Micron påbörjar masstillverkning av nya flashminnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Och? Är det en tävling i den kortaste och minst förklarande förklaringen?

Jag vill minnas att du tidigare uttryckte en önskan att kunna hålla nere textmängden i dina inlägg. Och vad är det där för prat om "minst förklarande förklaringen"? Självklart ska man inte behöva förklara saker som man nästan kan ta för givet att personen man pratar med redan redan vet och förstår.

Citat:

Den jag citerade trodde ju att bit/gigabit var ett mått på hastighet, så det hade inte hjälpt med att säga "bit/s" då denne rimligen bara hade undrat vad en "bit" då är och varför den förs över per sekund.

Jag har svårt att tänka mig att han de fakto inte förstår vad begreppet hastighet som sådant innebär, utan han tänkte väl mer i banorna "megabit brukar man använda när man pratar överföringshastighet för bredband, men menar dom det här också? bäst att fråga..."

Men om du verkligen tror att han inte förstod det, då kanske du också tror att han tror (eller trodde, innan han läst alla nya inlägg) att en bils hastighet kan uttryckas i kilometer? Det vore nog nästan en dumförklaring av honom, vilket är tämligen överdrivet och elakt faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Jag vill minnas att du tidigare uttryckte en önskan att kunna hålla nere textmängden i dina inlägg. Och vad är det där för prat om "minst förklarande förklaringen"? Självklart ska man inte behöva förklara saker som man nästan kan ta för givet att personen man pratar med redan redan vet och förstår.

Jag har svårt att tänka mig att han de fakto inte förstår vad begreppet hastighet som sådant innebär, utan han tänkte väl mer i banorna "megabit brukar man använda när man pratar överföringshastighet för bredband, men menar dom det här också? bäst att fråga..."

Men om du verkligen tror att han inte förstod det, då kanske du också tror att han tror (eller trodde, innan han läst alla nya inlägg) att en bils hastighet kan uttryckas i kilometer? Annat vore nog nästan en dumförklaring av honom, vilket är tämligen överdrivet och elakt faktiskt.

Förlåt att jag inte bara antar.

Klart att jag också förstår hur det ligger till, men det är föga adekvat att bara anta saker. I synnerhet inte när dessa "förklaringar" redan nämnts i tråden, t.ex. här http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9282194... och här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9282209...
Och här är en "lysande förklaring" som inte är ett dugg dumförklarande: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9283790...
Här är ytterligare en "förklaring" som "alla förstår": http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9283903...

Frågeställaren har alltså fått detta "utrett" flera gånger nu med väldigt "uttömmande förklaringar" ( ) och uppenbart hajat vitsen varpå mitt skriveri uppenbart är överflödigt...

Ja, det är korrekt att jag har svårt att uttrycka mig kort. Men "kort" i detta fall hade ändå krävt att man förklarar hur bit förhåller sig till byte och dessa tu till sekunder. Eller skulle jag bara stämma in i kören och säga "bit är ingen hastighet" ytterligare en gång? Även om vederbörande antagligen förstår så har vi ju inte sett några tecken på det i tråden, eller hur? (om jag inte missat nåt)

Varför skulle jag tro att han(?) tror att kilometer är ett mått på hastighet? Vad är det för jäkla ad-hoc-teori? Förlåt att jag finns.

Edit: Strunt samma. Nu borde alla dock känna till en av informationsteorins fundamentala enheter, vilket ju liksom var målet. Och därtill känna till att binärprefixen ingalunda är fullständigt implementerade än.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Förlåt att jag inte bara antar.

Klart att jag också förstår hur det ligger till, men det är föga adekvat att bara anta saker.

Varför skulle inte det vara adekvat? Menar du generellt nu? Är det aldrig adekvat att "bara anta" saker? Jag antar saker hela tiden, och det går alldeles utmärkt. Givetvis är inte mina antagningar helt tagna ur luften, och de menar jag att mina antagningar om hans kunskaper inte var heller.

Citat:

I synnerhet inte när dessa "förklaringar" redan nämnts i tråden, t.ex. här http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9282194...

Vilket var kort och koncist, och fullt tillräckligt om du frågar mig. Om personen i fråga ändå är osäker så får han väl fråga igen. Men min gissning är att han skulle förstå direkt av det svaret, och att han bara tänkte lite fel förut.

Citat:

Frågeställaren har alltså fått detta "utrett" flera gånger nu med väldigt "uttömmande förklaringar" ( ) och uppenbart hajat vitsen varpå mitt skriveri uppenbart är överflödigt...

