Permalänk
Medlem

Nyfiken på Acer Aspire One 531

Hej,

I helgen snurrade jag runt på stan och fann mig inne i en Expert-butik där denna till synes ytterst sympatiska maskin skådades. Den inte riktigt lika trevliga gubben bakom kassan vilseledde mig dock med datorspecifikationer som vid närmare undersökning -- bland annat tre.se's hemsida -- visade sig vara felaktiga. Han ville inte logga in i Windows så att jag kunde testköra datorn, och vägrade dema den då exemplaret tydligen skulle säljas till kund i slutänden: fan vet varför Expert ställer fram och kopplar in strömförsörjning till datorer man som nyfiken kund inte får provköra. Ja, jag är bitter över det bemötandet jag fick.

Hursomhelst, denna netbook ser riktigt fin ut! Jag hann pilla lite på tangentbordet och det kändes bra -- alla knappar sitter där de skall. Har läst på lite mer om specsen och touchpaden är en Synaptics med multi-touch. Batteritiden skall med det medföljande batteriet landa på runt 6 timmar vid "normalt" användande, vilket jag antar kan tas med en nypa salt, men ändå låter klart godkänt.

Versionen som kommer med mobilt bredband (den som säljs på bland annat Expert) har 1GB RAM och en hårddisk på 160GB. Enligt Acers hemsida finns det även modeller med 250GB hårddisk eller 64GB SSD. Då samtliga modeller verkar ha dubbla kortläsare är jag riktigt sugen på SSD-varianten (och dessutom är jag fördomsfullt misstänksam mot abbonemang med lång bindningstid, 24 månader i detta fall).

Har som sagt inga egna erfarenheter av hur den känns i drift men jag antar att det är ungefär som andra netbooks. Det finns några tyska och italienska videorecensioner som inte säger mig speciellt mycket, men som verkar optimistiska till helhetsintrycket. Wirelessalternativen verkar hyggliga med a/b/g-nätverk från Atheros, Bluetooth och inbyggt 3G-modem som sagt (olika submodeller har olika konfigurationer).

Något som jag finner direkt avskräckande är priset som i skrivande stund ligger på dryga 4,2k för den billigaste modellen. Om man tar tre-abbonemanget med bindningstid så landar priset på 349 kronor i månaden eller saftiga 8376 kronor. Jag har ingen aning om detta inkluderar fritt surfande eller om trafikavgifter tillkommer. Denna modell verkar inte heller ha något Bluetooth-chip, och det HSUPA-modem som följer med verkar inte vara inbyggt. Lite gris-i-säck-känsla över det hela, speciellt efter surgubbens specifikation som visade sig vara felaktig.

Sluttjatat nu. Vad tror ni om maskinen i sig, om man bortser från abbonemanget?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Inaktiv

Köpte nyligen en på Phonehouse för 3199:-
http://phonehouse.se/laptops/netbooks/acer-aspire-one-531

Har inte testat så mycket ännu men allt har fungerat bra så här långt. Batteritiden verkar vara riktigt bra. Låg nog på 7-8 timmar på första laddningen. Inget 3G surfande då dock utan trådlöst samt kabel.

Permalänk

Hej Peter,

Berätta gärna mer om datorn, låter som ett bra pris. Hur är tangentbordet? Är datorn glossy (känslig för fingeravtryck)? Du skrev "inget 3G surfande", har datorn inbyggt modem?

Permalänk
Inaktiv

Finns tydligen modeller med och utan inbyggt 3G modem. Min har inte inbyggt.

Datorn är "blank"/"glossy".

Tangentbordet tycker jag är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Är det 6-cell batteri (som sticker ut på baksidan) som följer med?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Är det 6-cell batteri (som sticker ut på baksidan) som följer med?

Yes!

Permalänk
Medlem

Såg att denna dator nu finns hos OnOff för 3695:-. Var iväg idag på lunchen och klämde lite på den. Ser faktiskt riktigt bra ut. Står och väger mellan denna och Nc-10.

Tycker det känns lite trist att det inte finns någon video recention på engelska. Hade varit kul å få veta lite mer innan man slår till.

Den du köpte för 3199 har inte bluetooth eller har jag fel?

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Här är en detaljerad recension:
http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-One-531-Netbo...

