Arctic Cooling avslöjar kylpastan MX-3

Permalänk
Melding Plague

Arctic Cooling avslöjar kylpastan MX-3

Efterträdaren till den populära kylpastan MX-2 är på väg ut från fabrikerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Redaktionen får nog se över artikelns namn lite... MX-3, MX-2?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Dimestam
Arctic Cooling MX-2 är en ny kylpasta med kolpartiklar som lovar hög värmeledningsförmåga (8,2 W/mK) och som samtidigt uppges vara helt säker för komponenterna.

Borde det inte stå Arctic Cooling MX-3?

Hoppas den blir bra, min nuvarande processor går nästan upp i 80grader i full load med vanlig silicon-pasta så jag borde nog byta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Borde det inte stå Arctic Cooling MX-3?

Hoppas den blir bra, min nuvarande processor går nästan upp i 80grader i full load med vanlig silicon-pasta så jag borde nog byta

Kylaren har en större roll än själva kylpastan. Det blir max någon/några enstaka grader skillnad.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

WooHoo
Få saker som är så överhypade som kylpasta, säg att de gjort den 30% bättre än tidigare, då sänker kylpastan 30% av de 2° som kylpastan bidrar med till temperaturen, Spenderade 100:- på ny pasta och få 0,6° lägre temp

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
WooHoo
Få saker som är så överhypade som kylpasta, säg att de gjort den 30% bättre än tidigare, då sänker kylpastan 30% av de 2° som kylpastan bidrar med till temperaturen, Spenderade 100:- på ny pasta och få 0,6° lägre temp

Haha, är inte det sanningen. Men ska ju finnas en redan som klassas som den bästa, tror den innehöll kvicksilver eller liknande, kanske ett fall för Miljöpartister att se över.

Permalänk
Inaktiv

Jag är grymt nöjd med MX-2 så det blir köpa det här (MX-2 tuben börjar bli gammal och framför allt borttappad).

Kommer ihåg när jag körde med ngn billig version som rann ut efter ett tag. Måste ha varit designad för desktop datorer som sitter horisontellt

Permalänk

Köper nog MX-2 el 3 till nyburken eftersom jag vet att de funkar bra och inte leder ström. Gick på en nit en gång när jag använde kylpasta farsan hade på jobbet som fick grafikkortet att överhettas varannan timme, I IDLE.
Sen ska vi inte tala om load...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Haha, har haft Mx-3 ett tag nu... Mazda Mx-3 that is....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
WooHoo
Få saker som är så överhypade som kylpasta, säg att de gjort den 30% bättre än tidigare, då sänker kylpastan 30% av de 2° som kylpastan bidrar med till temperaturen, Spenderade 100:- på ny pasta och få 0,6° lägre temp

Jag kan hålla med om att kylpasta är rätt hypat. Datornördens motsvarighet till Loreal provitamin-quack och "diamond nanoparticles" eller något annat humbug i kosmetika-väg.

Men ändå, termodynamik är inte alltid intuitivt och många förväxlar temperatur med värme. 0,6 grader mindre kan faktiskt motsvaras av flera watt mer bortförd värme innan termodynamisk jämvikt uppträder. Framförallt beror det på _var_ man mäter. Om CPU-sensorn visar helt rätt är inte 0,6 grader så mycket, men om du mäter på flänsen är det många watt vi talar om. Fast, med bättre pasta ska du få en högre temperatur på flänsen.

Temperaturen momentant avgör förstås hur mycket du kan klocka, men temperaturresponsen på förändrad effektutveckling är något annat. Får du 0,6 grader lägre i idle, kan du mycket väl få 1 grad mindre vid last (än tidigare, inte än idle), 1,5 grader mindre vid extrem last, osv, vilket kan påverka stabilitet och klockbarhet.

Swecs nya överklockningslag måste säkert ta hänsyn till dylika faktorer och då är 0,6 grader kanske skillnaden mellan vinst och förlust, men för oss som bara amatörklockar lite då och då spelar det föga roll; så du har rätt. Billigaste fulpastan är mer prisvärd och duger bra. I nödfall klarar man sig t.o.m. utan eller med apotekets zinksalva eller lite vad som helst. Thermal pads är mycket praktiska och lätta att ha att göra med och används nästan alltid på fabriks-PC typ Dell och Acer, etc.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jo lite vad som helst, hitta ett test där dom körde med ost som kylpasta. Funkade hyfsat

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Tandkräm duger

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja tycker de är lite dumt att säga att vilken fulpasta som helst duger, för ja köpte ett 4 pack fulpasta på våran lokala datorbutik (i Malå!!!)

