Uppföljaren till Nehalem på bild

Permalänk
Melding Plague

Uppföljaren till Nehalem på bild

Nehalem kallas den arkitektur som Core i7 baseras på. Nu arbetar Intel för fullt med uppföljaren Sandy Bridge.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Står det inte "expected Q1 11" på bilden. Alltså 1:a kvartalet 2011?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Helt riktigt "Ralleballe". Tycker Intel är klok att lägga lanseringen av Sandybridge vid detta tillfälle.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

jag förstår mig inte på den här grejen med en grafikkärna i processorn... majoriteten lär ju ha ett separat grafikkort ändå så vad är vitsen med att ha denna grafikkärna?

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
jag förstår mig inte på den här grejen med en grafikkärna i processorn... majoriteten lär ju ha ett separat grafikkort ändå så vad är vitsen med att ha denna grafikkärna?

Om grafik delen i processorn klarar av t.ex avkodning av HD-material så behöver man inte ett separat grafikkort och kan således köpa billigare komponenter och bygga sig en billig HTPC.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hmm, ta den här nyheten med en nypa salt. Bilden i sig och specifikationerna är inte bekräftade, och den här Franska sidan...Canard betyder typ skojare/bedragare/skämtare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
jag förstår mig inte på den här grejen med en grafikkärna i processorn... majoriteten lär ju ha ett separat grafikkort ändå så vad är vitsen med att ha denna grafikkärna?

Billigare tillverkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Hmm, ta den här nyheten med en nypa salt. Bilden i sig och specifikationerna är inte bekräftade, och den här Franska sidan...Canard betyder typ skojare/bedragare/skämtare.

Canard är dom som har hand om hela CPU-Z projektet Enligt Hans De Vries så tycks specifikationerna och kärnan se äkta ut och inte någon photoshop projekt.

Specifikationerna ser äkta ut, men man ser inget spår av 256-bit AVX som Intel påstod ska vara med Sandy Bridge så frågan är om det inte är en helt annan kärna?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jodå, specifikationerna och kärnan ser ut att mycket väl kunna vara äkta, inga orimligheter här. Det jag menar är att ta det inte för absolut fakta, åtminstone inte ännu eftersom det inte finns någon officiell bekräftelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Om grafik delen i processorn klarar av t.ex avkodning av HD-material så behöver man inte ett separat grafikkort och kan således köpa billigare komponenter och bygga sig en billig HTPC.

haha så långt tänkte inte jag ^^ fast skulle det inte vara smartare att sälja 2st varianter då? en för dem som vill ha den integrerade grafikkärnan och den andra där de har tagit bort grafikkärnan för ett lägre pris eller bytt ut den mot en 5e processorkärna? skulle vara lite smartare ifall du frågar mig...

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Hmm, ta den här nyheten med en nypa salt. Bilden i sig och specifikationerna är inte bekräftade, och den här Franska sidan...Canard betyder typ skojare/bedragare/skämtare.

Nu har jag iofs bara läst franska i 6 eller 7 år, så det kan ju finnas fler betydelser, men jag älskar maträtten "Foie gras" eller "Mousse du Canard", vilket betyder Gåslevermousse/Gåsleverpastej, därför vet jag att Canard betyder Anka eller Gås, vilket även Google Translate håller med mig om..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
jag förstår mig inte på den här grejen med en grafikkärna i processorn... majoriteten lär ju ha ett separat grafikkort ändå så vad är vitsen med att ha denna grafikkärna?

Majoriteten bryr sig nog inte om ett seperat grafikkort. Det är väl i princip endast gamers och 3d-artister som har särskilda krav på det? De flesta datorer som tillverkas står hos företag och tuggar Microsoft Word, är bärbara med helt andra ändamål än spel eller funkar som surfdatorer hos mamma och pappa. Alla dessa målgrupper är intresserad av smidiga och strömsnåla lösningar som klarar basic-grejer, perfekt då med en integrerad grafikkrets.

Permalänk

Tycker det är lite baklänges. Som om gpun pajar måste man köpa en helt ny cpu också. Skulle vara bättre om det gick åt anda hållet istället. Att man skulle ha en cpu main och sen kunna köpa fler kärnor till ett visst maxantal. Kanske är lite överdrivet men ändå. Bättre ,billigare ,miljövänligare än att bygga ihop allt till en enda enhet. Men visst målgruppen är kanske vanliga svenssons men varför då basera den på en quad core och inte en duo eller solo.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Bättre ,billigare ,miljövänligare än att bygga ihop allt till en enda enhet. Men visst målgruppen är kanske vanliga svenssons men varför då basera den på en quad core och inte en duo eller solo.

på vilket sätt blir det bättre billigare och miljövänligare att dela upp konstruktionen?