Jag tror inte den på OnOff har blåtand heller, trots att den är dyrare.

Permalänk
Medlem

Tack för länken Weiman! Riktigt utförligt och bra! Ska grotta ner mig i den innan jag bestämmer mig för om det blir något köp.

Ang. datorn på OnOff kan jag inte säga säkert om den hade Bluetooth eller ej. Jag frågade en tjej som arbetade på datoravdelningen och hon sa att den hade det men om hon skulle ha fel är det ju knappast första gången man får felaktiga uppgifter från säljare på de stora elektronikkedjorna.

Jag ska gå dit imorgon och be att få titta lite närmare på datorn så jag själv kan avgöra om den har Bluetooth eller ej.

Återkommer med rapport (om nu någon är intresserad).

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Köpte detta lilla underverk på OnOff för 3695 utan några bindningar för dryga två veckor sedan. Som vanligt var snubben jag handlade okunnig då han inte kunde svara rakt upp och ner på om det fanns inbygt 3G/Blåtand och läste mer från lappen som hängde i butik framför datorn, men eftersom jag ville ha en simpel minilaptop att ha på min kommande USA resa så slog jag till.

Det står att det ska finnas 3G/Blåtand både i manualen och på klisterlappar på datorn men alltid med en stjärna och den klassiska "beroende på modell". Jag kan dock konstatera att denna inte har Blåtand då efter grundinstallationen så fanns det ingen BT-enhet att tillgå. Inga större problem enligt mig då det finns smidiga USB-Blåtand adaptrar som inte sticker ut mer än en cm på sidan att inhandla. Dyra som fan på OnOff (199 spänn, hutlöst!) men nästan gratis på sidor som t.ex. Tradera (49:- inkl frakt!).

Sen så bakom batteriet finns det ett hål samt ikon för just ett SIM-kort så jag antar att man kan knöka i och köra 3G men den, dock inget jag provat så kan inte verifiera om detta fungerar.

Lite snålt med enbart 1GB minne men som med Blåtanden så kostar det inte mycket att uppgradera till 2GB (vilket är vad den klarar max) vilket endast gick på en 250 kr.

Som sagt, är det något ni som tänkt att inhandla denna lilla härliga minilaptop så äre bara att fråga så ska jag försöka svara

Ha de!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Fan va dåligt av OnOff! Jag tycker verkligen att man kan förvänta sig mer av säljarna. Men det är ju inte direkt så jag är förvånad...

Jag vill ha versionen med blåtand då jag ofta kopplar ihop datorn med telefonen. Helt klart smidigast att göra det med blåtand istället för kabel.

Ska ändå gå dit idag och be att dom "låser upp" datorn så jag kan kika lite på den. Saknar den blåtand får jag överväga om jag köper den på något annat ställe.

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Yeah OnOff är rätt dåliga på att ge information, nästan så man får skruva isär sakerna och leta reda på dem själva

Fast om det bara är Blåtanden som gör att du inte kommer köpa datorn så kan ju alltid göra som jag gjorde köpe en BT-adapter som inte är större än en centimeter. Detta var den jag köpte: http://www.tradera.com/Mini-USB-Bluetooth-adapter-snabb-inrik...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jo, visst kan jag köpa en blåtands-adapter. Men då förlorar jag ju en usb-port. Kanske inte gör så mycket men känns ändå lite bakvänt. Är det några andra skillnader mellan de två modellerna eller är blåtand den enda?

Tycker det verkar konstigt att det skulle skilja 1000kr (på phonehouse kostar den ju 3199 (utan blåtand) och hos de webhallen 4290(med blåtand)) om enda skillnaden är blåtand. Men så kanske det är, eller?

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Efter lite närmare undersökning med hjälp av prisjakt har jag identifierat tre skillnader. Dessa är att den billigare versionen saknar modem och blåtand samt att batteritiden skulle vara sämre. Modemet och blåtanden låter ju rimligt men att batteriet skulle hålla kortare tid låter konstigt tycker jag. Kan någon bekräfta eller dementera?

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Tvivlar rätt hårt på att det skulle vara någon "stor" skillnad på batteritiden på de olika versionerna. Det varierande priset måste beror på om datorn har Blåtand och/eller SIM-kort plats samt vart den säljs, vissa butiker är ju dyrare än andra helt enkelt.