Precis.

Citat:

Ja, det är korrekt att jag har svårt att uttrycka mig kort. Men "kort" i detta fall hade ändå krävt att man förklarar hur bit förhåller sig till byte och dessa tu till sekunder.

Varför det? Jag menar snarare att man bara behöver påminna personen i fråga att det är skillnad på bit och byte, och att hastighet kräver en tidsenhet (som t.ex " megabit per sekund"). Det borde räcka för att han ska inse att "ja just det, "megabit" när det gäller bredband är ju bara en kortform av "megabit per sekund".

Citat:

Eller skulle jag bara stämma in i kören och säga "bit är ingen hastighet" ytterligare en gång?

Du glömmer kanske det trevliga alternativet att inte posta ett inlägg alls?

Citat:

Även om vederbörande antagligen förstår så har vi ju inte sett några tecken på det i tråden, eller hur? (om jag inte missat nåt)

Det behöver inte betyda något alls. Långt ifrån alla har autobevakning eller en rutin att alltid försöka besöka trådar man postat i tidigare. Eller så kanske han inte varit inne på siten på ett tag. Eller så kanske han läst allas svar och inte orkar engagera sig i alla OT-inlägg. Eller så kanske han skämms lite för att han "tänkte lite för snabbt" när han postade första inlägget.

Citat:

Varför skulle jag tro att han(?) tror att kilometer är ett mått på hastighet? Vad är det för jäkla ad-hoc-teori?

Därför att det är samma sorts grundläggande tankefel som bakom resonemanget "megabit är ett mått på överföringshastighet". Jag tror inte att han gjorde detta grundläggande tankefel alls, egentligen (även om det var så han uttryckte sig), utan kanske uttryckte sig slarvigt eller tänkte för mycket på det faktum att man till vardags brukar använda "megabit" i betydelsen "megabit/s" och resonerade lite snabbt att det lät märkligt att prata om megabit när man pratar om lagringskapacitet och dylikt, och bestämde sig för att slänga iväg en snabb fråga för att få lite klarhet vad som avsågs.

Citat:

Förlåt att jag finns.

Är det tänkt att man ska besvara sånt där? Är då "Nej" eller "Absolut!" det mest socialt acceptabla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Edit: Strunt samma. Nu borde alla dock känna till en av informationsteorins fundamentala enheter, vilket ju liksom var målet. Och därtill känna till att binärprefixen ingalunda är fullständigt implementerade än.

Se där.... Nu kommer minsann dina onda planer fram i ljuset... Bildning av folket... Höjden av onska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[...]Så medan andra bara konstaterar fel försöker jag faktiskt just att förklara.[...]

Jo, som sagt sade jag ju att din tanke var snäll. Men det var mig du citerade och inte pontus_mri, som för övrigt fick ett alldeles utmärkt svar direkt av doomas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[...]1 kibyte eller Kibyte är ju kortformen för kibibyte (ännu kortare kiB eller KiB)[...]

Kanske inte har så mycket att göra med Microns SSDer, men jag kan inte tänka mig att uttrycket kibyte finns realistiskt (förkortning kombinerat med utskrivet), kibibyte eller KiB är ok.. (jmfr mmeter? millimeter eller mm!)

Jag tror dock vi kan enas om att världen vore mycket bättre med en ensam standard (tex bit som ju har en enkel grunfläggande definition). Men jag kan nästan också slå vad om att vi är överens om att det aldrig kommer hända? Eller?? Nu under tiden blir jag nästan tveksam, eftersom de som inte skulle kunna hantera en glidande övergång inte riktigt skulle bry.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Varför skulle inte det vara adekvat? Menar du generellt nu? Är det aldrig adekvat att "bara anta" saker? Jag antar saker hela tiden, och det går alldeles utmärkt. Givetvis är inte mina antagningar helt tagna ur luften, och de menar jag att mina antagningar om hans kunskaper inte var heller.

Nä, jag menade inte rent generellt. Ibland måste man anta saker. Jag trodde dock i min enfald att ett mer uttömmande svar skulle parera alla missförstånd helt oavsett vilken kunskap den jag riktade mig till hade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Vilket var kort och koncist, och fullt tillräckligt om du frågar mig. Om personen i fråga ändå är osäker så får han väl fråga igen. Men min gissning är att han skulle förstå direkt av det svaret, och att han bara tänkte lite fel förut.