Intel kommer inte kunna komma upp i samma volymer i produktionen varje del och därmed kommer delarna bli dyrare.

det kommer gå åt en hel del extra material för att skapa flera små "cpuer" så dom kommer inte bli miljövänligare än en stor cpu som innehåller allt på en platta.

bättre är en definitionsfråga. men om jag förstått det rätt så har vi flyttat in fler funktioner in i cpu just för att få upp prestanda, på tex minnesenheten.

Den fördel du får är att det är modulärt men den har du redan idag tackvare dina expansionskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu har jag iofs bara läst franska i 6 eller 7 år, så det kan ju finnas fler betydelser, men jag älskar maträtten "Foie gras" eller "Mousse du Canard", vilket betyder Gåslevermousse/Gåsleverpastej, därför vet jag att Canard betyder Anka eller Gås, vilket även Google Translate håller med mig om..

Yup, huvudbetydelsen är anka men det har även andra betydelser, tidningsanka är en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Tycker det är lite baklänges. Som om gpun pajar måste man köpa en helt ny cpu också. Skulle vara bättre om det gick åt anda hållet istället. Att man skulle ha en cpu main och sen kunna köpa fler kärnor till ett visst maxantal.

Köpa fler kärnor? o.o

Och om gpu:n går sönder, så är nog cpu:n sönder den med, eftersom den sitter i processorn så tror jag det blir svårt att lyckas ha sönder just gpu:n och inte cpu:n
Det är lite som att säga, om din cpu går sönder måste du köpa en ny cpu, no big surprise there? Och dessutom tvingar ingen dig att köpa en processor med integrerad grafik, eller hur? Jag tror inte att alla framtidens processorer kommer att ha det om det inte visar sig att det är jätte bra, och då är det väl jätte bra? Fast det kanske inte duger för dig. Dyrt och stort är coolare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel har antytt att lanseringen kan försenas för att ge Nehalem tillräckligt lång livslängd, något som säkert uppskattas av moderkortstillverkare.[/B]

Innebär det att de ska byta socket IGEN?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Failix
Köpa fler kärnor? o.o

Och om gpu:n går sönder, så är nog cpu:n sönder den med, eftersom den sitter i processorn så tror jag det blir svårt att lyckas ha sönder just gpu:n och inte cpu:n
Det är lite som att säga, om din cpu går sönder måste du köpa en ny cpu, no big surprise there? Och dessutom tvingar ingen dig att köpa en processor med integrerad grafik, eller hur? Jag tror inte att alla framtidens processorer kommer att ha det om det inte visar sig att det är jätte bra, och då är det väl jätte bra? Fast det kanske inte duger för dig. Dyrt och stort är coolare.

Menade mest att jag själv inte tycker dom ska packa ihop allt i ett. Att man skulle köpa fler kärnor var ju självklart en överdrift. Jag ville bara ge ett exempel. duger gör den säkerligen iaf cpun. Menade inte jag tyckte det var dåligt.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Är det inte troligare att detta är Clarkdale eller vad den där utlovade CPU+GPUn skulle heta?

Eller har vi redan fått fina bilder på den enheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phiphler
Är det inte troligare att detta är Clarkdale eller vad den där utlovade CPU+GPUn skulle heta?

Eller har vi redan fått fina bilder på den enheten?

Nej, det är verkligen inte Clarksdale, på Clarksdale är det bara cpu-kärnan som är 32nm medans grafikkärnan är ett eget 45nm-chip som inte sitter fysiskt ihop med cpu utan bara sitter tillsammans på samma sockel under heatspreadern.

Processorn på bilden verkar vara helt integrerad = en vidareutveckling.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Alllså klarar grafik delen av att beräkna fys? Då är det välligt bra, så man slipper köpa ett till grafikkort för det ändamålet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Tycker det är lite baklänges. Som om gpun pajar måste man köpa en helt ny cpu också. Skulle vara bättre om det gick åt anda hållet istället. Att man skulle ha en cpu main och sen kunna köpa fler kärnor till ett visst maxantal. Kanske är lite överdrivet men ändå. Bättre ,billigare ,miljövänligare än att bygga ihop allt till en enda enhet. Men visst målgruppen är kanske vanliga svenssons men varför då basera den på en quad core och inte en duo eller solo.

Faktiskt en intressant idé. Min käre arbetsgivare säljer sedan några år större maskiner med fler CPU-"kärnor" än vad som är aktiverade från början. Sedan kan kunderna köpa en ny licens och på så sätt få tillgång till fler utan att ens behöva starta om maskinen. Kanske vore något för Intel också i framtiden?