Den på OnOff (utan bt och 3g) så kan jag bekräfta att betteritiden är mellan 5-6 timmar och du kan säkert komma upp i de "upp till 7½ tim" om du kör på lägsta ljusstyrkan och bara idlar, och då är det ett 5200 mAh 6-cells batteri som är med, samma som på alla de andra versionerna.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Ok, ungefär som jag misstänkte då. Eftersom jag inte kommer använda 3g känns det lite onödigt att lägga 1000 kr extra för att få inbyggd blåtand. Å andra sidan hade det varit skönt om det var inbyggt från början. Lite av tanken med en netbook är ju att den är smidig att ha med sig och att den kan anslutas till internet och mobilen mm. Dags att sätta sig ner och fundera alltså...

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Hur tycker du att touchpaden fungerar? Kan man använda zoom och scroll i många program eller är det begränsat? Kommer detta utökas i Windows7?

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Touchpaden är helt okay, är inte supernöjd över den men o andra sidan har jag nästan aldrig ägt en dator med touchpad förut så antar det är min ovana som talar. Vad jag har förstått så är den mindre än många andra netbooks och den är typ intergrerad i själva skalet. Höger/Vänster-musknappen var väl i trögaste laget men det kanske är helt olika beroende på netbook till netbook. Inte för att man använder dem utan man dubbelklickar ju enkelt på touchpad istället.

När det kommer till zoom o scroll så blev jag riktigt överraskad då jag inte trodde hade hade några sånna funktioner eftersom det inte finns något synligt som indikerar en scroll men när jag väl fick upp den så satt det en liten plastlapp över plattan som visade några exemepl. Väl inne i windows sen så använder den sig av Synaptics TouchPad V7.2 vilket ger dig en hel drös med inställningar som valfri storlek på scrollyta, slagning på olika zoner, pekarrörelser, känslighet m.m. ja i princip allt du tros vilja kunna använda den till.

Alla dessa "moves" har hittills fungerat i alla program som jag används. Inget större fan av just bildzoom och sånt så har stängt av det, men det funkar såväl i windows egna bildvisningprogram så väl som gamla Paint Shop Pro 7.0 eller för att zooma texten i din webbläsare. Sen så att använda två fingrar och dra fram eller bak på touchpaden för att gå just fram eller bak på webbsidor är verkligen en smart funktion!

Ingen aning om Windwos 7 support men Synaptics är väl typ ledande i touchpad mjukvara så skulle inte förvåna mig om det redan nu finns drivisar till Win 7 på deras hemsida. Läste någon stans att nån hade lagt in Win 7 på just en Aspire One (kommer inte ihåg modell) och att det funkat klockrent untan några problem.

Men som sagt, är ju bara o slänga i en mus om man nu inte skulle gilla touchpaden men jag tycker den funkar och gör som den ska, sen att utan kunde varit lite "blankare och glidigare" hör väl till mer pedanthet än ett problem.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har en likadan Acer som jag köpt på the phonehouse och är jäkligt nöjd med den. Undrar bara om någon vet var man kan köpa till 2gb ram. Läste längre upp att det fanns något för 250kr men vart?

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till en 2GB stick dagarna efter jag köpte datorn, inte för att den var seg eller nåt utan mest för att ramet var så billigt och man kan ju aldrig få för mycket ram. Jag köpte min 2GB pinne på misco.se för 265 kr, dock bor jag där de har lager så slapp fraktkostnaderna.

Edit: Detta var minnet jag köpte: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=627936&SL_S...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Efter ordentligt övervägande bestämde jag mig för att köpa en 531:a på Phonehouse. Har dock inte haft tillgång till internet ikväll så det har inte blivit så mycket gjort med den. Men hittils är jag nöjd. Det enda som stör en smula är att batteriet är lite glapp. Tror jag läste någonstans att någon hade samma "problem" med sin. Men det kan jag leva med.

Nu får man väl köpa en liten blåtands-usb och något snyggt fodral/väska.

Hur har ni andra gjort med säkerhetskopia av Windows? Går det att göra den direkt till ett usb-minne? Hur gör man annars om man måste ominstallera?