Okej, det tänker jag inte argumentera emot men jag ser inte hur det kan vara fel att ge ett uttömmande svar, berätta lite historia, lite om baud och varför det är som det är? Detta är väl ändå ett forum för entusiaster där vi vill/kan/bör lära varandra saker. Om inte annat så bara för att det är kul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Varför det? Jag menar snarare att man bara behöver påminna personen i fråga att det är skillnad på bit och byte, och att hastighet kräver en tidsenhet (som t.ex " megabit per sekund"). Det borde räcka för att han ska inse att "ja just det, "megabit" när det gäller bredband är ju bara en kortform av "megabit per sekund".

Tidsenheten kan vara dold i termen. Ej alla enheter som är över tid innehåller explicit "sekunder", t.ex. g (m/s*s), joule (Ws), baud (c/s), tabor (lm*s), osv, osv. Det finns alltid standardiserade och ostandardiserade enheter som döljer en grundläggande SI-enhet, t.ex sekund, så det finns inte något formellt hinder för att "gigabit" skulle kunna vara en överföringshastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Du glömmer kanske det trevliga alternativet att inte posta ett inlägg alls?

Va? Hur ska jag tolka det? Jag blev ju citerad angående detta; nME undrade ju varför jag envisades med att mäta minnen i överföringshastighet, vilket tydligt visade att han missuppfattat något fundamentalt fast flera redan tidigare hade försökt räta ut saken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Det behöver inte betyda något alls. Långt ifrån alla har autobevakning eller en rutin att alltid försöka besöka trådar man postat i tidigare. Eller så kanske han inte varit inne på siten på ett tag. Eller så kanske han läst allas svar och inte orkar engagera sig i alla OT-inlägg. Eller så kanske han skämms lite för att han "tänkte lite för snabbt" när han postade första inlägget.

Visst, visst. Men jag förstår inte din poäng?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Därför att det är samma sorts grundläggande tankefel som bakom resonemanget "megabit är ett mått på överföringshastighet". Jag tror inte att han gjorde detta grundläggande tankefel alls, egentligen (även om det var så han uttryckte sig), utan kanske uttryckte sig slarvigt eller tänkte för mycket på det faktum att man till vardags brukar använda "megabit" i betydelsen "megabit/s" och resonerade lite snabbt att det lät märkligt att prata om megabit när man pratar om lagringskapacitet och dylikt, och bestämde sig för att slänga iväg en snabb fråga för att få lite klarhet vad som avsågs.

Förlåt mig, men det var ju precis vad jag har påpekat: kilometer per timme känner de flesta människor till och att överföringshastighet mäts i informationsmängd över tid är alltså precis lika grundläggande och man borde kunna begära kunskap om detta på ett datorforum. Det är en enklaste formen av allmänbildning vad datorer beträffar. Känner man inte till "megabit" så finns det inga hinder att man inte känner till "kilometer" och "sekund", vilket man naturligtvis gör. Som jag sa tidigare angående enheter finns inget i namnet som antyder vad det rör sig om om man saknar det mest elementära; "megabit" skulle kunna vara ett hastighetsmått eftersom SI-enheten sekund kan vara dolt i namnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Se där.... Nu kommer minsann dina onda planer fram i ljuset... Bildning av folket... Höjden av onska.

Haha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Jo, som sagt sade jag ju att din tanke var snäll. Men det var mig du citerade och inte pontus_mri, som för övrigt fick ett alldeles utmärkt svar direkt av doomas.

Jo, men du svarade ju mig och Pontus_mRI hade ju som sagt redan fått ett svar. Ändå blandar du ihop det senare! Så när du citerade mig, citerade jag dig. Konstigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Kanske inte har så mycket att göra med Microns SSDer, men jag kan inte tänka mig att uttrycket kibyte finns realistiskt (förkortning kombinerat med utskrivet), kibibyte eller KiB är ok.. (jmfr mmeter? millimeter eller mm!)