I 3 av tuberna hade pastan separerat så de var bara som ett vatten som kom ut, men 1 tub av 4 som går att använda kanske är normen för fulpasta?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

0.6 grader för 100kr istället för typ 70?

Om man inte tycker att 0.6 grader spelar någon roll kanske man ska vara på swegamers och inte sweclockers

Bär jag gick med för inte allt för länge sedan trodde jag det hela handlade om just sånt här. Lappa kylare, exotisk kylpasta, optimala kylare, bästa moderkorten, häftigaste chassina för att jaga de sista hertzen i överklockningen. Men jag börjar inse att det viktigaste för 99% av de som är här är att så enkelt och billigt så möjligt få en dator som klarar crysis så bra som möjligt. Lite synd men jag antar att det är det som gör att sweclockers är så stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
/../på våran lokala datorbutik (i Malå!!!) /../

Ex-Malåbo här!

/off-topic

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Ja tycker de är lite dumt att säga att vilken fulpasta som helst duger, för ja köpte ett 4 pack fulpasta på våran lokala datorbutik (i Malå!!!)

I 3 av tuberna hade pastan separerat så de var bara som ett vatten som kom ut, men 1 tub av 4 som går att använda kanske är normen för fulpasta?

Nä, det är nog inte normen för det jag menade. Kylpasta har ett mycket bredare användningsområde är bara just processorer och finns att köpa i nästan vilka förpackningsstorlekar som helst. Det jag menade med "fulpasta" var icke märkesspecifik pasta i form av handelsvara. Klart att det alltid finns lurendrejeriföretag som säljer vad skit som helst, men kiselpasta/kylpasta duger i de allra flesta fall hur bra som helst om man inte ska jaga upp de absolut sista hertzen i sin CPU.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
men kiselpasta/kylpasta duger i de allra flesta fall hur bra som helst om man inte ska jaga upp de absolut sista hertzen i sin CPU.

Ser personligen ingen orsak varför man ska använda nåt som är "dåligt", åtminstone inte om man som jag köper en tub vart 4:e år vilket gör den högre kostnaden oväsentlig.
Alltid gott att veta att kylningen är på topp även när det är +30 grader ute utan att störas av några fläktar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Ser personligen ingen orsak varför man ska använda nåt som är "dåligt", åtminstone inte om man som jag köper en tub vart 4:e år vilket gör kostnaden oväsentlig.
Alltid gott att veta att kylningen är på topp även när det är +30 grader ute utan att störas av några fläktar

Vad är det som är dåligt med kiselpasta? Detta är något industrin använt i decennier och dess verkan är väl förstådd. Lyxkylpasta är betydligt mer oprövat.

Frågan var alltså inte vilket som var ekonomisk försvarbart (100 spänn vart fjärde år är ju onekligen inte mycket att bråka om), frågan var vad som dög. Jag gav medhåll till en person som skrev att kylpasta är överhypat, vilket det naturligtvis är. Ungefär som att köpa kvävekylning och inte klocka.

MX-3 är månne som dyr och exklusiv sportutrustning som eliten behöver för att tjäna de där sista 0,01 sekunderna eller millimetrarna vid OS, men det betyder inte att det är meningsfullt att välja det framför vanliga kläder/utrustningar om man ska ut och jogga.

Kylningen beror mycket mer på din fläns än på din pasta. Det finns inget sådant som att "kylningen ska vara på topp", den ska vara ändamålsenlig. För extrem överklockning som sport krävs att man jagar tiondelars grader och då måste man ta hänsyn till både fläns och pasta. För normal klockning där klockningen ska vara permanent och chipet inte når rent praktiska gränsvärden är dock grader ointressant. Temperaturgrader är ett dåligt mått (men korrelerar givetvis i viss mån) på stabilitet och livslängd i det normala överklockningsfallet.

Så du blandar ihop saker; extrem överklockning som varar i några timmar för att slå ett rekord, där temperatur av fysikaliska skäl kan vara viktigt, med vardagligt (inklusive "entusiastvardagligt" med överklockning) där stabilitet är viktigt. För stabilitet kan det rent av vara fördelaktigt med en större tröghet i temperaturförändringarna.

Det är helt enkelt två olika bevekelsegrunder: Som "sport" vill man ta bort effekt så snabbt som möjligt och då gör det inte så mycket om flänsen levererar rena värmechockerna; systemet är ändå inte tänkt för långvarit bruk och är sällan slutet. Som vardaglig användning vill man ha en jämn temperatur i datorn över lag, sedan om den ligger några tiondelar högre än med "finpasta" är mindre väsentligt.

