jag letat efter. Hittade du någon för humant pris eller var det det vanliga på 2000+ som gällde?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Fick tag på en billigt dock så vet jag att det säljs av en person på bla elektronikforumet. (jag hade planer att köpa av han men fick tag i en på annat håll)

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=34620

Ska nog ta och köpa detta systemet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fick tag på en billigt dock så vet jag att det säljs av en person på bla elektronikforumet. (jag hade planer att köpa av han men fick tag i en på annat håll)

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=34620

Ska nog ta och köpa detta systemet.

http://pici.se/pictures/IgfkBsVMZ.jpg

Köp denna propp istället, inte mycket dyrare, och så har den olåst multiplier. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376580 Nog för att du ska ha en server, men klock är kul!