Tack MiLeS för alla snabba svar!

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Jag har också undrat lite över det dära om nu windows skulle få för sig att balla ur. I acers recovery program så kan man göra backup på själva windowsinstallationen samt en skiva med enbart drivrutiner. Dock så när man väljer detta så frågar han efter en brännare och eftersom det inte finns någon så kan man inte gå vidare. Hade varit nice om man kunde göra img-fil av den o bränna på annan dator eller kunnat använda usb-stick. Finns säkert nån lösning på detta om man googlar lite, men just nu känns det som att man får låna/köpa en extern brännare för att kunna få lite backup... Ska kolla vidare på detta när jag kommer hem, sitter på en sketen mobil på jobbet o skriver detta inlägg...

Och grattis till ett bra netbook köp angantyr

Edit: Köpte en grym väska till den också som du också kanske skulle gilla. En Tech Air 2111 för upp till 10" netbooks, 399:- på OnOff. Kolla in den här: http://www.techair.co.uk/store/productdetails.asp?ProductId=2... (säger upp till 7" men den på onoff är samma fast upp till 10").

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Såg nu förresten att Tre även börjat sälja denna ihop med sitt 3G paket: http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/ComputerPage.aspx?i...

Vad som är konstigt dock är varför de kör USB-adapter och inte inbygt SIM då det finns på den (eller ja på vissa modeller).

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Har ringt och pratat med Acer nu och de säger att det finns en dold partition med windows på hårddisken. Så sålänge den inte krashar ska det nog inte vara något problem att ominstallera. Skulle det bli problem får man väl vända sig till hela sweclockers-kollektivet för stöd och tröst! Då brukar ju saker och ting lösa sig.

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Mjo det visste jag om, synd bara att man inte kommer åt den gömda partitionen. Går man in i Kontrollpanelen -> Administrationsverkyg -> Datorhantering -> Diskhantering så ser man att på Disk 0 (hddn) att det finns en PQSERVICE partition under EISA-konfiguration (~1gb ledigt av 6gb) så är ju där all backup ligger. Frågan är ju bara om man kan göra den synlig på nåt sätt så att man för hand kanske kan kopiera över allt o fixa från annan datorn.

Sen är ju frågan om windows kraschar och man vill köra installationsprogrammet igen, hur bootar man denna partitionen då?

Men men, förhoppningsvis kommer inget hända.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Enligt supporten skulle det gå att boota partitionen genom att trycka alt+F10 vid uppstart om man inte kan komma in i windows. Precis som du skriver skulle man ju vilja skapa en spegelbild av partitionen som man la över på ett usb eller motsvarande. Om du kommer på något sätt att lösa vårt lilla problem så får du gärna skriva det här.

Hittade den här guiden som kanske kan vara intressant men jag hinner inte läsa den nu. http://www.reghardware.co.uk/2009/03/16/netbook_backup_tools/...

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Hedersmedlem

Varför denna längtan efter recovery-skivor? Kan ju inte bli lättare än ALT+F10 och klicka på återställ...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Varför denna längtan efter recovery-skivor? Kan ju inte bli lättare än ALT+F10 och klicka på återställ...

Jo förvisso. Men vad göra om hårddisken ryker då? Fast då kanske det blir en ny dator iof.

Om man kör ALF+F10, får man då ett windows som det såg ut när datorn var ny? Kanske en dum fråga, men jag tänkte om ev. ändringar följde med liksom...

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Alltid gott o ha backup på något om disken ryker helt klart men som sagt, om man sköter om sin dator så lär ju inte disken dö om det inte är random fel.

Skulle tippa på att du får fram något liknande ett bootfönster i "dos" om du trycker alt+f10 där man säkerligen kan välja en "fabriksinställning" så att den blir som när du köpte den.

Men nu ska vi inte tänka negativa tankar utan njuta av våra sköna små netbooks

Fick förövrigt min resehögtalare idag som jag köpte på tradera, ljudet var ju inte det bästa i Aspire One 531 för att "parta" till så behövde något litet att fylla hotellrummen med, hehe.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem

Om hårddisken ryker lär ju recoveryskivor vara det minsta problemet... Känner ni inte att ni tar "problemet" lite långt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.