Det viktigaste är dock frågan om man kan lita på tillverkarens data översatt till praktik. Datat beträffar värmeledningsförmåga är säkert helt korrekt, men hur det påverkar steady-state-temperaturen är en helt annan femma.

Min poäng var aldrig "köp inte MX-3", min poäng var snarare "du behöver inte skämmas bara för att du inte köper MX-3". Kontentan var alltså att det är en smula hypat, ungefär som schampo med diamantpartiklar eller vitaminer som inte gör någon nytta, eller rent pseudovetenskapliga anspråk som aromterapi o.dyl. Luktar det gott, trivs du med varan? Gott så, det är ett utmärkt argument, köp varan. Men kom inte och dra en vals om att schampot är "bättre" än något annat.

MX-3 är inte "bättre" på något omedelbart betydande eller självklart sätt helt enkelt därför att vanlig pasta är tillräckligt bra. Bättre än "tillräckligt" behövs i allmänhet inte, utom i extremfallen.

Slutsatsen blir att man inte alls ska använda något "dåligt", man ska använda något som är tillräckligt. Möjligt att det finns rent ut sagt dåliga kylpastor, men det är inte normalfallet.

Hoppas du förstår min poäng.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det är viktigare hur man applicerar kylpastan än vad för kylpasta man använder.
Korrekt applicering ger större skillnad.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Det är viktigare hur man applicerar kylpastan än vad för kylpasta man använder.
Korrekt applicering ger större skillnad.

Jepp, det är viktigt. Jag vet inte om man överlag entydigt säga att den faktorn är viktigast eller viktigare än någon annan; det beror nog på hur bra de andra delarna är och vad man vill uppnå, extrem överklockning eller allround-stabilitet.

Man kan ju gissa sig till att om man använder pasta med låg värmeledningsförmåga blir denna faktor viktigare, och vice versa. Det ideala skulle vara ingen pasta alls och van der Waals- eller London-bindningar mellan kärnan och flänsen, men detta skulle givetvis kräva opraktiskt små toleranser för fläns och utesluta tryck/gravering på kärnans yta. Pasta är billigare och räcker uppenbarligen.

Det största termiska motståndet kommer man ändå inte åt; det mellan chipet och höljet. Det forskas på bättre metoder och nanotekniken ger hopp om bättre värmeavledning då detta är ett fundamentalt problem för både processorer och kraftelektronik så som power-FETs.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
I 3 av tuberna hade pastan separerat så de var bara som ett vatten som kom ut, men 1 tub av 4 som går att använda kanske är normen för fulpasta?

Det gör även dyr kylpasta efter ett tag.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Det är viktigare hur man applicerar kylpastan än vad för kylpasta man använder.
Korrekt applicering ger större skillnad.

Visst betyder korrekt applicering mycket, men vissa pastor är mycket lättare än andra att applicera.

Personligen använder jag för tillfället MX-2 och är nöjd, den är (tycker jag) mycket lättare att applicera än tex. AS5 som också är en bra pasta men svårare att applicera ett jämt och tunt lager av.
Dessutom så innehåller tex. AS5 silver och är strömförande, man bör vara mer varsam vid appliceringen.

Så om man vill ha en högpresterande pasta som är enkel att applicera så är MX-2 ett bra val.
Dessutom så byter många pastan på Intels medföljande HSF el. liknande med push pins, där kommer en lätt applicerad pasta verkligen till sin rätt då dessa push pins ofta är en riktig mardröm att montera/applicera om.

Har svårt att tänka mig att Arctic Cooling har ändrat konsistensen på MX-3 jämfört med MX-2.

Skulle inte förvåna mig om MX-3 presterar riktigt bra och är lätt att applicera, jag kommer definitivt prova den nästa gång jag lossar på vattenblocket/heat zinken.

Permalänk
Medlem

Och här sitter man med Arctic Silver som ansågs det absolut fränaste för ett par år sedan. En tub på 3,5 gram räcker ju en evighet.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Noctuas NT-H1, sägs vara bäst och kommer nästan alltid först i tester gjorda någorlunda nyligen. den har till och med visat sig ge betydligt bättre värmeledning även när cpun är i idle än de flesta andra pastor. ska bli kul och se om MX-3 kan köra om noctuas...

det man ska fråga sig är hur ofta man monterar kylare. gör man det ofta är en kvalitets pasta helt klart värt investeringen mot den "skiten" man får med.

körde Artic Ceramic när jag höll på som mest med överklockning och bytte kylare och cpu stup i kvarten då den är trevligast att jobba med och ger direkt bra resultat och behövde inte läka som as5 och andra pastor som fanns då.

numera kör jag MX-2. när den tuben är slut blir det notuas eller vad den nu är som är bäst. vem vet kanske MX-3?