Har du aldrig sett "mmeter" eller liknande? Det är inte speciellt vanligt men om enheten är kort och/eller saknar förkortning är det dock vanligare, "mbar" (millibar) är ett exempel. Att jag skrev ut "byte" och "bit" var helt medvetet för att inte introducera nästa förvirring: skillnaden mellan bit och byte förkortat. Normalt är bit b och byte B, men det är ingalunda självklart och om vi talar i en kontext där bit redan är sammanblandat med bit/s så är det väl fullständigt logiskt att skriva ut "bit"/"byte"? Att jag inte skrev kibi, etc, berodde på att jag redan skrivit ut det tidigare och ville pedagogiskt passa på att införa den förkortningen (ki/Ki) eftersom jag antog att den nu skulle förstås. Huruvida b är bit och B är byte hade ingen dock nämnt tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Jag tror dock vi kan enas om att världen vore mycket bättre med en ensam standard (tex bit som ju har en enkel grunfläggande definition). Men jag kan nästan också slå vad om att vi är överens om att det aldrig kommer hända? Eller?? Nu under tiden blir jag nästan tveksam, eftersom de som inte skulle kunna hantera en glidande övergång inte riktigt skulle bry.

Jo, du har nog rätt.

Men på många sätt lever vi i en sådan övergång; binärprefixen blir ju vanligare men ställer till problem där de inte används fast de borde, för RAM (och flash), eller där "rätt" prefix alltid har använts och folk klagar på _det_ (hårddiskar).

Jag har i tidigare trådar försökt förklara binärprefixen och dess roll för skilda saker som hårddiskar och random-access-minnen och att det också spelar roll om vi talar om partitionerade hårddiskar och OS, eller om råutrymme. Så binärprefixen är olika långt framme på olika områden. "Mest fel" är det när det gäller RAM; traditionellt snackar man om gigabyte fortfarande fast det är gibibyte man menar. Random-accessminnen adresseras ju binärt så det är logiskt med 1 k = 1 024 där. Klart att det rent tekniskt skulle *gå* att göra ett RAM på 1 000 000 000 byte, men det skulle fortfarande kräva 1 GiB i adressutrymme och lämna massa dödutrymme som kan ställa till det för OS och få programmerare att slita sina hår.

Edit: Det var naturligtvis inte avsikten att dumförklara någon.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, men du svarade ju mig och Pontus_mRI hade ju som sagt redan fått ett svar. Ändå blandar du ihop det senare! Så när du citerade mig, citerade jag dig. Konstigt?

Men människa!! Nog för att jag uttryckte mig klumpigt första gången ("'fort'" [inom citationstecken] som beteckning på addresseringsstorlek), men nu flera sidor senare måste det väl ha framgått att jag inte blandade ihop det! [Min fråga då var varför du menade att man skulle kalla ett minne för olika storlekar beroende på hur det addresserades (något du inte menade).] Eller är du så fokuserad på att skriva långa svar att du över huvud taget inte läser vad andra skriver?

Angående långa utbildande svar kan det nu vara nobelt, men kanske inte angående skillnaden mellan b och bps som väl 99% av forumet bör ha koll på?

Ska vi lägga ner det här nu? Jag har en väldig respekt för din kunskap och har ingen lust att käbbla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Har du aldrig sett "mmeter" eller liknande? Det är inte speciellt vanligt men om enheten är kort och/eller saknar förkortning är det dock vanligare, "mbar" (millibar) är ett exempel. Att jag skrev ut "byte" och "bit" var helt medvetet för att inte introducera nästa förvirring: skillnaden mellan bit och byte förkortat. Normalt är bit b och byte B, men det är ingalunda självklart och om vi talar i en kontext där bit redan är sammanblandat med bit/s så är det väl fullständigt logiskt att skriva ut "bit"/"byte"? Att jag inte skrev kibi, etc, berodde på att jag redan skrivit ut det tidigare och ville pedagogiskt passa på att införa den förkortningen (ki/Ki) eftersom jag antog att den nu skulle förstås. Huruvida b är bit och B är byte hade ingen dock nämnt tidigare.

Nej, jag har aldrig sett mmeter. Och bar är väl sin egen förkortning? Vidare så är väl den "riktiga" förkortningen av kibi är väl Ki. Enda anledningen till att kilo förkortas k är ju för att K kallt nog redan var upptagen.

Och återigen, snäälllaaaa sluta utbilda folket i saker alla här kan (bit=b, byte=B). Man måste ju vada sig igenom träsk av text (som hela denna tråden nu) för att se om det står något vettigt. En god idé vore kanske att sitta redo med rätt Wikipedia-sida för den obildade (http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit: Det var naturligtvis inte avsikten att dumförklara någon.

Äsch, förlåt mig med. Jag får bara uppfattningen av att du har en väldigt trist attityd. Men det är ju så lätt att missuppfatta såhär bakom skärmen, så jag lär ju bara överreagera. Sorry!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB